Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stativ, aner ikke hvad jeg skal gå efter..~
Fra : Sparre

Dato : 22-05-04 17:05

Hejsa

Nu er det vist på tide at jeg får mig et nyt stativ, min fars gamle Kenlock
er sipelthen for slidt efterhånden...

Men hvad går man efter? Prisen må være max ca 1000,-

Hurtigt at slå op
Stabilt
Materiale?
Har hørt tale om "kugle" hoveder?, hvad er fordelen ?

Andre ting man skal være opmærksom på

Webbutikker i DK ?

Håber i kan hjælpe....

--
Sparre

Fra : C.Stensgaard

Dato : 22-05-04 17:10

Manfrotto 055 er svaret.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-05-04 17:14

"C.Stensgaard" <kamisu@hotmail.com> wrote in message
> Manfrotto 055 er svaret.

-men jeg tror ikke du får det til den pris, med et hode på

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-05-04 17:42

> [...]
> Stabilt
> Materiale?
> Har hørt tale om "kugle" hoveder?, hvad er fordelen ?

Har du problemer med at vælge noget så simpelt som et fotostativ, må du tage
en universitetsuddannelse før du vælger toiletpapir.
Ole

---

Fra : Claus Smith

Dato : 22-05-04 17:45

> Har du problemer med at vælge noget så simpelt som et fotostativ, må du
tage
> en universitetsuddannelse før du vælger toiletpapir.

Sådan.......det var da en anderledes konklusion på en forespørgelse herinde
:)

Men bortset fra det, så skal man da ihvertfald finde et stativ som svarer
til ens kameras fysiske størrelse.

Claus Smith

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-05-04 18:24

"Claus Smith" <pigefotografenX@Xpigefotografen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> :)
>
> Men bortset fra det, så skal man da ihvertfald finde et stativ som svarer

Og skulle det være for svært at finde ud af, kunne man jo tage en
universitretsuddannelse i fysik

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Sparre

Dato : 22-05-04 18:59

> Har du problemer med at vælge noget så simpelt som et fotostativ, må
> du tage en universitetsuddannelse før du vælger toiletpapir.
> Ole

LOL, det var klogt sagt..., men tak for svaret anyway..

--
Sparre

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-05-04 20:12

> LOL, det var klogt sagt..., men tak for svaret anyway..

Fint klaret.
Nogle påstår at der ikke findes dumme spørgsmål, kun dumme svar.
Andre får støttepædagog på skatteydernes regning.
Og så er der nogle, der gider tage tlf.bogen og ringe til aktuelle
forhandlere.
Andre gider ikke dette og kyler ders spørgsmål ud på usenet i håb om at få
den evige sandhed foræret på et på et fad.
Hvem er du?
Ole

---

Fra : ChristianTC

Dato : 22-05-04 20:51

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> Andre gider ikke dette og kyler ders spørgsmål ud på usenet i håb om at få
> den evige sandhed foræret på et på et fad.

Til en vis grad vil jeg påstå at der ikke findes dumme spørgsmål kun dumme
svar. Jeg synes det er i nyhedsgruppens ånd at man hjælper andre folk, hvis
de spørger om noget som man selv kan hjælpe dem med og derfor har jeg ikke
noget problem med at hjælpe Sparre med valg af stativ. Derimod synes jeg
ikke dit svar bidrager med noget positivt. Men du har ret i at det altid er
en god ting at undersøge det man har tænkt sig at spørge om før man spørger.

Mvh
Christian

Fra : NIL

Dato : 22-05-04 21:50

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Andre gider ikke dette og kyler ders spørgsmål ud på usenet i håb om at få
> den evige sandhed foræret på et på et fad.

Ole Larsen!

Jeg står selv i samme situation som "Sparre" og havde egentlig tænkt mig at
spørge nogenlunde på samme måde!
Det plejer da at være OK i denne gruppe?
Gruppen plejer at at komme med rigtig gode hints, som kan gøre, at man
hurtigere kan skelne skidt fra kanel.
Jo-jo....man kan da bare opsøge en fotohandler! Men hér i gruppen er der som
regel nogen som har et godt link,
eller anden adresse, til firmaer hvor det er særlig gunstigt at handle
bestemte mærker.
Alle de oplysninger som man ellers skulle bruge en uges tid på i diverse
forretninger - serveret på et sølvfad!
Tidsbesvarende er det - og en strøm af gode råd og anbefalinger til at gå
videre med inden køb er da en fordel.
Er det ikke - blandt andet - det man har en nyhedsgruppe til?

