Memento
Fra : Michael VF

Dato : 03-06-04 21:12

Har lige et spørgsmål angående denne film, og hvor mange versioner den
findes i.

Da jeg så den for et par år siden, er jeg ret sikker (99.999999999999%)
sikker på at filmen startede bagfra og så ellers viste filmen baglæns. Dvs
starte med scene 10, derefter scene 9... etc..

En kammerat fortalte mig så lige at den han havde set godt nok startede med
scene 10, men derefter begyndte filmen forfra og kørte rent linært hen til
slutningen..

Kan det passe der er flere versioner af denne film eller tager en af os
fejl? (Ved godt det er pissesvært at tage fejl angående det her but
still.....)

/Michael

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 03-06-04 22:43

"Michael VF" <ville@junk.slofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan det passe der er flere versioner af denne film eller tager en af os
> fejl? (Ved godt det er pissesvært at tage fejl angående det her but

Da jeg så den, var det også bagfra. Men mener at huske at på ekstra
materialet kunne man vælge at se afsnittene i den "rigtige" rækkefølge.

Mvh. Brian

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-06-04 23:54

> Da jeg så den, var det også bagfra. Men mener at huske at på ekstra
> materialet kunne man vælge at se afsnittene i den "rigtige" rækkefølge.

Det kan du også, men så mister filmen ligesom sin mening, mht. at man
ikke ved mere end han ved.
Men det er kun i ekstra materiale, den originale film kører baglæns,
eller noget af det gør, s/h kører frem og farve kører baglæns indtil s/h
forsætter i farve...og så er der selvfølgelig også flashbacks hehehe :)
Forvirrende

Rune Jensen

P.S. Det er ikke alle DVD udgaver der har den feature

Fra : Erik

Dato : 04-06-04 06:09

Michael VF wrote:

> Kan det passe der er flere versioner af denne film eller tager en af
> os fejl? (Ved godt det er pissesvært at tage fejl angående det her but
> still.....)

Der er kun én rigtig version. Men på nogle udgaver af dvd'en er der mulighed
for at se filmen i kronologisk rækkefølge, altså fra start til slut.

Du har til gengæld ikke ret i, at filmen fortælles baglæns. Det er lidt mere
kompliceret. Memento starter med sin egen histories slutning, men kort efter
vises også fortællingens begyndelse i sort/ hvid på et hotelværelse. Filmen
veksler så mellem to spor: Et i farver, der går baglæns, og et andet i sort/
hvid, der bevæger sig fremad. Filmen slutter, hvor de to spor mødes, altså i
fortællingens kronologiske midtpunkt. Det ses af, at der i nogle af de
sidste scener skiftes over fra sort/ hvid til farver.

/E

Fra : Erik

Dato : 04-06-04 06:22

Erik wrote:

> [...]
> kronologiske midtpunkt. Det ses af, at der i nogle af de sidste
> scener skiftes over fra sort/ hvid til farver.

Jeg kom lige til at tænke på, at man måske kunne illustrere det nemt med
tal.

Hvis vi tager en talrække fra 0-10, hvor 0 er historiens kronologiske start,
og 10 er den kronologiske slutning, så er filmen fortalt nogenlunde sådan
her: 10, 0, 9, 1, 8, 2, 7, 3, 6, 4, 5 (= historiens midtpunkt). Der er
naturligvis langt flere scener end 10 i den rigtige film, men det her er det
overordnede princip.

/E

Fra : Michael VF

Dato : 04-06-04 18:41

Tak for svarene, så blev man da det klogere :)

/Michael