Groeanland CTL 175 Køleskab gået i udu
Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 03-06-04 14:01

Hej

Dette køleskab ( Canping gas Int. ) der kører på 12, 220 V og gas, er efter
bare 25 år holdt op med at virke. det vil hverken køle på det ene eller det
andet, gassen brænder og varmer som det skal, men det bliver ikke omsat til
køling.
Der er ikke noget mekanik i køleskabet, så det kan vel kun være den "Freon"
der er i systemet der er sevet ud.

Er der andre der har haft denne oplevelse, og er det et tip til reparation?

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-06-04 14:45

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:c9n7bl$2qqa$1@news.dansketelecom.com...
> [...]
"Freon"
> der er i systemet der er sevet ud.
>
> Er der andre der har haft denne oplevelse, og er det et tip til

Du kunne jo prøve det gamle trick med at tage det ud og vende det på
hovedet. Det er forøvrigt amonniak der er kølemidlet så vidt jeg er
orienteret.

Mvh, Steen Jakobsen.

Fra : Sten Bo

Dato : 03-06-04 19:41

www.analogfoto.dk / L Langgaard wrote:
> [...]
> "Freon" der er i systemet der er sevet ud.
>
> Er der andre der har haft denne oplevelse, og er det et tip til

Vi ser bort fra hedeslag i 40 gr. varme - ikke? Du fik campingvogn? og
der er måske for lidt luft bag skabet. Campingstuff har noget om PC
blæsere på
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=25
Bliver der alt for varmt kommer al væsken i rørene i kog - bliver til
damp sådan at trykket i begge halvdele af rørsystemet bliver ens - no
musik.

Selve "radiatoren" bag på skabet kan måske også trænge til en rengøring.

Hvis du kan komme til at vende skabet et par omgange rundt på hovedet og
tilbage skal du kunne høre væsken løbe rundt i rørene når det løber
retur mod bunden af rørsystemet.

Jeg havde engang en boks der vistnok manglede lidt væske, skulle stå
lidt på skrå så væsken lettedes returløbet mod skorstenen. Montøren ku
sagtens fylde mere på. Dengang kr.800 men han argumerede, at der
bestemt, det klukkede, var det der altid havde været, idet det hele
selvfølgelig var forsvundet for længst hvis der var hul i systemet.

Man kan være uheldig, at der er en stump glødeskal eller rustklat inde i
røret der har sat sig i dyssen der ved varmetrykket i gassen skal danne
kulden. I heldige tilfælde skylles den løs og lægger sig et sted hvor
den ikke blokerer cirkulationen - men som regel er det en stakket frist.
Samme sker igen når der er allermest brug for kulden - Se en princip
demo på http://www.dometic.se/node882.asp

Montørens tip var, at hvis man først skulle til at vende rundt på
skabet - boksen en gang i mellem - ku man lige så godt kasserer den med
det samme - kun ærgrelser tilbage. Selvfølgelig kunne man skylle
systemet
igennem - med er det begyndt at danne grums - kommer det måske hurtigt
tilbage. Forklaring til mig.

Virker det på 12 og 230 V? Der kan også være en termostatfejl - nogle
skabe har 2 - også en termostat til gasdrift, og så mener jeg du skal
ha
fat i en teknikker.
El termostaten kan man måske bypasse, teste med en prøveledning - dem
med krokkedillenæb, men har man ikke pillet før, noget man skal ha en
elektriker til.
Kører skabet med bypas er el termostaten defekt.
Du skal dog ku høre et klik til og fra omkring reguleringspunktet -
temperaturen skabet befinder sig på. - er der ikke køl - bedst hvis der
i forvejen i hele vognen er omkring køleskabstemperatur.
El-termostaten kan også være blevet for gammel - slidt, så der er blevet
for stor afstand mellem tænd og sluk. Den slukker f.eks ved 3 gr. og
tænder først igen ved 10 12 gr. Alt for sent - så køretid går tabt. Ny
termostat koster kun få 100 kr. Hvordan en gastermostat virker har jeg
ingen ide om, men de kan vel også blive trætte? Har man kun høj og lav
til gasdrift er der ikke termostat og man kan se bort fra det.

Hilsen Sten Bo

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 04-06-04 11:22

> [...]
"Freon"
> der er i systemet der er sevet ud.
>
> Er der andre der har haft denne oplevelse, og er det et tip til

Det gamle tricks virkede, først to timer på hovedet, uden virkning, så et
døgn, og nu kører det igen, men hvor længe ?

Jeg begynder at lede efter et andet. Men kender i det, at skulle sige farvel
til noget der har været perfekt i så mange år, og givet os kold mælk på
havregrynene hver morgen i vores ferier!

Tak for hjælpen !

--
Venlig hilsen / Best regards