Hilsen
NIL

Fra : Puntofisken

Dato : 22-05-04 22:27

Den her vil jeg godt erklære mig enig i - og så vil jeg benytte mig af
chancen til at spørge til noget omkring stativ:

Jeg er på udkig efter et stativ som jeg vil kunne bruge både til mit kamera
(Minolta's Z2) og også gerne til mit videokamera. Det er et Samsung - husker
ikke hvad model det er men mener vægten ligger på omkring et halvt kg.

Er der nogen der har et forslag til hvad jeg skal gå efter?? Det behøver
ikke være "professionelt", det skal bare kunne holde apparaterne mere stille
end jeg selv kan når det drejer sig om at stå med dem i mere end to minutter
;-

Mvh. Trine

Fra : Emil

Dato : 22-05-04 22:35

Puntofisken skrev:
> [...]
>end jeg selv kan når det drejer sig om at stå med dem i mere end to minutter

Ethvert stativ vil være bedre end dig, selv et Hama Profil 74.

Men hvorfor ikke lave et "Dogme-stativ"? Det er beregnet til
håndholdte videooptagelser, og består af et 'kosteskaft' med et
panoramahoved øverst, en kontravægt lig kameraets vægt nederst og
et håndtag placeret en trediedel fra toppen.

Det giver nogle rolige optagelser.

m.v.h. Emil

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-05-04 23:11

Emil wrote:

> Det giver nogle rolige optagelser.

Ja den løsning er brugbar når man laver film og vidio, det er altså
noget andet at lave stilbilleder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Emil

Dato : 23-05-04 00:21

Niels Ebbesen skrev:

>Ja den løsning er brugbar når man laver film og vidio, det er altså
>noget andet at lave stilbilleder...

Jeg skrev netop om videooptagelser. Læs (og tænk over) hvad der
blev skrevet, før du kaster op over tastaturet.
Du får lige et korrekt citat her:

Bortset fra det, vil ethvert støttepunkt være
et plus for for optagelser af stilleben
<http://makeashorterlink.com/?H28521F58>, kosteskaft eller ej.

Jeg synes du skal medtage ideen ét eller andet sted på dine
udmærkede hjemmesider. Måske kan det være en hjælp for nogen
derude i mørket.

m.v.h. Emil

Fra : Puntofisken

Dato : 23-05-04 01:31

Emil, sarkasme klæder dig sq ENORMT dårligt

Fra : Emil

Dato : 23-05-04 21:40

Puntofisken skrev:

>Emil, sarkasme klæder dig sq ENORMT dårligt

>"Emil" skrev

Jeg mener faktisk, at ethvert stativ vil være bedre end slet
intet. Selv kvinder kan bruges,
hvis de altså kan holde kæft et par sekunder )

Jeg futter et andet sted hen, god aften.

m.v.h. Emil

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 24-05-04 13:17

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> wrote in message

> [...]
> intet. Selv kvinder kan bruges,
> hvis de altså kan holde kæft et par sekunder )
>
> Jeg futter et andet sted hen, god aften.

AvavavavAV Emil, dén sku' du vist ikke ha' fyret af til Puntofisken! *GGG*
*bener i dækning og venter på eksplosionen*

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Puntofisken

Dato : 25-05-04 18:27

OK hvad jeg får af skideballe for denne her vil være det værd.

MAGEN TIL UBEHØVLET ADFÆRD SKAL MAN FANDME LEDE LÆNGE EFTER - hvad fanden
ligner det at hælde sådan en gang usagligt L*** efter folk??? Pardon my
French men du er eddermame da den værste mandsshcauvinist jeg nogensinde har
mødt - og jeg kender nogle stykker så jeg har desværre noget at sammenligne
med!

*gennemprygler Emil med hans eget stativ, rækker ham en pose prikker til
radaren og losser ham ud på motorvejen for at lege!*

Beklager min besked men den her ville jeg sq ikke finde mig i.

