akering af dæk ?
Fra : Hans Olsen

Dato : 02-06-04 19:44

Hej
Kan det lade sig gøre at lakere et teakdæk, jeg tænker
på om lakken kan "binde" og holde på gummifugerne.
Nogen der har råd eller erfaring ?

Hans Olsen

www.honet.dk
www.stik-a.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-06-04 19:51

Uheldigvis faldt Hans Olsen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Kan det lade sig gøre at lakere et teakdæk, jeg tænker
> på om lakken kan "binde" og holde på gummifugerne.
> Nogen der har råd eller erfaring ?

Ja, det kan godt holde, hvis det gøres ordentligt og vedligeholdes
hvert år.

Men du er vel klar over, at du får et dæk, der bliver så glat, det det
tilnærmelsesvis er livsfarligt

Claus

Fra : Hans Olsen

Dato : 02-06-04 20:10

> Ja, det kan godt holde, hvis det gøres ordentligt og vedligeholdes
> hvert år.
>
> Men du er vel klar over, at du får et dæk, der bliver så glat, det det
> tilnærmelsesvis er livsfarligt

Jeg elsker at leve livet farligt
Nej jeg ved godt det bliver meget glat, men det vil jeg modvirke
ved at iblande "sand"
Men du må gerne fortælle hvad du mener med "rigtig"

MVH
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-06-04 20:40

> [...]

> ved at iblande "sand"
> Men du må gerne fortælle hvad du mener med "rigtig"

Det tror jeg ikke, at det bliver godt..

Men dækket skal være 100% tørt og rent. Udskift alle gamle eller
defekte nåder. Så ville jeg give det nogle gange med en god
grundingsolie inden lakering, så det ikke er knastørt og nogenlunde
mættet. Så skal det have lak. Er det et ældre dæk, er det nok bedst at
bruge en forholdsvis blød lak, så træet og navnlig fugerne kan
arbejde. En blød lak er en een-komponent, langsomt tørrende lak,
eksempelvis Hempel's Bådlak 10 eller Sigma's Linspar.

Så ville jeg give det ca. 13-16 gange og evt. mellemslibe let mellem
hvert lag efter det fjerde lag. Første lag iblandes 50% terpentin,
andent lag 25% og tredie lag 10%.

Men det kræver vedligeholdelse hvert eneste år. Jeg ville slibe ganske
let og så komme et tyndt lag på, *hvert* eneste år. Der er ingen grund
til at slibe mere af end man kommer på, og der er ingen grund til at
komme mere på end man sliber af.

Men det kan man naturligvis ikke gøre, hvis man kommer sand i. Så skal
du i hvert fald ikke bruge ret meget sand. Sand i lak ser i øvrigt
ikke særligt pænt ud....

Muligvis kunne man eksperimentere lidt med at bruge en hård
to-komponentlak som slutlak, den vil være mere slidstærk i længden,
men det afhænger meget af dit dæk's beskaffenhed, og det ville nok
også kræve, at den bløde lak skal have mindst et år til at
gennemhærde.

Det er nok bedst på en motorbåd. Problemet er, at en hård lak er
følsom over for slag af sjækler osv, så det bliver noget møg at
reparere, når laklaget er så tykt og endda af to forskellige laktyper.

Men uanset hvad man gør, så er lakering af teakdæk næppe nogen nem
løsning. Man skal være efter hver eneste skade *hele* tiden og inden
der når at komme vand i..

Claus

Fra : Hans Olsen

Dato : 02-06-04 21:08

Tak for svaret, jeg vil gennemtænke det grundigt.
venlig hilsen
Hans Olsen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-06-04 08:22

Hej Hans

Ude i Kolding Nordhavn ligger der et skiv der er lakeret over det hele, eget
af et ældre ægte par... Jeg talte med dem i Paradisbugten, de fortalte at
det ikke var et større arbejde at have den type båd...
Prøv evt. at spørge dem til råds de har mange års erfaring...

Fra : egk

Dato : 20-06-04 20:40

lak af bæk. det vil jeg aldrig gøre , jeg forstod at der er gummi fuger , da
vi jeg kun vaske det med rodalon til udendørs, det råd har jeg fået af en
skibsbygger.

let og fri for alt det arbejde , m v h Elinor