MS Windows
briani 27239
»Der er fundet nyt hardware"
Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-04 14:32

Hvordan slår man egentlig den lidt for hjælpsomme facilitet i Windows XP
Pro fra, som hele tiden gør opmærksom på at der er fundt nyt hardware?
Gerne samtidig med at man er i gang med at installere den nødvendige
software til dette hardware?

Faktisk er det til mere end blot ulempe; man ender tit med ikke at få
tingene rigtigt installeret.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-05-04 15:33

Per Rønne skrev:

> Faktisk er det til mere end blot ulempe; man ender tit med
> ikke at få tingene rigtigt installeret.

Har du ikke en annuller-knap i den dialogboks som kommer frem
med 'Der er fundet ny hardware'? Den plejer jeg at bruge og
har aldrig haft problemer med det. Når der udkommer en ny
driver til mit grafikkort, afinstallerer jeg den gamle først
og genstarter. Efter genstarten kommer guiden frem, hvor jeg
blot klikker på Annuller og installerer den rigtige driver fra
grafikkortsproducenten. Når den først er installeret, kommer
guiden ikke igen.

Jeg havde også engang en scanner, som ikke behøvede en driver
for at fungere og dér lod jeg blot guiden med 'Der er fundet
ny hardware' køre færdig. I en af dialogboksene var der mulighed
for at placere et flueben ved noget i retning af 'Spørg mig ikke
igen' og jeg så derefter aldrig guiden igen i forbindelse med
den scanner.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-04 16:34

> Har du ikke en annuller-knap i den dialogboks som kommer frem
> med 'Der er fundet ny hardware'?

Nej, og der kommer heller ikke en dialogboks frem. Derimod kommer der et
gult vindue frem nederst til højre, med en ikon der angiver
»information«, men som ikke virker, og en afslut-boks. Og i løbet af få
kom den kort efter igen, og når man samtidig forsøger at installere
driver fra cd-rom, som også kommer med flere forskellige vinduer, bliver
det hurtigt forvirrende.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-05-04 17:31

Per Rønne skrev:

> Faktisk er det til mere end blot ulempe; man ender tit med ikke at få
> tingene rigtigt installeret.

Som oftest er det nye hardware repræsenteret i Device Manager med et
gult udråbstegn. Du kan samme sted slå det stykke hardware fra i
hardwareprofilen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-04 19:24

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Som oftest er det nye hardware repræsenteret i Device Manager med et
> gult udråbstegn. Du kan samme sted slå det stykke hardware fra i
> hardwareprofilen.

Jeg har nu bestilt Norton Systemworks Professional 2003. 399 + fragt fra
Edbgiganten.

Det er absurd at installationsprogrammet til HP 2210 all-in-one også
installerer et ekstra F-drev, som dog ikke har noget »fri« plads. Og at
installationen til HP LaserJet 4050N pludselig heller ikke virker.

Der sker åbenbart noget når jeg efter installation af Windows XP Pro
kalder Windows Update. Og det endda på begge Windåser; min egen desktop
og den laptop jeg har fået stillet til rådighed af min fagforning.
Sidstnævnte kan man føre tilbage til »udgangspunktet«; det er en IBM
Thinkpad. Den anden må jeg installere fra begyndelsen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-05-04 19:56

Per Rønne skrev:

> Jeg har nu bestilt Norton Systemworks Professional 2003. 399 + fragt
> fra Edbgiganten.

Til hvad?

> Det er absurd at installationsprogrammet til HP 2210 all-in-one også
> installerer et ekstra F-drev, som dog ikke har noget »fri« plads. Og

HP 2210 har indbygget flash-læser. Det er denne flash-læser der bliver
til dit F-drev.

> at installationen til HP LaserJet 4050N pludselig heller ikke virker.

Lyder mystisk. Hvad er det der ikke virker?
Hvad er det du ikke vil installere?
Hvad er det der måske skal deaktiveres i din hardware-profil?

> det er en IBM Thinkpad. Den anden må jeg installere fra begyndelsen.

Hvorfor må du det?

Hvad gør du og hvad gør du ikke?

Det er svært at hjælpe dig, når du ikke fortæller hvad du foretager
dig...

Jesper G. Poulsen

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-04 04:08

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Til hvad?

Anti-virus. Norton Disk Doctor til at reparere diske. Og Norton Ghost
til at skabe et sæt bootable CD-ROMer til at retablere en fuld
installation af harddisken, med alle programmer.

> HP 2210 har indbygget flash-læser. Det er denne flash-læser der bliver
> til dit F-drev.

OK. Men sådan har den bare ikke reageret før. Ej heller har
installationsprogrammet gået ud og sagt at den ikke kunne få kontakt til
scannerdelen. Det virker som om der er kommet noget på mine
Windows-maskiners harddiske, som ikke burde være der. Kun mac'en er
fejlfri.

> Lyder mystisk. Hvad er det der ikke virker?
> Hvad er det du ikke vil installere?

Ved installation kan jeg pludselig ikke mere downloade nyeste udgave fra
HP; intet downloades. Og alle allerede installerede printere of
fax-maskiner forsvinder.

> Hvad er det der måske skal deaktiveres i din hardware-profil?

Jeg vil forsøge at fjerne en af maskinerne fra intranettet. Reformattere
harddisken under installation af XP Pro, og sørge for at den eksterne
firewire-harddisk er slukket. Installere Norton og derefter al øvrigt
programmel, og tilslutte printere direkte [usb]. Derefter tilslutte til
intranet, med alle andre maskiner slukket, og så installere
netværksprinteren, der er direkte forbundet med en switch. Til slut
opdatere Windows ved at tænde for router og etablere kontakt til
internettet.

> Hvorfor må du det?

> Hvad gør du og hvad gør du ikke?

> Det er svært at hjælpe dig, når du ikke fortæller hvad du foretager
> dig...

Jeg gør som jeg hele tiden har gjort:

Installerer XP Pro på desktoppen, og noget nødvendigt firmware så bl.a.
lydkortet kan bruges. Sørger for at der er forbindelse til inter- og
intranet, så øvrige maskiner kan ses og accesses. Hvilket vil sige at
firewire skal slås fra.

Retablerer oprindelig tilstand på IBM laptoppen, og sætter lokalt
netværk op og slår firewire fra så der kan skaffes adgang til øvrige
maskiner i den lokale gruppe.

Derefter opdatering af Windows.

Og så er det der kommer nogle ejendommeligheder. All-in-one maskinen,
med fax, kopi, printer og scanner, installerer ikke ordentligt. DeskJet
4050N installationsprogrammet kan ikke downloade nyeste software.
Lademanns Leksikon virker ikke efter installation. Og så alt det øvrigt
som man så ikke kan være sikker på - men Mac'en virker altså stadig.

Det virker som om der ligger noget software som cykler rundt mellem
Windows-maskinerne. En virus eller lignende.
--
Per Erik Rønne