HJÆLP
Fra : Coppi

Dato : 03-06-04 14:12

hejsa.

nogen
har dumpet en meget ung og meget lille kattekilling hos os, vi er glade foe
dyr,men vil ikke have kat, men det kan vi jo så blive nødt, hvis ellers den
overlever( jeg gør mit bedste).

den har øjne og er vant til mennesker, er i hvert fald ikke bange for mig.
den kan ikke spise selv.
jeg har indkøbt killingemælk og killingefoder, men den vil ikke selv
drikke.har fodret med engangssprøjte.meget lidt af gangen
sørger så lille en killing selv for at komme af med afføring og urin, eller
skal den masseres eller tørres med fugtig klud.
jeg er meget træt af skulle være skraldespand for andre menneskers legetøj,
men kan ikke få over mit hjerte, at skulle aflive det lille kræ.

den har helt sikkert været i menneskehænder og får man nogensinde en
ordentlig kat ud af sådan et lille kræ, dens suttebehov er enormt.

kom med gode råd

coppi

Fra : Pernille Scharff

Dato : 03-06-04 14:24

Hej Coppi,

dejligt at høre, at du vil tage dig af den lille mis.

Det er MEGET VIGTIGT, at du masserer dens mave og mås med en fugtig klud for
at sikre at den kommer af med det den skal. Killinger begynder i reglen ikke
at bruge bakken før de er en 4-5 uger, og når den ikke kan spise selv, lyder
det ikke som om den er ret gammel.

Der skal nok blive kat af den, men den vil have meget bedre af at have
artsfæller at vokse op sammen med. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men du kunne
evt. forsøge at tage kontakt til et kattehjem eller -internat i nærheden og
høre om de har en kattemor med killinger, som kan tage en ekstra killing til
sig? Det vil muligvis være det bedste for alle parter.

Held og lykke med projektet!

/Pernille

www.garion.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-06-04 14:32

Sikke da noget.
Det er svært at bedømme hvor gammel den er ud fra din beskrivelse, og det
gør en forskel i hvor meget mad den skal have og hvor ofte.
Har du en køkkenvægt, så vej den. Det vil hjælpe meget at vide.
Kan den gå, kravle eller maver den sig rundt?

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Coppi

Dato : 03-06-04 15:02

"Hej igen.

Den kan gå og hvæse af hunden

Jeg prøver lige at veje

Vender tilbage.

Og undskyld skriften i den første indlæg, men jeg skulle også holde styr på
katteungen

coppi

Fra : Coppi

Dato : 03-06-04 15:12

"Hej igen.

Miumiumiu vejer 375 g.

Tænk, at 375 kan lyde så ynkelig, untagen når den sidder på min arm.

coppi

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-06-04 15:50

Jeg vil umiddelbart tro at du kan tilbyde ham/hende??
modermælkserstatning fra en underkop. Bare lidt, så den ikke får det i
snudeskaftet.
Måske du kan opbløde noget af dit killingefoder, dåsemad eller andet i noget
af mælkeerstatningen og se om den vil tage det.
Ellers lok lidt med flasken (sprøjten) og kom nærmere og nærmere den rigtige
mad.

Den bør have nogle artsfæller at vokse op med. Er du sikker på at den bare
er dumpet hos jer? og ikke blevet væk hjemmefra, og er savnet?
Måske den kan bruge hunden som erstatning, det er jo set før De lærer af
at se hvad de voksne gør, prøv at holde den i nærheden når du fodre hunden
De lærer meget hurtigt at spise, når de først lige finder ud af hvordan
man gør.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Coppi

Dato : 03-06-04 17:48

"Hvor gammel tror du den er ?'

coppi

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-06-04 18:00

> "Hvor gammel tror du den er ?'

Det er jo næsten umuligt at sidde her og gætte på
En killing er vel omkring 80-120 gram som nyfødt, og under normal opvækst
vil den ca. fordoble sin vægt på den første uge. Tage 10-15 gram om dagen
efter det.
Min vurdering på at den bør kunne lære at spise var udfra at jeg regnede med
at den var over 3 uger gammel. Nok nærmere 4, hvis den altså ikke er tynd
underernæret, for så kan den være meget ældre. Men det er et forsigtigt gæt,
har jo ikke set skønheden

Hilsen Nina

Fra : Lene Hansen

Dato : 03-06-04 19:54

Da jeg fandt Futte var han så lille bitte at han lige kunne ligge i én hånd.
Han blev vurderet til at være ca. 4 uger. Han kunne heller ikke spise selv,
ej heller selv komme af med urin og afføring, der måtte nusses mave m.m.!
Øjenfarven giver også et lille fingerpeg om hvor gamle de er og hvor meget
de er i stand til at fokusere på ting og lyde, ligeledes hvor sikre de er på
benene.

