AGP 4x grafikkort på et 8x bundkort?
Fra : Martin Sand.

Dato : 01-06-04 06:40

Hejsa

Jeg har et Sapphire Radeon 9000 Pro All-In-Wonder (ATI) grafikkort som har
4x AGP.
Jeg har overvejet at købe et nyt Asus bundkort model P4P800
(http://uk.asus.com/products/mb/socket478/p4p800/overview.htm)

Men der står, at dette bundkort kun undersstøtter AGP 8X (1.5V only).
Kan jeg ikke bruge mit grafikkort med dette bundkort??

Vil jeg få gavn af P4P800-kortets "Dual-Channel DDR400 Memory" når jeg
bruger PC2700 RAM? (2x256Mb Kingston)

Jeg har en P4 2,4/533 Northwood2 CPU.

--
MVH Martin

Ved henv. på mail, udskift "privacy.net" med "stofanet.dk"

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-06-04 07:29

On 2004-06-01, Martin Sand. <feedback@privacy.net> wrote:
> Men der står, at dette bundkort kun undersstøtter AGP 8X (1.5V only).
> Kan jeg ikke bruge mit grafikkort med dette bundkort??

Det kan du godt. I agp 4x mode. agp2 var 3.3v, agp4 og 8 er 1.5v.

Thomas

Fra : Martin Sand.

Dato : 01-06-04 07:57

Thomas S. Iversen wrote:
> Det kan du godt. I agp 4x mode. agp2 var 3.3v, agp4 og 8 er 1.5v.

Er både agp4 og 8 = 1,5v?
Jeg fandt ellers et andet og billigere Asus bundkort (Asus P4P800 SE):
http://uk.asus.com/prog/spec.asp?m=P4P800%20SE&langs=11#

Der står: 1 x AGP 8X/4X (0.8V, 1.5V only)

Hvordan skal det så forståes?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-06-04 11:19

On 2004-06-01, Martin Sand. <feedback@privacy.net> wrote:

> Er både agp4 og 8 = 1,5v?

Jeg undskylder min uklare post før. Nej, agp x8 er 0.8v, men når der står
1.5v only referer det til, at du kun kan stoppe x4 og x8 kort i bundkortet.
Hvis du stopper x2 og x1 kort i, så brænder du bundkort og/eller grafikkort
af.

Der er 2 problematikker mht. agp:

1. Bundkort agp support nummer > gfx agp nummer
2. Bundkort agp support nummer < gfx agp nummer

1. Er ofte ikke et problem. Oftest er bundkortets chipset lavet, så det
udover den hurtige hastighed (x8 i dit tilfælde) også kan køre de langsomme.
Hvor langt ned denne kompatabilitet går afhænger af chipsettet. Din går så
"kun" til x4. Dvs. du kan stoppe x4 og x8 kort i asus bundkortet.

2. At stoppe et x8 kort i f.eks. et x4 bundkort er straks mere problematisk.
Der afhænger det så af gfx. chippen på kortet om den kan snakke andre
modes en den hurtige. En liste for ATI chips ser ud som:

http://www.ati.com/support/faq/agpchart.html

.... Ud fra dette kan vi se, at dit bundkort kan supportere x4 og x8, mens
dit grafikkort kan køre x2 og x4. Der er altså overlap med x4 som mulig
mode, så den burde være god nok.

Hvis ikke, så er det selvfølglig ikke min skyld og du må skyde skylden på
dårligt vejr eller andre slige ting

Thomas

Fra : Martin Sand.

Dato : 02-06-04 05:47

Thomas S. Iversen wrote:
> [...]
> 1.5v only referer det til, at du kun kan stoppe x4 og x8 kort i
> bundkortet. Hvis du stopper x2 og x1 kort i, så brænder du bundkort
[...]

Jeg takker for det uddybende svar!

Ved du forresten om jeg vil få gavn af P4P800-kortets "Dual-Channel DDR400
Memory" når jeg
bruger PC2700 RAM? Eller findes der specielle "dual" RAM?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-06-04 07:39

On 2004-06-02, Martin Sand. <feedback@privacy.net> wrote:
> Jeg takker for det uddybende svar!

Det var så lidt.

> Ved du forresten om jeg vil få gavn af P4P800-kortets "Dual-Channel DDR400
> Memory" når jeg
> bruger PC2700 RAM? Eller findes der specielle "dual" RAM?

Det gør du, det kommer dog ikke til at køre hurtigere end pc2700 (dvs 333).
Der findes ikke speciel dual ram, men den ram du bruger skal have identiske
specifikationer (samme størrelse, samme hastighed, samme cas timings og (men
ikke krav) gerne samme fabrikant).

Thmas

Fra : Martin Sand.

Dato : 02-06-04 16:58

Thomas S. Iversen wrote:
> [...]
> have identiske specifikationer (samme størrelse, samme hastighed,
> samme cas timings og (men ikke krav) gerne samme fabrikant).

Okay, jeg har nemlig 2 identiske Samsung blokke med hver 256 Mb PC2700/333 6
ns.
Men jeg troede at Dual arkitekturen på bundkortet gjorde RAM'ene hurtigere,
lige meget om det var PC2100/2700/3200.
Og jeg tænker bare på, om det overhovedet kan betale sig at skifte mit
nuværende bundkort (et Soltek SL85 med VIA P4X400 chipset som har et par år
på bagen), hvis jeg alligevel ikke får nogen hastighedsforøgelse.
Vil du tro at Asus-kortet er hurtigere end Soltek-kortet? Evt. hvor meget?
Jeg har en P4 2,4 N2 cpu.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-06-04 18:26

On 2004-06-02, Martin Sand. <feedback@privacy.net> wrote:
> [...]
> ns.
> Men jeg troede at Dual arkitekturen på bundkortet gjorde RAM'ene hurtigere,

Nej den gør ikke rammene hurtigere. Den henter dog data fra begge stænger
"samtidigt", hvilket gør data kan komme dobelt så hurtigt til processoren.
Lyder godt i praksis, men processorens cache er skyld i at man ikke ser den
store gevindst når det kommer til stykket.

Jeg skal være ærlig og sige, at det jeg siger nu mest er et skud i luften:

Intels P4 serie er vild med båndbredde, så der vil dual channel være en god
ting. Hvor meget det giver er svært at spå om og afhænger af mange faktorer,
men jeg vil skyde på en 10-15% max hvis alt andet holdes fast. Men som sagt
er det et skud.

Thomas