Ældre herre
Fra : Martin Kiefer

Dato : 26-05-04 22:00

Hej

Konen er lige kommet hjem fra arbejde og fortæller følgende historie:

Inde i midten af Viborg kører hun bag en falck-bil. En ældre herre med blød
hat overser sin ubetingede vigepligt og kører ind i siden af falck-bilen.
Hun og falck-manden går hen til den ældre herre. Og falck-manden spørger om
han da for pokker ikke havde set ham komme. Hvorpå manden svarer: "Nej, jeg
så dig ikke for alle bilerne"!

En af de bedre synes jeg. Heldigvis kom ingen til skade.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null

Fra : Bernhard Ege

Dato : 26-05-04 23:05

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> wrote in message
> [...]
"Nej, jeg
> så dig ikke for alle bilerne"!
>
> En af de bedre synes jeg. Heldigvis kom ingen til skade.

LOL... og så alligevel temmelig foruroligende...

mvh Bernhard

Fra : Kispus

Dato : 27-05-04 00:11

> LOL... og så alligevel temmelig foruroligende...
mvh Bernhard

Kære Bernhard
Hvorfor skærer du ikke Martins historie fra når du svarer ?
Vi har jo lige læst den !
Gør som jeg, skær det overflødige væk, det bliver lettere
at læse din tråd.
Med venlig hilsen
John

Fra : Per O.

Dato : 27-05-04 03:16

"Kispus" <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi har jo lige læst den !
> Gør som jeg, skær det overflødige væk, det bliver lettere

Det er imod de regler som gælder for god citat teknik i nyhedsgrupper. Hvis
man kommer ind i løbet af en tråd, så kan man jo ikke se hvad det
oprindelige indlæg handler om. Så vil et indlæg som dit stå helt alene, og
uden at andre kan fatte hvad det er du svarer på.
Meddelelser bliver jo slettet fra nyhedsserveren i løbet af en vis tid, men
bliver stående hjemme på din pc indtil du sletter dem. Du har jo hentet dem
da de var omline. Du kan altså gå tilbage og se en gammel meddelelse fordi
du har hentet den da den var online, men de kan de nye altså ikke.
Hvis du havde læst reglerne for citater i nyhedsgrupper ville du ikke komme
med sådan et forslag. Det er faktisk Bernhard som gør det rigtige her ...
sorry !

Per O.

Fra : Kispus

Dato : 27-05-04 06:07

> [...]
komme
> med sådan et forslag. Det er faktisk Bernhard som gør det rigtige her ...

Kære Per
Det fortæller bl.a. Knud Elletoft m.fl. da ustandselig i de andre grupper,
og som du måske kan se, så har Bjørn da også skåret væk.
Jeg mente bare, at det var lettere at læse div. tråde når man ikke
skulle scrolle ned hele tiden.
Mvh. John

Fra : SLP

Dato : 27-05-04 11:43

Hvorfor kalder du folk du overhovedet ikke kender for kære ?? det er efter
min mening at misbruge ordet i dets betydning

//Steffen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 27-05-04 21:36

"SLP" <slp@code-red.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor kalder du folk du overhovedet ikke kender for kære ?? det er efter
> min mening at misbruge ordet i dets betydning

Kære SLP.

Nope .... det er 100% korrekt brevskrivning.....samt yderst høfligt.

Ord som 'hej' - 'davs' eller med fornavnet sat efter, er direkte uhøfligt.

Folk der ringer til mig for første gang og vil sælge noget, har endda den
uforskammethed at tiltale mig med mit fornavn.

PS: Hvorfor tror du eks. englændere/amerikanere starter med 'Dear' eller
tyskere med 'Lieber'...eller sågar 'Sehr geehrter' ....?

Hr. Bjørn

Fra : SLP

Dato : 27-05-04 22:15

"Kære" hentyder til en mere personlig/intim kontakt mellem 2 personer.

Og nu er det jo ikke ligefrem personlige breve vi skriver tilhinanden
herinde. At du tiltaler mig med "Kære" når du ikke aner hvem jeg er, og jeg
ikke aner hvem du er, opfatter jeg som direkte stødende, og som sagt en
misbrug af ordets betydning.

