MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Scandisk vs chkdsk
Fra : Steen Jensen

Dato : 23-05-04 18:43

Hey

Selv om scandisk er gemt lidt fa vejen i win xp, så har man både scandisk
og chkdsk - hvad er egentligt forskellen på de to programmer?

--
Steen
Email minus 2

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-05-04 22:54

On 23 May 2004 17:43:05 GMT, Steen Jensen <locobase@gmx.netto> wrote:

>Selv om scandisk er gemt lidt fa vejen i win xp, så har man både scandisk
>og chkdsk - hvad er egentligt forskellen på de to programmer?

Hvor har du scandisk i XP?

Scandisk er noget der hører DOS til. NT-baserede systemer anvender
chkdsk. XP er NT-baseret (NT5.1)

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Steen Jensen

Dato : 24-05-04 07:50

Jesper G. Poulsen <Has@none> wrote in

> Scandisk er noget der hører DOS til. NT-baserede systemer anvender
> chkdsk. XP er NT-baseret (NT5.1)

Okay, det ved du sikkert mere om end jeg gør, jeg undrer mig bare over
noget.

Starter jeg chkdsk via C:\WINDOWS\system32 er det en dos-prompt der kører
et program i 3 trin.
Højreklikker man på C-drevet og starter programmet den vej, kører windows
selv programmet i 5 trin - derfor troede jeg der var tale om to forskellige
programmer.

--
Steen
Email minus 2

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-05-04 15:52

Steen Jensen <locobase@gmx.netto> skrev :

>Starter jeg chkdsk via C:\WINDOWS\system32 er det en dos-prompt der kører
>et program i 3 trin.

Nej, den kører i en command prompt, der ikke dos i NT-systemer.

Men det tilsvarende kan jo lade sig gøre i Win 9x, her kan
scandisk jo også køre fra Dos eller fra Windows.
--
Knud
http://hjemmesider.frac.dk

Fra : Steen Jensen

Dato : 24-05-04 18:04

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in

> Nej, den kører i en command prompt, der ikke dos i NT-systemer.

Okey dokey, tak for det

--
Steen
Email minus 2

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-05-04 21:56

On Mon, 24 May 2004 16:52:29 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

>Nej, den kører i en command prompt, der ikke dos i NT-systemer.

Skal man endeligt bruge en dos, så findes der DOSBox - kan dog ikke
anvendes til system-funktioner.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen