Gedder
Fra : Q

Dato : 03-06-04 11:21

Mikkel Paulsen skrev d. 12-5-04

dør, så hvis de skal genudsættes, skal krogen pilles ud af munden
under vand, hvilket er ret svært med trekroge."<<<

Komentar fra Q:

undersøgelser foretaget på ørreder og laks:

"Citat begynd"
Undersøgelser viser, at så længe fisken ikke er kroget i gællerne, vil
mellen 95 og 99,9 procent overleve mødet med lystfiskeren. En helt ny
undersøgelse fra Alta viser feks. at ud af 44 lystefiskerfangede laks, der
alle var radiomærkede, overlevede de 43 ind til gydningen. Det svarer til
98%.
Hvad kan man så gøre for at undgå de dybe krogninger? Ikke overraskende
er flue mere skånsomt end blink og spinnere.
Dette generelle billede holder dog ikke altid, det viste sig feks. at
ingen ud af 230 store ørreder døde efter mødet med en Rapala wobler. Det
overraskende resultat skyldes, at wobleren ikke i et´ eneste tilfælde
krogede fisken så dybt at gællerne og hals tog skade. Fiskeri med agn, eks.
især orm, er hårdest ved fiskene. Her viser undersøgelserne, at dødeligheden
ligger mellem 45 og 70%.
Til sidst en opfordring til at undgå at nette fisk, man ønsker at
genudsætte. En helt ny undersøgelse viser, at op mod 14% dør efter mødet med
lystfiskerens fangstnet på grund af de skader, nettet forvolder på slim og
skællag samt finner.

Her er dødeligheden i % alt afhængig af hvor fisken er kroget:
Gæller: 50%
Spiserør: 28%
Tunge: 7%
Øverst i munden: 5%
Kæbeparti: 5%
Øje: 3%

"Citat slut"

Vi ved jo alle, at hvis en fisk, uanset hvilken slags, er kroget dybt, eller
i gællerne SKAL DEN IKKE genudsættes.
Så mon ikke Mikkel Poulsens påstand, om 70% af alle fisk der har været over
vandet dør, kan manes i jorden.
Som skrevet før, hvis man ved hvordan fisken skal fightes, landes, fakroges
og genudsættes, vil langt de fleste(over 95%) overleve.
Så jeg kan stadig kun råde til at genudsætte fisk. (her snakker jeg om de
store hungedder) Der er jo en grund til at der sættes geddeyngel ud flere og
flere steder.<<<<<

"Are you still wasting your time with spam?...
There is a solution!"

Protected by GIANT Company's Spam Inspector
The most powerful anti-spam software available.
http://mail.spaminspector.com

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 03-06-04 13:49

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 03-06-04 13:56

UPS!

Undskyld!

- Jan

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 03-06-04 13:51

"Q" <Q@Q.DK> wrote

> Vi ved jo alle, at hvis en fisk, uanset hvilken slags, er kroget dybt,
eller
> i gællerne SKAL DEN IKKE genudsættes.

Det er jeg ikke helt enig i.

Jeg mener, at en fredet fisk - eller en undermåler - under alle
omstændigheder skal genudsættes - så vidt mulig i levedygtig stand.

Er det helt forkert opfattet?

- Jan

Fra : Q

Dato : 03-06-04 14:22

Det jeg taler om er selvfølgelig fisk på minimum tilladte mål og ikke fredet
fisk
Nej, selvfølgelig er det ikke forkert, men fredet fisk og fisk under målet
SKAL ALTID genudsættes, uanset om de overlever eller ej, det står jo i
fiskeriloven.