MS Windows
briani 27239
Erstatte XP med win2000. Hvordan?
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 01-06-04 12:43

Hej

Jeg har overtaget en PC med min kammerats gamle XP på. Jeg har nu forsøgt at
slette den, og installere Win2000 på i stedet, men uden synderligt meget
held.

Først lad mig lige slå fast, jeg er absolut ikke en ørn til det her, og
særligt ikke til XP. Jeg har tidligere haft en anden XP-maskine, som jeg
også havde problemer med at "aflive", men det er længe siden og min
hukommelse strækker tydeligvist ikke så lang.

Eftersom jeg ikke kunne få lov at erstatte XP med Win2000 af naturens hånd,
måtte jeg ty til barskere metoder. Jeg fandt en gammel Win98SE startdisk med
fdisk, og udsatte den for noget partitionering... heller ikke videre
succesfuldt. Den har tilsyneladende 2 partitioner, begge på C: med en primær
og en ext. DOS. (?) Så står der at den udvidede DOS partition indeholder
logiske DOS-Drev, men jeg kan ikke få lov at se oplysninger om det
(formentlig fordi det er NTFS?).

Efter et fejlagtigt forsøg på at installere WIN2000 har jeg nu forsøgt at
lægge WIN98SE ind, men igen uden held. Når jeg starter PC'en vil den gøre
WIN98 klar til at køre første gang, herefter en installationsblå skærm og
oplysninger om at jeg mangler en fil. Herefter sker der ikke en disse, og
det er jeg træt af.

Er der nogen her der kan hjælpe mig med at komme på det rette spor igen, for
jeg er godt træt af ikke at kunne komme længere på egen hånd, og vil bare
gerne have den maskine til at køre Win2000...

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Tim Lerche Sørensen
www.35mmfilm.dk

Fra : Malene P

Dato : 01-06-04 13:00

"Tim Lerche Sørensen" <nowayiwillletuspamme@skod.fr> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> slette den, og installere Win2000 på i stedet, men uden synderligt meget

Blot af nysgerrighed -hvorfor vil du have 2k i stedet for XP? Ikke at jeg er
uenig -kører selv 2k og har absolut ingen planer om at skifte.

> [...]
> jeg er godt træt af ikke at kunne komme længere på egen hånd, og vil bare
> gerne have den maskine til at køre Win2000...

Hvis der ikke er noget på maskinen, der absolut SKAL gemmes -så formater dog
diskene og start helt forfra med din originale 2k-skive. Det er smart at
starte med at lave de 4 boot-disketter.

mvh
Malene P

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-06-04 13:24

Malene P skrev:

> Blot af nysgerrighed -hvorfor vil du have 2k i stedet for XP? Ikke at

Sikkert af samme årsag som så mange andre - XP er ikke det fedeste OS
Microsoft har lavet. If you can't make it good, make it look good

Jesper G. Poulsen

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 01-06-04 14:42

"> Blot af nysgerrighed -hvorfor vil du have 2k i stedet for XP? Ikke at jeg
er
> uenig -kører selv 2k og har absolut ingen planer om at skifte.

Jeg er ikke gode venner med XP, for jeg føler ikke jeg har kontrol over den.
WIN98 kunne jeg styre perfekt, WIN2K ikke nær så godt, men til gengæld er
den stabil, og det kan jeg lide. Prøvede XP lige da den kom frem, og der var
mange irritationsmomenter ved den. Så jeg forholder mig lidt
konservativt....

> [...]
dog
> diskene og start helt forfra med din originale 2k-skive. Det er smart at

Der var vist egentlig noget om bootdisketter da jeg forsøgte med W2K, men
droppede det fordi jeg ikke havde nogen. Køber nogen idag, og prøver igen i
aften.... Nu ved jeg ikke hvad bootdisketterne skal bruges til, men jeg har
i hvert fald forsøgt uden, og der kunne den ikke lide mig..

Fra : Malene P

Dato : 01-06-04 22:59

> [...]
jeg
> er
>
> Jeg er ikke gode venner med XP, for jeg føler ikke jeg har kontrol over

Også mit argument . Men jeg er jo nok nødt til at lære lidt om det med
tiden....

> [...]
har
> i hvert fald forsøgt uden, og der kunne den ikke lide mig..

Samme her. Så start med at installere fra bootdisketterne -så glider det som
i smør

mvh
Malene P

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 02-06-04 11:37

"> Samme her. Så start med at installere fra bootdisketterne -så glider det
som
> i smør

Fantastisk. Faktisk skulle jeg bare formattere og smide win2000 CD'en i, så
kørte det derudaf. Jeg ved ikke hvad der gik galt. Fik ikke brug for
bootdisketterne... Men nu kører det, så tusind tak!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-06-04 14:54

Tim Lerche Sørensen skrev:

> brug for bootdisketterne... Men nu kører det, så tusind tak!

Velkommen på en _rigtig_ Windows

Jesper G. Poulsen

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 02-06-04 14:58

Tak, har nu en i forvejen....

Tim

Fra : Gevaldi

Dato : 01-06-04 13:11

Tim Lerche Sørensen skriblede:

> [...]
> udvidede DOS partition indeholder logiske DOS-Drev, men jeg kan ikke
> få lov at se oplysninger om det (formentlig fordi det er NTFS?).

Du skal huske at slette Non Dos Partition

--
/Gevaldi

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 01-06-04 14:36

> Du skal huske at slette Non Dos Partition

Jeg har 2 partitioner, og den siger "Kan ikke slette ikke-DOS-partition"..
(??) til dem begge...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-06-04 15:44

Tim Lerche Sørensen skrev:

> Eftersom jeg ikke kunne få lov at erstatte XP med Win2000 af
> naturens hånd, måtte jeg ty til barskere metoder.

Og hvad er fremgangsmåden så i det du kalder for naturens hånd?
At boote på Win2000-CD'en og vælge, at drevet skal formateres
inden Win2000 installeres, eller hvad?

Hvis du ikke kan slette partitionen med Fdisk, så brug Delpart.

<http://www.jsiinc.com/SUBM/tip6300/rh6354.htm>
<http://www.geocities.com/thestarman3/DELpart.htm>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 02-06-04 14:59

Interessant. Delpart er et program som kan slette NTFS partitioner, men ikke
oprette nye partiotioner...

Nu kører det endelig som jeg vil have det, tak Madsen...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-06-04 15:05

Tim Lerche Sørensen skrev:

> Delpart er et program som kan slette NTFS partitioner, men
> ikke oprette nye partiotioner...

Ja, det er vist rigtig nok. Jeg har aldrig selv brugt Delpart,
men har blot hørt god omtale af det.

> Nu kører det endelig som jeg vil have det, tak Madsen...

Velbekomme.

--
Hilsen
Madsen