/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvorfor /#(/"%¤%"/&¤ ? (Varevogn vs. Last~
Fra : Propellen


Dato : 01-06-04 22:03

Triller på A13 omkring Viborg i lastvogn, og der er nogle grumme
bakker. Trækker en pæn kø, osse selvom jeg kørere 82 km/t. Men så
pludselig er der altå en varevogn der, skal ud på A13 fra en sidevej,
fint nok indtil videre, hvis han/hun bare kan få noget fart på, så jeg
ikke mister for meget fart. Men næææ, nej. Varevognen skal dreje efter
400-500 meter. KAN DU FOR HELVEDE IKKE VENTE TIL DEN TUNGE TRANSPORT
ER KOMMET FORBI? (sorry for caps)
Så må man ned på 20 km/t igen. Og så ellers forfra med at komme op i
fart og det er på en bakke, ikke let med 36 ton. Biler bagved bliver
utålmodige, og tager den første & bedste chance for at overhale mig.
Der er sq ikke noget at sige til, at man bliver lidt muggen en gang
imellem.
Og ja, jeg kørte 80+, for ikke at lave _alt_ for store køer! Kunne
næsten heller ikke trække mere
--
/Prop


Propellen(snabela)SoftHome(punktum)Net

 
 
Fly Christensen (01-06-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 01-06-04 22:17

On Tue, 01 Jun 2004 23:02:36 +0200, Propellen <not@Valid.Invalid> wrote:

[snip]
> Men næææ, nej. Varevognen skal dreje efter
>400-500 meter. KAN DU FOR HELVEDE IKKE VENTE TIL DEN TUNGE TRANSPORT
>ER KOMMET FORBI? (sorry for caps)

Ork, der kan gøres meget bedre!

Kommer fra Holstebrosiden af mod Viborg før de fik lavet alle
rundkørselerne og hastighedsbegrænsning. Nålen ligger på de 100, det vil
sige, jeg følger trafikken.
Der er så en fra McD, der liige skal ud foran mig. Nå, okay man kan jo
snildt slippe speederen, det skulle række så knolden kan få lidt fart
på. Hvad gør han i stedet? Han BREMSER!!! da han vil ind til A-Z!! Det
er er altså ikke et videre smart træk at lave. Granadaen fik da vist, at
den kan bestå en elgtest.

Fly

Jan Vennike (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 02-06-04 05:14



"Propellen" <not@Valid.Invalid> skrev i en meddelelse
news:g0rpb0l63kpcasbniekr76oqrs1rsrd6p0@4ax.com...
> Triller på A13 omkring Viborg i lastvogn, og der er nogle grumme
> bakker. Trækker en pæn kø, osse selvom jeg kørere 82 km/t. Men så
> pludselig er der altå en varevogn der, skal ud på A13 fra en sidevej,
> fint nok indtil videre, hvis han/hun bare kan få noget fart på, så jeg
> ikke mister for meget fart. Men næææ, nej. Varevognen skal dreje efter
> 400-500 meter. KAN DU FOR HELVEDE IKKE VENTE TIL DEN TUNGE TRANSPORT
> ER KOMMET FORBI? (sorry for caps)
> Så må man ned på 20 km/t igen. Og så ellers forfra med at komme op i
> fart og det er på en bakke, ikke let med 36 ton. Biler bagved bliver
> utålmodige, og tager den første & bedste chance for at overhale mig.
> Der er sq ikke noget at sige til, at man bliver lidt muggen en gang
> imellem.
> Og ja, jeg kørte 80+, for ikke at lave _alt_ for store køer! Kunne
> næsten heller ikke trække mere
> --
> /Prop
>
>
> Propellen(snabela)SoftHome(punktum)Net

Det trick har han vist lært af lastbilerne selv.

Jeg har mange gange oplevet at en stor lokum af en lastbil drejer ud foran
een 100 m fremme - og når man når op i røven på ham, er han kun kommet op på
30-40 km/t, så man må bremse rimeligt op.

Kunne han f.. f..... ikke vente ????

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me



Mathias (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Mathias


Dato : 02-06-04 08:06

Jan Vennike wrote:
>
> Jeg har mange gange oplevet at en stor lokum af en lastbil drejer ud
> foran een 100 m fremme - og når man når op i røven på ham, er han kun
> kommet op på 30-40 km/t, så man må bremse rimeligt op.
>

Det oplever jeg også - især er det store, dryppende gyllespredere der har
det med at tromle ud lige foran mig på de jyske landeveje :-/


-Mathias



Thomas Strandtoft (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 02-06-04 15:50

Jan Vennike wrote:

> Det trick har han vist lært af lastbilerne selv.
>
> Jeg har mange gange oplevet at en stor lokum af en lastbil drejer ud foran
> een 100 m fremme - og når man når op i røven på ham, er han kun kommet op på
> 30-40 km/t, så man må bremse rimeligt op.
>
> Kunne han f.. f..... ikke vente ????

Hvis lastbilen har læs på, så kan han i princippet være kørt ud
længe inden du dukkede op i horizonten og alligevel være til
ulempe for dig når du når frem, dvs. næsten uanset hvornår han/hun
kører ud bliver det til gene for en eller anden. En personbil har
derimod evnen til at "ruppe neglene", dvs. der er som regel ingen
undskyldning for at sinke trafikken.

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Jan Vennike (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 02-06-04 17:00



"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:40BDE8FA.1BA0FA31@carftp.com...

>
> Hvis lastbilen har læs på, så kan han i princippet være kørt ud
> længe inden du dukkede op i horizonten og alligevel være til
> ulempe for dig når du når frem, dvs. næsten uanset hvornår han/hun
> kører ud bliver det til gene for en eller anden. En personbil har
> derimod evnen til at "ruppe neglene", dvs. der er som regel ingen
> undskyldning for at sinke trafikken.
>
> --
> Hygge..
> Thomas
>
> <http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Fair nok.

Men behøver han at dreje ud foran mig, når han kan se det hvide i mine øjne
????

For det er det, som jeg syntes at jeg oplever - som om han tænker "Nu kommer
jeg med mine 48 tons og så skal den lille gnom i hans Lupo på 965 kg nok
stoppe - mig kan han ihvertifald ikke skade"

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me



Jørgen M. Rasmussen (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 02-06-04 17:56


"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
"Nu kommer
> jeg med mine 48 tons og så skal den lille gnom i hans Lupo på 965 kg nok
> stoppe - mig kan han ihvertifald ikke skade"
>
De samme tanker får han ifbm. indfletning, migbekendt gælder der ikke
særlige regler for lastvogne = hvis der er plads skal DE give plads, om jeg
nogensindehar oplevet det?. NADA .



Jan Vennike (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 02-06-04 18:57



"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse
news:40be068b$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
> "Nu kommer
> > jeg med mine 48 tons og så skal den lille gnom i hans Lupo på 965 kg nok
> > stoppe - mig kan han ihvertifald ikke skade"
> >
> De samme tanker får han ifbm. indfletning, migbekendt gælder der ikke
> særlige regler for lastvogne = hvis der er plads skal DE give plads, om
jeg
> nogensindehar oplevet det?. NADA .
>

Så skal de jo tage benet ned fra vinduet og træde på bremsen - glem det.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me



Jørgen M. Rasmussen (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 02-06-04 23:45


"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så skal de jo tage benet ned fra vinduet og træde på bremsen - glem det.
>
Det må det som der (ikke) er sket her, nu er den gudhjælpemig gal IGEN
( : http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=281426/



Thomas Strandtoft (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 03-06-04 20:36

"Jørgen M. Rasmussen" wrote:

> De samme tanker får han ifbm. indfletning, migbekendt gælder der ikke
> særlige regler for lastvogne = hvis der er plads skal DE give plads, om jeg
> nogensindehar oplevet det?. NADA .

For søfolk gælder at "motor viger for sejl" og "alle viger for
store skibe". Grunden findes helt enkelt i manøvredygtighed, en
motorsejler har nemmere ved at ændre rute end et sejlskib og alle
har nemmere ved at ændre rute end et tankskib.

Overført til landevejene og sammenfletning: En lastbil har langt
sværere ved at ændre hastighed end du har i din personbil. At
sætte farten op i en lastbil tager typisk "en formiddag", dvs. at
tvinger du lastbilen til at bremse og flette ind bag dig, skal vi
efterfølgende læse en stribe vrede indlæg herinde fra bilister der
har ligget bag en lastvogn der kørte langsomt. For dig i
personbilen er det derimod en smal sag lige at jokke lidt hårdere
på gaspedalen og sørge for at komme væk inden lastvognen har brug
for den plads du har "krav på". Ryger du ind bag lastbilen og må
sætte farten ned, er du lynhurtigt oppe i fart igen så snart der
bliver mulighed for at overhale.

