/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Benzin type på Kadett 1.3S '85?
Fra : Jeppe Ladefoged


Dato : 01-06-04 15:28

En af mine kollegaer på 19år har købt sin første bil.
Det er en Opel Kadett E 1.3S fra 1985 med 4 gear til den nette sum af 8500kr
nysynet.

I manualen står der at den skal have oktan 98 med bly.
Han smider oktan 92 blyfri på den, er det korrekt?

--
mvh
Jeppe Ladefoged
http://www.underflow.dk
degofedal_spamfilter01@ÆØÅunderflow.dk (Spamfilter: Fjern ÆØÅ)



 
 
- STAN - (01-06-2004)
Kommentar
Fra : - STAN -


Dato : 01-06-04 17:08

Det er lidt ligegyldigt.
Kan den køre på blyfri uden problemer, så sker der intet.
Det er jo også en ældre bil, så skal den jo være billig at køre i.
Så bare hæld det billigste på..............



Mogens Knudsen (01-06-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 01-06-04 17:33

On Tue, 1 Jun 2004 18:07:42 +0200, "- STAN -"
<stefantoendering@tdcadsl.dk> wrote:

>Det er lidt ligegyldigt.

Overhovedet ikke !

>Kan den køre på blyfri uden problemer, så sker der intet.

Rent vås !

>Det er jo også en ældre bil, så skal den jo være billig at køre i.

Hér kan du læse, hvad du kan ift. en aktuel bil:
www.mst.dk/transport/OKTAN95/default.asp

>Så bare hæld det billigste på..............

Den sikre måde at ødelægge motoren på !

/Mogens

Olesen (01-06-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 01-06-04 18:41


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:hqbpb053e4dkdl4ktkmq6pt87diqfshjdn@4ax.com...
> On Tue, 1 Jun 2004 18:07:42 +0200, "- STAN -"


> >Så bare hæld det billigste på..............
>
> Den sikre måde at ødelægge motoren på !

Tændingsbanken skal undgåes, ellers er resten vel ligegyldigt,
bare ventilerne kan klare 'blyfri'. Og det gætter jeg på den kan.



Mogens Knudsen (01-06-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 01-06-04 18:44

On Tue, 1 Jun 2004 19:40:48 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>Tændingsbanken skal undgåes, ellers er resten vel ligegyldigt,
>bare ventilerne kan klare 'blyfri'. Og det gætter jeg på den kan.

Læs Jan S posting af 1/6 kl. 19:05...

/Mogens

jan@stevns.net (01-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 01-06-04 19:16

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :

>Tændingsbanken skal undgåes, ellers er resten vel ligegyldigt,
>bare ventilerne kan klare 'blyfri'. Og det gætter jeg på den kan.

Man skal ikke gætte - det kan blive ganske dyrt....

De gamle opler er lidt sjove hvad blyfri/ikke blyfri angår - det
kræver af og til man ser efter om der i motornummeret på blokken er en
* <- Stjerne. Hvis der er kan den køre blyfri, vel at mærke *når*
tændingen er korrigeret - det har i dette tilfælde ikke ret meget med
tændingsbanken at gøre.

Man kan også risikere at rende ind i en bil der har kørt på gas, den
vil normalt kunne køre blyfri, da en del af ombygningen indebærer
hærdede ventiler, og ventilsæder.

Der er (var) jo ikke bly i gassen, så den manglende "smøring" fra
blyet, klarede man ved at sætte andre ventiler/ventilsæder i

En anekdote : En gasbil var sjov, skulle der lægges fra land, når man
kørte på bensin, gav man den et skud gas, NOS til lavpris ;)



--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Olesen (01-06-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 01-06-04 19:17


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:26hpb0lmq31s7gp25lko1umsl40auq7a8f@dtext.news.tele.dk...
> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :
>
> >Tændingsbanken skal undgåes, ellers er resten vel ligegyldigt,
> >bare ventilerne kan klare 'blyfri'. Og det gætter jeg på den kan.
>
> Man skal ikke gætte - det kan blive ganske dyrt....

Det er nu ikke mig som kører Opel'n..


> En anekdote : En gasbil var sjov, skulle der lægges fra land, når man
> kørte på bensin, gav man den et skud gas, NOS til lavpris ;)

Mener ellers de granadaer jeg erindrer var sløve
når de gik på gas....



jan@stevns.net (01-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 01-06-04 20:16

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :

>Det er nu ikke mig som kører Opel'n..

det ved jeg skam godt - jeg forholdt mit til det "at gætte"

>> En anekdote : En gasbil var sjov, skulle der lægges fra land, når man
>> kørte på bensin, gav man den et skud gas, NOS til lavpris ;)

>Mener ellers de granadaer jeg erindrer var sløve
>når de gik på gas....

Jep - de fleste biler på gas, var relativt sløve, men når man trillede
med omskifteren på alm bensinkørsel, kørte den jo på bensin - gav man
den så et skud gas, skete der noget

Som gamle lastbil futter nok ved, hiv i koldstarten og den rubber
neglene



--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Olesen (01-06-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 01-06-04 21:20


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:7blpb05hfn478u42b1e2dfl67rvhkhqddu@dtext.news.tele.dk...


> Jep - de fleste biler på gas, var relativt sløve, men når man trillede
> med omskifteren på alm bensinkørsel, kørte den jo på bensin - gav man
> den så et skud gas, skete der noget

Hvad blev der af de ret lækkert duftende gasbiler ?
Som (yngre) dreng, hehe...husker jeg vi altid
stod klar på "Gulf" tanken når der sku tankes
gas..det duftede himmelskt..



jan@stevns.net (01-06-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 01-06-04 18:06

"- STAN -" <stefantoendering@tdcadsl.dk> skrev :

>Det er lidt ligegyldigt.

Såehh ?

>Kan den køre på blyfri uden problemer, så sker der intet.

Betaler du gutten, når den i uheldigste fald brænder hul i et stempel
?

>Det er jo også en ældre bil, så skal den jo være billig at køre i.

Hold op mand, noget forlorent ævl at diske op med ....

>Så bare hæld det billigste på..............

Hvad er egentligt dine forudsætninger, for at give en så tåbelig
rådgivning, som du gør her ?

Det korrekte svar til den unge mand med sin første bil, ville være at
få kontrolleret om motoren kan køre blyfri, og hvis ikke umiddelbart,
hvordan den omstilles til det.

Kender du ikke svaret, ville han egentligt være bedre tjent med et
ikke_svar.







--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Niels Kristian Jense~ (01-06-2004)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 01-06-04 18:31

"- STAN -" <stefantoendering@tdcadsl.dk> wrote in news:40bca978$0$214
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Det er lidt ligegyldigt.
> Kan den køre på blyfri uden problemer, så sker der intet.
> Det er jo også en ældre bil, så skal den jo være billig at køre i.
> Så bare hæld det billigste på..............

Det er et ganske "farligt" råd, du giver her.

Bemærk at manden spørger om både OKTANTAL og BLYFRI.

At køre med for lavt oktantal kan medføre tændingsbankning, som kan
totalskade en motor ret hurtigt (død motor i Hamburg er den klassiske start
på en bilferie med bil, der laver tændingsbankning).

Tændingsbankning kan være svært at høre, men det lyder ofte som en
metallisk banken, der især er nem at høre når man giver mellem halv og fuld
gas ved f.eks. 60-70 km/t i topgear.

På min Kadett 1.6S fra 1989 kan man vælge oktantal ved hjælp af et stik,
der kan sættes på hhv. 95 og 98 oktan. Jeg ved ikke om det også findes på
en 1985'er, han skal kigge efter det helt oppe ved forrunden, ca. midt i
motorrummet.



At køre med blyfri benzin på en bil, der ikke er lavet til det, vil også
kunne skade bilen, men det går i sammenligning meget langsommere.

Den udemærkede hjemmeside som Mogens Knudsen henviser til bør læses.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail

Ukendt (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-06-04 19:55


"Jeppe Ladefoged" skrev
>
> I manualen står der at den skal have oktan 98 med bly.
> Han smider oktan 92 blyfri på den, er det korrekt?
>
Jeg erindrer fra min tid i en Kadett af samme type, bare fra '87, at den
kunne klare 98 blyfri, hvis man smed en tankfuld 98 _med_ bly på hver 3.
eller 4. tankfuld.

At køre en så gammel bil uden bly eller blyerstatning i tanken er det rene
mord på maskinen IMO...

VenHils
Peter




Fam. Olsen (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 03-06-04 15:56


"Peter Juul" <juuls(snabela)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:40be228b$0$5931$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Jeg erindrer fra min tid i en Kadett af samme type, bare fra '87, at den
> kunne klare 98 blyfri, hvis man smed en tankfuld 98 _med_ bly på hver 3.
> eller 4. tankfuld.

Jeg kørte i tidernes godmorgen 50.000 km i en 1,3S årg. '85 med blyfri 98
oktan i tanken hele tiden. bilen nåede de 300.000Km da jeg skilte mig af med
den. (SNØFT)



MVH Niels



Ukendt (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-06-04 18:56


"Fam. Olsen" skrev
> Jeg kørte i tidernes godmorgen 50.000 km i en 1,3S årg. '85 med blyfri
98
> oktan i tanken hele tiden. bilen nåede de 300.000Km da jeg skilte mig af
med
> den. (SNØFT)
>
Så vemodig var min afsked med min Kadett nu ikke... Men jeg havde den nu
osse kuns i et år....

Men... I stand corrected Så'n da... Jeg blev anbefalet at gi' bilen
en tankfuld med bly hver 4. gang. Det var ikke altid jeg fik det gjort, og
bilen kørte da lige fint. Det jeg mener er, at hvis man bare pladrer noget
92 minus bly på bilen, holder den ikke længe.. Vi skal jo passe på de go'e
gamle :)))

VenHils
Peter




Karsten Andersen (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 07-06-04 19:26

Wed, 2 Jun 2004 20:54:55 +0200, skrev "Peter Juul"
<juuls(snabela)stofanet.dk>, på 18 linier, i
<40be228b$0$5931$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, :

>
> "Jeppe Ladefoged" skrev
> >
> > I manualen står der at den skal have oktan 98 med bly.
> > Han smider oktan 92 blyfri på den, er det korrekt?
> >
> Jeg erindrer fra min tid i en Kadett af samme type, bare fra '87, at den
>kunne klare 98 blyfri, hvis man smed en tankfuld 98 _med_ bly på hver 3.
>eller 4. tankfuld.
>
> At køre en så gammel bil uden bly eller blyerstatning i tanken er det rene
>mord på maskinen IMO...

En opel efter 80 har ikke problemer med blyfri
Og 87 er da ikke gammel.
Samme motor som de stadigt bruger

--
Med venlig hilsen
Karsten
Horsens

Fam. Olsen (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 07-06-04 21:23


"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:mmc9c09v1alf86u69ght3e81at861n2g7n@4ax.com...

> Samme motor som de stadigt bruger

Ja bortset fra den har fået 0,1 L mere volumen, og hedder I i stedet for S.
Men ellers er den rimelig mage til.


MVH Niels



Niels Kristian Jense~ (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 10-06-04 21:16

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote in
news:40c4d62a$0$496$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

>
> "Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> news:mmc9c09v1alf86u69ght3e81at861n2g7n@4ax.com...
>
>> Samme motor som de stadigt bruger
>
> Ja bortset fra den har fået 0,1 L mere volumen, og hedder I i stedet
> for S. Men ellers er den rimelig mage til.

Det med bly eller ej har ikke nær samme betydning for motorens levetid som
korrekt oktantal.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste