Installation af bow-thruster
Fra : ThomasT

Dato : 03-06-04 10:58

Vi er ved at installere en bow-thruster i en Maxi 95. Selve installationer
går godt nok, men jeg er i tvivl om hvordan opladningen af det seperate
batteri foregår. Vi har sat et batteri lige ved siden af thrusteren. Det
skal gerne lades sammen forbrugsbatterier, der står 7-8m væk i
ledningslængde. Opladeren har 2 udgange og lader med optil 15 amp.
Det jeg er i tvivl hvad kvadrat ledning jeg skal bruge fra lader til
batteri, eller om det bedre kunne betale sig at have en lille seperat lader
ved bowthruster-batteriet. Hvis en lille lader er løsningen, hvad så med
ladegasserne i forrummet?

Håber at nogen af jer har tid til at fortælle hvilken løsning i har valgt,
og hvad der vil være mest hensigtsmæssigt.

Venlig hilsen
Thomas Thomsen
Fredericia

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-04 11:42

Uheldigvis faldt ThomasT over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
seperat
> lader ved bowthruster-batteriet. Hvis en lille lader er løsningen,

Hvis du i forvejen har en god lader, så brug den. Så slipper du for
mere elektronik forude og for udgiften til endnu en dyr lader.

Du skal maksimum belaste kablet med 15 amp, så jeg ville trække et
kabel på 6 kvadrat frem til batteriet. Det lyder måske af meget, men
så er du sikker på, at spændingen kommer frem. Der er trods alt 7-8
meter.

Samtidig ville jeg montere en sikring på 16 amp på kablet lige ved
batteriet. Dette sikrere, at du ikke har et kabel liggende i hele
bådens længde, som kan trække en hulens masse ampere, hvis det
kortslutter og dermed kan brænde.

Uanset hvor du sætter laderen, så vil der være ladegasser. Det er jo
batteriet, der afgasser, så der hvor du har sat batteriet, skal der
være mulighed for udluftning. Evt bare en lille ventilator.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-04 14:09

Uheldigvis faldt Claus Tersgov over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> kabel på 6 kvadrat frem til batteriet. Det lyder måske af meget, men
> så er du sikker på, at spændingen kommer frem. Der er trods alt 7-8

Hov, der skulle naturligvis have stået 16 kvadrat.

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-06-04 14:15

> Hov, der skulle naturligvis have stået 16 kvadrat.

Jeg var da også lige på vej ind for at finde min "El om bord" frem

Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-04 14:22

Uheldigvis faldt Peter Ingsø Laursen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Jeg var da også lige på vej ind for at finde min "El om bord" frem

Det her billige trådløse tastatur ryger også snart ad pommeren til

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-06-04 15:40

> Uheldigvis faldt Peter Ingsø Laursen over tastaturet og skrev derved
> følgende:

> Det her billige trådløse tastatur ryger også snart ad pommeren til

Nu falder du jo også en hel del over tastaturet, så måske kan det også være
forklaringen på helt eller delvist deffekte taster

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-04 15:54

> [...]

> Nu falder du jo også en hel del over tastaturet, så måske kan det
> også være forklaringen på helt eller delvist deffekte taster

Så skulle du da bare se musen, den er helt hårløs på ryggen!

Claus

Fra : @rsten

Dato : 03-06-04 14:34

Heldigvis faldt Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> over tastaturet og
skrev følgende i news:c9n7sj$1rre$1@news.cybercity.dk:

> Uheldigvis faldt Claus Tersgov over tastaturet og skrev derved
> følgende:

> Hov, der skulle naturligvis have stået 16 kvadrat.
>
> Claus

8m med 6 kvadrat giver ved 15 amp et spændingsfald på 306mV (20miliOhm)
8m med 16 kvadrat giver ved 15 amp et spændingsfald på 115mV (7,6 miliOhm)

Og så skal man lige huske på at tabet falder efterhånden strømmen falder, så
det er ikke et spørgsmål om af man ikke ender med en mindre ladning til
slut, kun at det går en (lille) anelse langsommere.

