Hund nr. 2
Fra : actionman

Dato : 03-06-04 21:24

Hej!

Jeg har en pragtfuld brun labradorhan på 10 mdr., som jeg ønsker lidt
selskab til. Så jeg har overvejet at anskaffe mig yderligere en labrador,
som kan holde ham lidt med selskab.
Jeg ved bare ikke om det skal være en han eller tæve.

Derfor ønsker jeg gruppens råd og vejledning.

Hvad ville i foreslå?

I må meget gerne begrunde det med fordele og ulemper for at jeg skal vælge
en han eller tæve.

På forhånd tak.

Fra : x Vuf x

Dato : 03-06-04 23:22

Thu, 3 Jun 2004 22:24:27 +0200, actionman wrote:

>Jeg har en pragtfuld brun labradorhan på 10 mdr., som jeg ønsker lidt
>selskab til. Så jeg har overvejet at anskaffe mig yderligere en labrador,
>som kan holde ham lidt med selskab.

Tillykke med det, og jeg mener, det er for tidligt at anskaffe en mere.

> [...]
>Hvad ville i foreslå?
>I må meget gerne begrunde det med fordele og ulemper for at jeg skal vælge

Du har en han, og skal derfor vælge en han! Vent til han er ca. 1½ år,
så er han moden til at få en hvalp, som han kan opdrage. Det er naturligt,
at han vil gøre dette. Det er nu, du skal gå til træning med ham, så du
får en lydig og veltrænet hund, der kun lærer den lille ny gode ting.

Vælger du en tæve, vil du få strinteri indendørs, så snart hun begynder
at blive kønsmoden. Plus al besværet med at holde dem fra hinanden i 2-4 uger
2 X om året. Desuden sviner store tæver tit med blod o.s.v.

Som jeg har skrevet andetsteds, ønsker hunde kammeratskab og ikke parforhold!
Selvom vi gerne ser dem som sådanne, så ER de altså ikke mennesker.

--
Mvh. Sonja P. sonpet***@pc.dk fjern salamien http://www.sonpet.dk

Dette er ikke en kontaktannonce, så hvis du mangler
en kæreste, kan jeg desværre ikke hjælpe dig.

Fra : fam. Ager

Dato : 04-06-04 06:05

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dette er ikke en kontaktannonce, så hvis du mangler
> en kæreste, kan jeg desværre ikke hjælpe dig

Jeg vil give Sonja ret, mht. alderen, vent til han er ældre...
men argumenterne for en han, holder ikke altid stik. Jeg har rigtige gode
erfaringer med en flat tæve, og 2 hanner, gravhund og boxer... og hun ver
bestemt ikke noget svin, når hun blødte....'
og jeg havde ikke noget strinteri indendørs da hun blev kønsmoden....
så det kan lade sig gøre.De fungerede rigtigt godt sammen.
Men det er vel også et spørgsmål om hvor meget "hanhund" jeres labbe er!.

venligst Marie.

Fra : Pwh

Dato : 04-06-04 08:25

> Du har en han, og skal derfor vælge en han! Vent til han er ca. 1½ år,

Jeg er enig i at du bør vente til han er ca 1½ år, men jeg er bestemt ikke
enig i at det absolut skal værer en han igen, jeg valgte simpelthen at få Tyson
kastreret inden at jeg fik min tæve, og faktisk alle dem jeg har mødt
ude i "virkeligheden" har sagt at det er sikrest at have en han og en tæve sammen.
Der skulle værer en ret god chanche for at to hanner på et tidspunkt vil
komme til at tage et opgør. Det skulle efter hvad jeg er blevet oplyst om ikke
værer så sansynligt med en han og en tæve.

> [...]
> med ham, så du
> får en lydig og veltrænet hund, der kun lærer den lille ny gode ting.

Enig.

> [...]
> at blive kønsmoden. Plus al besværet med at holde dem fra hinanden i
> 2-4 uger 2 X om året. Desuden sviner store tæver tit med blod o.s.v.

Det kan klares med en kastraktion. Og orker man ikke løbetider med tæven
kan man få hende stereliceret nå hun er færdigudviklet, det vil jeg nok gører.

> Som jeg har skrevet andetsteds, ønsker hunde kammeratskab og ikke
> parforhold! Selvom vi gerne ser dem som sådanne, så ER de altså ikke
> mennesker.

Jeg valgte også at få en tæve ud fra at Tyson altid helst har villet lege med tæver,
og det er både før og efter at han blev kastreret at han har haft det sådan.
De få gange jeg ser voksne hanner lege sammen synes jeg tit at det har det
med hurtigt at udvikle sig til lidt for megen konkurreren og deraf følgende slagsmål.
Det har værer meget få gange at Tyson har værer oppe og toppes med tæver.
Og sådan rent egoistisk, ville jeg da også gerne prøve at have en tæve med det
sind sådan en nu engang har til forskel fra en hanhund, og indtil videre har jeg
da oplevet Angel som værende en meget mere kælen og nussehund end Tyson
nogensinde har været.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 05-06-04 07:28

On Fri, 04 Jun 2004 00:21:54 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospam.dk>
wrote:

>Tillykke med det, og jeg mener, det er for tidligt at anskaffe en mere.

Det behøver det bestemt ikke at være. Vaks fik jo også sin nye makker
da han var (næsten) den alder. Det var i hvert fald der omkring at vi
begyndte at lede efter nr. 2. Dog var vi helt enige om at det ikke
skulle være en lille hvalp, men en der var nogenlunde matchende
aldersmæssigt.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Tjinca

Dato : 04-06-04 08:24

Det er en pragtfuld idé at anskaffe sig en makker til sin ven, for selvom vi
i bund og grund er gode erstatninger for vores hunde, så kan vi ikke helt
erstatte samværet og glæden med en artsfælle. Nogle af os vil måske mene, at
vi hellere vil tilbringe resten af livet med en hund end et menneske, men
jeg tror at kun få af os mener det for alvor. Dertil giver kontakten med
artsfæller en hel anden form for tilfredsstillelse, som den også må siges at
gælde for hunde.

Med hensyn til dine spørgsmål og de svar der allerede er blevet givet, så
vil jeg vil mene, at selv med alderen kan man ikke vide sig sikker.

Jeg har set en del eksempler på harmoniske hunde-par, med under 1 års
aldersforskel. Desuden er mine 2 ældste tæver født med 4 måneders mellemrum,
og nu 6 år efter, har der har ikke være magtkampe og andre skrækkelige ting,
jeg blev advaret om i begyndelsen. Rangorden fandt de selv gennem deres leg
som hvalpe, uden min indblanding.

Jeg tror i bund og grund, at et det et spørgsmål om hvor psykisk stabil og
moden din hund er. Nogen mener det tager 1 år, andre 1 1/2 år, jeg mener at
man først og fremmest skal lægge mærke til sin hund og se hvordan den
reagere, når den kommer ud blandt andre yngre hunde og hvalpe.

Hvad køn angår, så er det eneste problem jeg kan se ved at have 2 hunde af
forskellige køn, at hanhunden måske vil være mere beskyttende overfor sin
"dame", hvilket i givet fald, kan give dig problemer med andre hanhunde, når
du er ude med dem.

At en stor hund skulle svine mere, har ikke hold på sig. Det er alene et
spørgsmål om, hvorvidt de er grundige med deres egen rengøring. Min ene
Papillon drypper mere end min Tervueren. Og hvad løbetidsproblemer angår, så
kan det klares med en P-sprøjte hos dyrlægen, så du ikke får dit hyr med
adskillelse, de 2 gange om året det bliver relevant. ...ikke at jeg så vil
anbefale den løsning!
Desuden er der argumenteret for strinten indendørs. Jeg har flere gange
passet op til 2 hanhunde af gangen for venner og bekendte uden at have
opleve problemet. Og med 3 damer i huset, må man da sige, at det er oplagt.
De eneste tilfælde, hvor jeg har erfaret det, har været blandt
kennelhundene, der i forvejen går i en stor flok med tæver og enkelte
hanhunde.

Så mit råd er at se din hund an. Virker han moden, eller fjoller han stadig
meget rundt. Hvordan omgås han andre hvalpe, og opdrager han på dem?
Som nævnt er 2 af mine født med 4 måneders mellemrum, og de har klaret det
fint. Den sidst ankomne derimod, er et lille elskeligt "skvat" der nu på 3
år underkaster sig hvalpe og andre yngre hunde. Hun vil bestemt ikke vil
være i stand til at påtage sig rollen som "opdrager", om hun så blev 10 år,
før jeg anskaffer mig en ny hund.

Tjinca

Fra : actionman

Dato : 04-06-04 18:54

Tak for svarene.

Jeg tror nok jeg venter et års tid endnu med at se efter en kammerat til
ham.
Han er nok noget af det mest hvalpede, legesyge og lalleglade (på den gode
måde) jeg har set. Men det er labberne jo som regel.

Fra : Leyna

Dato : 05-06-04 07:26

On Thu, 3 Jun 2004 22:24:27 +0200, "actionman"
<actionman_99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>som kan holde ham lidt med selskab.
>Jeg ved bare ikke om det skal være en han eller tæve.

Det kommer meget an på med hvilket formål du vil anskaffe dig en hund
mere. Er det "kun" fordi hunden skal have en kammerat, eller påtænker
du senere avl?

Men ud fra hvad du skriver vil jeg tillade mig at konkludere at du har
samme problem, som jeg havde med min lab-x, nemlig at han kedede sig,
fordi jeg slet ikke kunne holde til hans aktivitetsniveau. (Dette er
ingen nedgørelse af dig eller mig selv. Blot en erkendelse af, at man
ikke altid kan holde til lige så meget leg/underholdning som hunden
kan.)

Min lab-x er også en hanhund, og vi var sådan set ligeglade om nr. 2
var en han eller en tæve, blot havde vi gjort op med os selv, at
skulle vi have en tæve, så skulle den sterilliseres, for vi ønsker
ikke hvalpe.

Men vi fandt altså en anden hanhund, som godt nok er kastreret, men
det var nu ikke et krav fra vores side. Sådan blev det bare. Vores
krav var at hunden skulle være nogenlunde samme størrelse og alder som
vores egen (han nåede at blive 13 mdr. før vi fandt hans makker, men
vi havde også kigget et par måneder i forvejen), og så skulle den være
legesyg og livlig og det vigtigste af alt... Den skulle kunne
acceptere vores hund og omvendt.

Så hvis det er for at hunden skal have en kammerat, så led efter en på
samme størrelse og alder, og tag jeres nuværende hund med ud at kigge
på eventuelle nye kammerater. De skal kunne enes og de skal kunne lide
hinanden.

Jeg ville selv kigge efter en anden hanhund (hvis ikke I senere ønsker
hvalpe), men en steril tæve ville også kunne være en løsning.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk