Meta refresh placeret i body, kan det gå g~
Fra : Peter Anskjær

Dato : 03-06-04 11:15

Hej NG
Jeg er ved at lave et galleri og vil i den forbindelse have et slideshow. På
nuværende tidspunkt bruger jeg:
Dette fungerer sådan set fint nok, men det er bliver udskrevet af en php-fil
som bliver inkluderet midt på en anden side, resultat; det bliver udskrevet
i body og ikke i head.
Derfor vil jeg høre om der skulle være en anden måde at reloade siden på som
kan skrives i body. Alterntivt skal jeg inkludere noget php i min header som
udskriver det hvis det er nødvendigt, men det vil ikke være så kønt så
derfor vil jeg helst undgå det.

Mvh
Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-06-04 11:30

Peter Anskjær skrev:

> Derfor vil jeg høre om der skulle være en anden måde at
> reloade siden på som kan skrives i body.

Du kan måske bruge et javascript til det. Men hvis du har mulighed
for at lægge refresh-oplysningerne ind som http-headere, vil det
nok være bedre. I php-gruppen ved de formentlig hvordan man
tilføjer http-headere - men vær opmærksom på at det skal være til
den side der bliver vist i browseren. Hvis filen inkluderes - som
det tyder på - vil redirect via http formentlig ikke virke.

NB: Folkene i javascriptgruppen -
<news:dk.edb.internet.webdesign.clientside> - vil formentlig kunne
hjælpe med en javascriptløsning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Anskjær

Dato : 03-06-04 11:38

> [...]
> den side der bliver vist i browseren. Hvis filen inkluderes - som
> det tyder på - vil redirect via http formentlig ikke virke.

Filen er inkluderet af php og pt bliver http-headeren udskrevet af den
inkluderede fil, det virker sådan set fint nok på trods af det udskrives i
body. Jeg kigger måske lige over i php-gruppen, overvejer først lige om man
nogenlunde smart kunne lade php udskrive headeren i head. Grunden til jeg
helst vil finde en ud af hvordan jeg kan gøre det fra den inkluderede fil er
for at undgå alt for mange if-checks rundt omkring på hovedsiden, ellers
bliver det alt for rodet synes jeg.

> NB: Folkene i javascriptgruppen -
> <news:dk.edb.internet.webdesign.clientside> - vil formentlig kunne
> hjælpe med en javascriptløsning.

Ville helst undgå javascript, men tak for forslaget.

Mvh
Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-06-04 11:50

Peter Anskjær skrev:

> Filen er inkluderet af php og pt bliver http-headeren
> udskrevet af den inkluderede fil,

Nej - du misforstår mig. Http-headere bliver ikke udskrevet i html-
koden, de fortolkes alene af browseren. Du kan se hvilke headere
der sendes fra egne eller andres sider med et onlineværktøj som
dette: <http://www.delorie.com/web/headers.html> - eller benytte
livehttpheaders-udvidelsen til Mozilla eller Firefox.

angive headeroplysninger i html-koden, men har man mulighed for det
bør det angives direkte i headeren fra webserveren.

> det virker sådan set fint nok på trods af det udskrives i body.

Hvor mange browsere har du testet med? Det er ikke sikkert at alle
vælger at følge meta-oplysninger fra body.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Anskjær

Dato : 03-06-04 12:21

> [...]
> dette: <http://www.delorie.com/web/headers.html> - eller benytte
> livehttpheaders-udvidelsen til Mozilla eller Firefox.

Muligtvis misforstår jeg dig, eller også misforstår du mig
Når jeg skriver at den bliver udskrevet, så mener jeg af php, altså som en
del af html-genereringen. Jeg udskriver ikke headeren til skærmen men til
filen. Lidt kludret, men håber du forstår.

> Hvor mange browsere har du testet med? Det er ikke sikkert at alle
> vælger at følge meta-oplysninger fra body.

Ikke mange, opera 7.50 og IE 6. Men da det vel heller ikke overholder w3c's
retningslinjer har jeg ikke tænkt mig at bruge det i den endelige version,
så derfor skal jeg finde en anden løsning. Og som sagt kunne det løses ved
at lade php udskrive det i head som noget af det første, det vil bare kræve
et ekstra check efter variable som jeg helst vil undgå.
Hele problemet ligger sådan set i at jeg inkluderer galleriet i det
nuværende layout, hvis galleriet var på en selvstændig side ville det sådan
set ikke være noget problem da jeg så ville lade det udskrive hele head og
body selv.

Mvh
Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-06-04 12:33

Peter Anskjær skrev:

> Når jeg skriver at den bliver udskrevet, så mener jeg af php,
> altså som en del af html-genereringen. Jeg udskriver ikke
> headeren til skærmen men til filen.

Det var også sådan jeg forstod dig. Min pointe er at http-headere
hverken udskrives på skærmen eller i html-koden. Serverbaserede
headere kan ikke ses direkte i en almindelig browser. Prøv evt. at
lege med den side jeg sendte link til før. Her vil du fx kunne se
headere som "HTTP/1.1 200 OK" - den slags kan ikke skrives i html-
koden, men kan alene sendes som header-koder direkte fra
webserveren eller med brug af et serverscript.

Se evt. hvordan det kan gøres i php på siden her:
   <http://dk.php.net/header>

> Ikke mange, opera 7.50 og IE 6. Men da det vel heller ikke
> overholder w3c's retningslinjer har jeg ikke tænkt mig at
> bruge det i den endelige version,

Ah - fornuftig indstilling.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Anskjær

Dato : 03-06-04 13:21

> [...]
> koden, men kan alene sendes som header-koder direkte fra
> webserveren eller med brug af et serverscript.

Ahh, så forstår jeg. Jeg mente at jeg udskrev meta-linjen til html'en, men
nu kan jeg se hvor du vil hen med header(). Så skal jeg bare lige have
fundet ud af hvorfor det stykke værktøj ikke giver en 200 ok men i stedet en
"400 Bad Request" eller "404" når jeg prøver med henholdsvis
http://koeleindustrien.dk og http://www.koeleindustrien.dk.

> Se evt. hvordan det kan gøres i php på siden her:
> <http://dk.php.net/header>

Har været forbi den side kort, vil give den et nærmere kig.
Tak for hjælpen.

Mvh
Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-06-04 13:29

Peter Anskjær skrev:

> [...]
> værktøj ikke giver en 200 ok men i stedet en "400 Bad Request"
> eller "404" når jeg prøver med henholdsvis

Mærkeligt. Der er vist nok noget med at man kan "spørge" en
webserver på forskellige måder - og ikke alle servere understøtter
alle metoder. Man kan enten bruge GET - som en normal browser vil
gøre for at hente hele siden - eller HEAD - der kun beder om
headeroplysningerne. Jeg vil tro at din webserver blokerer for
HEAD-requests (eller evt. ikke forstår dem).

Jeg fandt siden her der godt kan vise headere for dine sider:
<http://www.webmaster-toolkit.com/http-header-viewer.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Anskjær

Dato : 03-06-04 13:39

> [...]
> HEAD-requests (eller evt. ikke forstår dem).
>
> Jeg fandt siden her der godt kan vise headere for dine sider:

Ok, tak.
Nu virker redirect, jeg har brugt ob_start() og ob_end_flush() til at gemme
alt output indtil alle headers er afsendt og først derefter udskrive det. Og
så har jeg selvfølgeligt sendt headeren med php's header.

Mvh
Peter

Fra : Peter Anskjær

Dato : 04-06-04 09:38

"Peter Anskjær" <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Og
> så har jeg selvfølgeligt sendt headeren med php's header.

Nu ender det nok alligevel med at jeg bruger noget javascript selvom det
andet virkede fint. Problemet er bare at jeg helst vil starte tiden når
siden er helt downloadet, ellers risikerer jeg jo at nogle brugere på modem
ikke når at se billedet før siden refreshes, så jeg laver det nok med noget
javascript onload,

Mvh
Peter