I forhold til en lastvogn, har du i din personbil *alle* fordelene
på hånden, så det er simpelthen "dårlig stil" hvis du ikke magter
at placere dig så konflikten ikke opstår, blot fordi du vil "holde
på din ret"..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Hans L. Jørgensen (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 03-06-04 21:25

Thomas Strandtoft wrote:
> "Jørgen M. Rasmussen" wrote:
>
> For søfolk gælder at "motor viger for sejl" og "alle viger for
> store skibe". Grunden findes helt enkelt i manøvredygtighed, en
> motorsejler har nemmere ved at ændre rute end et sejlskib og alle
> har nemmere ved at ændre rute end et tankskib.
>
> Overført til landevejene og sammenfletning: En lastbil har langt
> sværere ved at ændre hastighed end du har i din personbil. At
> sætte farten op i en lastbil tager typisk "en formiddag", dvs. at
> tvinger du lastbilen til at bremse og flette ind bag dig, skal vi
> efterfølgende læse en stribe vrede indlæg herinde fra bilister der
> har ligget bag en lastvogn der kørte langsomt. For dig i
> personbilen er det derimod en smal sag lige at jokke lidt hårdere
> på gaspedalen og sørge for at komme væk inden lastvognen har brug
> for den plads du har "krav på". Ryger du ind bag lastbilen og må
> sætte farten ned, er du lynhurtigt oppe i fart igen så snart der
> bliver mulighed for at overhale.
>
> I forhold til en lastvogn, har du i din personbil *alle* fordelene
> på hånden, så det er simpelthen "dårlig stil" hvis du ikke magter
> at placere dig så konflikten ikke opstår, blot fordi du vil "holde
> på din ret"..

Hvor har du evigt ret Thomas.

Vis konduite og vær lidt smidig og fremfor alt hensynsfuld, undlad i videst
mulig udstrækning at bruge hornet & "fingeren",

Lær det inden du kommer til Tyskland for der er der sat pris på den slags;-/



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Ukendt (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-04 06:04


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> > på hånden, så det er simpelthen "dårlig stil" hvis du ikke magter
> > at placere dig så konflikten ikke opstår, blot fordi du vil "holde
> > på din ret"..

Det sted hvor jeg typisk har probs er at , jeg som indfletter har dårlig
oversigt og tilløbs banen er KORT, ~50 m. . mens motorvejen har fuld
oversigt,blik. Så som du så rigtig er inde på, er det et sprgs. om at VISE
HENSYN OG IKKE BARE HOLDE PÅ.
>

> Lær det inden du kommer til Tyskland for der er der sat pris på den
slags;-/
>
Det er bare et rygte blandt "kloge" danskere, mine erfaringer er at når
tingene "spidser til", er de IKKE en sk... bedre .



Folmer Rasmussen (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 04-06-04 07:43

On Thu, 03 Jun 2004 21:36:14 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>"Jørgen M. Rasmussen" wrote:
>
>> De samme tanker får han ifbm. indfletning, migbekendt gælder der ikke
>> særlige regler for lastvogne = hvis der er plads skal DE give plads, om jeg
>> nogensindehar oplevet det?. NADA .
>
>For søfolk gælder at "motor viger for sejl" og "alle viger for
>store skibe". Grunden findes helt enkelt i manøvredygtighed, en
>motorsejler har nemmere ved at ændre rute end et sejlskib og alle
>har nemmere ved at ændre rute end et tankskib.
>
>Overført til landevejene og sammenfletning: En lastbil har langt
>sværere ved at ændre hastighed end du har i din personbil. At
>sætte farten op i en lastbil tager typisk "en formiddag", dvs. at
>tvinger du lastbilen til at bremse og flette ind bag dig, skal vi
>efterfølgende læse en stribe vrede indlæg herinde fra bilister der
>har ligget bag en lastvogn der kørte langsomt. For dig i
>personbilen er det derimod en smal sag lige at jokke lidt hårdere
>på gaspedalen og sørge for at komme væk inden lastvognen har brug
>for den plads du har "krav på". Ryger du ind bag lastbilen og må
>sætte farten ned, er du lynhurtigt oppe i fart igen så snart der
>bliver mulighed for at overhale.
>
>I forhold til en lastvogn, har du i din personbil *alle* fordelene
>på hånden, så det er simpelthen "dårlig stil" hvis du ikke magter
>at placere dig så konflikten ikke opstår, blot fordi du vil "holde
>på din ret"..

>--

Tak. Endelig er der én der har set lyset.

Det siger sig selv at gensidig hensyntagen er vejen frem. Der er bare
den hage ved det, at det synes som om det er gået af mode.

Man kan jo få mennesker til de utroligste ting med et smil eller en
venlig håndgestus (selv truckere)

Tak for indlægget, Thomas.

Venlig hilsen
Folmer

Fly Christensen (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 04-06-04 08:07

On Fri, 04 Jun 2004 08:42:47 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Man kan jo få mennesker til de utroligste ting med et smil eller en
>venlig håndgestus (selv truckere)

Jeg tror på den med håndbevægelsen og truckere...

Fly

Ukendt (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-04 09:07


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> For søfolk gælder at "motor viger for sejl" og "alle viger for
> store skibe".