Hilsen

Lene Hansen

Fra : Coppi

Dato : 03-06-04 21:30

Hej igen

Den ( jeg har ikke fundet ud af kønnet endnu, tisseåbningen sidder helt
henne ved endetarmsåbningen) spiser nu selv en lille smule torskerogn
blandet med killingemælk, slikker det af en teske. Så der er fremskridt.

Når jeg tørrer den bagi med fugtig køkkenrulle tisser den, men der kommer
ikke afføring.

Øjnene er blå, men har et lidt mælkehvidt skær og den er fin og rund, så den
er sikkert omkring 4 uger, som I skrev.

Den har fået sin egen papkasse med et håndklæde at sove på, der hygger den
sig helt tydeligt, ligesom den gør i min jakkelomme.

Men sikke meget tid der går med sådan en lille en.

Nu håber jeg bare, at mine hunde med tiden kan lære, at leve med en kat.

coppi

Fra : maz

Dato : 04-06-04 09:32

Coppi wrote:
> Nu håber jeg bare, at mine hunde med tiden kan lære, at leve med en
> kat.

Det bedste for killingen er at have nogle artsfæller at vokse op sammen med
de første 12 uger. Kan du ikke kontakte et internat/kattehjem og høre om de
har en mor med killinger, der kan tage sig af den? De fleste killinger har
*ikke* godt af at vokse op uden kattemor - bl. pgr prægning fra moderen, som
den så må undvære....

/M

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 04-06-04 09:43

> Den ( jeg har ikke fundet ud af kønnet endnu, tisseåbningen sidder helt
> henne ved endetarmsåbningen)
Så er det nok en lille pige

> [...]
>
> Når jeg tørrer den bagi med fugtig køkkenrulle tisser den, men der kommer

Har du vist den en kattebakke?

> Øjnene er blå, men har et lidt mælkehvidt skær og den er fin og rund, så
den
> er sikkert omkring 4 uger, som I skrev.
Ja, det passer rimeligt med vægten, men det er jo svært at bedømme, hvis den
ikke har fået en hel god opvækst.

> Nu håber jeg bare, at mine hunde med tiden kan lære, at leve med en kat.

Betyder det at hun har charmet sig til at få lov blive

Fra : Coppi

Dato : 04-06-04 21:24

Hej Nina.

Om den kan blive, jahhhhhhh, man må jo nok indrømme, at ens hjerte bliver
rørt over sådan en lille størrelse, som nu for øvrigt selv kan spise af en
tallerken, hvem sagde lærenem.

Men, naboen har en hunkat som gik i byen for at få killinger og stadig
kommer hjem og spiser og vi har lavet en aftale om, at præsentere de to for
hinanden næste gang hun ser hunkatten, så jeg ved ikke rigtig hvad det ender
med.

Vi har haft kat før, men de sidste mange år kun hunde, som absolut ikke har
kunnet lide katte, så derfor ingen kat.
Vi kan sagtens have en kat og vil egentlig gerne og den ene hund har
aksepteret det lille kræ. Den anden er gået fra at være et frådende uhyre
til, at se interesseret til, men stadig tør jeg ikke lade ham snuse til
hende. Men vi har jo også kun haft kat i 2 dage.

Men igen hvis naboens kat vil tage den til sig, så har vi ingen kat.

coppi

Fra : Lotte Sylvan, Musplh~

Dato : 04-06-04 16:12

Hej Coppi
Vi kan tilbyde at opfostre de lille - har killinger samme alder, og en
mormis der altid er villig til at passe hvadsomhelst bare det siger miv!
Hilsen
Lotte
(Slagelse)

Fra : Coppi

Dato : 07-06-04 21:40

Hej Lotte.

Tusind tak, men vi bor altså i Norrdjylland.

Til orientering, går det altså mægtig fint, vi er indehavere af en meget
livskraftig kattekilling, der spiser og drikker.

coppi