Fra : Emil

Dato : 26-05-04 00:38

Puntofisken skrev:

>OK hvad jeg får af skideballe for denne her vil være det værd.

Over for verdens dom er det klogt at indtage samme stilling som
Buddha. Som bekendt sidder han solidt på sin bag og smiler.
Carl Erik Soya

m.v.h. Emil

Fra : Puntofisken

Dato : 26-05-04 17:06

Sq lidt svært at sidde på sin bag når den er godt rødstriwret efter en solid
røvfuld.

Fra : Emil

Dato : 26-05-04 23:44

Puntofisken skrev:

>Sq lidt svært at sidde på sin bag når den er godt rødstriwret efter en solid
>røvfuld.

Du kan søge hjælp her:
http://www.netdoktor.dk/tema/sorg_krise/alment/liv_svaert_profhj.htm

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 27-05-04 00:49

Puntofisken skrev:

>Sq lidt svært at sidde på sin bag når den er godt rødstriwret efter en solid
>røvfuld.

Du kan prøve med Aloe Vera Gel, det skulle lindre lidt. Den er
også udmærket til "softning" af linser ved portrætoptagelser, i
stedet for vaseline eller glidecreme.

En anden mulighed er kopattesalve. Den virker naturligvis kun på
hunkønsorganismer.
GEKASAN 300gr. PATTESALVE fra http://www.harald-nyborg.dk/ koster
kun omkring kr 40,-
Du skal bare huske at vende dig om før påsmøring. Salven er ikke
egnet til "softning" af linser før optagelser, da den indeholder
mange lyse pigmenter, som kan påvirke den kunstnerriske
oplevelse; men prøv - måske kan den hjælpe dig videre i livet med
dine kunstnerriske udfoldelser.

m.v.h. Emil

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-05-04 11:28

> [...]
> panoramahoved øverst, en kontravægt lig kameraets vægt nederst og
> et håndtag placeret en trediedel fra toppen.

Svaret er nemt, et kosteskaft er pisseirriterende at have med i bussen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Puntofisken

Dato : 27-05-04 18:50

Kommer det ikke an på hvad man bruger det til?

Fra : Emil

Dato : 27-05-04 20:21

Nu er der gået fisk i citatteknikken, så jeg prøver (efter bedste
evne) at rette lidt op.

Puntofisken skrev:

>"Benny Mortensen" skrev

>Kommer det ikke an på hvad man bruger det til?

Jo, hvis du berettiget bruger et hvidt kosteskaft, og bruger
sorte solbriller, vil det skaffe dig visse fordele, f.eks. en
siddeplads i bussen, hvis din opføesel er passende.

m.v.h. Emil

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-05-04 22:04

"Puntofisken" <schou8@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kommer det ikke an på hvad man bruger det til?

Jo )))))..

M.V.H.....Benny..

Fra : TC

Dato : 23-05-04 00:43

"Puntofisken" <> skrev i en meddelelse
> [...]
> end jeg selv kan når det drejer sig om at stå med dem i mere end to minutter

Der er tre hovedpunkter, som jeg selv går efter, når det drejer sig om stativ
til foto:

1) Det skal være stabilt.
Fold det ud i fuld højde, læg hånden ovenpå, og mærk efter. Hvis det giver
sig under vægten af din hånd, hvordan vil det så ikke gøre når der kommer kamera
+ telelinse + 25 forskellige filtre og linser på, og i blæsevejr.

2) Det skal have den rigtige højde!
De fleste stativer, jeg har set hos div. fotohandlere, især kæderne Japan
Photo, Thorsøe o.a. er fuldt udfoldede ca. 1,5m. Det er fint nok hvis man ikke
selv er mere end 150cm lille, men duer bare ikke til voksne mænd! (sorry Punto
du må lige mande dig op ).

3a) Det SKAL være stabilt! se d.o.

3b) Hvis du påtænker at tage det med på vandre tur, så tænk lige på vægten. En
ekstra byrde på 15Kg kommer aldrig mere end 5m væk fra fast banet vej, og bilens
bagagerum.

