Skift af låsecylindre på Fiat Uno Turbo fr~
Fra : John Sahl

Dato : 01-06-04 21:38

Hey rødder,

Er der nogen der kan beskrive fremgangsmåden ved udskiftning
af alle låsecylindre i en Uno T?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Kim Jespersen

Dato : 02-06-04 09:14

Hej John

Du kan låne Haynes på biblioteket.

mvh
Kim

Fra : John Sahl

Dato : 02-06-04 13:19

Kim Jespersen wrote:
> Du kan låne Haynes på biblioteket.

Jeg har Haynes på elektronisk form, men der synes jeg
ikke det findes i. Har også haft den i bogform, men den
forsvandt da bilen blev stjålet.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-06-04 09:32

John Sahl wrote:
> Er der nogen der kan beskrive fremgangsmåden ved udskiftning
> af alle låsecylindre i en Uno T?

Sidder de ikke bare med en split bagved i dørene?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : John Sahl

Dato : 02-06-04 13:19

Morten Fruergaard wrote:
> Sidder de ikke bare med en split bagved i dørene?

Jow ,-)

Fra : bme

Dato : 02-06-04 10:52

">
> Er der nogen der kan beskrive fremgangsmåden ved udskiftning
> af alle låsecylindre i en Uno T?

Det er nemt nok, har selv gjort det efter et indbrud.

Dørene: Af med beklædningen, så er låsetøjet til at gennemskue.
Bagsmæk: se dørene.
Ratlås: noget mere besværligt. Tændingslåshuset sidder fast på ratstammen
med et par knækbolte. (et par bolte med vinger som knækker af når de
spændes - derefter er hovedet rundt) Dem skal du have mejslet et par hakker
i, så du kan bruge en stor skruetrækker eller lign. til at løsne dem med.
Tændingslåshuset kan herefter tages af ratstammen, rattet skal dog vist lige
af først (eller var det på poloen? - hmmmm, men det finder du selv ud af).
Husk at købe nye knækbolte.

Hvis du har lås i benzindækslet, så vær lidt varsom når du skiller det ad -
det er ret skrøbeligt.

/bo

Fra : John Sahl

Dato : 02-06-04 13:18

bme wrote:
> Det er nemt nok, har selv gjort det efter et indbrud.

Alle siger det er nemt, du er den første der formår at beskrive det

> Dørene: Af med beklædningen, så er låsetøjet til at gennemskue.
> Bagsmæk: se dørene.

Nice..

> [...]
> ratstammen, rattet skal dog vist lige af først (eller var det på
> poloen? - hmmmm, men det finder du selv ud af). Husk at købe nye

Så langt er jeg med, men hvordan f..... får man den gamle
cylinder ud og den nye i?

> Hvis du har lås i benzindækslet, så vær lidt varsom når du skiller
> det ad - det er ret skrøbeligt.

Her er det den gennemgående split der skal ud for at man kan
komme til, ikk?

Fra : bme

Dato : 02-06-04 14:01

> Så langt er jeg med, men hvordan f..... får man den gamle
> cylinder ud og den nye i?

puha - den var værre, nu var det i januar 1998 jeg havde gang i det.
Så vidt jeg husker skulle man have bundstykket (kontakten) af, det sidder
med to tappe som nemt knækker (been there.....). Mener at der sad en eller
anden låseanordning (ring eller lign) som holdt låsecylinderen fast. Nøglen
skulle vist også sidde i for at tage den ud.

Kan du ikke lure lidt på den nye lås om der er en rille eller lign. til
noget låseanordning.

> Her er det den gennemgående split der skal ud for at man kan
> komme til, ikk?

Jeps, der sidder også en fjeder inde bagved - den er vist ret stram.

/bo

Fra : John Sahl

Dato : 02-06-04 20:00

bme wrote:
> Kan du ikke lure lidt på den nye lås om der er en rille eller lign.
> til noget låseanordning.

Så fik jeg tændingslåsens cylinder skiftet, det var ikke så slemt.

> Jeps, der sidder også en fjeder inde bagved - den er vist ret stram.

Det var nemt nok og ja det var bare en split så tankdækslet er fixet.

Nu mangler jeg kun dørene, selv om jeg har fjernet den "låseplade"
der burde holde cylinderen på plads kan jeg sgu ikke få skilt det ad...

Fra : bme

Dato : 02-06-04 23:03

">
> Nu mangler jeg kun dørene, selv om jeg har fjernet den "låseplade"
> der burde holde cylinderen på plads kan jeg sgu ikke få skilt det ad...

Den låseplade, er det en der holder gummimanchet (udvendig) og cylinderen
fast, eller er du ved at prøve at skifte cylinderen uden at tage enheden med
gummimanchet og det hele ud?

/bo

Fra : John Sahl

Dato : 02-06-04 23:28

bme wrote:
> Den låseplade, er det en der holder gummimanchet (udvendig) og
> cylinderen fast, eller er du ved at prøve at skifte cylinderen uden
> at tage enheden med gummimanchet og det hele ud?

Det er den der holder det hele fsat, jeg har fattet at jeg skal
have det hele ud

Det hænger så vidt jeg kan se kun fast i den arm der sidder
indvendigt, så den skal jeg lige finde ud af hvor hårdt jeg må
rive i for at få den fri uden at jeg ødelægger noget

Fra : bme

Dato : 02-06-04 23:59

> Det er den der holder det hele fsat, jeg har fattet at jeg skal
> have det hele ud

Regnede jeg også med

> Det hænger så vidt jeg kan se kun fast i den arm der sidder
> indvendigt, så den skal jeg lige finde ud af hvor hårdt jeg må
> rive i for at få den fri uden at jeg ødelægger noget

nårh ja - det er rigtigt, den driller. Sørg for at få monteret det korrekt.
Fik monteret det forkert i førersiden med det resultat at døren tre dage
efter ikke kunne lukkes. Konen måtte sætte en strik fra det ene dørhåndtag
til det anden for at holde døren lukket, mens hun kørte ud på værkstedet -
jeg var på øvelse.

Hvorfor jeg fik det monteret forkert? tjoe, det var den første lås jeg
skiftede på bilen og det hele var fuldstændigt smadret grundet indbruddet,
så den blev monteret som "nu ser det sgu rigtigt ud"

/bo