/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Aut.gear <> varm motor/gearkasse
Fra : Henrik Steffensen


Dato : 02-06-04 19:07

Jeg har aut.gear i min bil - en Audi A6/95, 2.6 med ca. 65.000 km. bag sig.

Når jeg holder i kø skifter jeg ofte over i Neutral gear, da jeg har en ide
om, at gearkasse eller motor ikke har godt af at stå og "trække", mens jeg
holder bilen på bremsen. Er det korrekt? I givet fald - bør man skifte over
i Neutral, hvis man holder stille 15-20 sekunder, eller er det kun ved
længere perioder?



 
 
[8700] Brian Mark Ma~ (03-06-2004)
Kommentar
Fra : [8700] Brian Mark Ma~


Dato : 03-06-04 20:54

> Når jeg holder i kø skifter jeg ofte over i Neutral gear, da jeg har en
ide
> om, at gearkasse eller motor ikke har godt af at stå og "trække", mens jeg
> holder bilen på bremsen. Er det korrekt? I givet fald - bør man skifte
over
> i Neutral, hvis man holder stille 15-20 sekunder, eller er det kun ved
> længere perioder?

Det er rigtig at en automatgearkasses største fjende er varme. For min
Mercedes w123 250 står følgende i instruktionsmanualen:
--
Stop

Ved kortere standsning, f.eks. ved
et trafiklys lader man gearvælgeren
blive i kørestilling og holder vognen
med driftsbremsen. Ved længere
tids standsning med motoren i gang
sættes gearvælgeren i stillingen "N".

Ved stop på stigning skal man
ikke holde vognen ved at give gas,
men ved bremse. Herved undgår
man unødvendig opvarmning af
gearkassen.

- Klip

Det er selvfølgelig en gammel vogn men lur mig og det ikke stadig gælder. Se
i din instruktionsmanual for info - der står sikkert noget om kørsel med
automatgear.

Mvh.
B. Madsen



Jacob Buus Smidt (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 04-06-04 01:07

> Stop
>
> Ved kortere standsning, f.eks. ved
> et trafiklys lader man gearvælgeren
> blive i kørestilling og holder vognen
> med driftsbremsen. Ved længere
> tids standsning med motoren i gang
> sættes gearvælgeren i stillingen "N".
>

Hvad der menes med længere tids standsning er egentlig ret interessant, for
hvad gør man på bilferie igennem Tyskland med xx km køkørsel i 30c varme?
Det er jo meget stop-go, hvor man vil komme til at skifte mellem N og D
utallige gange. Jeg frygter lidt turen til august i min ældre Polo med
automatgear - findes der nogen gode råd i den henseende?

Hilsen Jacob





Henrik Steffensen (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steffensen


Dato : 04-06-04 05:58

"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:o5Pvc.7175$Vf.381019@news000.worldonline.dk...
> > Stop
> >
> > Ved kortere standsning, f.eks. ved
> > et trafiklys lader man gearvælgeren
> > blive i kørestilling og holder vognen
> > med driftsbremsen. Ved længere
> > tids standsning med motoren i gang
> > sættes gearvælgeren i stillingen "N".
> >
>
> Hvad der menes med længere tids standsning er egentlig ret interessant,
for
> hvad gør man på bilferie igennem Tyskland med xx km køkørsel i 30c varme?
> Det er jo meget stop-go, hvor man vil komme til at skifte mellem N og D
> utallige gange. Jeg frygter lidt turen til august i min ældre Polo med
> automatgear - findes der nogen gode råd i den henseende?
Jeg har selv spekuleret på, om ikke det også er hårdt for gearkassen at der
bliver skiftet mellem D og N hele tiden.



Babba-Papa (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Babba-Papa


Dato : 04-06-04 12:39

Der var engang en bruger ved navn "Jacob Buus Smidt"
<jacob.smidt@tiscali.dk> der skrev:

>Hvad der menes med længere tids standsning er egentlig ret interessant, for
>hvad gør man på bilferie igennem Tyskland med xx km køkørsel i 30c varme?
>Det er jo meget stop-go, hvor man vil komme til at skifte mellem N og D
>utallige gange. Jeg frygter lidt turen til august i min ældre Polo med
>automatgear - findes der nogen gode råd i den henseende?
>
Hvis det er muligt, så kør sidst på aftenen og natten med...

Dels slipper man for en del af trafikken og dels er det også
køligere - både for bil og fører.
- -
Babba-Papa

[8700] Brian Mark Ma~ (04-06-2004)
Kommentar
Fra : [8700] Brian Mark Ma~


Dato : 04-06-04 14:23

> Hvad der menes med længere tids standsning er egentlig ret interessant,
for
> hvad gør man på bilferie igennem Tyskland med xx km køkørsel i 30c varme?
> Det er jo meget stop-go, hvor man vil komme til at skifte mellem N og D
> utallige gange. Jeg frygter lidt turen til august i min ældre Polo med
> automatgear - findes der nogen gode råd i den henseende?

Kølingen på automatgearkassen foregår på de fleste biler gennem en seperat
oliekøler - enten som en integreret del af bilens køler eller som en
selvstændig køler. Ved køkørsel siger det sig selv at der ikke er megen
køling. Bilens blæser aktiveres ved høj temperatur på motoren og køler
samtidig (i hvert fald på min) automatikkens køler - jeg skal ikke kunne
sige om der sidder en seperet blæser/føler til automatgearkassens køling på
nyere biler! Det bedste råd jeg kan give i den forbindelse er at låse
gearkassen i "2" eller "3" (eller "S"/"L" (S for "Slope")) ved køkørsel. Det
aflaster kassen fra at cykle op og ned gennem gearene og spare dermed på
varmeudviklingen. En mere dramatisk løsning er at montere en ekstra blæser
der enten er manuelt betjent eller som "føler" på varmen fra gearkssen (en
del amerikanere montere ofte ekstra køling).

Jeg har en bror i USA som lige har brændt sin 3 automatgearkasse på sin Ford
Explorer - ved en kombination af megen køkørsel og mange kickdowns. For at
være helt sikker på om bilen kan klare en tur i kø ved +30c ville jeg spørge
ved VW - men der er mange i DK der ikke ved meget om automatgear - selv ved
VW.

Mvh.
B. Madsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste