Ford Ka
Fra : Lars

Dato : 25-05-04 20:35

Jeg er ved at kigge på små biler, til afløsnng for en af de lidt større
familiebiler vi har.

En af dem jeg er faldet over er Ford Ka.

Men jeg undrer mig over at de tilsyneladende ikke er særligt dyre som
brugte - altså at de ikke holder priserne specielt godt.

Det kan selvfølgelig være mig der tager fejl, men jeg vil alligevel gerne
vide om Ford Ka er en specielt dårlig bil, som måske er dårligt "skruet
sammen" eller der er mange reparationer på den eller noget helt tredje.

Nogen kommentarer?

/Lars

Fra : Nicolaj Christensen

Dato : 25-05-04 21:00

> Nogen kommentarer?
>
> /Lars

den har vist bare et lidt aparte design - så derfor måske lidt
undervurderet.
http://www.autoscout24.at/content/aut/autos/forka.asp

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-04 21:15

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vide om Ford Ka er en specielt dårlig bil, som måske er dårligt "skruet
> sammen" eller der er mange reparationer på den eller noget helt tredje.

Sikkerhedsmæssigt halter den, ligesom motoren har sin oprindelse tilbage i
60'erne - ved ikke om det stadig er sådan med motorerne, men det var sådan
fra begyndelsen.

M.v.h.

Fra : Olesen

Dato : 25-05-04 22:00

> Sikkerhedsmæssigt halter den, ligesom motoren har sin oprindelse tilbage i
> 60'erne - ved ikke om det stadig er sådan med motorerne, men det var sådan
> fra begyndelsen.

KA'en har altid været een af klassens bedst kørende biler.
Motoren har skam kultur stadigvæk, selvom grundkonstruktionen
går en stund tilbage.
Største problem med KA er mig bekendt
den smider sten op på lakken omkring døren,
med rust tilfølge...

Og korrekt gejlet har man noget ingen andre har *S*.

Mener iøvrigt Yamaha hjalp Ford med motorer
til Fiesta serien som sku' være ret fornuftige, mener
dog aldrig de kom i KA programmet..?!

Fra : bme

Dato : 25-05-04 22:33

> Mener iøvrigt Yamaha hjalp Ford med motorer
> til Fiesta serien som sku' være ret fornuftige, mener
> dog aldrig de kom i KA programmet..?!

Mener at den både kører med en 60 hk kent motor og så 1,25 motoren fra
yamaha på 70 hk.

Dog ikke samtidigt

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-04 15:23

> Mener iøvrigt Yamaha hjalp Ford med motorer
> til Fiesta serien som sku' være ret fornuftige, mener
> dog aldrig de kom i KA programmet..?!

Min mors Fiesta 1.25 er fra Yamaha og har 75 HK så den er egentlig ganske
kvik af sådan en lille bil at være må jeg sige.

--
Tom

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 27-05-04 16:32

On Thu, 27 May 2004 16:23:15 +0200, "Tom" <t> wrote:

>Min mors Fiesta 1.25 er fra Yamaha og har 75 HK så den er egentlig ganske
>kvik af sådan en lille bil at være må jeg sige.

Alle biler er jo relativt kvikke fra 0-60...

/Mogens

Fra : Olesen

Dato : 27-05-04 18:28

> Alle biler er jo relativt kvikke fra 0-60...

Men fra 80-100 går det så helt galt..

Fra : Deaster

Dato : 25-05-04 22:47

Lars wrote:

> [...]
> gerne vide om Ford Ka er en specielt dårlig bil, som måske er dårligt
> "skruet sammen" eller der er mange reparationer på den eller noget

Kig efter rust, de ruster nemlig ekstremt meget. Jeg ville helt sikkert
kigge efter stort set alt andet end netop Ka.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : dosser

Dato : 26-05-04 05:58

Jeg købte en da de kom frem og kørte i den i 4år og må sige det er en af de
bedre/billigste biler jeg har haft (Læs: BMW, Ford, Simca, Opel) komforten i
forhold til mange af de andre minibiler var i top og minimalt larm i
kabinen, et godt træk i den lille 1300 motor, rigeligt plads hvis ikke man
har børn og hund.
Det er rigtigt at den smed sten op på kanten lige bag dørene, men er sikker
på det kan undgås ved køb af et sæt stænklapper foran.
Aparte/grim!!! tjaaa, men det kan man sq da ikke se når man sidder inde i
den og der er designet pænt nok.
Eneste reperationer jeg havde på den var nye dæk og bremseklodser samt
opretning af en bule på fronten (der var åbentbart nogen der syntes den
havde rette højde til at man kunne sidde på den LoL)

--
Jan

Vær venlig IKKE at tilføje adressen i deres navnekartotek!
Dette er for at undgå udbredelse af mailadressen med henblik på at undgå
SPAM og VIRUS!

