/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Så bliver der endnu mere skud i diesel fre~
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 03-06-04 07:23

http://www.motormagasinet.dk/nyheter/index.htm?artid=73943
Tredje generations commonrail, med blandt andet endnu højere tryk.
Bedre ydelse samt mindre forbrug er resultatet.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



 
 
Ukendt (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-06-04 08:35

> Tredje generations commonrail, med blandt andet endnu højere tryk.
> Bedre ydelse samt mindre forbrug er resultatet.

Interessant som man efterhånden kan hæve trykket i commonrail så det snart
ligner trykket i VAGs pumpedyse-systemer.

Mon ikke VAG i kampen for at nå deres fremtidige mål om at kunne fremstille
deres biler billigere end i dag må genoverveje commonrail som bærede
teknologi i deres biler...?

--
/ Jan W Nielsen



Frederik (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 03-06-04 09:20


"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message
news:40bed4b9$0$489$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Tredje generations commonrail, med blandt andet endnu højere tryk.
> > Bedre ydelse samt mindre forbrug er resultatet.
>
> Interessant som man efterhånden kan hæve trykket i commonrail så det snart
> ligner trykket i VAGs pumpedyse-systemer.
>
> Mon ikke VAG i kampen for at nå deres fremtidige mål om at kunne
fremstille
> deres biler billigere end i dag må genoverveje commonrail som bærede
> teknologi i deres biler...?
>
> --
> / Jan W Nielsen
>
>

De har i hvertfald brugt common-rail i deres nye A6 3,0 TDI.

Mvh.

Frederik



Olesen (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 03-06-04 09:24


"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse
news:40bedf40$0$468$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...


> De har i hvertfald brugt common-rail i deres nye A6 3,0 TDI.

Ja, bemærkelsesværdigt egentlig...måske deres eget system
ikke er godt nok, eller CR gir' roligere motorgang i sådan en limmo'..



Peter G C (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 03-06-04 11:59

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse
news:40bedf40$0$468$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

[klip]

> De har i hvertfald brugt common-rail i deres nye A6 3,0 TDI.

What??


Link, please

/Peter



Ukendt (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-06-04 14:25

> > De har i hvertfald brugt common-rail i deres nye A6 3,0 TDI.

Hej Peter

Det er rigtig nok. Her er hvad Berlingske skrev den 02. maj i år:

"Pumpedyse-motorens styrke er, at den kører langt på literen. Ulempen er en
hård lyd. Hårdere end i en motor med common rail-indsprøjtning, som de
fleste andre bilmærker sværger til. Den teknik er VW-gruppen nu også begyndt
at interessere sig for.
Audi A6 3,0 TDI har således common rail-indsprøjtning: En central pumpe
sender diesel under enormt tryk ud i et fælles føderør. Deraf navnet common
rail. Fra føderøret er mindre rør ud til en elektronisk ventil på toppen af
hver cylinder. De ventiler styrer hvor meget diesel, der skal sprøjtes ind
hvornår. De kan også bide indsprøjtningen over i flere skvæt per
stempelslag, så cylinderen fyldes optimalt."

Om VAG generelt går over til commonrail, nu hvor også denne teknoligi kan
levere økonomi og power som pumpe-dyse-teknologien, ved jeg ikke.

Fik du i øvrigt min mail..?

--
/Jan W Nielsen



Peter G C (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 03-06-04 19:07

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:40bf26c2$0$477$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

[klip]

> Om VAG generelt går over til commonrail, nu hvor også denne teknoligi kan
> levere økonomi og power som pumpe-dyse-teknologien, ved jeg ikke.

Pumpe-dyse motorerne har en klar fordel i brændstoføkonomi, men ellers synes
jeg ikke de er eller har været overlegne i forhold til common
rail-motorerne.

Jeg glæder mig dog til de nye diesler

> Fik du i øvrigt min mail..?

Jatak. - jeg stresser bare lidt for meget og får ikke svaret på alle mails
på job pt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Ukendt (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-06-04 19:35

> Jatak. - jeg stresser bare lidt for meget og får ikke svaret på alle mails
> på job pt.

Helt i orden - du vender bare tilbage, når du har tid.

--
/Jan W Nielsen




Peter G C (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 03-06-04 20:01

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:40bf6f4c$0$468$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

[klip]

> Helt i orden - du vender bare tilbage, når du har tid.

LOL - jada!

Men tak.

/Peter



Frederik (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 03-06-04 20:22


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
news:40bf26c2$0$477$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > De har i hvertfald brugt common-rail i deres nye A6 3,0 TDI.
>
> Hej Peter
>
> Det er rigtig nok. Her er hvad Berlingske skrev den 02. maj i år:
>
> "Pumpedyse-motorens styrke er, at den kører langt på literen. Ulempen er
en
> hård lyd. Hårdere end i en motor med common rail-indsprøjtning, som de
> fleste andre bilmærker sværger til. Den teknik er VW-gruppen nu også
begyndt
> at interessere sig for.
> Audi A6 3,0 TDI har således common rail-indsprøjtning: En central pumpe
> sender diesel under enormt tryk ud i et fælles føderør. Deraf navnet
common
> rail. Fra føderøret er mindre rør ud til en elektronisk ventil på toppen
af
> hver cylinder. De ventiler styrer hvor meget diesel, der skal sprøjtes ind
> hvornår. De kan også bide indsprøjtningen over i flere skvæt per
> stempelslag, så cylinderen fyldes optimalt."
>
> Om VAG generelt går over til commonrail, nu hvor også denne teknoligi kan
> levere økonomi og power som pumpe-dyse-teknologien, ved jeg ikke.
>
> Fik du i øvrigt min mail..?
>
> --
> /Jan W Nielsen
>
>
Forklar mig i øvrigt.

Audi 225 hk 450 nm
Bmw 218 hk 500 nm
Mercedes 204 hk 500 nm

Henter Audi bare flere omdrejninger?
Eller hvad skaber de ekstra hk?

Bud på hvad der er den kraftigste motor i praksis?

Mvh.

Frederik



Peter G C (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 03-06-04 20:31

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse
news:40bf7a73$0$433$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

[klip]

> Forklar mig i øvrigt.
>
> Audi 225 hk 450 nm
> Bmw 218 hk 500 nm
> Mercedes 204 hk 500 nm
>
> Henter Audi bare flere omdrejninger?

Næppe.

> Eller hvad skaber de ekstra hk?

Tryk.

> Bud på hvad der er den kraftigste motor i praksis?

Bimmeren. Momentet virker klart mest "kraftigst".....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Ukendt (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-06-04 20:59

> Audi 225 hk 450 nm
> Bmw 218 hk 500 nm
> Mercedes 204 hk 500 nm
> Henter Audi bare flere omdrejninger?
> Eller hvad skaber de ekstra hk?

Forholdet mellem hestekræfter og moment hænger sammen på den måde, at man
kan sige, at moment gange omdrejninger er lig med effekt. Det svarer til at
kunne træde hårdt i pedalerne på cykel (moment) og hurtigt i pedalerne
(omdrejninger). Altså et hårdt og hurtigt tråd.

Den hurtigste mand er ham, der kan leverer den højeste effekt ved at have
den bedste kombination af at kunne træde hurtigt OG hård på samme tid.

Både BMW´en og Audien leverer et nyre-knusende stort drejningsmoment (tråd)
allerede fra lave omdrejningstal Audien 450 Nm ved 1400 o/min - BMW´en 500
Nm ved 2000 o/min.

Når Audien´en har en større topeffekt end BMW´en skyldes det, at den kan
opretholde et højere moment (tråd) længere op af omdrejningsskalaen end
BMW´en. Begge yder maks effekt ved 4.000 o/min, og dér har Audi´en - jævnfør
sammehængen - et kraftigere moment end BMW´en.

Lidt hovedregning siger, at Audien ved 4.000 o/min har 401 Nm, mens BMW´en
kun har 389 Nm.

Kunsten ved "topeffekt" er altså at bevare et stort moment langt op af
omdrejningsskalaen. (Ttræde hurtigt og kraftigt på samme tid)

> Bud på hvad der er den kraftigste motor i praksis?

Nøgleordet, som vi skal have på plads her er "kraftigste". Hvis man ikke er
enig om, hvad man mener, når man siger det, er der basis for uenighed.

Hvis man vil have et svar på spørgsmålet, kan man for eksempel bruge en
effektkurve.

Mit bud er, at du vil opleve BMW´en som kraftigst, da den har lidt flere
kræfter i det omdrejnings-felt, hvor du oftest kører i almindelig trafik.

--
/Jan W Nielsen



Frederik (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 03-06-04 21:22


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
news:40bf82f5$0$483$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Audi 225 hk 450 nm
> > Bmw 218 hk 500 nm
> > Mercedes 204 hk 500 nm
> > Henter Audi bare flere omdrejninger?
> > Eller hvad skaber de ekstra hk?
>
> Forholdet mellem hestekræfter og moment hænger sammen på den måde, at man
> kan sige, at moment gange omdrejninger er lig med effekt. Det svarer til
at
> kunne træde hårdt i pedalerne på cykel (moment) og hurtigt i pedalerne
> (omdrejninger). Altså et hårdt og hurtigt tråd.
>
> Den hurtigste mand er ham, der kan leverer den højeste effekt ved at have
> den bedste kombination af at kunne træde hurtigt OG hård på samme tid.
>
> Både BMW´en og Audien leverer et nyre-knusende stort drejningsmoment
(tråd)
> allerede fra lave omdrejningstal Audien 450 Nm ved 1400 o/min - BMW´en 500
> Nm ved 2000 o/min.
>
> Når Audien´en har en større topeffekt end BMW´en skyldes det, at den kan
> opretholde et højere moment (tråd) længere op af omdrejningsskalaen end
> BMW´en. Begge yder maks effekt ved 4.000 o/min, og dér har Audi´en -
jævnfør
> sammehængen - et kraftigere moment end BMW´en.
>
> Lidt hovedregning siger, at Audien ved 4.000 o/min har 401 Nm, mens BMW´en
> kun har 389 Nm.
>
> Kunsten ved "topeffekt" er altså at bevare et stort moment langt op af
> omdrejningsskalaen. (Ttræde hurtigt og kraftigt på samme tid)
>
> > Bud på hvad der er den kraftigste motor i praksis?
>
> Nøgleordet, som vi skal have på plads her er "kraftigste". Hvis man ikke
er
> enig om, hvad man mener, når man siger det, er der basis for uenighed.
>
> Hvis man vil have et svar på spørgsmålet, kan man for eksempel bruge en
> effektkurve.
>
> Mit bud er, at du vil opleve BMW´en som kraftigst, da den har lidt flere
> kræfter i det omdrejnings-felt, hvor du oftest kører i almindelig trafik.
>
> --
> /Jan W Nielsen
>
>

Apropos der man kører mest:

80-120 km/h 3,1 sek i en audi RS6 plus
Men den bruger nok lidt flere dråber, benzin end de andre diesel.

Tak for forklaringen. Det hænger sammen som jeg forestillede mig.

Kunne dog se i en test i automotorudsport eller autobild, at de tre i
realiteten er lige hurtige. Et valg vil nok skulle bedømmes på andet end rå
kraft.

Mvh.

Frederik



Ukendt (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-06-04 21:27

> 80-120 km/h 3,1 sek i en audi RS6 plus

Ja det er bare helt vidt. 18 sek fra 0-200 km/t.

(På den anden side så jeg i weekenden en Supra, der rundede 214 km/t på 10,8
sekund. DET er vildt)

> Kunne dog se i en test i automotorudsport eller autobild, at de tre i
> realiteten er lige hurtige. Et valg vil nok skulle bedømmes på andet end

> kraft.

Helt sikkert - som med alle biler, IMO.

--
/Jan W Nielsen



Per Beer Hansen (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 03-06-04 18:43

Jan W Nielsen wrote:
>
> Interessant som man efterhånden kan hæve trykket i commonrail så det
> snart ligner trykket i VAGs pumpedyse-systemer.

Svjv er det Bosch der har udviklet/laver begge systemer, så at de måske
"stjæler" lidt fra den ene til den anden er vel ikke så mærkeligt.
Nogen der kan bekræfte/afkræfte om jeg husker rigtigt ?

>
> Mon ikke VAG i kampen for at nå deres fremtidige mål om at kunne
> fremstille deres biler billigere end i dag må genoverveje commonrail
> som bærede teknologi i deres biler...?

Jeg tror ikke på at de bliver så vildt meget billigere med commonrail, men
måske lidt bedre ?

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Ukendt (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-06-04 18:53

> Svjv er det Bosch der har udviklet/laver begge systemer, så at de måske
> "stjæler" lidt fra den ene til den anden er vel ikke så mærkeligt.
> Nogen der kan bekræfte/afkræfte om jeg husker rigtigt ?

Det er både Bosch og Siemens.

> Jeg tror ikke på at de bliver så vildt meget billigere med commonrail, men
> måske lidt bedre ?

Nu kommer det an på, hvad man mener med bedre - men pumpe-dyseteknologien
har indtil i dag haft en bedre performance og en højere pris. Men det er jo
ikke sikkert, det bliver ved med at være sådan.

--
/Jan W Nielsen



Henrik B. (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-06-04 02:44


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:40bf6597$0$530$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Svjv er det Bosch der har udviklet/laver begge systemer, så at de måske
> > "stjæler" lidt fra den ene til den anden er vel ikke så mærkeligt.
> > Nogen der kan bekræfte/afkræfte om jeg husker rigtigt ?
>
> Det er både Bosch og Siemens.

Det kommer ud på ét.......

M.v.h.



Mogens Knudsen (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 04-06-04 10:12

On Fri, 4 Jun 2004 03:44:22 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Det kommer ud på ét.......

Helt rigtigt -> de ejer hinanden :)

/Mogens

Henrik B. (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-06-04 10:15


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:f6f0c0t2gp53clf2ku01jb15nrp1ij3oib@4ax.com...
> On Fri, 4 Jun 2004 03:44:22 +0200, "Henrik B."
> <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:
>
> >Det kommer ud på ét.......
>
> Helt rigtigt -> de ejer hinanden :)

Jep. De benytter en del re-badging.

M.v.h.



Landberg (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Landberg


Dato : 04-06-04 10:36

> > >Det kommer ud på ét.......
> >
> > Helt rigtigt -> de ejer hinanden :)
>
> Jep. De benytter en del re-badging.

Det kommer ikke helt ud på et. F.eks. er der milevid forskel på de systemer
de laver til PSA 90hk HDi. F.eks. kører Siemens med 1.500 bar,
piezo-elektriske dyser og meget kort åbningstid mens Bosch kører med 1.350
bar, elektromagnetiske dyser og lidt længere åningstid. Resultat: På papiret
90hk og 205nm med begge typer. I praksis ser man til tider at dem med
Siemens ligger på 84hk og 190nm mens dem med Bosch ligger på 92-96hk og
225nm.


MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk



Mogens Knudsen (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 04-06-04 10:38

On Fri, 4 Jun 2004 11:36:13 +0200, "Landberg"
<thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> wrote:

>Det kommer ikke helt ud på et.

Jég "talte om" firmadelen - ikke teknikken...

/Mogens

Landberg (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Landberg


Dato : 04-06-04 12:00

> >Det kommer ikke helt ud på et.
>
> Jég "talte om" firmadelen - ikke teknikken...

Ok. Det er så ikke lige det område jeg beskæftiger mig med


MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk



Ukendt (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-04 10:43

> Det kommer ikke helt ud på et. F.eks. er der milevid forskel på de
systemer
> de laver til PSA 90hk HDi. F.eks. kører Siemens med 1.500 bar,
> piezo-elektriske dyser og meget kort åbningstid mens Bosch kører med 1.350
> bar, elektromagnetiske dyser og lidt længere åningstid. Resultat: På
papiret
> 90hk og 205nm med begge typer. I praksis ser man til tider at dem med
> Siemens ligger på 84hk og 190nm mens dem med Bosch ligger på 92-96hk og
> 225nm.

Det er nemlig fuldstændig rigtigt.

Såvidt jeg ved, er der nogle tuningsfreaks, der kun vil have den ene slags
dyser.

Den samme slags motor kan vist nok også have begge slags dyser alt efter
årgang og bil, som den ligger i (PSA), og det er der vist også nogle
tuningsfreaks, der går højt op i.

Kan du bekræfte det, Thomas...?

--
/ Jan W Nielsen



Landberg (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Landberg


Dato : 04-06-04 12:00

> Såvidt jeg ved, er der nogle tuningsfreaks, der kun vil have den ene slags
> dyser.
>
> Den samme slags motor kan vist nok også have begge slags dyser alt efter
> årgang og bil, som den ligger i (PSA), og det er der vist også nogle
> tuningsfreaks, der går højt op i.
>
> Kan du bekræfte det, Thomas...?

Jeg vil sige det sådan, at hvis en Peugeot-forhandler bestilte fire stk.
Peugeot 307 90hk HDi hjem for et par år siden, så kunne han meget vel få tre
med Bosch og en med Siemens. I dag kommer 307 så vidt jeg kan se kun med
Bosch. Ellers har det været 307, Partner, Berlingo og nogle enkelte
Picasso'er der har været "ramt" af Siemens. I øvrigt kører en 206 1.4HDi med
Bosch, mens en C3 1.4HDi kører med Siemens. Det tror jeg ikke ret mange
bilforhandlere er klar over. Måske derfor man ser tests hvor motoren til
tider bliver rost til skyerne og til andre tider bliver honet?
"Problemet" med Siemens er, at man ikke får samme effektforøgelse ved at øge
indsprøjtningstrykket som på Bosch fordi trykket er højere ab fabrik og
fordi dyserne har så korte åbningstider. Man kan ikke ændre åbningstiderne
med en boks p.g.a. de piezo-elektriske dyser. Men med en chip kan man hive
rigelig effekt ud af en motor med Siemens, da chippen snildt kan ændre
dysernes åbningstider.


MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk



Peter Weis (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 05-06-04 21:23

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> wrote:

> ... og nogle enkelte Picasso'er der har været "ramt"
> af Siemens.

Hvor ser man om det er den ene eller anden styring?

mvh
Peter

Landberg (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Landberg


Dato : 05-06-04 22:40

> Hvor ser man om det er den ene eller anden styring?

http://www.bokstuning.dk/siemens_eller_bosch.htm

Din er i øvrigt med Bosch eftersom den boks du har kun virker på Bosch.


MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk



Peter Weis (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 06-06-04 08:15

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> wrote:

>> Hvor ser man om det er den ene eller anden styring?
>
> http://www.bokstuning.dk/siemens_eller_bosch.htm

Takker ...

mvh
Peter

Henrik B. (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 03-06-04 09:58


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:40bec3d4$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> http://www.motormagasinet.dk/nyheter/index.htm?artid=73943
> Tredje generations commonrail, med blandt andet endnu højere tryk.