Lidt lige som hvis man går og siger "Jeg elsker dig" til sin kæreste/kone
hver dag, til sidst mister ordet sin betydning og så bliver det ikke
opfattet som det er måske er ment i sidste ende.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 27-05-04 22:29

"SLP" <slp@code-red.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
jeg
> ikke aner hvem du er, opfatter jeg som direkte stødende, og som sagt en

Det antager jeg så er en fejl i din opdragelse..

Det er ganske normal brevskrivning at indlede et brev med 'Kære'

Hvis du *intet* indleder med, er det også uforskammet på linie med 'hej',
'davs' osv.

> Lidt lige som hvis man går og siger "Jeg elsker dig" til sin kæreste/kone
> hver dag, til sidst mister ordet sin betydning og så bliver det ikke
> opfattet som det er måske er ment i sidste ende.

Det er bestemt ikke rigtig, når talen falder på 'kære'

Det engelske/amerikanske 'love' er der i mod helt fortærsket.

Hr. Bjørn

Jeg har sat FUT til dk.kultur.sprog, da de rigtige skriftkloge findes her.

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-04 22:38

> At du tiltaler mig med "Kære" når du ikke aner hvem jeg er, og jeg
> ikke aner hvem du er, opfatter jeg som direkte stødende, og som sagt en
> misbrug af ordets betydning.

*måber*

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 27-05-04 23:07

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> *måber*

Her er en lille vejledning i brevskrivning med mere fra Københavns
Universitet....

Der har jeg aldrig gået, men blot på kost- og højskole...

http://www.ku.dk/led/Sprog/Sprog.html#Opbygning%20af%20brev

Hr. Bjørn

Fra : Bernhard Ege

Dato : 27-05-04 23:31

SLP wrote:
> [...]
> og jeg ikke aner hvem du er, opfatter jeg som direkte stødende, og
> som sagt en misbrug af ordets betydning.

Jeg vil da give dig ret i at "Kære" ikke er noget jeg ser brugt i et
offentligt medie. Det er ret malplaceret og jeg følte mig da også
underlig til mode da indlægget blev stilet sådan til mig.

Men på den anden side giver det mening i at bruge det for i den
situation kunne jeg forestille mig at John (Kispus) snarere mente det
nedladende. Om han gjorde det ved han kun selv. Jeg følte det lidt
sådan.

Men jeg synes da det er sjovt som dette "problem" kan få folk op ad
stolene

mvh Bernhard

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 27-05-04 23:38

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg vil da give dig ret i at "Kære" ikke er noget jeg ser brugt i et
> offentligt medie. Det er ret malplaceret og jeg følte mig da også
> underlig til mode da indlægget blev stilet sådan til mig.

Hmmm ... måske dem, der skriver i slige offentlige medier ikke kender til
alm. høflighed.

Man fristes næsten til at indføre 'De' som standard igen..

Ordet 'respekt' har jo mistet sin oprindelige betydning...

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-05-04 05:43

On Fri, 28 May 2004 00:37:46 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Hmmm ... måske dem, der skriver i slige offentlige medier ikke kender til
>alm. høflighed.

Jeg skriver/besvarer mange breve i løbet af en dag og anvender ordet
"kære" og "De", hvis ikke afsenderen har anvendt "hej" eller "du/I".
Det er ikke mit indtryk, modtageren finder det "stødende..."

>Man fristes næsten til at indføre 'De' som standard igen..
>Ordet 'respekt' har jo mistet sin oprindelige betydning...

Dét må sige - man krummer tæer, når en DR-journalist interviewer
statsministeren med ordene: "Hvordan går det så, Anders" :)

/Mogens

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-05-04 06:27

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Ordet 'respekt' har jo mistet sin oprindelige betydning...

Ja i hvert fald på usenet.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Kispus

Dato : 28-05-04 03:53

> [...]
> sådan.
>
> Men jeg synes da det er sjovt som dette "problem" kan få folk op ad

Jeg mente det bestemt ikke nedlandende, tværtimod !!
Mvh. John

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-05-04 06:32

"Kispus" <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Jeg mente det bestemt ikke nedlandende, tværtimod !!

Sådan oplevede jeg det nu heller ikke, men kan da samtidig godt se de andres
argumenter, i lyset af den herskende tilstand/sprogbrug her på usenet.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Kispus

Dato : 28-05-04 06:45

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
andres
> argumenter, i lyset af den herskende tilstand/sprogbrug her på usenet.

