DVD problem - med tillægsspørgsmål:-)
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-05-04 21:15

Har fået en DVD af en ven, som har lagt nogle levende billeder på den.
Han vil gerne have, at jeg ser dem, så vi kan diskutere det.
Problemet er nu, at jeg slet ikke kan se den.
Min PB G4 550 MHz spytter DVD'en ud igen. Så jeg kender heller ikke
filernes format.
Skiven er en Fuji DVD +RW. Er det drevet i min PB, der ikke kan læse
sådan en skive?

Købte i dag Jul på Vesterbro og har set en del af den igen (et glædeligt
gensyn, den holder bare ! Eller som Danny Starsut siger i anmeldelse:
"Lortet holder, dér")
Tænkte at jeg kunne lægge det hele over på en FW HD og spille det
derfra, men det dutter ikke.

Begrundelsen? Jo, 1) jeg har aldrig været helt sikker på holdbarheden af
Apples cd-drev (brændte to af på min gamle PB 1400). Og 2) de der skiver
er jo følsomme overfor hårdhændet behandling.

Afspilningen far FW HD'en er hakkende og billedet er stribet og alt
andet end 'seværdigt'
Skyldes det FW'eren (1.gen.)'s overførselshastighed?
Eller er det på grund af kopisikring: CSS ?

Måske skulle jeg lige tilføje, at jeg ikke har til hensigt at blive
sørøver, men jeg har opgivet at finde ud af, hvornår noget er lovligt og
hvornår det er ikke-lovligt. Brian Arthur laver jo loven om hurtigere,
end vi andre skifter skjorte Jeg vil bare gerne beskytte mit cd-drev
mod overdreven slitage, og det er der jo fare for, når det drejer sig om
Anden. Det er stærkt vanedannende stof

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 24-05-04 22:30

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> [...]
> filernes format.
> Skiven er en Fuji DVD +RW. Er det drevet i min PB, der ikke kan læse

ja den kan ikke læse +R +RW skiver, kun -R ( muligvis -RW)

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-05-04 17:41

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> ja den kan ikke læse +R +RW skiver, kun -R ( muligvis -RW)

Tak for dit svar, Morten. Min ven er blevet sat til at levere en -R
skive, så jeg kan se hans billeder.

Du har i en anden tråd anbefalet et NEC 2500A drev til brænding af DVD
og CD skiver. Det er godt nok billigt, men da det er til indbygning,
skal jeg vel have fat i et kabinet, så jeg kan bruge den som ekstern
brænder til min blærbare? Så er prisfordelen vel væk?
I forhold til et andet drev fra Lite On som du også anbefaler (i den to
måneder gamle tråd). Der er nu et
LiteOn SOHW-812SX
på edbpriser.dk til kr. 1200,- Det ser ud til at være eksternt. Så det
kunne måske være en løsning. Men, men, stikket er '1 x USB' - er det
ikke for langsomt? Mener i forhold til Firewire ? Aner faktisk ikke om
der findes Firewire-drev.
Desuden angiver producenten, at kravene til OS er noget windows noget,
ikke et ord om Mac. Kræves der ikke osse et stykke software til
brændingen? Det ser ikke ud som om der følger noget med.

Det er mange spørgsmål, men du er jo karl for din hat, så jeg håber, du
vil have tålmodig med at holde mig i i hånden i dette projekt.
Det skal afløse min nuværende procedure, som er overførsel af filer fra
PB til en 7600, hvor der sidder en cd-brænder på scsi forbindelsen. Det
er jo noget omstændeligt og langsomt - og så kan jeg ikke brænde DVD'er,
som jeg gerne vil bruge som "lager" og backup. Det lokker jo med den
store kapacitet (4 Gb, har jeg læst).

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 25-05-04 23:42

> [...]

> skal jeg vel have fat i et kabinet, så jeg kan bruge den som ekstern
> brænder til min blærbare? Så er prisfordelen vel væk?

mnaj, mener at zietech har et FW kabinet de næsten kaster efter kunder
der nærmer sig. vil tro at du kan klare det for en tudsse inkl moms
for nec + kabinet.

Alternativt har lacie nogen fornuftige 8x brændere (pioneer DVR107 el.
Nec 2500A) FW kabintter med tilhørende SW (captyDVD, toast Lite eller
Toast Titanium) til rimelige priser.

> I forhold til et andet drev fra Lite On som du også anbefaler (i den to
> måneder gamle tråd). Der er nu et
> LiteOn SOHW-812SX
> på edbpriser.dk til kr. 1200,- Det ser ud til at være eksternt.

Det er muligt, jeg har kun kigget på deres interne drev.

> Så det
> kunne måske være en løsning. Men, men, stikket er '1 x USB' - er det
> ikke for langsomt? Mener i forhold til Firewire ?

USB1.1 er for langsomt og din PB har ikke USB2.

> Desuden angiver producenten, at kravene til OS er noget windows noget,
> ikke et ord om Mac. Kræves der ikke osse et stykke software til
> brændingen? Det ser ikke ud som om der følger noget med.

diskburn i panther er fint. ellers er der toast.

> [...]
> er jo noget omstændeligt og langsomt - og så kan jeg ikke brænde DVD'er,
> som jeg gerne vil bruge som "lager" og backup. Det lokker jo med den

du har læst korrekt, prisen på 8xDVD brændere er kommet derned hvor
alle kan være med, og brugte 2x/4x brændere sælges for latterlig lave
priser - spørg bare René