Krav om duelighedsbevis
Fra : Helliganden

Dato : 03-06-04 18:46

jeg har læst lidt om ovenstående, men det er ikke til helt at blive klog på
om der er et "krav" til alle skal ha bevis, eller om det kun er ved større
og hurtigere både, jeg har set en graf, hvor den viste at en båd på x antal
meter med xx Kwt skulle man ha kort til.

men skal man have det til en lille 19" jolle ?

jeg er 100% bekendt med de forskellige sikkerhedsregler forskrifter mv.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-06-04 19:01

"Helliganden" <donis5@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> men skal man have det til en lille 19" jolle ?
>
> jeg er 100% bekendt med de forskellige sikkerhedsregler forskrifter mv.

Nu, hvor "ånden" alligevel er over mig:

Nej, der er ikke krav om duelighedstegn, medmindre der er tale om både over
....? temmeligt meget, anyway
Besøg evt. www.duelighed.dk , så kan du selv få testet din viden.

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Helliganden

Dato : 03-06-04 19:03

okay så en 19" med 5hk burde ikke kræve jeg fik et kort ?

bare for at være på den sikkre side :-]

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-06-04 19:12

> okay så en 19" med 5hk burde ikke kræve jeg fik et kort ?
>
> bare for at være på den sikkre side :-]

Nej, det er ikke et krav.

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Calle.

Dato : 04-06-04 08:52

Helliganden wrote:
> okay så en 19" med 5hk burde ikke kræve jeg fik et kort ?
>
> bare for at være på den sikkre side :-]

Nej, sejl du bare afsted. Folk kan jo nå at flytte sig, nå du kommer
tøffende

--
Calle.

Fra : Carsten Holck

Dato : 03-06-04 20:02

Heldigvis faldt Helliganden <donis5@msn.com> over tastaturet og skrev i
> [...]
>
> men skal man have det til en lille 19" jolle ?
>
> jeg er 100% bekendt med de forskellige sikkerhedsregler forskrifter

Der er to grænser, den første er 15m længde, derudover skal du have
Yachtskipper, den anden er speedbådsreglen hvor du skal have mindst
speedbådscertifikat hvis der er tale om en planende båd hvor moteren (i kW)
er større end (længden x længden + 3), dog gælder der en grænse for både
under 4m på 19kW

Så da din 19' jolle formentlig er 19 x 0,3048m = 5,79m må du have en 36,5kW
(svarer til ca 50hk) motor på.

Se mere på http://www.fritidssejler.dk/

/carsten

Fra : Helliganden

Dato : 03-06-04 20:07

smukt,

det ville også blive en speedbåd med en 50hk hahaha

speedbåd med sejl gg

tusind tak :-]

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-06-04 22:57

> [...]
> under 4m på 19kW
>
> Så da din 19' jolle formentlig er 19 x 0,3048m = 5,79m må du have en

Tja... 15 mtr. reglen har jeg da også hørt om... men søfartstyrelsen
skriver således på deres egen side!!!

Citat...

Fritidssejlads

Som fritidssejler i danske farvande må enhver sejle med et fritidsfartøj
under 20 bruttotons uden at skulle have tilladelse til det fra nogen
myndighed - og uden at skulle aflægge nogen form for prøve. Undtaget herfra
er dog planende motorbåde (speedbåde).

Citat slut

Link til ovenstående citat
http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw804.asp

De har altså her valgt at sætte grænsen ved 20brt. og ikke 15 meter!!!

Så, hvilket udsagn er mon det rigtige...

Mvh
JR

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-06-04 00:22

Heldigvis faldt Jan Rasmussen <jr@XXXvejen-net.dk> over tastaturet og
skrev i news:c9o764$97v$1@news.orange.dk:
> [...]
>
> De har altså her valgt at sætte grænsen ved 20brt. og ikke 15 meter!!!
>
> Så, hvilket udsagn er mon det rigtige...

Den gamle regel var 20 brt men den blev ændret til 15m, tilsvarende var YC
grænsen 100brt, den blev ændret til 24m, der er den samme grænse der
anvendes for CE mærknung af lystfartøjet, det er ikke alle dokumenter hos
søfartsstyrelsen der er blevet rettet
Det fremgår af Bekendtgørelse nr 465 af 14/06/2002 der kan ses på retsinfo
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2002/0046505.htm

/carsten

Fra : Calle.

Dato : 04-06-04 08:51

Helliganden wrote:
> [...]
>
> men skal man have det til en lille 19" jolle ?
>
> jeg er 100% bekendt med de forskellige sikkerhedsregler forskrifter

Det afhænger helt af hvilken motor du sætter på.

--
Calle.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-06-04 09:11

Calle. wrote:

> Det afhænger helt af hvilken motor du sætter på.

Det er vist begrænset hvor stor en motor man kan sætte på en 19 tommer
lang jolle...

- Lars

Fra : Helliganden

Dato : 04-06-04 18:01

ja hahah der sidder en 5hk på lige nu,

men kunne måske forskille mig den blev lidt større, men som jeg kan læse mig
til ændre det intet bare den ikke overstiger 50hk , som den NOK ikke kommer
til, hehe,,,,,,,,,,

Fra : Calle.

Dato : 05-06-04 02:59

Helliganden wrote:
> ja hahah der sidder en 5hk på lige nu,
>
> men kunne måske forskille mig den blev lidt større, men som jeg kan
> læse mig til ændre det intet bare den ikke overstiger 50hk , som den
> NOK ikke kommer til, hehe,,,,,,,,,,

Hvorfor ikke. Jeg har da 50Hk på min, og den er da kun lige de 4 M.
Det skal så lige siges, at v har lavet trim, for at den ikke skal sætte sig
på røven/bunden.

--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 05-06-04 02:56

Lars Kristensen wrote:

> Det er vist begrænset hvor stor en motor man kan sætte på en 19 tommer
> lang jolle...

Hvorfor er det begrænset? Os herfra kan altid fuske et beslag så en hviken
somhelst motor passer! så mon ikke andre er lige så dygtige?

--
Calle.

Fra : Helliganden

Dato : 05-06-04 10:03

tænkte mest på om det ikke var lidt overkill på en sejlbåd, hehe og egentlig
meningsløst hehe med mindre man vil pløje hurtigt ud og ind ad havn hehe

og der har vi jo en fartgrænse gg

så skulle det da være for at komme FØRST til de gode fiskesteder haha

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-06-04 00:51

Calle. wrote:

> Hvorfor er det begrænset? Os herfra kan altid fuske et beslag så en hviken
> somhelst motor passer! så mon ikke andre er lige så dygtige?

Tja, bæreevnen i en 19 tommer(= ca. en halvmeter) lang jolle er ikke så
frygtelig stor....

Indlægget var nu egentlig for insektsexens skyld. Helliganden skrev 19",
men mente naturligvis 19'.

- Lars

Fra : Helliganden

Dato : 06-06-04 01:00