Jeg tror at alderen har stor betydning for hvilken mening
man har om dette spørgsmål.
Men jeg kan fortælle at jeg fik svar på en jobansøgning,
og brevet startede med "Kære John Efternavn"
Mvh. John

Fra : Bernhard Ege

Dato : 28-05-04 08:24

Kispus wrote:

> Jeg mente det bestemt ikke nedlandende, tværtimod !!
> Mvh. John

Ok, det er jo rart at vide

Men jeg modtager da emails hvor der bliver brugt "Kære" og det har jeg
ikke et problem med. Det er blot når man bruger det i et offentligt
medie at jeg synes ordet kan være ment både positivt og negativt.

Og jeg vil da ikke sige De eller Kære til nogen på internettet jeg
aldrig har mødt eller set. Jeg synes de ord er nogen man skal gøre sig
fortjent til.

Vores kultur gør at vi kan holde en vis respekt selv når man tiltaler
hinanden med Hej og Du (her på internettet). Formelle stilninger i sådan
et anarkistisk media kan nemt få den modsatte virkning en hvad
afsenderen mente.

Men selvfølgelig, hvis folk føler sig stødt af Du og Hej så må de jo
sige til men til dato har det ikke været min opfattelse at nogen ikke
kan tåle det

mvh Bernhard

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-05-04 11:09

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og jeg vil da ikke sige De eller Kære til nogen på internettet jeg
> aldrig har mødt eller set. Jeg synes de ord er nogen man skal gøre sig
> fortjent til.

LOL...

Det er det samme med 'du'.

Folk kan også blive så ringe, jeg bevidst siger 'De' til dem.

Hr. Bjørn

Fra : Bernhard Ege

Dato : 28-05-04 14:52

Bjørn Jørvad wrote:
> [...]
>
> LOL...
>
> Det er det samme med 'du'.
>
> Folk kan også blive så ringe, jeg bevidst siger 'De' til dem.

Det er netop min pointe. Om det er positivt eller negativt ment er
afsender og læser ikke altid enige om. Hvis man derimod bruger normal
internet snak så vil folk ikke føle sig stødt.

Ovenstående er selvfølgelig for offentlig snak hvorimod der for email
gælder mere brev-lignende regler.

mvh Bernhard

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-05-04 16:31

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er netop min pointe. Om det er positivt eller negativt ment er
> afsender og læser ikke altid enige om. Hvis man derimod bruger normal
> internet snak så vil folk ikke føle sig stødt.

O.k.

> Ovenstående er selvfølgelig for offentlig snak hvorimod der for email
> gælder mere brev-lignende regler.

Blot en tanke:

Hvad nu hvis alle skrev/svarede som ved et brev... og anvendte 'De' som
tiltaleform...!

Mon så vi ville komme ud over alt dette fnidder fnadder og måske få en bedre
omgangstone.. da vi ikke kender hinanden (personligt) mange gange....?

---------------

Det er i hvert fald sværere at skrive:

Kære hr. NN NNNNNN.

De er et dumt røvhul og De skal hoppe i havnen.

Ærbødigt
Karl Olsen

-------------

Hr. Bjørn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-05-04 18:44

> Det er i hvert fald sværere at skrive:
>
> Kære hr. NN NNNNNN.
>
> De er et dumt røvhul og De skal hoppe i havnen.

Det gik da helt fint Bjørn (ikke kære eller?)

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 27-05-04 06:31

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> Det er imod de regler som gælder for god citat teknik i nyhedsgrupper.

Nej, det er ikke - Man tager dét med fra tidligere indlæg, som man svarer på
i sit eget indlæg.

Ikke sandt! - http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

\Mandal

Fra : Per O.

Dato : 27-05-04 10:20

Brian Fisker [8900] wrote:
> "Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nej, det er ikke - Man tager dét med fra tidligere indlæg, som man
> [...]

Tjaee.. jeg kan altså ikke se at der står nogen steder at man skal klippe
hele det foregående indlæg væk ? Men måske læser du det på den måde ... jeg
gør ikke.

Per O.

Fra : TGD

Dato : 27-05-04 11:28

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Tjaee.. jeg kan altså ikke se at der står nogen steder at man skal klippe
> hele det foregående indlæg væk ? Men måske læser du det på den måde ...
jeg
> gør ikke.