Fra : anders majland

Dato : 26-05-04 07:53

> Aparte/grim!!! tjaaa, men det kan man sq da ikke se når man sidder
> inde i den og der er designet pænt nok.

Og på førerpladsen er der god plads. Der er en i "slænget" og den har
jeg da kørt noget i. Det er en af de ældste uden servostyring og den
kører ganske fint. Den er jo lille men en weekendtur til 4 kan den da
klare. Med bagsæderne lagt ned er der også et rimeligt bagagerum. Der
kan snilt ligge 2 racercykler.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-05-04 07:09

Lars wrote:
> [...]
> vide om Ford Ka er en specielt dårlig bil, som måske er dårligt "skruet
> sammen" eller der er mange reparationer på den eller noget helt tredje.

De ruster hurtigere end en gammel Opel!
Svigermor har een, den ruster feks midt på lakken på dørene.

Motoren er en lettere aldrende stødstangskonstruktion der ikke går
imponerende langt på literen, men 15km/L skulle være opnåeligt.

Ellers er det en smart lille gokart, men det er en Ford så der skal
lægges en del penge til side til rustreparationerne.

--
Roberto Saldo

Fra : Olesen

Dato : 26-05-04 18:38

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> De ruster hurtigere end en gammel Opel!

Nej, det gør de nemmelig ikke !
Enhver bilejer bør efterbehandle
fra starten af.
Alt for ofte ser man i 'rust-tests', at
'bilen er for dårlig beskyttet mod rust fra fabrikkens side..",
ja tak, men i danmark er det helt normalt at efterbehandle
sin vogn.

> Svigermor har een, den ruster feks midt på lakken på dørene.

Det gør en kollega's Cordoba også, den i lilla....

> Motoren er en lettere aldrende stødstangskonstruktion der ikke går
> imponerende langt på literen, men 15km/L skulle være opnåeligt.

Men den er gennemprøvet, og er ganske lydefri af en 'småbil'
at være.

> -men det er en Ford så der skal
> lægges en del penge til side til rustreparationerne.

Ildehørt !

Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-05-04 07:05

Olesen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det gør de nemmelig ikke !

Jo de gør, på steder der ikke kan efterbehandles.

> [...]
> 'bilen er for dårlig beskyttet mod rust fra fabrikkens side..",
> ja tak, men i danmark er det helt normalt at efterbehandle

Den har fået Dinitrol hvert år og er snart lige til skrothandleren.

> Det gør en kollega's Cordoba også, den i lilla....

Det er da totalt irrelevant hvad de andre gør.

> Men den er gennemprøvet, og er ganske lydefri af en 'småbil'
> at være.

Noget gammelt skrammel.

> Ildehørt !

Den skal på autoriseret værksted for at ha' skiftet en pære i
forlygterne, der forrersten er fulde af vand pga fejlkonstruktion!!

Få mig nu ikke startet!

Ved 39.000km fik den 60.000km service (kør Ford kør kort?!!) der var
nederste svingarme, udstødning, ventildækselpakning og bærearme totalt
færdige og dette rutineservice kostede 9293,49kr!!!!

Låsene bryder ned på de mest belejlige tidspunkter og kan ikke åbnes
forfra. Jeg ved det for vi måtte vente 14 timer på at få vores eneste
rene tøj ud af bilen efter at være kommet hjem fra Caribien (15timer i
fly) og være blevet hentet i potten.

--
Roberto Saldo

Fra : Olesen

Dato : 27-05-04 18:28

> Jo de gør, på steder der ikke kan efterbehandles.

Nej det gør de stadig ikke.
Du må være mere præcis og igen,
så gælder dit udsagn mildt sagt ikke
alle Ford. Måske een har haft
et tilfælde af rust et uheldigt sted,
men det er så det.

> Den har fået Dinitrol hvert år og er snart lige til skrothandleren.

Min har fået fra ny, gik så 'tørlagt' i 7-8 år før
jeg fik den, og har så fået 2 gange siden.
Står stadig med hele skærmkanter og perfekte
vinduesrammer mv.
Måske SUVO var svaret i dit tilfælde.

> Det er da totalt irrelevant hvad de andre gør.

Nej. Du fik det til at lyde som om
"-det er en ford og de ruster umanerlig meget
iforhold til næsten alt andet".

> Noget gammelt skrammel.

Eneste jeg har hørt var en lidt
svagelig knastaksel, ellers
basal set en sund motor.

> Den skal på autoriseret værksted for at ha' skiftet en pære i
> forlygterne, der forrersten er fulde af vand pga fejlkonstruktion!!

Min kan skiftes på 2 minutter.
Der har dog været vand i forreste blinklys
pga. et stenslag.

> Ved 39.000km fik den 60.000km service (kør Ford kør kort?!!) der var
> nederste svingarme, udstødning, ventildækselpakning og bærearme totalt
> færdige og dette rutineservice kostede 9293,49kr!!!!

Et enkelt tilfælde.
Omvendt har jeg kørt 280.000 i min
Ford uden reparationer på een gang
af dên størrelsesorden.
Tandremmen har nu gået 150.000 km
og kan skiftes autoriseret til fastpris på 1400,-

> [...]
> forfra. Jeg ved det for vi måtte vente 14 timer på at få vores eneste
> rene tøj ud af bilen efter at være kommet hjem fra Caribien (15timer i

Min venstre dørlås er små 19 år gammel, og virker stadig
perfekt sommer og vinter, og har ikke den
mindste tendens af 'brugt og slidt låsemekanisme'.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-05-04 07:02

Olesen wrote:

> Nej det gør de stadig ikke.
> Du må være mere præcis og igen,

Begge døre har rust midt på.

> Min har fået fra ny, gik så 'tørlagt' i 7-8 år før
> jeg fik den, og har så fået 2 gange siden.
> Står stadig med hele skærmkanter og perfekte
> vinduesrammer mv.
> Måske SUVO var svaret i dit tilfælde.

Vås.

Hverken pava, suvo eller dintrol hjælper mod rust midt på en flad
dørplade.

> Nej. Du fik det til at lyde som om
> "-det er en ford og de ruster umanerlig meget
> iforhold til næsten alt andet".

Det var Ka'en historien handler om.

> Eneste jeg har hørt var en lidt
> svagelig knastaksel, ellers
> basal set en sund motor.

> Min kan skiftes på 2 minutter.

DIn er sgudde en Ka.

> Der har dog været vand i forreste blinklys
> pga. et stenslag.

Lygterne på Ka er af plastic og fyldes med kondens.

> Et enkelt tilfælde.

Dem har vi så 4 af på samme vogn nu.

> Omvendt har jeg kørt 280.000 i min
> Ford uden reparationer på een gang
> af dên størrelsesorden.
> Tandremmen har nu gået 150.000 km
> og kan skiftes autoriseret til fastpris på 1400,-

Der er ingen tandrem på en Ka med 60'er motor.
Det var så det eneste positive jeg kan finde om den.

> Min venstre dørlås er små 19 år gammel, og virker stadig
> perfekt sommer og vinter, og har ikke den
> mindste tendens af 'brugt og slidt låsemekanisme'.

Det er en Ka til 130.000 historien handler om, ikke en 20 år gammel
5000kr's bil.

Om 20 år vil der ikke være nogen Ka'er tilbage.

Åh forresten, nævnte jeg at den første gang den var til syn blev
forkastet 3 gange pga defekte bremser??

Det var efter at den få måneder før havde smidt al bremsevædsken og
havde fået nye bremserør og cylindre for et ukendt antal 1000 kr.

Ford brugte 3 forsøg og mange værkstedstimer på at fejlfinde og skifte
stort set hele bremsesystemet for at få den slæbt igennem syn.
Sidste gang parkerede de den hos Ford med besked om at de ikke ville
se den igen før den var godkendt og ikke forventede en regning.

Du skal ikke sammenligne din solide gamle Sierra med den
polonez-agtige Ka.

--
Roberto Saldo

Fra : Olesen

Dato : 28-05-04 15:50

> Hverken pava, suvo eller dintrol hjælper mod rust midt på en flad
> dørplade.

Well..midt på, okay.

> Det var Ka'en historien handler om.

Okay, mente ellers det hele startede med
et par specifikke Ford-linjer som lød lidt af:
"det er en ford, så skal du regne
med en del penge på rust og reparationer"...

> DIn er sgudde en Ka.

Nej, men det er en Ford, og tråden
startede med udtalelsesn som lidt lidt af:
"det er en ford, så skal du regne
med en del penge på rust og reparationer"...

> Lygterne på Ka er af plastic og fyldes med kondens.