Du kan ikke sammeligne søen og trafikken på land, der er fx. god oversigt
for alle parter og masser af plads,tid til at små-både kan vige. Det gør
sig ikke altid gældende på land, bla. derfor er søfartsreglerne IKKE =
færdselsreglerne. jeg vil give dig ret at det handler om gensdig hensyntagen
OG IKKE BARE HOLDE PÅ :o/.



Thomas Strandtoft (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 04-06-04 17:13

"Jørgen M. Rasmussen" wrote:

> Du kan ikke sammeligne søen og trafikken på land, der er fx. god oversigt
> for alle parter og masser af plads,tid til at små-både kan vige. Det gør
> sig ikke altid gældende på land, bla. derfor er søfartsreglerne IKKE =
> færdselsreglerne. jeg vil give dig ret at det handler om gensdig hensyntagen
> OG IKKE BARE HOLDE PÅ :o/.

Naturligvis holder søfartsreglerne ikke i trafikken, man skal jo
fx. ikke køre venstre om en lyskurv når den er grøn og højre om
når den er rød..

Det jeg dog mener holder, også i trafikken, er grundholdningen at
den mest manøvredygtige tager ekstra hensyn til den mindst
manøvredygtige.


--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Jørgen M. Rasmussen (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 04-06-04 20:40


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Det jeg dog mener holder, også i trafikken, er grundholdningen at
> den mest manøvredygtige tager ekstra hensyn til den mindst
> manøvredygtige.
>
Hvis det er din holdning ti fx. bil vs. cyklist, skulle du støbes i cement
og smides overbord v. Bøje 45, der er "kun" 50 m. vand. :o/. Den bemærkning
kan umuligt være velovervejet.



Thomas Strandtoft (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 05-06-04 08:43

"Jørgen M. Rasmussen" wrote:

> Hvis det er din holdning ti fx. bil vs. cyklist, skulle du støbes i cement
> og smides overbord v. Bøje 45, der er "kun" 50 m. vand. :o/. Den bemærkning
> kan umuligt være velovervejet.

Nu er det jo ikke lige "bil vs. cyklist" der er emnet for
debatten, hvis vi holder os til de motordrevne, kan jeg ikek se
noget problem i bemærkningen.

Manøvredygtighed er for øvrigt ikke noget statisk. På lige stræk
har en motorcykel ofte en fordel over en bil, mens situationen
midt et sving kan være lige modsat - hvor bilen har mulighed for
at skifte spor midt i et sving, er motorcyklen ofte nødt til at
holde sit spor for ikke at køre af.

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Thomas Strandtoft (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 03-06-04 20:21

Jan Vennike wrote:

> Men behøver han at dreje ud foran mig, når han kan se det hvide i mine øjne
> ????

Lastbilchauffører skal naturligvis vise hensyn lige som alle andre
hvis det er muligt..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

anders majland (02-06-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 02-06-04 21:24

> Men så
> pludselig er der altå en varevogn der, skal ud på A13 fra en sidevej,
> fint nok indtil videre, hvis han/hun bare kan få noget fart på, så jeg
> ikke mister for meget fart. Men næææ, nej. Varevognen skal dreje efter
> 400-500 meter. KAN DU FOR HELVEDE IKKE VENTE TIL DEN TUNGE TRANSPORT
> ER KOMMET FORBI? (sorry for caps)

Der er brodne kar i alle typer køretøjer. Idag var jeg ~5-10meter fra
at lande under en lastbil. Jeg kommer på mc med 50km/t frem til et kryds
ved en større vej (hedder vist hovedgaden, hedehusene) hvor der er rødt.
På den anden side af krydset holder en lastbil. Der bliver grønt inden
jeg er helt hende ved krydset og lastbilen kører lige frem i krydset.
_pludseligt_ svinger han så til venstre - altså ind foran mig. Han
blinkede ikke, og kørte åbenbart så langt ligeud i krydset først for at
få hængeren med rundt. Jeg får da kastet ankeret og holder helt stille
inden hængeren overhovedet er fremme ved mig. Han har sikkert haft
travlt med at kigge alle andre steder hen end tværs over krydset. En
fysisk stor mc med sidetasker og selvfølgelig lys kan man squ ikke
overse hvis man eller kigger i den retning ....

Senere idag skal jeg hjem igen og kører ind mod hedehusene ad den 4
sporede vej fra vest. Hastighedsgrænsen er 80 og jeg kørte ikke
hurtigere. Så er der en fra en indkørsel til min venste side der sætter
igang og lavet et venstresving ud foran mig, så jeg må bremse ned til
~40km/t. Denne var en peugeot stationcar.

Man er s** nødt til at være vågen for at overleve derude ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste