MS Windows
briani 27239
PAGEFILE.SYS er vildt stor
Fra : Kong Kent

Dato : 29-05-04 22:41

Hej dk.edb.systems.ms-windows

Min "PAGEFILE.SYS" er på imponerende 1,1GB. Hvorfor er den så stor, og
hvordan nedbringer jeg størrelsen?

OS: Windows XP Pro SP-1 (eng. version)

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Thomas

Dato : 29-05-04 22:55

Pagefile.sys er lidt firkantet sagt, et virtuelt arbejdslager for din
computer. Altså en slags virtuel ram.
Størrelsen på dette virtuelle arbejdslager bliver sat på baggrund af hvor
meget fysisk ram du har i din maskine. Som default er den sat til at være
1.5 gange fysisk ram. Kunne altså tyde på at du har ca 3/4 GB fysisk ram i
din maskine. Hvis din maskine ellers kører fint, vil jeg råde dig til at
lade den være ved det. For performance kan det dog være ønskeligt at flytte
pagefile.sys filen til en anden fysisk disk, end der hvor OS'et er
installeret. Men næppe noget du vil kunne mærke i den daglige surfen på
nettet. For at flytte pagefile.sys og ændre størrelsen på den, skal du højre
klikke på "my computer", vælge "properties", vælge "advanced", vælge
"settings" under "performance", vælge "advanced", vælge "change" under
"virtual memory"

Fra : Kong Kent

Dato : 30-05-04 09:29

> [...]
> 1.5 gange fysisk ram. Kunne altså tyde på at du har ca 3/4 GB fysisk ram i

Korrekt. Jeg har 768 mb pc133 sd-ram (512 + 256) i min maskine.

> [...]
> klikke på "my computer", vælge "properties", vælge "advanced", vælge
> "settings" under "performance", vælge "advanced", vælge "change" under

Jamen jeg kigger lige på sagen, og nej, kan egentlig ikke mærke noget i
dagligdagen, så jeg lader den nok være som du foreslår. Og tak for et yderst
informativt svar. Det er sq noget man kan bruge til noget!

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-05-04 14:16

Kong Kent skrev:

> Korrekt. Jeg har 768 mb pc133 sd-ram (512 + 256) i min maskine.

Hvad bruger du maskinen til?

Jesper G. Poulsen