Mine er af glas, og vil også dugge hvis
der var hul. Gælder vel de fleste.
Peugeot 307 er mig bekendt også
med en plastic-visir foran lygterne.

> Dem har vi så 4 af på samme vogn nu.

4 x svingarme ?
4 x udstødninger ?
4 x pakninger ?
4 x bærearme ?

Noget er gået HELT galt der,
hverken mere eller mindre.

> Der er ingen tandrem på en Ka med 60'er motor.
> Det var så det eneste positive jeg kan finde om den.

Bilen som sådan virker dejlig støjsvag i kabinen.

> Det er en Ka til 130.000 historien handler om, ikke en 20 år gammel
> 5000kr's bil.

Dit indlæg startede i tidernes morgen med at
generalisere Ford som en problembil.
Har jeg så afvist med et par eksempler.
At I ikke formår at holde vogn, uanset pris,
kan jo ikke pisse andre Ford-ejere af.
Noget familie har iøvrigt en KA.
Dine problemer har de mig bekendt
aldrig haft.
Sierra'en kostede iøvrigt den nette sum
af 12.000,-. Aldrig har jeg hevet så
mange km. ud af en bil til dên pris.

> Om 20 år vil der ikke være nogen Ka'er tilbage.

Ork jo. De skal bare i de rette hænder.

> Åh forresten, nævnte jeg at den første gang den var til syn blev
> forkastet 3 gange pga defekte bremser??

Haha..3 gange !
Hvilket værksted har du mon brugt.
En KA's bremser er sku' ikke verdens
mest avancerede, så 3 x får ærlig talt
hele din historie til at lyde lidt mystisk..

> Det var efter at den få måneder før havde smidt al bremsevædsken og
> havde fået nye bremserør og cylindre for et ukendt antal 1000 kr.

Igen - hvilket værksted.
Det er elementærdele som bruges på sådan en KA,
så det kan kun være et enkeltstående tilfælde.

> [...]
> Sidste gang parkerede de den hos Ford med besked om at de ikke ville
> se den igen før den var godkendt og ikke forventede en regning.

Godt mit værksted ikke består af udelukkende lærlinge.

> Du skal ikke sammenligne din solide gamle Sierra med den
> polonez-agtige Ka.

Det er jo også en vogn til hele 5000,-...

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-05-04 16:59

Olesen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Well..midt på, okay.

Ja det er faktisk lidt af en gåde.

> Okay, mente ellers det hele startede med
> et par specifikke Ford-linjer som lød lidt af:
> "det er en ford, så skal du regne
> med en del penge på rust og reparationer"...

Okay, men svigermekanikken er nærmest et museum over fordreparationer.

> Nej, men det er en Ford, og tråden
> startede med udtalelsesn som lidt lidt af:
> "det er en ford, så skal du regne
> med en del penge på rust og reparationer"...

Ja ja okay.

> Mine er af glas, og vil også dugge hvis
> der var hul. Gælder vel de fleste.

Ja men Ford's gearløs løsning var faktisk at bore hul i lygterne ...

> 4 x svingarme ?
> 4 x udstødninger ?
> 4 x pakninger ?
> 4 x bærearme ?
>
> Noget er gået HELT galt der,
> hverken mere eller mindre.

Enkelttilfælde :) ikke dele

> Bilen som sådan virker dejlig støjsvag i kabinen.

Det har de næsten alle nu.

> Ork jo. De skal bare i de rette hænder.

De får noget at gøre de hænder.

> Haha..3 gange !
> Hvilket værksted har du mon brugt.

Jeg skal ikke hænge nogen ud men det er et autoriseret Ford værksted
de bruger.

> En KA's bremser er sku' ikke verdens
> mest avancerede, så 3 x får ærlig talt
> hele din historie til at lyde lidt mystisk..

Det var også kun forkastet 2 gange, 1. gang og 2. gang.
Så ville de se den til helt nyt syn pga 2 fejlede forsøg på at fjerne
30% ovalitet fra bremserne.

> Igen - hvilket værksted.

Jeg sender dig gerne en email med navnet hvis du gerne vil ha' det,
men da jeg ikke bruger det selv vil jeg ikke hænge dem ud her.

> Det er elementærdele som bruges på sådan en KA,
> så det kan kun være et enkeltstående tilfælde.

> Godt mit værksted ikke består af udelukkende lærlinge.

Man kan jo ikke vide hvem der har rodet med bilen når man henter den.

> Det er jo også en vogn til hele 5000,-...

Mvh
Roberto