MS Windows
briani 27239
Boot via netværk og bootp
Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 28-05-04 21:02

Jeg har et stigende behov for, at mine arbejdsstationer skal boot via
netværk, så jeg kan trække et nyt image ned på dem. Men det giver min
umiddelbart en række udfordringer

1. Konfiguration af en BootP server (kan nok gøres med RIS)
2. Starte ghost op, så den kan trække et image ned

Nogen der har et forslag til, hvordan sådan et problem kan løses?

Allan Bach

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-05-04 22:15

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> wrote:

>Jeg har et stigende behov for, at mine arbejdsstationer skal boot via
>netværk, så jeg kan trække et nyt image ned på dem. Men det giver min
>umiddelbart en række udfordringer

Jeg har haft stor glæde af følgende links da jeg skulle opsætte min server:

http://syslinux.zytor.com/
http://www.linuxdevices.com/articles/AT5834950453.html
http://unattended.sourceforge.net/

Men vend gerne tilbage med en mere specifik beskrivelse af dit problem.

<mlr>

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-05-04 22:46

On Fri, 28 May 2004 22:01:39 +0200, "Allan Schuster Bach"
> [...]

>umiddelbart en række udfordringer

>Nogen der har et forslag til, hvordan sådan et problem kan løses?

Kunne også gøres med en PXE server ? (hvis de PCer der skal benytte
dette, understøtter PXE boot)

Med ghost (måske kun i enterprise udgaven ?) medfølger en PXE server,
og en udemærket opskrift på lige det du efterlyser. Og den kan meget
mere, man skal dog lige sætte sig ind i hvordan man gør.

PXE serveren "samarbejder" med DHCP serveren.
Det kan drille med visse DHCP servere, men der er mange steder på
internettet der omtaler mulige løsninger.

Jeg gør selv følgende (Ikke lige ghost's opskrift).
1:
Booter med PXE.
2:
Får en menu på skærmen, autovælger "Nyt image" efter 1 sek. (der kunne
være alle de punkter hjertet begærer)
3:
Ghost starter, henter det rigtige image der passer til HWen,
ghostwalker og giver det rigtige PCname, genstarter PCen som så booter
og laver en checkdisk ved første boot (Sådan lige for at fange dårlige
harddiske i opløbet).

På min nyeste HW tager det 3,5 minutter fra man har tændt PCen til den
er klar til brug (NT4 med office), på de sløveste tager det ca 10 min.

Man skal lige gøre noget forarbejde, bla.
Have styr på hvilke MACadresser der har hvilken HW (Hvilken version af
Imaget der skal på hvilken HW)
Hvilken MACadresser der skal have hvilket PCname.

Man kunne erstatte ghostwalk med Sysprep.

Jeg har dog ikke kunne få PXE til ar virke over routere. Da jeg ikke
kan blive herre over mine routere har jeg ikke gjort mere ved dette.

/Hans