Fiat Panda
Fra : Jan Richardy

Dato : 03-06-04 22:01

Hej NG

Min kæreste og jeg står for at skulle købe en bil. En lille en vel at mærke.
Og efter at have prøvet at køre i en Kia Picanto var vi helt solgte. Vi går
meget op i udseendet af bilen og Picanto 1.1 har et lækkert design og det er
muligt for mig at sidde ordentligt i den, selvom jeg er 187 cm. høj.

MEN!! Leveringen bliver først engang hen imod sidst på året. Forhandleren
(en stor forhandler i Århus, som får tildelt en stor del af bilerne, som
kommer til landet) havde 50 på venteliste og får 8 Picantoer om måneden fra
oktober af. Derfor skal vi nok ikke regne noget før dec/januar (folk
springer jo fra).

Min kæreste skal egentlig bruge bilen fra august af til mini-pendling (ikke
motorvej) da hun har fået nyt arbejde et stykke væk. Så skuffede smuttede vi
ind og prøvekørte en Suzuki Alto, hvilket var en MEGA-nedtur efter at have
kørt i Picantoen. Den er OK at se på udefra, men indeni er der overhovedet
ikke gjort noget for at bilen skal være det mindste indbydende.
Klimakontrollen med skyde-"knapper" ligner noget fra min mors gamle Fiat Uni
fra 1985 og gearstangen virkede skrøbelig og stødte ind i mit lår i første
og andet gear. Bilen koster dog også ca. 10K mindre end en Picanto 1.1.

Ved et tilfælde gik vi forbi en Fiat-forhandler på vej hjem og prøvede en
tur i en Fiat Panda og jeg må sige at jeg var meget overrasket. Den koster
ca. 15K mere end Suzukien, men interiøret lignede en million i forhold. Og
der var så meget benplads, at jeg faktisk ikke skulle have sædet helt
tilbage for at være der. Det føltes som at køre i en bil i en HELT anden
klasse, hvilket overrasker mig, da 15K ikke er SÅ meget igen.

Jeg synes stadig Picantoen lige er et trin over mht. designet, men absolut
ikke nok til at vi vil vente 6-7 måneder.

Anyways. Pandaen får jo gode ord med på vejen på nettet (Året bil 2004 og
what-have-you), men hvad er Jeres konkrete erfaringer her i gruppen? Er der
nogen grund til ikke at købe den? (vi har ikke råd til noget dyrere ).

(Sorry for den lange smørre, men jeg er åbenbart i skrivehumør).

--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"My full name is Bender Bending Rodriquez."

Fra : www.carlite.dk

Dato : 04-06-04 11:53

Hej Jan.

Min kæreste og jeg købte en ny panda i februar. Den er super...
Men med hensyn til benzinøkonomi, så lever den ikke helt op til
forventningerne...
Ved motorvejskørsel (110-130km/t) kører den kun 12-14km/l. Men derimod ved
landevejskørsel nærmer den sig 20km/l...

Med venlig hilsen
Michael Jørgensen
www.carlite.dk

Fra : chr

Dato : 04-06-04 20:03

> [...]
> nogen grund til ikke at købe den? (vi har ikke råd til noget dyrere ).
>
> (Sorry for den lange smørre, men jeg er åbenbart i skrivehumør).

begge er et par fine små biler, men er der ikke mere brugsværdi i Pandaen?,
mht. tagbøjler og fleksibilitet, og italienerne er ret gode til det med små
biler.

Chr.

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 04-06-04 22:49

Hejsa Jan

> Min kæreste og jeg står for at skulle købe en bil. En lille en vel at
mærke.
Samme udfordring havde/har vi

> [...]
er
> muligt for mig at sidde ordentligt i den, selvom jeg er 187 cm. høj.
Og her er vi søreme også imponerende enige. jeg er 190cm og sidder perfekt i
den lille bil.

> [...]
fra
> oktober af. Derfor skal vi nok ikke regne noget før dec/januar (folk
Og her er jeg så en af dem der ER sprunget fra.... Ikke alene er der en
elendig leveringstid, men vi er absolut ikke blevet "behandlet" ordentligt
af forhandleren.. Så vi har altså IKKE turde købe bilen. For uha.. Hvordan
er deres service så når man HAR fået bilen.. det tør vi ikke...

> [...]
> og andet gear. Bilen koster dog også ca. 10K mindre end en Picanto 1.1.
Søreme om ikke vi er enige igen.. Vi prøvede dem dog i den anden
rækkefølge.. Fy for da hvor er altoen skuffende at komme ind i

Da vi prøvede den, tænkte jeg, nårhja. hva faen.. man får jo heller ikke
meget bil for ~100kkr.
Så jeg levede med at gearstangen føltes som en grydeske i en sagogrød, man
skulle træde bremsen igennem bunden før den ville bremse, og at jeg måtte
sidde med hovedet oppe i taget.
Men jo.. det gør man altså i en Picanto.. De biler kan slet ikke
sammenlignes..

men altså.. vi vil nu ikke købe den pga forhandlerens "services". Vi tør
simpelthen ikke.

Altoen er helt udelukket, jeg tror vi ville blive ked af det i længden. Så
hellere bruge 100kkr på en lettere brugt bil.
Og det er vi så igang med.
Så vi er ved at købe en Seat Cordoba St.car. fra 2001 med samme udstyr som
kiaen(ca) for 110kkr.

Så nu håber vi at vi blive glade for den.

Så nu er i da kommet 1 nummer længere frem i køen hvis i vil have en Picanto

Held og lykke med valget

Mvh
Lene & Tim