Som fanden læser biblen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 27-05-04 18:11

> [...]
> Tjaee.. jeg kan altså ikke se at der står nogen steder at man skal klippe
> hele det foregående indlæg væk ? Men måske læser du det på den måde ...

Så må jeg jo citere lidt:

"Hvorfor klippe?"

"Et par velvalgte citater fra forgående indlæg, hjælper læseren til at følge
med i diskussionen, men at citere det hele giver ingen ekstra information.
Hvis læseren er interesseret i hele forgående indlæg, kan han kigge på det
vha. sin nyhedslæser. "

"Lad kun de vigtigste linier af forgående indlæg stå tilbage. Typisk drejer
det sig om et par linier eller tre.
Hvis man finder det nødvendigt, kan man angive hvor man har klippet tekst
væk. Nogle gør dette med "...", andre med "[SNIP]", andre igen med "<klip>".
Det er ikke så vigtigt, hvad man gør, blot der ikke er tvivl om, at det
betyder man har klippet."

Se desuden eksemplerne...

Man kan sgu da ikke være i tvivl!

\Mandal

Fra : Bernhard Ege

Dato : 27-05-04 20:34

Brian Fisker [8900] wrote:
> Så må jeg jo citere lidt:
>
> "Hvorfor klippe?"
>

> Se desuden eksemplerne...
>
> Man kan sgu da ikke være i tvivl!

Godt for dig. Jeg har gjort sådan som jeg gør siden 1992 eller 1993 og
ikke hørt om brok før nu så jeg tror godt nok ikke jeg vil ændre noget
pga 1 eller 2 personers problemer med 2-3 liniers tekst.

Du må jo lægge mig i dit killfilter så jeg ikke hører mere brok fra dig

mvh Bernhard

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 27-05-04 21:31

> Godt for dig. Jeg har gjort sådan som jeg gør siden 1992 eller 1993 og
> ikke hørt om brok før nu så jeg tror godt nok ikke jeg vil ændre noget
> pga 1 eller 2 personers problemer med 2-3 liniers tekst.

Hov hov, Bernhard - dette er ikke for at lege betjent overfor dig :D - Jeg
kunne bare ikke lade Per O's usande påstand gå uhørt forbi...

> Du må jo lægge mig i dit killfilter så jeg ikke hører mere brok fra dig

Kunne jeg aldrig finde på :D - I denne gruppe er det heldigvis meget
sjældent, at man skal gå så vidt.

\Mandal

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-05-04 07:11

> [...]
Hvis
> man kommer ind i løbet af en tråd, så kan man jo ikke se hvad det

Hva' så med dem der kun henter news én gang om dagen. Tro´r du kun de får
det sidste indlæg i entråd, - nej vel.

> Så vil et indlæg som dit stå helt alene, og
> uden at andre kan fatte hvad det er du svarer på.

Det fleste servere har da deres trafik liggende ret længe, i hvert fald
længere end 2-3 uger. Og herefter er det vel heller ikke så aktuel længere.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-04 22:51

> Det er imod de regler som gælder for god citat teknik i nyhedsgrupper.

Nej.

Her er, hvad der står på http://www.usenet.dk
1.. Når du kommenterer en andens indlæg, så klip det væk du ikke svarer
på.

2.. Skriv altid dit svar under det citerede.

3.. Nogle mennesker svarer på et indlæg ved at citere hele det forgående
indlæg og tilføje nogle ekstra linier, typisk i toppen. Negative sider af
dette indbefatter:

Båndbreddespild
Ganske simpelt fylder citater. De bevirker at det tager længere tid at
hente indholdet af nyhedsgrupperne hjem, hvilket for de fleste betyder
ekstra udgifter.
Redundans
[...]
Uoverskuelighed
Hvis masse-citering blev udbredt, ville indlæggene i de forskellige
tråde blive meget store efter blot 3-4 svar. Masse-citeringen vil da totalt
miste sine eventuelle fordele, da det vil være uoverskueligt at holde rede
på hvem der har skrevet hvad hvornår.
På nuværende tidspunkt sker dette ikke, da de fleste svarere rydder op
efter sig ved at slette de overflødige linier.

/Jan W Nielsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-05-04 07:02

> [...]
> Vi har jo lige læst den !
> Gør som jeg, skær det overflødige væk, det bliver lettere

Lidt rigtigt -og alligevel helt forkert, og hvorfor så forkert?

Man kan ikke i dit indlæg specifikt se hvem du svarer, i modsætning til mit
svar her til dig..

Så sku' deen ged vist være barberet

fortsat god dag.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Kispus

Dato : 27-05-04 07:28

> Lidt rigtigt -og alligevel helt forkert, og hvorfor så forkert?
>
> Man kan ikke i dit indlæg specifikt se hvem du svarer, i modsætning til
> [...]

Kære Hans
Jeg skrev da: Kære bernard,
så man kan da godt se hvem jeg svarer !
(med mindre der er flere af slagsen )
John

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-05-04 08:50

"Kispus" <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Kære Hans
> Jeg skrev da: Kære bernard,
> så man kan da godt se hvem jeg svarer !

Det kan du også uden at være tvunget til at skrive noget, og det går da
rigtig ged i den hvis samme person har 6-7 indlæg i en tråd.

Med den her viste teknik er det blot et klik med musen og du ser hele
indlægget. Det virker for mig mere enkelt og overskueligt med ref. i toppen.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Bernhard Ege

Dato : 27-05-04 07:13

"Kispus" <kispus@despammed.com> wrote in message
> [...]
> Vi har jo lige læst den !
> Gør som jeg, skær det overflødige væk, det bliver lettere

Hvis du virkelig ikke kan klare nogle liniers tekst for at se hvad det
var jeg svarede på så vil jeg nærmere anbefale dig at opgradere din
newsreader. Man inkluderer _altid_ noget fra forudgående indlæg og da
det indlæg jeg svarede på var meget kort så jeg intet problem i at
inkludere det hele. Jeg er da heller ikke alene i den opfattelse

At min newsreader så uheldigvis bryder Martin's lange linier så de
fylder 2 er dog uheldigt og et problem som OE ikke håndterer så godt.
Normalt går det dog ganske fint. Jeg har dog forsøgt mig med andre
newsreadere men ikke fundet en god afløser endnu.

mvh Bernhard

Fra : John Sahl

Dato : 27-05-04 07:21

Bernhard Ege wrote:
> [...]
> Normalt går det dog ganske fint. Jeg har dog forsøgt mig med andre
> newsreadere men ikke fundet en god afløser endnu.

Så smut forbi her og installer OE-Quotefix, det gør en verden
til forskel. http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Bernhard Ege

Dato : 27-05-04 07:55

John Sahl wrote:

> Så smut forbi her og installer OE-Quotefix, det gør en verden
> til forskel. http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

Hold da helt ferie. Det virker jo meget godt.

Den skulle jeg have fundet meget før

Tak for linket.

mvh Bernhard

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-05-04 23:38

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> En af de bedre synes jeg. Heldigvis kom ingen til skade.

Stort set det samme sagde den yngre chauffør på en transporter fra
Redningsringen, da han baldrede op i røven på min Volvo.......

Det skete ved indgangen til en rundkørsel, da han havde travlt med at holde
øje med trafikken fra venstre og totalt overså jeg holdt og ventede på at
komme "på karrusellen"...)

Hr. Bjørn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-05-04 07:26

> [...]
>
> Stort set det samme sagde den yngre chauffør på en transporter fra
> Redningsringen, da han baldrede op i røven på min Volvo.......

For mange år siden i Grenå en lørdag formiddag.

Holder på Århusvej i lastbil og taler med en vognmand, jeg holder bagerst,
vi står foran bilerne.

Pludselig lyder der et brag nede fra min lastbil.

Et ældre ægtepar holdt oppe under røven af traileren, min bagsmæk ca. 20 cm
fra personbilens forrude.

Den ældre herre står ud af bilen synlig rystet, sunder sig lidt, - hvorefter
han siger - de' æ' di' skyld, jeg taber lige et øjeblik fatningen, og
spørger - hvad siger du, - de' æ' di' skyld, jo jeg hører rigtigt, hvorefter
jeg forsigtigt spørger, hvorfor mener du det, - hvortil han svarer - ha'de
do' it' holdt di'r var'et aldri' sket (frit oversat - havde du ikke holdt
der var det aldrig sket). Og han mente det faktisk alvorligt.

Og ja - han havde jo faktisk ret deri;-/ Og ja da vi havde konstateret at
der ikke var sket de to noget gav det efterfølgende anledning til en deel
grin.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg