MS Windows
briani 27239
XP går ned, 98 kører fint
Fra : KO

Dato : 26-05-04 12:33

Har en ældre PC, som fint kører Windows 98SE mens Windows XP går ned som et
ondt år!! Rammene er tjekket med ramtest, uden fejl. De er testet hver for
sig. Har også prøvet at kører XP med en ramblok, gik stadig ned. Kan den
være for gammel, eller er det et andet hardwareproblem?

Noget andet pudsigt, er at Win 98Se fint lukker PC'en ned, mens Win XP bare
kommer frem med, at man nu kan slukke PC'en.

Win Xp fejler og lukker ned under intallationen, samt når man langt om længe
får det installeret, går det ned i tide og utide.

Hvad f..... kan det være?

System:
Pentium 3 500 Mhz
2 ramblokke SD-133 på 128 MB
1 ramblok SD-1xx (vist 133) på 64 MB
Soltek SL-67EV
TNT2 32 MB AGP grafikkort
30 GB 7200 rpm HD
Ældre 12x/16x CD-ROM drev
Diskdrev

Fra : John

Dato : 26-05-04 14:26

"KO" <kim.mailSLET@c.dk> skrev i en meddelelse

> Har en ældre PC, som fint kører Windows 98SE mens Windows XP går ned som
et
> ondt år!!

Det kan f. eks. være vor gamle, sejlivede "ven" Sasser, der jo angriber XP
men ikke win98. Prøv en scanning med din behørigt opdaterede antivirus.

Mvh John

---

Fra : Karsten Jensen

Dato : 26-05-04 14:43

John skrev:

> Det kan f. eks. være vor gamle, sejlivede "ven" Sasser, der jo
> angriber XP men ikke win98. Prøv en scanning med din behørigt
> opdaterede antivirus.

.... og husk at aktivere XPs indbyggede firewall, inden du går på nettet.
http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2436138/

--
Mvh.

Karsten Jensen

...ved svar pr email, fjern "123".

Fra : Asle Bjerva

Dato : 26-05-04 15:03

"Karsten Jensen" <total123recall@jubiimail.dk> skrev i melding
> [...]

Det er mye gammelt som det ikke finnes drivere til XP for.
Jeg har en maskin som går helt greit med W98SE men som slett ikke vil starte
med XP.
Det er hovedkortets diskkontroller som det ikke finnes XP driver til.

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-05-04 15:07

KO skrev:

> Har en ældre PC, som fint kører Windows 98SE mens Windows XP
> går ned som et ondt år!!

Med hvilken fejlmeddelelse?
Det kan selvfølgelig være diverse orme, som allerede nævnt, men
det tyder også på, at WinXP ikke har fundet din computer ACPI-
kompatibel og når den ikke har det, er WinXP ekstra sart hvad
hardware angår. Den kan f.eks. ikke køre IRQ-sharing når den
ikke kører ACPI, så den mindste lille IRQ-konflikt kan vælte
læsset. Jeg kørte en overgang Win2000 på en computer som ikke
havde ACPI-understøttelse i BIOS og det var bestemt ikke nogen
fornøjelse. Den var ustabil og havde f.eks. problemer med at
vågne fra dvale eller standby.

Problemet med 'Du kan nu slukke din computer' kan du løse ved at
gå ind i Kontrolpanel > Strømstyring > APM og flueben i feltet:
'Avanceret strømstyring'. Det skulle gerne gøre, at computeren
nu selv kan lukke i det mindste.

Se evt.: <http://support.microsoft.com/?kbid=310752>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : KO

Dato : 26-05-04 15:18

Kan ikke lige huske det prøcist, men den der blå skærm, med at PC'en er
lukket ned, for at forhindre skade. Den kommer under installationen af Win
XP. Når den er installeret, genstarter den bare/dør, uden noget videre!
Ingen meddelelse først, eller andet.

Tror nu ikke det er det. Windows finder alt, af sig selv.

OK. ACPI. Aner ikke rigitg hvad det er. Men mener da der er noget i bios der
hedder ACPI

> Det kan f. eks. være vor gamle, sejlivede "ven" Sasser, der jo
> angriber XP men ikke win98. Prøv en scanning med din behørigt
> opdaterede antivirus.

Tror jeg ikke ikke det er. PC'en har været slukket i lang tid, efter HD er
blevet slettet med IBM eget Fitness Test prog.

