C35 - sprog pakke - intelligent ordbog
Fra : Ruiners

Dato : 03-05-01 08:35

Hej i gruppen

Jeg har lige fået mig en Siemens C35i, som er købt i England og har
ikke dansk understøttelse i dens intelligente ordbog. Er der nogle
her, der ved om man kan uploade en dansk ordbog til den, og hvis man
kan, hvorhenne finder jeg den på Nettet?

Med venlig hilsen
Klaus Noergaard

Fra : Erik Einum

Dato : 03-05-01 08:36

"Ruiners" <noergaard@pc.dk> skrev
> [...]
> her, der ved om man kan uploade en dansk ordbog til den, og hvis man
> kan, hvorhenne finder jeg den på Nettet?

Kan ikke svare for Siemens, men når det gjelder Nokia så er det ulovlig for
et verksted å legge inn en annen språkversjon enn det tlf har opprinnelig!
Det går heller ikke an å legge inn ny software selv. Både T9 (ordbok) og
språket forøvrig er en del av SW-versjonen.

--
///Mvh. EE

Nokia 6210

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-05-01 14:46

"Erik Einum" <erik-ein@nospam.online.no> skrev i en meddelelse
> når det gjelder Nokia så er det ulovlig for
> et verksted å legge inn en annen språkversjon enn det tlf har opprinnelig!

Hvorfor?

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Erik Einum

Dato : 07-05-01 01:02

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev
> "Erik Einum" <erik-ein@nospam.online.no> skrev
>
> Hvorfor?

Det vet jeg ikke 100% sikkert, men jeg regner med det er for å begrense
"gråimport".

At det var ulovlig for Nokia-verksteder fikk jeg vite av en forhandler som
skrev det på no.it.telekom.mobil.

--
///Mvh. EE

Nokia 6210

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-01 21:29

> At det var ulovlig for Nokia-verksteder fikk jeg vite av en forhandler som
> skrev det på no.it.telekom.mobil.

Det er muligt vi har en sprogforvirring. Jeg ville primært vide om der var
en lovhjemmel for at forhindre det, eller om det bare var en intern regel..

Fra : Erik Einum

Dato : 08-05-01 03:45

> [...]
>
> Det er muligt vi har en sprogforvirring. Jeg ville primært vide om der var
> en lovhjemmel for at forhindre det, eller om det bare var en intern

Noen lovhjemmel (i Norges eller Danmarks Lover) finner du nok ikke, men
Nokia kan sette krav til sine godkjente Nokia-verksteder om at de ikke har
lov til å flashe SW med annet språk enn originalt. Ved overtramp kan de
miste sin Nokia-godkjennelse. Og da er det plutselig "ikke tillatt" fra et
verksteds ståsted.

Off-Topic: Håper det ble litt klarere nå, dansk og norsk skriftspråk ligner,
men det er enkelte ulikheter som forvirrer, f.eks. ordet må
på norsk - "Må jeg gjøre det?" betyr "Er jeg nødt til å gjøre det?"
på dansk - "Må jeg gjøre det?" betyr "Kan jeg (få lov til) å gjøre det?"
(Med et lite forbehold på den danske setningen, men det er slik jeg har
forstått det.)
Så dette lille ordet snur totalt opp-ned på betydningen av et spørsmål!

--
///Mvh. EE

Nokia 6210

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-05-01 09:12

> Noen lovhjemmel (i Norges eller Danmarks Lover) finner du nok ikke

Godt nok Så var det en lille sprog forvirring

> på norsk - "Må jeg gjøre det?" betyr "Er jeg nødt til å gjøre det?"
> på dansk - "Må jeg gjøre det?" betyr "Kan jeg (få lov til) å gjøre det?"

For at det ikke skal være løgn kan den danske sætning også have den norske
betydning (i nogen sammenhænge)

Fra : Erik Einum

Dato : 08-05-01 12:36

> [...]
> "Erik Einum" <erik-ein@nospam.online.no> skrev
>
> For at det ikke skal være løgn kan den danske sætning også have den norske

Bare for å gjøre forvirringen komplett m.a.o. :-/

--
///Mvh. EE

Nokia 6210

Fra : Henrik Skjærbæk

Dato : 03-05-01 10:32

"Ruiners" <noergaard@pc.dk> wrote in message
> Hej i gruppen

> Er der nogle her, der ved om man kan uploade en dansk
> ordbog til den, og hvis man
> kan, hvorhenne finder jeg den på Nettet?

http://www.teleservice.com
kan hjælpe, måske - det er ihvertfald dem det tager garanti reperationer for
siemens.
--
Hilsen
Henrik Skjærbæk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-05-01 11:13

Ruiners skrev:

> [...]
>her, der ved om man kan uploade en dansk ordbog til den, og hvis man
>kan, hvorhenne finder jeg den på Nettet?

Det mener jeg godt man kan...
Hvilken version har telefonen? Tast *#06# og derefter venstre
funktionstast. Jeg er måske ikke så meget hjemme de næste par dage,
men jeg vil lige kigge på det senere...

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia og Siemens-telefoner - kontakt mig.
Har du en Ericsson, så mail mig hvilken, så finder vi nok ud af det.

Fra : Ruiners

Dato : 03-05-01 12:45

On Thu, 03 May 2001 12:12:44 +0200, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Det mener jeg godt man kan...
>Hvilken version har telefonen? Tast *#06# og derefter venstre
>funktionstast. Jeg er måske ikke så meget hjemme de næste par dage,
>men jeg vil lige kigge på det senere...

Telefon er har Version 05

Fra : Morten Lynnerup

Dato : 04-05-01 21:44

Hej, Teleservice Aalborg (96346544) kan sagtens opdatere softwaren.

Morten

Fra : Ruiners

Dato : 06-05-01 18:04

>Hej, Teleservice Aalborg (96346544) kan sagtens opdatere softwaren.

Jamen.. jeg bor desværre helt ned på Falster

Fra : Morten Lynnerup

Dato : 07-05-01 21:29

Post danmark kan klare den opgave.