Ny cpu - hvordan monteres den..?
Fra : Jacob Bøwig

Dato : 25-05-04 15:12

Jeg har lige været ude og købe mig en ny cpu, da den gamle amd xp 2000+
efterhånden ikke gad så meget mere - nu er mit problem blot, af jeg ikke kan
få den store "metalklods" der sidder over cpu'en af - hvordan gør man det?
Hvis det har nogen betydning, er mit motherboard et MSI MS6380E...
På forhånd tak :)

Mvh Jacob

--
"Trying is the first step towards failure"
- Homer Simpson

Fra : Mads

Dato : 25-05-04 16:02

On Tue, 25 May 2004 16:12:00 +0200, "Jacob Bøwig" <jbowig@webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>få den store "metalklods" der sidder over cpu'en af - hvordan gør man det?
>Hvis det har nogen betydning, er mit motherboard et MSI MS6380E...

Den "metalklods" er CPU køleren og hvordan den skal pilles af
kommer helt an på hvilken køler der er tale om, så det er umuligt
at svare på.
Bundkort modellen har mindre at sige i dette tilfælde.

Måske det var bedst hvis du fik hjælp af en der har prøvet den
slags før. Det ville være surt at komme til at knuse CPU'en ved
et uheld.

mvh Mads

Fra : Jacob Bøwig

Dato : 25-05-04 19:12

Det er det nok - man kan bare hurtigt blive lidt utålmodig, når man endelig
står med den nye cpu i hånden :) Den eneste jeg kender der har 100% tjek på
den slags er til eksamener de næste par dage, så jeg må vel bare væbne mig
med tålmodighed...
Tak for svaret though :)

Fra : Flemming Jeppesen

Dato : 25-05-04 22:54

Hej Jacob

Prøv at kigge på denne side
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/23986.pdf

Jeg syntes jeg på et tidspunkt så en film man kunne se hos AMD men den har
jeg selvfølgelig fået smidt linket væk til desværre.

Med venlig hilsen

Flemming Jeppesen
E-mail: info@fj-multiservice.dk

Fra : Jacob Bøwig

Dato : 26-05-04 08:01

Tak for svarene :)

Jeg har fået en af mine venner til at hjælpe mig - og det var noget lusk med
en metalclips der skulle vippes af, så blev jeg så meget klogere...
Mht at den "ikke gider så meget mere", mente jeg blot, at den ikke helt har
power nok til nutidens spil, ikke andet

Mvh Jacob

Fra : Erling

Dato : 25-05-04 19:25

> .......da den gamle amd xp 2000+
> efterhånden ikke gad så meget mere - nu er mit problem blot, af jeg ikke
kan
> få den store "metalklods" der sidder over cpu'en af -

Jeg har da vist aldrig hørt om en CPU, der "ikke gad så meget mere".
Det er sjældent CPUen, der er problemer med. Enten er den brændt helt af og
den vil slet ingenting - eller også er det andre problemer, du har med din
PC.
Man kan selvfølgelig sætte hele systemet på så store opgaver, at det har
svært ved at klare dem eller er længe om det. Men i så fald hjælper det
næppe alene med en udskiftning/opgradering af CPUen.

Erling

Fra : Brian Lund

Dato : 26-05-04 17:59

> [...]
og
> den vil slet ingenting - eller også er det andre problemer, du har med din

Det har jeg faktisk set, det var en AMD Athlon 1200, fjolset som monterede
køleren, vendte den forkert og beskadigede hjørnerne på CPUen... Den kørte
stadigt, men systemet kom ofte med blå skærm!

Brian

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-05-04 22:44

> [...]
> få den store "metalklods" der sidder over cpu'en af - hvordan gør man det?
> Hvis det har nogen betydning, er mit motherboard et MSI MS6380E...

Så vidt jeg kan se, er der 2 muligheder.

1: Den er hægtet fast i plasticsoklen, hvor cpu sidder ved at en
fjederpåvirket dims går gennem kølerenheden.
I den ene side vil det være muligt at påvirke hægten nedad og udad samtidig,
således at den løsner. På nogle kan man trykke med fingrene, men på de
fleste skal man bruge en skruetrækker, som passer ned i et dertil indrettet
hak. PAS PÅ at skruetrækkeren ikke smutter, så den ryger lige ned i
bundkortet. Men ellers tryk lidt ned og vip den udad. Når der er løs i en
ene side, kan man uden problemer også hægte den af i den anden side, da
fjederen ikke længere spænder.

2: Den er sat fast med 4 gennemgående skruer.
Det burde være let at se, hvis det er tilfældet.

1 = den mest almindelig løsning.

http://www.tweakup.dk/article/302/dk/

På det nederste billede kan du tydeligt se, at der er et eksempel på en
hægteløsning, som ikke nødvendigvis er den samme hos dig, men princippet vil
være det samme.
på ældre kølere er der typisk kun 1 hægte i hver side, mens de nyere typisk
har 3.

Kurt