problem med drillningen på flugspö & lite ~
Fra : Henric Blomqvist

Dato : 03-05-01 03:38

Hej.
Kom just hem från Svinö/Åland.
Allt snack om att det bara är att "gå ut och hämta gädda och abborre" är överdrivet, i alla fall när det gäller Svinö-vattnen. Nog finns det fisk men inte mer än i vilken annan skånsk insjö. Havsöringsfisket var dock hyfsat med en del landade fiskar som var värda mödan. Framförallt reven runt södra delen av Svinö gav fisk (om någon någonsin skulle få för sig att åka dit). Annars var det bara gammal hederlig nötning med favoritdraget eller favoritflugan som gällde.
Nu till min fråga: Jag fiskade ett par timmar i solnedgången i Barsebäck idag - mycket vakande fisk och mycket fisk som var i ganska taskigt skick(!). Bland annat en öring på ca 60 cm som inte ens flyttade sig när jag var precis bredvid den... Jag fiskade mest för att träna mig på flugkastning och hade turen att dra på en havsöring i sista kastet... MEN jag hade som vanligt lite problem med att veva hem linan samtidigt som jag drillade fisken med högerhanden och långfigret på linan. Det blir lätt slak lina på det här viset tycker jag - framför allt om fisken går mot spöt. Hur skall man gå till väga när man drillar fisk med flugspö? Man har ju oftast en del lina som skall tas hem samtidigt som fisken skall hållas kvar på kroken...?
Tacksam för alla tips.
(Om du skall svara så tänk på att endast x-posta till en av grupperna som jag skrivit inlägget i)

Om du skall åka till Svinö kan du ringa Torsten-stugvärd direkt på 0400-886558 och spara några kronor jämfört med Viking Lines fiskepaket. En stuga för 4 pers kostar ca 450 SEK per natt och då ingår det en båt med motor och soppa. Extra båt kostar ca 200 per dygn. Nästa gång drar jag dock mig nog en bit längre bort från civilisationen.

Best Regards
Henric Blomqvist
Telescope Software AB
Tel: +46 (0)707-293014
E-mail: henric[repalce_with_at]telescopesoftware.se
www.telescopesoftware.se

Fra : Mattias

Dato : 03-05-01 15:37

Hej Henric, jag har haft samma problem men kommit fram till att fisken får avgöra. Är den tillräckligt stor och stridbar, då drar den själv ut löslinan och jag kan drilla den med rullen. Gör den inte det så drillar jag den genom att ta hem linan med handen på samma sätt som då jag tar hem flugan.
Jag har tidigare försökt att hålla linan mot fisken med ena handens pek och långfinger samtidigt som jag som jag hållit linan mot rullen med samma hands lillfinger för att veva in löslinan med andra handen, men jag har precis som du problem med att det lätt blir slack på linan mot fisken så jag har övergivit det sättet.

Skitfiske på dig
Mattias

Fra : Peter O Åberg

Dato : 03-05-01 17:54

Detta är en bra metod tycker jag också dvs att låta fisken avgöra.
Annars så får man passa på att veva in då fisken rör sig från dig eller
håller sig på ett konstant avstånd från dig. Skulle fisken börja röra
sig mot dig får du avbryta invevningen och börja dra hem linan med
handen tills fisken stannar eller vänder.

Skit fiske och lycka till med kasten!

/Peter

Peter Åberg
email: pedda.aberg@telia.com