Har selv to stativer, et til der hvor alt skal være perfekt, og et til skovture,
det sidste fandt jeg på et loppemarked, det kan være i inderlommen når det er
pakket sammen, og vejer ca. 1Kg.
Ok det opfylder måske ikke helt pkt.2 men når jeg er i skoven med linsen, ligger
jeg sædvanligvis alligevel nede på alle fire, for at fange motivet, og så er
120cm jo rigeligt.

Mvh.
Tommy

Fra : Puntofisken

Dato : 23-05-04 01:25

> [...]
ikke
> selv er mere end 150cm lille, men duer bare ikke til voksne mænd! (sorry

Mande mig op bliver sq lidt svært hehe - men jeg kan rette mig op i min
fulde højde, og så er 150 cm sq IKKE nok

> 3b) Hvis du påtænker at tage det med på vandre tur, så tænk lige på vægten

Hehe, reelle vandreture kommer jeg nok ikke lige ud på - men Tommy, du skal
i hvert fald have tak for et godt og brugbart svar. Nu ved jeg hvad jeg skal
kigge efter/tænke på når jeg skal finde et stativ.

Mvh. Trine
...... som desperat prøver at mande sig op

Fra : ChristianTC

Dato : 22-05-04 18:08

"Sparre" <christian@NOSPAMsparre.it> wrote in message
> [...]
> Stabilt
> Materiale?
> Har hørt tale om "kugle" hoveder?, hvad er fordelen ?

Hej Sparre

Jeg vidste heller ikke helt hvad jeg skulle gå efter, men så gik jeg et smut
ned i Japan Photo og der fik jeg anbefalet et Velborn 347 GB. Det holder sig
inde for din prisramme, jeg tror det var 800 eller 900. Det er et kendt
mærke og det vejer ikke så meget. GB står for at det har ekstra afstivere så
det ikke er så nemt at rokke med. Men prøv at gå ned i din fotohandler og
spørg.

Mvh
Christian

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 22-05-04 19:47

> [...]
Kenlock
> er sipelthen for slidt efterhånden...
>

> Men hvad går man efter? Prisen må være max ca 1000,-

Hej

Som en anden har svaret, så er det Manfrotto der er sagen, stabil kvalitet
til rimelige penge !

Sammenlign selv inden du køber noget af det andet skrammel der er på
markedet !

Se: Manfrotto 055
http://www.red-door.co.uk/pages/productpages/mn-055prob.html

HUSK:

For små stativer er der nok af, og de giver falsk tryghed, og pengene er
derfor givet dårligt ud, og de kan kun svært sælges igen når du fortryder
købet.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-05-04 20:46

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message

> [...]
> derfor givet dårligt ud, og de kan kun svært sælges igen når du fortryder

Yes, men hvf ikke se på www.manfrotto.com der kan man se det hele. Og som
jeg omtalte i tidligere indlæg: der kommer et stativhoved til i prisen. Til
mit 055 stativ (det midste jeg har) bruger jeg et 141 hoved, fordi det har
en plade, der skrues fast i kameraet (eller obejktivet) og som gør det let,
hurtigt og sikkert at montere det på stativet.

http://www.manfrotto.com/product/templates/itemalone.php3?itemid=812
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=7&itemid=271

Du kan montere kameraet under stativet, hvis du er til macro optagelser af
lave blomster. Et rigtigt letvægtsstativ, der kan det hele, og som står fast
med mange kameraer.

Bo //

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 23-05-04 08:46

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Yes, men hvf ikke se på www.manfrotto.com der kan man se det hele.

Hej

Yes, der er bare ingen "retningsgivende" priser, men et fint overblik over
hvad man kan få.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-05-04 13:51

> [...]
> Stabilt
> Materiale?
> Har hørt tale om "kugle" hoveder?, hvad er fordelen ?

Hej Sparre

Kommer en hel del an på både kamera, og hvilke billeder du vil tage. Tager
du langtidseksponering, stille vejr, eller storm, let eller tungt kamera,
skal det være til at gå med, eller må det godt være slæbbar, eller skal det
helst være i lommeformat...
Kr 1000,- kan være rigtigt mange penge, for et stativ til dig, men det kan
også være alt for lidt.

M.V.H.....Benny..