Kan søskende enes ?
Fra : Ukendt

Dato : 02-06-04 19:00

Vi skal have et par katte i næste måned.
Vi vil gerne have 2 eller 3 søskende. Helst hunner.
Vil de kunne enes ? Altså også når de bliver voksne ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : zasha

Dato : 02-06-04 21:03

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Vi skal have et par katte i næste måned.
> Vi vil gerne have 2 eller 3 søskende. Helst hunner.
> Vil de kunne enes ? Altså også når de bliver voksne ?
>
> Mvh. www.tjekmig.dk

Mine dejlige søskende katte enes glimrende, de er faktisk verdens bedste
venner, det vil sige Mulle er lidt mere ven med Miver end Miver er med
Mulle, men Miver ér jo også kendt som en lille mokke.
Jeg har aldrig et sekund fortrudt jeg fik to søskende, tværdigmod!
Det eneste jeg har fortrudt var at jeg ikke tog den tredie killing, en
dejlig tre-farvet sag....men jeg havde kun søgt tilladelse til at måtte
holde to katte, og turde ikke ricikerer at skulle gå af med den ene pga.
reglerne hvor jeg boede dengang, og jeg troede jo også jeg fik to
drenge...den tredie var en hunkat. Men jeg tog jo fejl, og fik en af hver
*G*

--
Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk
og
http://www.onlinesalg.dk/default.asp?Firmaid=3636

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-06-04 21:17

On 2004-06-02 20:00:01 +0200, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> said:

> Vi skal have et par katte i næste måned.
> Vi vil gerne have 2 eller 3 søskende. Helst hunner.
> Vil de kunne enes ? Altså også når de bliver voksne ?
>
> Mvh. www.tjekmig.dk

Ja da, sandsynligvis
Men nok ikke fordi de er søskende, det har de vist ikke nogen ide om.
Men det at de er sammen fra ganske små, hjælper gevaldigt på
tolerancen. Når de har levet sammen altid, er der jo ingen sammenføring.
Dog kan du godt komme ud for, at de bliver uvenner når de bliver
kønsmodne. Hvis du ikke planlægger killinger, så få dem neutraliseret
inden da. Både for husfredens skyld - kattenes indbyrdes og din - og
for at undgå p-piller, der både er skyld i øget sygelighed hos hunkatte
og kan gøre dem ret uligevægtige psykisk.
Hvis du neutraliserer kattene inden kønsmodning, kan du i princippet
sætte to hunner, to hanner eller en af hver sammen. I princippet, fordi
alle katte er individer, så man kan aldrig garantere noget
Held og lykke - ih, det er så spændende, de dér laaange uger, hvor man
veeenter på de kommer hjem
--
Knus fra Ann R

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-04 07:22

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at undgå p-piller, der både er skyld i øget sygelighed hos hunkatte
> og kan gøre dem ret uligevægtige psykisk.

Tak for jeres svar !

Det er sjovt, at du skriver det med p-pillerne. Mine bedsteforældre har
altid givet deres hunkatte p-piller og de katte har altid været underlige i
opførslen efter, at killingestadiet var overstået: De bider uden grund og
opfører sig i det hele taget mærkeligt.
Det passer jo meget godt, med den bivirkning, som du skriver p-pillerne kan
give.

Mon ikke man kan få lidt rabat hos dyrlægen, hvis de bliver neutraliseret
samtidig ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-06-04 13:10

On 2004-06-03 08:22:26 +0200, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> said:

> Mon ikke man kan få lidt rabat hos dyrlægen, hvis de bliver neutraliseret
> samtidig ?

Det fik vi ihvert fald. Og så har det måske den fordel, at de begge
(alle?) er lige småskidte samtidig. Sådan at forstå at en kat, der
er omtumlet af narkose og har ondt i sit operationsar ikke har _så_
meget brug for en eller to søskende, der er i fuld vigør og vil lege..
Du kan oftest også få dem øremærket for meget små penge samtidig, når
de nu er i narkose alligevel. Det er en klar fordel at få det hele
ordnet på en gang, for så sundt er det heller ikke at blive bedøvet
--
Knus fra Ann R

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-04 13:23

> Du kan oftest også få dem øremærket for meget små penge samtidig, når
> de nu er i narkose alligevel. Det er en klar fordel at få det hele
> ordnet på en gang, for så sundt er det heller ikke at blive bedøvet

Vores tidligere kat, som vi også fik både neutraliseret og øremærket var en
hankat.
Han var selvfølgelig groggy efter indgrebet, men kom sig ellers hurtigt.

Er det ikke et meget større indgreb hos en hunkat ?
Hvor længe er de om, at komme til hægterne igen ?
Er 6 mdr. en ok alder og få det gjort i eller er det for sent ?
Jeg ved godt, at i tit skriver herinde, at det kan gøres allerede ved 12
uger, men jeg synes, at det er lige tidligt nok pga. kattens/ killingens
størrelse i den alder.
Vores hankat var 7 mdr. da han blev neutraliseret.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-06-04 15:53

On 2004-06-03 14:23:27 +0200, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> said:

> Er det ikke et meget større indgreb hos en hunkat ?
> Hvor længe er de om, at komme til hægterne igen ?
> Er 6 mdr. en ok alder og få det gjort i eller er det for sent ?

Jo, det er et større indgreb, fordi man skal ind i bughulen på hunkatten.
Prøv at kigge på Camillas artikel her, den beskriver det meste

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=24&cat=8

Som jeg husker det var de lidt ømme og stive i et par dage eller 4
efter. Hunkatte er jo også syet, og der kan være nogle af dem, der ikke
helt kan lade stingene være. Stingene blev taget efter 10 dage, og på
det tidspunkt var de i hvertfald helt okay igen.
Alderen er nok mest vigtig med hensyn til hankatte, fordi de samtidig
med at blive kønsmodne tit begynder at strinte. Og desværre sker det,
at hvis de først har fået den vane, bliver de ved, også efter
kastrationen.
--
Knus fra Ann R