Her er et link til manual på bundkort:
http://www.soltek-computer.de/soltek/download/download_all.php

Her er mere om bundkortet:
http://www.motherboard.cz/mb/soltek/SL-67EV.htm

En foreslå en bedre strømforsygning. Tror i dette kunne hjælpe?

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-05-04 19:21

KO wrote:

> OK. ACPI. Aner ikke rigitg hvad det er. Men mener da der er
> noget i bios der hedder ACPI

Jeg har en gammel spand med en 300MHz AMD, som XP også meldte non-ACPI
compliant, eller sådan noget på. Den nægtede pure at installere, allerede i
de første sekunder gik den i stå. Så prøvede jeg at clocke den ned til
250MHz, så installerede hele skidtet første gang! Samme maskine kørte fint
98SE også, uden at være clocket ned. Nu efter XP er installeret kører den
rimeligt, også på 300MHz, og selv med en 400MHz CPU jeg satte i senere. Man
undres...

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-05-04 15:47

KO skrev:

> [...]
> installationen af Win XP. Når den er installeret, genstarter
> den bare/dør, uden noget videre! Ingen meddelelse først, eller

Så prøv at slå automatisk genstart fra. Så får du nok en blå
skærm med en fejlmeddelelse i stedet. Kontrolpanel > System >
Avanceret > Indstillinger ud for 'Start og genoprettelse'.
Fjern fluebenet ved 'Genstart Automatisk'.

> OK. ACPI. Aner ikke rigitg hvad det er.

Det var derfor jeg sendte et link til MS, hvor du kan læse
hvad det er.

> Men mener da der er noget i bios der hedder ACPI

Hvis du har noget der hedder ACPI i BIOS og det var koblet til
da du installerede WinXP, så burde den også køre ACPI, men det
gør den temmelig sikkert ikke, når den kommer med den 'Du kan
nu slukke din computer'-meddelelse.
Prøv at gå ind i Enhedshåndtering og klik på plus-tegnet ud for
Computer. Hvis der står Standard-PC, så kører den ikke ACPI.

> En foreslå en bedre strømforsygning. Tror i dette kunne
> hjælpe?

Jeg tvivler, for så ville den sikkert også gå kold i Win98.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-05-04 21:14

Ulrik Smed skrev:

> [...]
> installere, allerede i de første sekunder gik den i stå. Så
> prøvede jeg at clocke den ned til 250MHz, så installerede hele

Du kunne muligvis også have fået det til at virke ved at tvinge
den til at vælge ACPI under installationen. Det gør man ved
at trykke F5 når meddelelsen 'Tryk F6 for at installere
tredjeparts SCSI eller RAID-controllere', eller hvad det nu end
hedder på dansk, kommer frem nede i bunden af skærmen i starten
af installationen. Det springer ACPI-checket over og giver dig
mulighed for selv at vælge på en liste.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Christian Damsgaard

Dato : 30-05-04 20:32

> [...]
> gå ind i Kontrolpanel > Strømstyring > APM og flueben i feltet:
> 'Avanceret strømstyring'. Det skulle gerne gøre, at computeren

Hej
Jeg har også problemer med at maskinen ikke slukker til sidst, efter at der
er installeret XP - det fungerede fint med win98SE

Maskinen fryser med "Windows lukker". HD er standset, men der er stadig
strøm på.

Jeg har prøvet forskellige supportmuligheder og,
der er flueben i "avanceret strømstyrke"
jeg har chekket i registreringsdatabasen, at der er "1" under
powerdownaftershutdown
jeg har chekket i bios, at power management er slået til

men det link, som du nævner, det er for avanceret til mig....

Er der ikke en, der kan forklare lidt nærmere, hvad det er, jeg skal gøre
for at finde ud af, om min pressario 5240 understøtter ACPI, og hvordan, jeg
får det til at virke igen?

Venlig hilsen
Christian Damsgaard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-05-04 23:23

Christian Damsgaard skrev:

> Jeg har også problemer med at maskinen ikke slukker til sidst,
> efter at der er installeret XP - det fungerede fint med
> win98SE

Har du blot installeret WinXP oven i Win98SE, eller har du
installeret WinXP fra bunden af på en tom harddisk?

Hvad så med: <http://www.wintip.dk/xp/probs/luk/> ?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Christian Damsgaard

Dato : 31-05-04 20:31

Jeg har formateret og installeret helt fra bunden af
hilsen Christian