Statisk elektricitet.
Fra : Steen Jessen

Dato : 30-05-04 09:34

Hejsa.
Jeg har købt en ny bil (Berlingo).
Dejligt køretøj med masser af plads.MEN.
Jeg kan ikke stige ud af bilen og røre ved
metallet, uden at få et ordentligt stød.
Hvad kan hjælpe?
Steen Jessen

Fra : bme

Dato : 30-05-04 09:52

> Jeg har købt en ny bil (Berlingo).
> Dejligt køretøj med masser af plads.MEN.
> Jeg kan ikke stige ud af bilen og røre ved
> metallet, uden at få et ordentligt stød.

Kender det, kender det

> Hvad kan hjælpe?

Hold ved en del af metallet på døren når du sætter den første fod på
jorden - så er det klaret.

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-04 10:00

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse

> Hold ved en del af metallet på døren når du sætter den første fod på
> jorden - så er det klaret.
>
> /bo

Jeg er ikke enig i at det hjælper. Så få man bare rappet når man sætter
foden på jorden. Jeg gør i hvertfald.
Statisk electricitet er møgirriterende.

Thomas

Fra : Piwo

Dato : 30-05-04 12:14

Løsningen er lige ud af landevejen.
Den statiske elektricitet opstår, når man bevæger sig i sædet, derfor skal
man før man begynder at dreje sig for at komme ud, holde på dørens metal og
fastholde grebet.
Mens man stiger ud holder man stadig fast og intet sker.
Husk ladningen opstår mellem dig og bilen, ikke mellem bilen og jorden.

Poul T

Fra : Lone

Dato : 30-05-04 14:29

"Piwo" <remove-trosborg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mens man stiger ud holder man stadig fast og intet sker.
> Husk ladningen opstår mellem dig og bilen, ikke mellem bilen og jorden.

og hvis der ikke lige er metal på døren - skal man så helt ud og hive fat på
ydersiden?

Fra : Olesen

Dato : 30-05-04 14:40

"Lone" <lonekyhl"fjerndette"@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> og hvis der ikke lige er metal på døren - skal man så helt ud og hive fat

> ydersiden?

Du tar' noget vand, tilsætter et ½ kapsel skyllemiddel.
Aftør hele sædet med denne blanding.
Det skal ikke være vådt, men lige ha' en anstrøg
af bamseline..

Sædet skal dog være rent før igangsættelse...

Fra : Lone

Dato : 30-05-04 16:27

> [...]
> Det skal ikke være vådt, men lige ha' en anstrøg
> af bamseline..
>
> Sædet skal dog være rent før igangsættelse...

hehe ok - skal man gøre det hver gang man bruger bilen??....

tror ikke det er pga billige dæk - jeg har dyre 16" run flat - som var
temmelig dyre......

tror det er betrækket på sædet...... lidt syntetisk-agtigt

det er den eneste bil jeg nogensinde har fået stød af - drønirriterende

Fra : Olesen

Dato : 30-05-04 16:42

> hehe ok - skal man gøre det hver gang man bruger bilen??....

Selvfølgelig.
Man må ofre lidt får at 'få' noget..

> tror ikke det er pga billige dæk - jeg har dyre 16" run flat - som var
> temmelig dyre......

Også en skrøne.

> tror det er betrækket på sædet...... lidt syntetisk-agtigt

Eller spinlonkjolen.

> det er den eneste bil jeg nogensinde har fået stød af - drønirriterende

Besat.

Fra : Lone

Dato : 30-05-04 17:12

> "Lone" <lonekyhl"fjerndette"@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Eller spinlonkjolen.

jaja nu har jeg hverken kjole eller nylon trusser på.......

men noget så kedeligt som cowboybukser......de skaber vel ikke el ?

Fra : Brian

Dato : 30-05-04 17:36

Hejsa

Lone" <lonekyhl"fjerndette skrev:

> men noget så kedeligt som cowboybukser......de skaber vel ikke el ?

Skulle man ikke tro.

Jeg får kun stød, hvis jeg har et bestemt par sko på. Sådan et par halvdyre
sataner til festlige lejligheder. Hvis jeg har min 3 år gamle kondisko på,
er
der ikke noget at komme efter.

/Brian

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-05-04 20:32

"Brian" <brian@FJERNDETTEpost5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
halvdyre
> sataner til festlige lejligheder. Hvis jeg har min 3 år gamle kondisko på,

Prøv lige at stikke snudeskaftet ned i kondisutterne "sokkeøl" kan være en
udmærket "lynafleder". Og dine ny dyre sko har vel endnu ikke fået
"brugtpræg"

Lige en sandfærdig fortælling, da jeg gik i skole "ude på Landet" havde jeg
ca. 2 km. i skole, det var ikke altid cyklen kunne holde til hvad den blev
budt, sådan en dag uden cykel på vej hjem skulle der jo eksperimenteres om
der nu også var "stød" på hegnet, først med et græsstrå ingen stød derefter
fat i tråden, efter nogen tid hvor jeg gik og holdt tråden i hånden begyndte
det at kildre.

Jo der var sgu' strøm på, mine nye gummisko virkede fint som isolator indtil
de blev våde.

En anden ting for efterhånden mange år siden havde jeg en bil hvor det
næsten uanset hvad jeg gjorde, var støj i radio når jeg kørte, og ligeledes
fik jeg stød ved udstigning.

Efter lang til hvor jeg næsten havde opgivet gav en bekendt mig følgende
råd. Der kan købes nogle små bronzefjedre som monteres i de ikke trækkende
hjul. De monteres i den lille kapsel der skujler hjulbolten på akslen,
hvorved der dannes kontakt fra hjul til karosseri.

Sådan et par stykker fik jeg monteret, støjen i radioen forsvandt, og jeg
fik ikke mere stød ved udstigning.

Bilen var en mascot Cooper 1275.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Casper Bang

Dato : 31-05-04 12:51

> Der kan købes nogle små bronzefjedre som monteres i de ikke trækkende
> hjul.

reservehjulet?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 31-05-04 15:21

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:40bb1c20$0$1354$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> reservehjulet?

Måske ikke det mest nødvendige sted at starte

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Olesen

Dato : 30-05-04 18:34

> men noget så kedeligt som cowboybukser......de skaber vel ikke el ?

om de skaber el. ej...ved faktisk ikke..

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 30-05-04 22:31

Lone wrote:

> men noget så kedeligt som cowboybukser......de skaber vel ikke el ?

Skaber er så meget sagt, men man skaber sig når man får stødet

Jeg havde en bil med noget billigt sædebetræk og som den kunne støde.
Især hvis man havde cowboybukser på. Jeg prøvede den med jordledningen
som man skruer på undervognen. Hjalp ikke en dyt.

mvh
Henning

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-05-04 23:14

On Sun, 30 May 2004 23:31:23 +0200, "Henning Præstegaard"
<onkelhenning@virker.ikke> wrote:

> [...]
>Især hvis man havde cowboybukser på. Jeg prøvede den med jordledningen
>som man skruer på undervognen. Hjalp ikke en dyt.

Spray dine sæder med skyllemiddel til vasketøj. Hvis du har sædevarme,
så i moderate doser.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-04 16:46

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> <onkelhenning@virker.ikke> wrote:
>

> Spray dine sæder med skyllemiddel til vasketøj. Hvis du har sædevarme,

Jeg ventede på at den kom den med Bamseline, men ikke fra dig Folmer )
De der totalt overflødige skyllemidler der nedsætte tørreevnen i håndklæder
med 50% er tilsat alt mulig unødvendig: parfume, vand, fortykkelsesmiddel
o.s.v.
Hvad ned et Wunderbaum og parfume i cigartænderen.

Jeg gad egent lige ikke svar på spørgsmålet, men se hvor mange forskellige
meninger og tro der var på området:

Mod statisk elektricitet mellem person og hil hjælper en lunte under kareten
ganske rigtigt ikke.
Men du er inde på noget af det rigtige: det er det aktive middel i
Skyllemidlet der skal bruges: normalt benzalkoniumklorid, det fås i lugtfrit
i 5 % og 10 % opløsning og sælges bl.a. under handelsnavnet Rodalon. Det er
endvidere desinficerende. og virker.

Kom det i en forstøver, og sprøjt lidt ud over alle sæder.

Kan også bruges på kunststoftæpper, jeg har med stor succes brugt det på
kontorer, og bl.a. i et trykkeri, hvor personalet nærmest var elektriske
efter at de havde fået nyt tæppe på: på med Rodalon fra en
blomsterforstøver.

Kan han ikke bare pille sikringen ud til sædevarmen, så er det da ikke noget
problem

PS et slæbekabel under bilen hjælper mod mange dårligdomme, blot man husker
at tro på det.
Men mod køresyge, er det svært at overbevise en hund om at den skal tro på
den fidus.
Nå ud i solen igen
--
Møller

Fra : .J.S...

Dato : 30-05-04 23:35

> [...]
> Mens man stiger ud holder man stadig fast og intet sker.
> Husk ladningen opstår mellem dig og bilen, ikke mellem bilen og jorden.

Den køber jeg ikke, det er bilen som er ladet op i forhold til jord.
Hvis du var ladet op ville du få stød når du rørte jorden, det er ikke det
som sker.
Det er når man står på jorden og så rører ved bilen for at lukke døren, så
får man stød fordi man aflader bilen til jord.

Du må stille dig på lur på en parkeringplads og så røre ved bilerne inden
føreren stiger ud !
Hvis du får stød har jeg ret

mvh/JS

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-05-04 14:34

"Steen Jessen" <steen-jessen@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> Dejligt køretøj med masser af plads.MEN.
> Jeg kan ikke stige ud af bilen og røre ved
> metallet, uden at få et ordentligt stød.

Tag en sprayflaske og lav en blanding af skyllemiddel (Det man bruger i
vaskemaskinen) og rent vand - godt med skyllemiddel. Dette sprøjter du så et
godt lag af på sæderne og lader det tørre ind. Deraf får du velduftende
sæder, som ikke genererer statisk elektricitet.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Elbarto

Dato : 30-05-04 15:53

> [...]
> godt lag af på sæderne og lader det tørre ind. Deraf får du velduftende
> sæder, som ikke genererer statisk elektricitet.

Eller ofre de 35 kr såen en dims til at sætte under bilen som laver kontakt
mellem bil og vej , Hjælper oss nogen gange mod køresyge.

Det er ikke sæderne der gør det men de dæk der sidder på bilen jeg har
indtil videre kun oplevet det med billige dæk

Elbarto Simpsoniac

Fra : Olesen

Dato : 30-05-04 16:11

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Eller ofre de 35 kr såen en dims til at sætte under bilen som laver
kontakt
> mellem bil og vej , Hjælper oss nogen gange mod køresyge.

Var det ikke standard i 'gamle dage' ?
Jeg har da sådan en gummifis hængende og sladske,
men ser det vist sjældent, nu du nævner det.

Fra : Klaus Andersen

Dato : 30-05-04 23:06

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote in message
news:c9csls$1nqu$1@news.cybercity.dk.some some rubbish

Hjælper oss nogen gange mod køresyge.

Mon ... ?

Fra : Lars Frandsen

Dato : 31-05-04 07:15

http://www.dr.dk/p4panelet/vis_spm.asp?id=1085655880718
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 01-06-04 08:43

"Lars Frandsen" <lars@jyde.dk> skrev i en meddelelse news:40bacd80$0$268$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> http://www.dr.dk/p4panelet/vis_spm.asp?id=1085655880718

Jeg bukker mig i støvet for dette vægtige argument

/Jakob

Fra : Klaus Andersen

Dato : 02-06-04 14:35

> Jeg bukker mig i støvet for dette vægtige argument

Fnis. ...

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 01-06-04 22:56

Lars Frandsen <lars@jyde.dk> wrote:

> http://www.dr.dk/p4panelet/vis_spm.asp?id=1085655880718

Gammelkone-snak...
Hvis der er en effekt tror jeg den korrekte betegnelse er placebo...

--
-Lasse-

Fra : Fly Christensen

Dato : 02-06-04 13:34

On Sun, 30 May 2004 16:52:49 +0200, "Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote:

[snip]
>Eller ofre de 35 kr såen en dims til at sætte under bilen som laver kontakt
>mellem bil og vej , Hjælper oss nogen gange mod køresyge.

Troen kan flytte bjerge - og det er troen på, at dimsen hjælper mod
køresyge, der gør, at den hjælper.

Fly

Fra : Olesen

Dato : 02-06-04 17:34

> On Sun, 30 May 2004 16:52:49 +0200, "Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote:
>
> [snip]
>
> Troen kan flytte bjerge - og det er troen på, at dimsen hjælper mod
> køresyge, der gør, at den hjælper.

Vil du så helt og holdent afvise,
at statisk elektricitet ikke på eet eller andet
niveau kan frembringe svimmelhed og måske
køresyge ?

Fra : Fly Christensen

Dato : 02-06-04 18:29

On Wed, 2 Jun 2004 18:34:24 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote:

[snip]
>Vil du så helt og holdent afvise,
>at statisk elektricitet ikke på eet eller andet
>niveau kan frembringe svimmelhed og måske
>køresyge ?

_Måske_ svimmelhed, men ikke transportsyge.

Transportsyge opstår, når vores hjernes opfattelse af kroppens
bevægelser ikke er den samme som det, vores syn oplever. Hjernen kan
ikke tolke de modstridende informationer, hvilket kan medføre de
ubehageligheder, der er kendetegnet ved transportsyge.
(http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/artikel?cx=716&id=8072)

Fly