Bil købt som beset hos forhandler ??
Fra : Grønne

Dato : 26-05-04 15:38

Jeg har lige snakket med en forhandler om køb af en brugt Pajero fra `95. Vi
snakkede lidt om prisen og han ævlede så noget om at afhang af hvad garanti
han skulle gi´ ???

Men kan han løbe for sit års reklamationsret ? Hvor af jeg har forstået at
det første halve år er det ham der skal bevise at fejlen ikke var der da
bilen blev købt og det sidste halve er det mig der skal bevise at fejlen var
der da den blev købt ?

Med andre ord er der nogen fare ved at købe den som beset hos forhandleren ?

/Grønne
---Forhåbentlig kommende Pajero ejer---

Fra : Per Wildau

Dato : 26-05-04 16:37

Grønne wrote:
> [...]
> skal bevise at fejlen var der da den blev købt ?
>
> Med andre ord er der nogen fare ved at købe den som beset hos

Det hænder ind imellem, at varer - navnlig brugte varer - sælges med
generelle forbehold som fx "købt som beset", "uden ansvar", "at køberen er
bekendt med alle mangler" osv. Den slags forbehold har ingen betydning for
dine rettigheder efter købeloven, hvis det viser sig, at varen lider af en
mangel. Du kan altså klage, hvis varen har en mangel.

http://www.forbrug.dk/klage/3/kobet-af-varen/forbehold-kobt-som-beset/

Men meget afhænger jo alligevel af forhandlerens gode vilje... hvis han ikke
respekterer ovenstående kan der jo være en lang vej at gå.

P3R

Fra : N/A

Dato : 26-05-04 16:39

Fra : peter

Dato : 26-05-04 16:39

Igen en der vil have det hele uden at betale for det...... Hvis man vil
have en bil og vil være sikker på forhandleren gør som reglerne
foreskriver - ja så må man også betale for det...........

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 26-05-04 17:00

"peter" <pphandel@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:40b4bb48$0$491$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Igen en der vil have det hele uden at betale for det...... Hvis man vil
> have en bil og vil være sikker på forhandleren gør som reglerne
> foreskriver - ja så må man også betale for det...........

Nope - der er noget du totalt har misforstået!

Forhandleren skal leve op til reklamationsretten - så er det op til ham
at sætte prisen således at han kan dette. Sætter han prisen for lavt taber
han (muligvis) penge, men det kan man ikke klandre kunden for.

/Jakob

Fra : peter

Dato : 26-05-04 17:24

Jeg mener ikke jeg misforstår noget... Ved godt hvordan lovgivningen er,
men det er ikke altid den der har loven på sin side der vinder i den sidste
ende.... Man kan sejre sig selv ihjel...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-05-04 23:39

Jakob Jeppesen wrote:
> [...]
> taber
> han (muligvis) penge, men det kan man ikke klandre kunden for.

Næ, det er købeloven...

Jeg har da tidligere handlet bil uden garanti/reklamationsret hos
forhandler. Prisen skal bare være derefter. Både han og jeg kender godt
købeloven.

Købeloven er god nok for Hr. og Fru Jensen, men kan hjemmemekanikeren ikke
fraskrive sig reklamationsretten og så få bilen noget billigere...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : TGD

Dato : 27-05-04 11:30

> [...]
> at sætte prisen således at han kan dette. Sætter han prisen for lavt taber
> han (muligvis) penge, men det kan man ikke klandre kunden for.

Nej men er prisen for lav vil kunden for meget besvær ved at kræve en fejl
el. mangle udbedret, da det med brugte biler er skøn.

Fra : Per Wildau

Dato : 26-05-04 17:08

haute in die Tasten:
> Igen en der vil have det hele uden at betale for det...... Hvis man
> vil have en bil og vil være sikker på forhandleren gør som reglerne
> foreskriver - ja så må man også betale for det...........

Brugtvognsforhandlere bryder loven, når de sælger biler med tre måneders
garanti eller 'købt som beset'. Ved at tilbyde de vildledende garantier
vildleder bilsælgerne om kundernes ret til at klage, hvis køretøjet bryder
sammen alt for tidligt.

http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2003-08-13/1/

P3R

Fra : peter

Dato : 26-05-04 17:23

jeg snakker ikke om hvordan lovgivningen er . men om hvad man kan forvente
i den virkelige verden.

Fra : Deaster

Dato : 26-05-04 17:14

peter wrote:

> Igen en der vil have det hele uden at betale for det...... Hvis man
> vil have en bil og vil være sikker på forhandleren gør som reglerne
> foreskriver - ja så må man også betale for det...........

Du mener, igen en forhandler som nægter at overholde den mest basale
lovgivning, og en usenet bruger som ikke gider citere så man kan følge
tråden ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : peter

Dato : 26-05-04 17:22

Ikke igen en forhandler - men en kunde der ved at en forhandler måske ikke
har tænkt sig at overholde gældende regler - og alligevel handler med ham..
For så bagefter at komme og græde snot og han er blevet snydt

Fra : N/A

Dato : 26-05-04 19:37

Fra : Deaster

Dato : 26-05-04 19:37

Møller wrote:

> Der er mange brodne kar bland brugtvognshandlere, hvis du holder
> øjnene lidt åbne, vil du se stribevis af sager mod dem, og enkelt
> findes også kamufleret her på siden.

Hmmm hvem ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : peter

Dato : 26-05-04 19:38

Selv om man har loven på sin side, er det ikke sikkert at man får noget ud
af det... Når man køber en bil som beset og så herefter fordi man kender
reglerne, vil have udbedret evt. mangler og forhandleren ikke er villig til
dette... Ja så får køberen ikke min medlidenhed... Han kendte reglerne og
vidste at forhandleren prøvede at komme udenom dem - så skulle man nok ikke
have handlet der...

Fra : N/A

Dato : 27-05-04 07:41

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-05-04 07:41

"Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Peter:
> Kan du ikke skrive dine kommentarer efter foregående indlæg, det gør det
> lettere at følge en tråd.

Og hvis du så klipper det væk som du ikke kommenterer, dog ikke toppen -
altså ligesom dette indlæg, så bliver det rigtigt godt

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 26-05-04 17:17

Man skal det være lidt en dum sk.., hvis man først forhandler en rabat, på
bekostning af garanti og derefter gør krav på den!!!!

Hvor god en service tror man så man får?!?

Jeg ved godt at man ikke kan løbe fra loven, hvis man virkelig gør krav. Men
jeg mener også at en aftale er en aftale.

Mit råd:
Hvis du ikke er sikker på bilens stand og ikke selv kan overskue evt. fejl
og mangler, så køb til fuld pris med garanti.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : peter

Dato : 26-05-04 17:20

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Man skal det være lidt en dum sk.., hvis man først forhandler en rabat, på
> bekostning af garanti og derefter gør krav på den!!!!

Nemlig

> Hvor god en service tror man så man får?!?
>
> Jeg ved godt at man ikke kan løbe fra loven, hvis man virkelig gør krav.
Men
> jeg mener også at en aftale er en aftale.

Enig

> Mit råd:
> Hvis du ikke er sikker på bilens stand og ikke selv kan overskue evt. fejl
> og mangler, så køb til fuld pris med garanti.
>
> --

man får det man er villig til at betale for

Fra : Niels Bengaard

Dato : 26-05-04 17:25

> [...]
> der da den blev købt ?
>
> Med andre ord er der nogen fare ved at købe den som beset hos forhandleren

Hvis du aftaler med forhandleren, at få en god rabat mod ikke at reklamere,
så er man du vel mand nok til ikke at reklamere efterfølgende.
Gør du det alligevel tror jeg ikke du får en disse ud af det.

En aftale er vel en aftale for begge parter, sådan ser jeg på det.

Niels

Fra : Deaster

Dato : 26-05-04 17:46

Niels Bengaard wrote:

> [...]
> af det.
>
> En aftale er vel en aftale for begge parter, sådan ser jeg på det.

Øhhh, du kan slet ikke aftale dig ud af minimumskravene i købeloven,
såå.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Niels Bengaard

Dato : 26-05-04 18:13

> Øhhh, du kan slet ikke aftale dig ud af minimumskravene i købeloven,
> såå.

Men det gælder vel for begge parter.
At sige at man vi afstå fra at reklamere, købe bilen som afhentning til en
billig penge og så reklamere, det holder ikke.
Hvis man gør det alligevel skal man nok regne med man ikke får en disse ud
af det.

Niels

Fra : Deaster

Dato : 26-05-04 18:27

Niels Bengaard wrote:

> [...]
> til en billig penge og så reklamere, det holder ikke.
> Hvis man gør det alligevel skal man nok regne med man ikke får en

Kan ikke lige se hvordan det kan gælde for begge parter, når det er
forhandleren som har forpligtigelsen ifølge købeloven. Og man er
selvfølgelig velkommen til at købe en bil som beset, afhentningstilbud
etc. men derfor har man stadig 2 års reklamationsret.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Niels Bengaard

Dato : 26-05-04 18:52

> [...]
> selvfølgelig velkommen til at købe en bil som beset, afhentningstilbud
> etc. men derfor har man stadig 2 års reklamationsret.

Så lad mig sige det på den måde, at man har ret til at reklamere, men det er
nok ikke sikkert man får noget ud af det.

Niels

Fra : Deaster

Dato : 26-05-04 19:09

Niels Bengaard wrote:

> Så lad mig sige det på den måde, at man har ret til at reklamere, men
> det er nok ikke sikkert man får noget ud af det.

Det er muligt, men man har jo omvendt bevisbyrde de første 6 måneder,
og den er pæn svær at vride sig uden om, bilens alder, stand osv. taget
i betragtning.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-05-04 19:51

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Det er muligt, men man har jo omvendt bevisbyrde de første 6 måneder,
> og den er pæn svær at vride sig uden om, bilens alder, stand osv. taget
> i betragtning.

Hvilket dog for nylig er lykkedes for en Toyota forhandler.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Deaster

Dato : 26-05-04 19:55

Hans L. Jørgensen wrote:

> Hvilket dog for nylig er lykkedes for en Toyota forhandler.

Nå ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Niels Bengaard

Dato : 26-05-04 20:33

> Det er muligt, men man har jo omvendt bevisbyrde de første 6 måneder,
> og den er pæn svær at vride sig uden om, bilens alder, stand osv. taget
> i betragtning.

Men gider forhandleren ikke foretage sig noget, hva så???
Hvem gider trækkes med retssager osv. det er spild af tid.
Sagen er at køber ønkser at købe uden garanti og spare pengene på ting som
forhandleren så ikke lvaer i orden. De tnag er man klar over er fejl og
mangler ved købet og kan man så ikke senere reklamere over.

Niels

Fra : N/A

Dato : 26-05-04 21:49

Fra : Soren Pedersen

Dato : 26-05-04 21:49

> [...]
udbedre
> mangler, og det selvom du i handelsøjeblikket siger, det gør da ikke noget
> at koen er trepattet. Den holder ikke i byretten.
> Og mange brugtvognshandlere klargør bilerne ved at sende dem gennem en
> vasketunnel, støvsuge bilen, og går det højt, så for den en motorvask og
en
> gang motorlak.
> Han kalkulerer så med, at hvis der er fejl, så skal kunden jo finde dem i
> reklamationsperioden, og gør han ikke det, så gik den jo en gang til

Din kniv er sløv ......Det er rigtigt at man ikke kan blive stillet
dårligere end købeloven. MEN: Forhandleren er ikke forpligtiget til at
udbedre fejl / manger der ligger indenfor det forventelige, bilens alder,
stand og pris taget i betragtning. MAO - Du kommer sikkert ikke langt med at
reklamere over slidt bagtøj på en 15 år gammel bil der har kørt 400kkm, og
som du har givet 5.000,- for......Garanti eller ej.

Mvh
/Søren - Xantia HDi W/E (WeekEnd) og Pug 309 W/E (WifeEdition)

Fra : N/A

Dato : 27-05-04 14:30

Fra : Soren Pedersen

Dato : 27-05-04 14:30

> Hvor har jeg skrevet det ??
> Hvad med at tage et kursus i tekstforståelse.
> --
> Møller

Min forståelse fejler skam ingenting........:

-Så klipper vi den lige ud i pap,
-Jeg synes ellers, at Deaster har gjort et godt forsøg:-
-Man kan ikke aftale sig fra købelovens bestemmelser lige så lidt som andre
-love.
-
---------------------------------------
-

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 26-05-04 22:00

"Så klipper vi den lige ud i pap"

Vil det sige, at I først vil forlange rabat på at afstå fra garanti, og
derefter gå tilbage til samme forhandler og forlange noget lavet på
garantien, hvis der opstår "noget"?

Der er kun en til at betale for den garanti og det er nu engang kunden.

Fra : Deaster

Dato : 29-05-04 09:08

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:

> [...]
> garantien, hvis der opstår "noget"?
>
> Der er kun en til at betale for den garanti og det er nu engang

Jep, garanti har jeg da heller intet imod at afstå fra, ingen problemer
i det.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : TGD

Dato : 27-05-04 11:37

"Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Så klipper vi den lige ud i pap,
> Jeg synes ellers, at Deaster har gjort et godt forsøg:
> Man kan ikke aftale sig fra købelovens bestemmelser lige så lidt som andre
> love.

Jo man kan... Man må bare ikke stilles dårligere... Så er der papirs
silhouetter af den fineste slags

> [...]
> mangler, og det selvom du i handelsøjeblikket siger, det gør da ikke noget
> at koen er trepattet. Den holder ikke i byretten.

Nej ikke nødvendigvis, må forslå dig at læse FSs pjece om brugtognshandel.

> [...]
> Han kalkulerer så med, at hvis der er fejl, så skal kunden jo finde dem i
> reklamationsperioden, og gør han ikke det, så gik den jo en gang til

Det springende punkt i en klagesag er om bilen er lev. og om der er fejl i
sikkerhedsapparatet, andre fejl vurderes på syn og skøn, ligeledes kan
forhandleren skrive en liste med de fejl der kan være, så kan køber hellere
ikke klage.

Fra : TGD

Dato : 27-05-04 11:33

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Øhhh, du kan slet ikke aftale dig ud af minimumskravene i købeloven,
> såå.

Jo du kan du må bare ikke stilles dårligere...

Så hvis du får en bil til 30000 kr men den reelt er 50000 værd mod at du
ikke kan brokke dig, så skal du nok op på fejl og mangler for 25000 - 30000
kr for at du kan forvente at få medhold i en klage.