MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Fjernskrivebord via Internettet
Fra : Dyl

Dato : 27-05-04 20:42

Situation:
Begge pc'ere i "hus 1" kan overtage min pc i "hus 2" via Internettet
(Fjernskrivebord), men jeg kan ikke overtage deres.

Opsætning:
Hus 1 m. webspeed:
2 Win XP Pro maskiner koblet sammen i et LAN (med faste ip-adresser) med en
D-Link 514 trådløs router/switch. Ingen firewalls på maskiner eller router
aktiveret. Begge maskiner afkrydset til at blive "fjernbetjent", og Xp's
egen firewall deaktiveret på begge pc'ere.

Routeren forwarder fra WAN, til pc nr. 1's port 3389 (Fjernskrivebords
standard-port) og Router forwarder port 3030 forespørgsler videre til PC 2,
hvor Fjernskrivebordet er sat til at lytte på denne port (guide fra MS's
hjemmeside). Ingen "nørdede" opsætninger på routeren eller pc'erne, da jeg
intet kendskab har til det. Så resten af konfigurationen er standard.

Begge pc'erne på LAN kan overtage hinanden - både vha. Fjernskrivebord og
Fjernsupport.

Hus 2 m. Cybercity ADSL:
1 Win XP Pro pc på Internettet via ZyXel Prestige 650R-31 router. 4 ports
D-link switch mellem router og pc (mhp. flere senere hen). Router forwarder
port 3389 til min pc (med fast IP-adresse). Firewalls deaktiveret - også
XP's egen, samt "Fjernbetjening" er afkrydset.

Hvor pokker er det, at jeg går galt i byen?? Er ved at helt op i limningen.

OBS: Har også prøvet at installere VCN på alle maskinerne, og forwarde de
tilhørende porte, men med samme resultat. I "hus 2" satte jeg en maskine
mere på LAN'et, og her fungere både Fjernskrivebord og VCN fint. Det er
altså, når "hus 2" skal overtage pc'erne i "hus 1" via Internettet, at det
går galt (men ikke den anden vej).

Hjælp....

PS: Beklager hvis det er mere netværksrelateret?

/Bjarne W.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-04 21:11

Dyl skriver:

> PS: Beklager hvis det er mere netværksrelateret?

Det er det, så måske du skulel prøve i den gruppe ??

Dog har jeg et lille hint:
Sæte en kraftig firewall op på begge maskiner i et netværk og luk
hermeteisk for alle porte. Forsøg så at lave fjernforbindelse mellem de
to computere, så vil firewall på begge maskiner komme og spørge om der
skal åben for den ene eller den anden port.
De porte der er nødvendigt at have åbnet for, skal du sætte routerne til
at forwarde i begge ender.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-05-04 21:25

On Thu, 27 May 2004 21:42:06 +0200, "Dyl" <dyl@city.dk> wrote:

>Hvor pokker er det, at jeg går galt i byen?? Er ved at helt op i limningen.

Som du beskriver opsætningen burde det fungere....

- Du er helt sikker på du bruger den rigtige WAN ip-adresse, og ikke
maskinernes LAN ip-adresser ???

Anyway, prøv at lave en port scan (f.eks via ShieldsUp
http://grc.com/x/ne.dll?rh1dkyd2) på hus 1 for at sikre at de
relevante porte kan 'ses' fra nettet.

<mlr>

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 27-05-04 21:39

Jeg havde et lignende problem

her fjernede jeg "simpel filesharing" og så virkede det

Fra : Dyl

Dato : 27-05-04 23:14

<>
> her fjernede jeg "simpel filesharing" og så virkede det
</>

Men den funktion er ikke slået fra hos mig (hus 2), og der virker det
alligevel?

/Bjarne W.