Deklination?
Fra : Ukendt

Dato : 02-06-04 09:20

Hejsa.

Er der én der kan hjælpe mig med deklinationen fra Viborg? Behøver ikke at
være helt præcis hvis det kan hjælpe lidt...

Tusind tak
Jesper

Fra : Bo Carlé

Dato : 02-06-04 11:59

Hej Jesper

Jeg fandt:
deklination: et himmellegemes vinkelafstand fra himlens ækvator målt
vinkelret på ækvator.
fra "urlen"
http://www.kb.dk/elib/lit/dan/brahe/dansktekst/intro-da.htm

Du kan også finde deklinationen for Viborg, samt alle andre steder på:
http://aa.usno.navy.mil/aa/data/

Er det positionen du ønsker (På Viborg i Nordjylland) er den cirka:

Nord 56 grader 38 minutter
Øst 9 grader 6 minutter

Fundet på/fra "det levende Danmarkskort"
---
Du kan hente et navigations-program på:
http://hjem.get2net.dk/bo_carle/navigation.htm
og indsætte ovenstående position,
som det affarende eller påkommende sted.
Programmerne virker også til astronomisk navigation.
---
Med venlig hilsen
Bo
_____________

Fra : Dag Stenberg

Dato : 02-06-04 15:12

"Bo Carlé" <greybeardet@hotmail.com> wrote:
> [...]

> Hej Jesper
> Jeg fandt:
> deklination: et himmellegemes vinkelafstand fra himlens ækvator målt

http://www.geocities.com/magnetic_declination/#DECLINATION:
" the angle of the horizontal intensity with respect to the north
geographic pole is the declination, also called variation in mariners'
and aviators' jargon. In other words, declination is the angle between
where a compass needle points and the true north pole."
" In the context of astronomy or celestial navigation, declination has a
different meaning. Along with right ascension, it describes the
celestial coordinates of a star, etc. "

Se även
http://www.geo-orbit.org/sizepgs/magmapsp.html

Dag Stenberg

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-04 15:48

"Dag Stenberg" <dag.stenberg@nospam.helsinki.fi.invalid> skrev i en
meddelelse news:c9kn7q$dbv$1@oravannahka.helsinki.fi...

> Se även
> http://www.geo-orbit.org/sizepgs/magmapsp.html

Hejsa begge :)

Det er såmænd ikke fordi jeg ikke ved hvad deklination er - jeg ved bare
ikke hvad den er for Viborg (ca.) i år - den rykker sig jo hvert år, men jeg
vil bruge ovenstående link indtil videre. Det ser ud til at deklinationen er
ca. 10Ø lige ned igennem Danmark? Såvidt jeg kan se. Jeg kunne ikke lige
finde et mere præcist tal på de andre links...

Jesper

Fra : Bo Carlé

Dato : 02-06-04 16:31

Hejsa begge

På:
http://www.geolab.nrcan.gc.ca/geomag/home_e.shtml
fandt jeg en magnetisme regner.

hvor jeg indtastede år (2004) og sted (N 58 grader 38 minutter Ø -9
grader -6 minutter)

REQUESTED:
The magnetic declination in 2004 at Latitude 56 ° 38' N Longitude -9 ° -6'
W:

CALCULATED:
The magnetic declination in 2004 at Latitude 56 ° 38' N Longitude -9 ° -6'
W:

0º 15' E

Ved ikke hvorfor den holder sig til West, uanset hvad der indtastes:

7º 46' W

--
De link jeg anbefalede, var til deklination, og ikke til magnetisme :)

Med venlig hilsen
Bo
_____________

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-04 04:55

"Bo Carlé" <greybeardet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fandt jeg en magnetisme regner.
>
> Ved ikke hvorfor den holder sig til West, uanset hvad der indtastes:

Syntes nu det sjoveste er, at når jeg sætter de samme tal ind, får jeg andre
resultater

Jesper

Fra : Dag Stenberg

Dato : 03-06-04 11:33

Jesper Winding <jesperw [SNABEL-A] tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> ca. 10Ø lige ned igennem Danmark? Såvidt jeg kan se. Jeg kunne ikke lige
> finde et mere præcist tal på de andre links...

Jag får med räknaren på http://www.thecompassstore.com/decvar.html#
och koordinaterna Nord 56 grader 38 minutter Øst 9 grader 6 minutter
svaret
Declination = 0° 14' E changing by 0° 7' E/year

Dag Stenberg

Fra : @rsten

Dato : 03-06-04 08:15

Heldigvis faldt Dag Stenberg <dag.stenberg@nospam.helsinki.fi.invalid> over
tastaturet og
skrev følgende i c9kn7q$dbv$1@oravannahka.helsinki.fi:

> [...]
> and aviators' jargon. In other words, declination is the angle between
> where a compass needle points and the true north pole."

Det er vel det vi normalt kalder deviationen ?

--
/carsten

Fra : Dag Stenberg

Dato : 03-06-04 11:36

@rsten <cholck@malling.com> wrote:
> Heldigvis faldt Dag Stenberg <dag.stenberg@nospam.helsinki.fi.invalid> over
> tastaturet og
>
> Det er vel det vi normalt kalder deviationen ?

Nej, deklination är vinkeln mellan kartnorr och magnetnorr.
Deviationen är vinkeln mellan kompassnorr och magnetisk norr.

Dag Stenberg

Fra : Carsten Holck

Dato : 03-06-04 20:10

over tastaturet og skrev i news:c9muud$js6$7@oravannahka.helsinki.fi:

> Nej, deklination är vinkeln mellan kartnorr och magnetnorr.
> Deviationen är vinkeln mellan kompassnorr och magnetisk norr.

På almindelig dansk er det misvisningen, jeg blev lige forvirret af
sammenblandingen med inclination/declination der er magnetfeltets retning i
henholdsviss vertikal og horisontal planet.

At den danske netordbog så faktisk angiver at man kan anvende deklination om
misvisnng øger bare forvirrringen

/carsten
--
triggerfinger strikes again

Fra : Dag Stenberg

Dato : 04-06-04 08:03

Carsten Holck <cholck@malling.com.invalid> wrote:
> [...]
> henholdsviss vertikal og horisontal planet.
>
> At den danske netordbog så faktisk angiver at man kan anvende deklination om

Jag var lika osäker, tills den här diskussionen fick mig att slå upp
saken. Och då har jag ändå avlagt kustskepparexamen för en månad sedan,
så jag borde ha kunnat begreppen...

Dag Stenberg

Fra : Hanne og Hans

Dato : 03-06-04 10:11

Hvis man sætter de rigtige fortegn ind bliver det 0 g og15 min Ø
Og det passer med hvad jeg kan se ud af søkortet.
Hans

Fra : Ivar Holm

Dato : 03-06-04 11:39

Deklinationen er et himmellegemes "bredde" på himmelkuglen.

Eventuel forskel mellem meridianens og kompasnålens retning i f.eks.
Silkeborg hedder misvisning på dansk.
Eventuel forskel mellem kompasnålens retning på land og ombord i et skib
kaldes deviationen.

Dette var den korte forklaring.

Ivar Holm