(jeg går udfra at de 8m er 2x4m ellers er det det dobbelte)

Så hvis du ikke har andre krav (mekanisk styrke f.ex), burde 6 kvadrat være
nok.

--
/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-04 15:52

Uheldigvis faldt @rsten over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
>
> (jeg går udfra at de 8m er 2x4m ellers er det det dobbelte)
>
> Så hvis du ikke har andre krav (mekanisk styrke f.ex), burde 6

Jeg tror såmænd også, at det er nok 90 procent af tiden, men hvis
batteriet er virkeligt fladt og man skal trække de fulde 15 amp ved
14,4 volt. så ville jeg alligevel foretrække en større kvadrat end 6.

Men det er klart, at man betaler dyrt for de sidste få marginaler. Og
så er kablet trukket, hvas han f.eks. på et tidspunkt får en større
lader.

Claus

Fra : Peter

Dato : 03-06-04 23:41

"@rsten" skrev i en meddelelse

> [...]

> (jeg går udfra at de 8m er 2x4m ellers er det det dobbelte)
>
> Så hvis du ikke har andre krav (mekanisk styrke f.ex), burde 6 kvadrat

Er det også nok, hvis motorens generator er på f.eks 60 amp el. mere?
(Jeg går ud fra at bovpropellen kun kører i forb.m. motoren).

Mange hilsener / Peter

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-06-04 00:49

Heldigvis faldt Peter <lappa@hotmail.com> over tastaturet og skrev i

> Er det også nok, hvis motorens generator er på f.eks 60 amp el. mere?
> (Jeg går ud fra at bovpropellen kun kører i forb.m. motoren).

Hvis din lader/ladekredsløb kun lader med 15A så er det.
Den maksimale strøm værdi for 6kv PVC kabel er 44amp og for 16kv 83A

Hvis du henter MiscEl på http://hjem.get2net.dk/hkj/MiscEl.zip kan du regne
mere på det.

/carsten

Fra : Cupido

Dato : 03-06-04 21:37

"ThomasT" < skrev i en meddelelse
> [...]
> går godt nok, men jeg er i tvivl om hvordan opladningen af det seperate

Hej ThomasT
Bådnyt har i denne måned en artikel om bow-thruster.
Hilsen Erik

Fra : Ole

Dato : 05-06-04 21:37

Jeg ville trække et 6 mm2
Dette er rigeligt og her en forklæring til hvorfor jeg mener at det bliver
ladet op alligevel dog lidt langsommere.
Batteriet vil i kortere tid trække de fulde 16 Amp fra laderen. da der jo er
større spændingstab med 6 mm2 end med 15 mm2. (3 trins lader ?)
Men da strømmen jo falder eftersom batteriet bliver ladet op, vil
spændingstabet også falde, og hermed vil ladespændingen så stige ved
batteriet, hvilket igen vil lade batteriet helt op.

Altså langere ladetid men fuldt opladet alligevel. Ja Ja så 99% da

Hvis det er en rigtig 3 trins marine lader, er det kun under boost at den
køre 15 Amp hvilket medføre spændingstabet.
Når den fylder batteriet fra ca. 90% -> 100% køres der med langt mindre
strøm og dermed mindre spændingstab.

Mvh
Ole

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-06-04 08:13

Hej Thomas

Prøv det her link:
http://www.watski.dk/www/renderPage2.asp?pageID=934&catId2=18

Der er et nomogram hvor du blot skal ligge en lineal på, så har de lavet
beregningerne for dig...

Nu er der så det at længden i meter normalt skal fordobles, idet strømmen
også skal retur... så din reelle længde
bliver 14-16 meter... men alt er beskrevet på siden...

Er du stadig i tvivl, så rådgiv dig evt. med firmaet Kjøller, de plejer at
være meget behjælpelige.

Mvh
JR