Ga' vide, hvornår skidtet sprænger i luften....

M.v.h.



Per Beer Hansen (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 03-06-04 18:41

Henrik B. wrote:
>
> Ga' vide, hvornår skidtet sprænger i luften....
>

Ja 1800 bar er da et rimeligt højt tryk

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Christian Meinert (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian Meinert


Dato : 03-06-04 20:50


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message
news:40bec3d4$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> http://www.motormagasinet.dk/nyheter/index.htm?artid=73943
> Tredje generations commonrail, med blandt andet endnu højere tryk.
> Bedre ydelse samt mindre forbrug er resultatet.

Ja, men så hellere den nye BMW 535d med 'bi-turbo' teknik...
500 nm fra 1200 rpm! En lille turbo til de lave omdrejninger - en større
til...ja højere omdrejninger.
Den trækker ubesværet op til 5000 omdrejninger.
Læste artiklen i BMW bladet, men kan ikke finde noget på nettet desværre...



/Christian



Ukendt (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-06-04 21:11

> Ja, men så hellere den nye BMW 535d med 'bi-turbo' teknik...
> 500 nm fra 1200 rpm! En lille turbo til de lave omdrejninger - en større
> til...ja højere omdrejninger.
> Den trækker ubesværet op til 5000 omdrejninger.

Afgjort - det må være den fedeste diesel i øjeblikket (hvis man ser bort fra
monsteret V10 i Touareg).

Det er nu ikke almindelig biturbo, hvor de to turboladere arbejder
uafhængigt - men en "ny" form for teknologi - registerturbo - hvor de to
tuboladere sidder i serie - altså efter hinanden.

--
/Jan W Nielsen



jan@stevns.net (03-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 03-06-04 22:10

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Afgjort - det må være den fedeste diesel i øjeblikket (hvis man ser bort fra
>monsteret V10 i Touareg).

Mon - jeg så en kæmpekasse af amerikansk oprindelse med en 8.2 liter
V8 diesel rubbe neglene i dag - den er fed ;)

(og pokker om ikke lyden også var med)


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Christian Meinert (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian Meinert


Dato : 05-06-04 18:38


<jan@stevns.net> wrote in message
news:uq4vb05tgfornjbhh08vcck3vo9ti6qk35@dtext.news.tele.dk...
> "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :
>
> >Afgjort - det må være den fedeste diesel i øjeblikket (hvis man ser bort
fra
> >monsteret V10 i Touareg).
>
> Mon - jeg så en kæmpekasse af amerikansk oprindelse med en 8.2 liter
> V8 diesel rubbe neglene i dag - den er fed ;)
>
> (og pokker om ikke lyden også var med)

Bare fordi det larmer, er det ikke nødvendigvis en kvalitet i sig selv. Har
nemlig lige skiftet bagpotte. ;)

Med 'fed' mener jeg, at den performer godt alt andet lige. Og 8,2 ltr. er jo
ikke specilet 'lige' ifht. 3,5...og så er der jo økonomien.....


/Christian



jan@stevns.net (05-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 05-06-04 19:34

"Christian Meinert" <bmw@webhiker(remove).dk> skrev :

>Bare fordi det larmer, er det ikke nødvendigvis en kvalitet i sig selv. Har
>nemlig lige skiftet bagpotte. ;)

Overså du "rubbe neglene" ?

>Med 'fed' mener jeg, at den performer godt alt andet lige. Og 8,2 ltr. er jo
>ikke specilet 'lige' ifht. 3,5...og så er der jo økonomien.....

"man" tænker ikke økonomi, når der er tale om "kanere


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Jan W Nielsen (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 05-06-04 21:28

> >Med 'fed' mener jeg, at den performer godt alt andet lige. Og 8,2 ltr. er
jo
> >ikke specilet 'lige' ifht. 3,5...og så er der jo økonomien.....

> "man" tænker ikke økonomi, når der er tale om "kanere

Men outperformer den mon den "lille" moderne diesel fra BMW..?

--
/Jan W Nielsen



jan@stevns.net (05-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 05-06-04 21:42

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Men outperformer den mon den "lille" moderne diesel fra BMW..?

Jep - du læsser ubesværet 2 euro-paller ind i varerummet på sår'n en
kassevogn


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Brian (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 05-06-04 21:42

Hejsa

Jan W Nielsen skrev:

> Men outperformer den mon den "lille" moderne diesel fra BMW..?

Jeg vil gætte på at det cirka er det samme... Man tænker ikke så meget
i performance hvis man har en rigtig amerikanerskude ala Jan's

Jeg tror mere at jan@stevns er typen der har den, for at være smart med
de unge... æhhh... yngre

/Brian



jan@stevns.net (05-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 05-06-04 22:10

"Brian" <brian@FJERNDETTEpost5.tele.dk> skrev :

>Jeg vil gætte på at det cirka er det samme... Man tænker ikke så meget
>i performance hvis man har en rigtig amerikanerskude ala Jan's

Nu var den "kaner jeg hentydede til en varevogn , det fremgik vist
ikke ret tydeligt , med mindre folk gætter på at en 8.2 liters diesel
ikek ret tit er at finde i personfærgerne

>Jeg tror mere at jan@stevns er typen der har den, for at være smart med
>de unge... æhhh... yngre

Nope - deri tager du fejl - jeg har altid gerne villet have en
full-size "kaner, men har altis haft is i maven til at vente til den
rette viste sig.

( Hvis *jeg* ville lege smartass, kørte jeg Camaro eller Mustang )

De unge i dag (yngre) er vist mere til en lidt anden slags biler end
jeg foretrækker, omend vores interesser da af og til overlapper ;)


mht. at tro man kan kategoriserer nogen, på grund af deres valg af
bil/farven på bilen får du vist meget svært ved sætte mig i bås, når
du ser min bilpark ;)
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Brian (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 05-06-04 23:02

Hejsa

jan@stevns.net skrev:
>
> Nope - deri tager du fejl - jeg har altid gerne villet have en
> full-size "kaner, men har altis haft is i maven til at vente til den
> rette viste sig.
>
> ( Hvis *jeg* ville lege smartass, kørte jeg Camaro eller Mustang )

Ahhh.... kom nu.... du vil da gerne være lidt ung med de yngre

Spøg til side, så var det nu heller ikke ment på den måde.....

> mht. at tro man kan kategoriserer nogen, på grund af deres valg af
> bil/farven på bilen får du vist meget svært ved sætte mig i bås, når
> du ser min bilpark ;)

Har skam læst med længe nok til, at kende lidt til din bilpark

/Brian



jan@stevns.net (06-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 06-06-04 07:11

"Brian" <brian@FJERNDETTEpost5.tele.dk> skrev :

>> ( Hvis *jeg* ville lege smartass, kørte jeg Camaro eller Mustang )

>Ahhh.... kom nu.... du vil da gerne være lidt ung med de yngre

Hvis du mener på bølgelængde har du da helt ret - selv om
dåbsattesten siger en ting, føler man jo ikke nødvendigtvis det samme.

>Spøg til side, så var det nu heller ikke ment på den måde.....

Det blev søreme heller ikke taget sådan.

>> mht. at tro man kan kategoriserer nogen, på grund af deres valg af
>> bil/farven på bilen får du vist meget svært ved sætte mig i bås, når
>> du ser min bilpark ;)

>Har skam læst med længe nok til, at kende lidt til din bilpark


Hehe - jeg var for ikke så længe siden oppe hos nogen bekendte hvor
den ene er psykolog og har arbejdet lidt med "at sætte folk i bås" -
forstået på den måde at han arbejder med at lave personprofiler.

Der var visse mennesker han ganske enkelt havde opgivet at forstå, Jeg
tror jeg kendte adressen på den kommentar :)

Bortset fra det, var det sjovt at høre hvor tæt de kunne ramme, hvis
de vidste hvilken bil, og bilens farve folk havde - og så var der de
kegler der straks ødelægger hele opstillingen.

Lidt i stil med de der tv-parodier gæt et hjem , og gæt hvem der bor
der. Hvem fanden havde gættet at det var Margrethe Auken der kørte
Morris Minor ?




--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Thunderbird [7100] (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 06-06-04 12:01

On Sun, 06 Jun 2004 08:10:59 +0200, jan@stevns.net wrote:

>>> mht. at tro man kan kategoriserer nogen, på grund af deres valg af
>>> bil/farven på bilen får du vist meget svært ved sætte mig i bås, når
>>> du ser min bilpark ;)
>
>>Har skam læst med længe nok til, at kende lidt til din bilpark
>
>
>Hehe - jeg var for ikke så længe siden oppe hos nogen bekendte hvor
>den ene er psykolog og har arbejdet lidt med "at sætte folk i bås" -
>forstået på den måde at han arbejder med at lave personprofiler.
>
>Der var visse mennesker han ganske enkelt havde opgivet at forstå, Jeg
>tror jeg kendte adressen på den kommentar :)
>
>Bortset fra det, var det sjovt at høre hvor tæt de kunne ramme, hvis
>de vidste hvilken bil, og bilens farve folk havde - og så var der de
>kegler der straks ødelægger hele opstillingen.

Udover at jeg så personligt mener at fx bilmodel/type samt farven på
lakken er en meget "tyndt" argument at tilføj til en analyse af en
person profil. Nogle folk er jo totalt ligeglade med lakfarven og også
have bil de kører rundt i
--
Mvh
Flemming Jacobsen

jan@stevns.net (06-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 06-06-04 13:00

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :

>Udover at jeg så personligt mener at fx bilmodel/type samt farven på
>lakken er en meget "tyndt" argument at tilføj til en analyse af en
>person profil. Nogle folk er jo totalt ligeglade med lakfarven og også
>have bil de kører rundt i

netop - men du ville blive svært overrasket over hvor mange den passer
på.


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Peter Weis (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 06-06-04 08:15

jan@stevns.net wrote:

> mht. at tro man kan kategoriserer nogen, på grund af deres valg af
> bil/farven på bilen får du vist meget svært ved sætte mig i bås,
> når du ser min bilpark ;)

Du er Radikal!
<dukker_sig_for_håndtasken.avi>

mvh
Peter

jan@stevns.net (06-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 06-06-04 08:27

Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> skrev :

>Du er Radikal!
><dukker_sig_for_håndtasken.avi>

næeh SF'er (Hint: Morris Moinor ;)

i virkeligheden er jeg ingen af delene, jeg tror ikke på en eneste af
de hattenåle/taburetklæbere derinde på borgen
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Thunderbird [7100] (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 05-06-04 22:08

On Sat, 05 Jun 2004 20:34:24 +0200, jan@stevns.net wrote:

>"Christian Meinert" <bmw@webhiker(remove).dk> skrev :
>
>>Bare fordi det larmer, er det ikke nødvendigvis en kvalitet i sig selv. Har
>>nemlig lige skiftet bagpotte. ;)
>
>Overså du "rubbe neglene" ?
>
>>Med 'fed' mener jeg, at den performer godt alt andet lige. Og 8,2 ltr. er jo
>>ikke specilet 'lige' ifht. 3,5...og så er der jo økonomien.....
>
>"man" tænker ikke økonomi, når der er tale om "kanere

Der bruge rman nemlig den benzin, de andre sparer for lige at genbruge
en sætning som Jan, ofte bruger
--
Mvh
Flemming Jacobsen

jan@stevns.net (05-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 05-06-04 22:26

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :

>Der bruge rman nemlig den benzin, de andre sparer for lige at genbruge
>en sætning som Jan, ofte bruger

Hehe - præcis ;)


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Christian Meinert (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian Meinert


Dato : 06-06-04 19:20


<jan@stevns.net> wrote in message
news:ahe4c09at0ne29ik8po13i9194pm7nh2et@dtext.news.tele.dk...
> "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :
>
> >Der bruge rman nemlig den benzin, de andre sparer for lige at genbruge
> >en sætning som Jan, ofte bruger
>
> Hehe - præcis ;)

Ja og det beviser amerikanerne igen og igen....ikke noget at sige til de er
så vilde efter olien ;)



Henrik B. (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-06-04 02:47


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:40bf85c5$0$513$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Afgjort - det må være den fedeste diesel i øjeblikket (hvis man ser bort
fra
> monsteret V10 i Touareg).

Som desværre er hæmmet gevaldigt af den 6-trins tomat-kasse.

> Det er nu ikke almindelig biturbo, hvor de to turboladere arbejder
> uafhængigt - men en "ny" form for teknologi - registerturbo - hvor de to
> tuboladere sidder i serie - altså efter hinanden.

Det er set før......for over 10 år siden.

M.v.h.



Ukendt (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-04 10:39

> > Det er nu ikke almindelig biturbo, hvor de to turboladere arbejder
> > uafhængigt - men en "ny" form for teknologi - registerturbo - hvor de to
> > tuboladere sidder i serie - altså efter hinanden.

> Det er set før......for over 10 år siden.

Jeg ved godt, at teknikken som sådan er set før. Det var derfor, jeg skrev
"ny" i anførselstegn.

Kan du i øvrigt forælle noget om registerturbos tidligere anvendelse i
masseproducerede biler...?

--
/ Jan W Nielsen



Henrik B. (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-06-04 11:53


"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
news:40c0433e$0$446$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Kan du i øvrigt forælle noget om registerturbos tidligere anvendelse i
> masseproducerede biler...?

Nope, for jeg aner intet om det.

Scania benytter sig bl.a. af det. Men hér trækker turbo 2 direkte på
gearkassen.

M.v.h.



Jan W Nielsen (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 04-06-04 15:12

> > Kan du i øvrigt forælle noget om registerturbos tidligere anvendelse i
> > masseproducerede biler...?

> Nope, for jeg aner intet om det.

Jeg tror ikke, det er brugt før i masseproduktion.

--
/Jan W Nielsen



Henrik B. (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-06-04 15:16


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:40c0832c$0$210$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > > Kan du i øvrigt forælle noget om registerturbos tidligere anvendelse i
> > > masseproducerede biler...?
>
> > Nope, for jeg aner intet om det.
>
> Jeg tror ikke, det er brugt før i masseproduktion.

Som sagt masseproducerer Scania det. De kalder det for Turbocompound. Turbo
2 fungerer som nævnt på en lidt anden måde.

M.v.h.



Jan W Nielsen (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 04-06-04 15:19

> Som sagt masseproducerer Scania det. De kalder det for Turbocompound.
Turbo
> 2 fungerer som nævnt på en lidt anden måde.

Lige netop.

--
/Jan W Nielsen



Thunderbird [7100] (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 04-06-04 16:23

On Thu, 3 Jun 2004 22:10:44 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

>> Ja, men så hellere den nye BMW 535d med 'bi-turbo' teknik...
>> 500 nm fra 1200 rpm! En lille turbo til de lave omdrejninger - en større
>> til...ja højere omdrejninger.
>> Den trækker ubesværet op til 5000 omdrejninger.
>
>Afgjort - det må være den fedeste diesel i øjeblikket (hvis man ser bort fra
>monsteret V10 i Touareg).
>
>Det er nu ikke almindelig biturbo, hvor de to turboladere arbejder
>uafhængigt - men en "ny" form for teknologi - registerturbo - hvor de to
>tuboladere sidder i serie - altså efter hinanden.

Kræver den der teknologi så ikke også at Turbo 1, faktisk kan lade lige
så meget luft trænge igennem som turbo 2 skal bruge.

Jeg vil da bare mene at man stadig render ind i turbolag idet at jeg
"tviler" på at den lille turbo faktisk har power nok i sin til at smide
nok luft igennem systemet til at den store turbo ubesværet flytter sig
rundt uden tøven.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Henrik B. (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-06-04 01:51


"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:rq41c0d9u6sghujo0hp5g8rp4k3k7v8get@4ax.com...
> >Det er nu ikke almindelig biturbo, hvor de to turboladere arbejder
> >uafhængigt - men en "ny" form for teknologi - registerturbo - hvor de to
> >tuboladere sidder i serie - altså efter hinanden.
>
> Kræver den der teknologi så ikke også at Turbo 1, faktisk kan lade lige
> så meget luft trænge igennem som turbo 2 skal bruge.
>
> Jeg vil da bare mene at man stadig render ind i turbolag idet at jeg
> "tviler" på at den lille turbo faktisk har power nok i sin til at smide
> nok luft igennem systemet til at den store turbo ubesværet flytter sig
> rundt uden tøven.

Nope. Der var postet et link i sidste uge, som viste teknikken. De to
turbo'er har hvert sit rørsystem, som desuden er forbundet. De er forsynet
med 2 eller 3 spjæld. Disse spjæld regulerer, så den rigtige turbo får den
rigtige mængde luft, på det rigtige tidspunkt. Hmmm...bliver noget dyrt
skrammel at servicere på, når alderen begynder at trykke.

M.v.h.



Frederik (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 03-06-04 21:29


"Christian Meinert" <bmw@webhiker(remove).dk> wrote in message
news:40bf80ce$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message
> news:40bec3d4$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > http://www.motormagasinet.dk/nyheter/index.htm?artid=73943
> > Tredje generations commonrail, med blandt andet endnu højere tryk.
> > Bedre ydelse samt mindre forbrug er resultatet.
>
> Ja, men så hellere den nye BMW 535d med 'bi-turbo' teknik...
> 500 nm fra 1200 rpm! En lille turbo til de lave omdrejninger - en større
> til...ja højere omdrejninger.
> Den trækker ubesværet op til 5000 omdrejninger.
> Læste artiklen i BMW bladet, men kan ikke finde noget på nettet
desværre...
>
>
>
> /Christian
>
>

Værs'go

http://www.auto-report.net/index.html?535d.html

Frederik



Christian Meinert (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian Meinert


Dato : 05-06-04 18:40


"Frederik" <f.caroe@suf.nu> wrote in message
news:40bf8a23$0$505$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
> Værs'go
>

Mægtigt!
Og tillykke med brylluppet d. 14 iøvrigt ;)


Hils
/Christian



Frederik (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 04-06-04 15:34


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message
news:40bec3d4$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> http://www.motormagasinet.dk/nyheter/index.htm?artid=73943
> Tredje generations commonrail, med blandt andet endnu højere tryk.
> Bedre ydelse samt mindre forbrug er resultatet.
>
> --
> Mvh
> Per
> www.perbeer.ninja.dk
> masser af F1 video's samt meget andet motorsport
>
>

Nogen der har et skud fra hoften på, hvilken slags ydelsesforbedring
(kh/nm/forbrug) en sådan stigning i trykket vil medføre?

Mvh.

Frederik



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste