48-bit LBA compatible BIOS?
Fra : SimSalaBim

Dato : 24-05-04 08:17

Hvordan finder man ud af om man har 48-bit LBA compatible BIOS. Ønsker at få
understøttelse for store harddiske (i en ældre PC)

/Carsten

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-05-04 09:50

"SimSalaBim" <carsten1962@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Hvordan finder man ud af om man har 48-bit LBA compatible BIOS. Ønsker
> at få understøttelse for store harddiske (i en ældre PC)

Mener at tidligere AIDA kan detektere hvor vidt BIOS understøtter 48bit
LBA, men ellers kan man hente et diskdriveoverlay program, som omgår BIOS'
begrænsninger.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-05-04 15:14

On 24 May 2004 08:50:09 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Mener at tidligere AIDA kan detektere hvor vidt BIOS understøtter 48bit
>LBA

Jeg kan nu ikke få den til det.

Ved nogen om jeg har support for 48-bit LBA i et K7S5A Pro, med nyeste
BIOS?

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 24-05-04 16:41

In news:<vo04b0h28k2lhkt7kuitrmmjnnp28df9q0@4ax.com>
Jesper G. Poulsen <Has@none> wrote:

> Jeg kan nu ikke få den til det.

Det kommer ligeså meget an på OS, Jeg har lagt mærke til at windows server
2003 fint finder diskene, selv om de ikke detekteres af BIOS, hvordan det er
muligt må du ikke spørge om, men ikke destro mindre passer det. (selvom jeg
har disablet floppy drev i BIOS er kontrolleren stadig under
enhedshåntering, er efterprøvet på flere maskiner)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-05-04 21:44

On Mon, 24 May 2004 17:40:33 +0200, "N_B_DK" <n_b_dk@SPAMhotmail.com>
wrote:

>Det kommer ligeså meget an på OS, Jeg har lagt mærke til at windows server
>2003 fint finder diskene, selv om de ikke detekteres af BIOS, hvordan det er

Windows (NT-udgaverne), OS/2 og Linux anvender ikke BIOS til andet end
selve bootprocessen. Disse OS'er kan selv finde hardware og gør det.

Spørgsmålet er så om disken bliver korrekt detekteret, hvis den sidder
på K7S5A Pro's controller. Der bootes ikke på disken, men det ville
være rart at få S.M.A.R.T. på den (den kan min PCI-controller ikke
tilbyde).

Men _kan_ BIOS detektere disken korrekt?

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 25-05-04 17:05

In news:2heleeFbt8joU4@uni-berlin.de,
N_B_DK typed:

> [...]
> server 2003 fint finder diskene, selv om de ikke detekteres af BIOS,
> hvordan det er muligt må du ikke spørge om, men ikke destro mindre

Windows XP og 2000 skulle kunne udnytte den fulde diskkapacitet selvom
den begrænses af BIOS.
Måske det er det der er tilfældet.

Jeg kan desværre ikke lige finde hjemmesiden der beskriver dette.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : N_B_DK

Dato : 25-05-04 23:27

In news:<M8Ksc.2570$Vf.108997@news000.worldonline.dk>
Leony <leonyremovethis@tiscali.dk> wrote:
> Windows XP og 2000 skulle kunne udnytte den fulde diskkapacitet selvom
> den begrænses af BIOS.
> Måske det er det der er tilfældet.

Nej det er ikke tilfældet, XP kan ikke se over 137GB uden at have SP1 eller
en eller anden hotfix installeret (som er integreret i SP1 nu)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Leony

Dato : 26-05-04 08:28

In news:2hhve1Fd6ndoU1@uni-berlin.de,
N_B_DK typed:

> Nej det er ikke tilfældet, XP kan ikke se over 137GB uden at have SP1
> eller en eller anden hotfix installeret (som er integreret i SP1 nu)

Du nævnte aldrig hvor store dine diske var.
Så jeg famlede bare i mørket.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-05-04 17:10

N_B_DK skrev:

> Nej det er ikke tilfældet, XP kan ikke se over 137GB uden at have SP1
> eller en eller anden hotfix installeret (som er integreret i SP1 nu)

Lad os forestille sig at BIOS ikke kan detektere en disk på 160GB, men
OS'et har support for disken - vil den fulde størrelse så blive fundet
af OS'et?

Jesper G. Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 26-05-04 20:47

In news:xn0diqkpv5ueuq0002@dtext.news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Lad os forestille sig at BIOS ikke kan detektere en disk på 160GB, men
> OS'et har support for disken - vil den fulde størrelse så blive fundet
> af OS'et?

Ja det vil den, min bios kan ikke detektere min disk på 250GB, men OS har
ingen problemer (windows server 2003)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-05-04 08:17

N_B_DK skrev:

> Ja det vil den, min bios kan ikke detektere min disk på 250GB, men OS
> har ingen problemer (windows server 2003)

Tak

Jesper G. Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 27-05-04 11:27

In news:xn0dirl776qsoey006@dtext.news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Tak

Var da så lidt ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-05-04 16:42

N_B_DK skrev:

> Var da så lidt ;)

Hmmm... Det var ikke en stabil løsning. Nu er disken tilbage på
PCI-controlleren og nu må vi så se. Men jeg fandt da ud af at 160GB
disken ligger på 14-19°C

Jesper G. Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 27-05-04 20:43

In news:xn0dirygi3bicx003@dtext.news.tele.dk,
> [...]
>
> Hmmm... Det var ikke en stabil løsning. Nu er disken tilbage på
> PCI-controlleren og nu må vi så se. Men jeg fandt da ud af at 160GB

14-19°C hvordan kan du holde dem på den temperatur?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 27-05-04 21:56

Den Thu, 27 May 2004 21:43:19 +0200, "N_B_DK" <n_b_dk@SPAMhotmail.com>
skrev:

>14-19°C hvordan kan du holde dem på den temperatur?

Jesper kan nok ikke li' at der er for meget varme på radiatoren!
(venligt drilleri) ; - ?

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-04 12:24

Michael Pilgaard skrev:

> Jesper kan nok ikke li' at der er for meget varme på radiatoren!
> (venligt drilleri) ; - ?

Nej, jeg har bare optimeret kølingen til at kunne holde maskinen
afkølet i sommervarmen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 29-05-04 14:48

Den 29 May 2004 11:24:04 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev:

>Nej, jeg har bare optimeret kølingen til at kunne holde maskinen
>afkølet i sommervarmen.

Hvordan gør du?
Hvad er rum-temperaturen?

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-04 15:17

Michael Pilgaard skrev:

> Hvordan gør du?
> Hvad er rum-temperaturen?

Rumtemperaturen er ca. 25°C.

Men luften er accelereret kraftigt op (2 stk. 80mm blæsere søger for
indgangsluften og en 120mm blæser trækker det ud igen) - det luft
bliver brugt af en harddiskblæserkøleenhed.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=260982201&n=496932192&pn=662836542

Og det er ikke en fejlmåling. Hvis min "kølekanal" ikke er aktiv ligger
temperaturen for den disk på niveau med de andre diske jeg kan måle
temperatur på.

Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-04 16:28

Jesper G. Poulsen wrote:

> Rumtemperaturen er ca. 25°C.

Så kan det ikke lade sig gøre. Man kan ikke komme under rum-temperatur
uden at der er noget faseskift inde i billedet, eller andre (vilde) ting.

> Og det er ikke en fejlmåling.

Jo, lær noget fysik.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-05-04 13:30

Jens C. Hansen [Odense] skrev:

> Jo, lær noget fysik.

*LÆS* hvad jeg skriver, men som du så behændigt klippede væk...

Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-04 14:53

Jesper G. Poulsen wrote:

> *LÆS* hvad jeg skriver, men som du så behændigt klippede væk...

Indrømmet, jeg havde ikke fulgt det link, men det har jeg nu.
Jeg fastholder:
Hvis luften man køler med er 25°C, så kommer harddisken ikke under den
temperatur, uanset hvor stor en køler og blæser man har.

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 30-05-04 15:58

Den 29 May 2004 14:17:01 GMT, "Jesper G. Poulsen"
> [...]

>indgangsluften og en 120mm blæser trækker det ud igen) - det luft
>bliver brugt af en harddiskblæserkøleenhed.

Sådan én har jeg også. Foruden en 80mm@12V blæser foran disken.
Rumtemperaturen ligger på 22C og disken på 28C. Jeg måler med Everest
fra http://www.lavalys.com/

>Og det er ikke en fejlmåling. Hvis min "kølekanal" ikke er aktiv ligger
>temperaturen for den disk på niveau med de andre diske jeg kan måle
>temperatur på.

Den "kølekanal" du skriver om, er det 25C-luft den trækker ind?
Eller fra en anden kilde?
Hvad bruger du til at måle med?
Jeg vil også gerne have mine diske på 14-19C !

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-05-04 19:40

Michael Pilgaard skrev:

> Rumtemperaturen ligger på 22C og disken på 28C. Jeg måler med Everest
> fra http://www.lavalys.com/

Gør jeg også.

> Den "kølekanal" du skriver om, er det 25C-luft den trækker ind?

Ja.

> Hvad bruger du til at måle med?

Diskene (2x Maxtor) og to forskellige bundkort. Med kølekanal: 14-19°C
- uden kølekanal: 30°C

Mit bedste bud på forskellen er trykforskelle i kanalen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 31-05-04 22:46

Den 31 May 2004 18:40:20 GMT, "Jesper G. Poulsen"

>Diskene (2x Maxtor) og to forskellige bundkort. Med kølekanal: 14-19°C
>- uden kølekanal: 30°C
>
>Mit bedste bud på forskellen er trykforskelle i kanalen.

Det er for lang tid siden jeg har haft fysik i gymnasiet, til at jeg vil
gå ind i en disskusion om emnet, men umiddelbart lyder det underligt.

Nå, men god vind! ; - )

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-04 12:23

N_B_DK skrev:

> 14-19°C hvordan kan du holde dem på den temperatur?

Køling

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-05-04 17:12

Leony skrev:

> Windows XP og 2000 skulle kunne udnytte den fulde
> diskkapacitet selvom den begrænses af BIOS.
> Måske det er det der er tilfældet.

Hmm, det synes jeg nu ellers ikke følgende side tyder på:
<http://www.48bitlba.com/winxp.htm>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Leony

Dato : 26-05-04 08:29

In news:c9028j.224.1@tgm.dyndns.dk,
Thomas G. Madsen typed:

> Hmm, det synes jeg nu ellers ikke følgende side tyder på:
> <http://www.48bitlba.com/winxp.htm>.

Så gælder det for diske under 137 GB åbenbart.
Diskstørrelsen var ukendt, så jeg gav et gæt på årsagen.

Jeg kan stadig ikke finde siden

Fra : Leony

Dato : 24-05-04 11:51

In news:40b1a16d$0$442$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
SimSalaBim typed:

> Hvordan finder man ud af om man har 48-bit LBA compatible BIOS.
> Ønsker at få understøttelse for store harddiske (i en ældre PC)

I og med at du siger ældre pc, så har du selv givet svaret.
Computeren skal være relativt ny for at have 48 bit kompatibel BIOS.

Kig efter et DDO som Bjarke nævner.

Fra : SimSalaBim

Dato : 24-05-04 16:37

Når bundkortet booter op vises den store harddisk rigtigt nok. Er det så det
samme som at sige at det hele vil virke når XP pro så er klar.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-05-04 18:04

> Når bundkortet booter op vises den store harddisk rigtigt nok. Er det
> så det samme som at sige at det hele vil virke når XP pro så er klar.

Nej, for XP understøtter først 48bit LBA via SP1, så den skal installeres
før fuld plads kan blive tilgængelig. Reinstall anbefales med SP1
integreret.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-05-04 21:47

On Mon, 24 May 2004 17:36:53 +0200, "SimSalaBim"
<carsten1962@hotmail.com> wrote:

>Når bundkortet booter op vises den store harddisk rigtigt nok. Er det så det
>samme som at sige at det hele vil virke når XP pro så er klar.

Du kunne ikke citere lidt af det indlæg du svarer på?

Når newsserveren vælger at rydde op i indlæggende bliver dit indlæg
totalt ubrugeligt, da man så ikke kan se hvor det hører hjemme...

FUT:dk.admin.netikette

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen