Lærer han nogensinde at kunne blive børste~
Fra : Helle

Dato : 01-06-04 11:46

Hejsa.

Nu har jeg haft min maine coon i ca. 1½ år og han har endnu ikke lært at
acceptere at han skal børstes. Han er kastreret og normalt jordens med blide
og rare kat som næsten ikke gør en flue fortræd men når det gælder
børstning...uha da da...!
Det er en KAMP uden lige både at holde ham og børste ham. Jeg har forsøgt at
synge for ham, rose ham, skælde ud, kigget dybt i øjnene, ignoreret ham men
intet hjælper. Han bider så snart han kan komme til det og river. Jeg har
forsøgt at børste ham forsigtigt og tage mere fat...intet hjælper. Han er en
meget tynd kat så måske det gør ondt på ham? hos dyrlægen står ham stille
som et blidt lam og der kommer ikke det fjerneste klynk fra ham.

Jeg har en fornemmelse af at han prøver grænser og det er en magtkamp vi
har. Jeg sørger altid for at sætte ham ned når JEG vil og ikke når han vil.
Han skal vide jeg bestemmer.

Jeg burde børste ham hver dag men må indrømme jeg simpelthen ikke gider den
kamp med forrevede hænder hver eneste dag og med dårligt humør. Det bliver
en ondt cirkel for hans underuld filtrer som bare pokker.

Jeg bruger en bredtandet rullekam som ellers er rigtig god, har en saks ved
hånden så jeg hurtigt kan klippe filterknuderne af og så har jeg en
filterknuser/filterkniv også.

Hvad skal jeg gøre? så snart han er sluppet ned så gnider han sig op af mig
og er glad...*suk* er virkelig efterhånden desperart.

Jeg er GAL lige nu efter endnu et forsøg med at børste ham hvor det ikke gik
ret mange sekunder.

Tilgengæld elsker han at få klippet kløer.

Mvh Helle

--
Når du besvarer mig privat, så slet "FJERN" fra email adressen.

www.hellenielsen.dk

Interesseret i sundhed og velvære til både mennesker og dyr? -
Så klik ind på: http://www.flpshop.com/shop/shop_sydfyn

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 01-06-04 16:07

> [...]
>
> www.hellenielsen.dk
>
> Interesseret i sundhed og velvære til både mennesker og dyr? -

Jeg har en med samme problem og jeg gider heller ikke slås for at
børste,så jeg gør følgende...
Bruger noget stærkt tape og taper alle 4 poter/klør godt ind,så skal jeg
kun holde i nakken så jeg ikke resikerer at blive bidt...det hele tager
en lille halv time og bliver gjort hver 14 dag,han er ikke sur på mig
bagefter,nærmest glad.....tror bare de er kunstige og har de først fået
ideen er der vist ikke meget at gøre,nogen siger det er pga dårlige
erfaringer med børsten.......

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tanja Petersen

Dato : 01-06-04 21:35

> [...]
> Bruger noget stærkt tape og taper alle 4 poter/klør godt ind,så skal jeg
> kun holde i nakken så jeg ikke resikerer at blive bidt...det hele tager

Man må da håbe at du tager pis på os allesammen. Du er syg i hovedet kvinde.
Hvis det ikke skulle være tilfældet er jeg glad for at det ikke er en af
mine katte du har.

Tanja

Fra : Helle

Dato : 01-06-04 21:48

> [...]
> bagefter,nærmest glad.....tror bare de er kunstige og har de først fået
> ideen er der vist ikke meget at gøre,nogen siger det er pga dårlige

Dét håber jeg bare ikke du gør!

/Helle

Fra : AEK

Dato : 01-06-04 21:56

"Sascha og Sillemis" <chakoKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en med samme problem og jeg gider heller ikke slås for at
> børste,så jeg gør følgende...
> Bruger noget stærkt tape og taper alle 4 poter/klør godt ind,

Du er eddername SYG i hovedet !

> Med venlig hilsen
> Sascha og Sillemis
> - Tøm kattebakken ved privat svar

---

Fra : Louise Møller

Dato : 01-06-04 21:30

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> www.hellenielsen.dk
>
> Interesseret i sundhed og velvære til både mennesker og dyr? -

Hej Helle

Jeg har ingen løsning på dit problem, men jeg kan helt sætte mig ind i din
situation. Min mis - Olfert (huskat, med peæs som en skovkat) - bryder sig
BESTEMT heller ikke om at blive børstet... Det er da godt nok den værste
behandling man kan udsætte hende for! Jeg har nu haft kampen med hende i
næsten 6 år. Jeg tror at hendes antipati mod børsten har noget at gøre med
at hun havde lopper nærmest fra hun blev født, hvorfor jeg måtte strigle
hende med en tættekam i et par uger... Har heldigvis ikke mødt en loppe på
hende siden.

Jeg kender også den med dyrlægen. Man klager sin nød fordi kræet ikke vil
børstes... Og hvad gør dyrlægen?? Børster kræet der bare finder sig i det
*typisk* Jeg har forsøgt mig med mange forskellige former for børster, men
ingen kan accepteres af Olfert... Det kan lige gå at banke børsten, hvis den
er inden for rækkevidde - og jeg ikke er i nærheden.

Lige nu fælder Olfert enormt, så jeg vil jo meget gerne kunne børste hende.
Tror jeg vil teste den med tapen om poterne som Sacha skriver om... Det har
jeg ikke testet endnu. Jeg er parat til at forsøge mange ting for at kunne
børste katten... Tror bestemt at det vil være godt for hende at blive
børstet ordentligt igennem... Og jeg slipper for at samle hårbolde op efter
hende med jævne mellemrum... Det er jo begrænset hvor meget kattemalt kan
klare.

~>Louise

---

Fra : Rasmussen

Dato : 02-06-04 07:54

Er det nødvendigt for en langhårskat at blive børstet? Eller er det af
æstetiske hensyn at man gør det?

Søren

Fra : Pernille Scharff

Dato : 02-06-04 09:45

Hej Søren,

> Er det nødvendigt for en langhårskat at blive børstet? Eller er det af
> æstetiske hensyn at man gør det?

Det kommer an på katten. Min underbo har en gammel perser, der bestemt ikke
selv kan holde sin pels, så han skal børstes hver dag for at pelsen ikke
filtrer. Jeg bor selv sammen med en Maine Coon og en norsk skovkat, der
begge to bare lige bliver redt igennem en gang om ugen for at fjerne evt.
løse hår og tjekke for filter i underulden. Og så har jeg en Maine Coon, der
består af 50% pels og 50% kat, og han kan bestemt heller ikke selv klare
pelsplejen. Han bliver børstet ca. hveranden dag for at fjerne løs underuld,
rede små knuder ud og generelt holde pelsen i form. Så hos mig er det
absolut mere funktionel pelspleje end æstetisk.

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 02-06-04 15:58

> [...]
> www.garion.dk
>
> Hej jer der er forargede....jeg tager IKKE pis på jer,det virker og katten
gør ikke modstand,og det gør ikke ondt,og det er faktisk noget jeg har lært
hos en hundetrimmer,hvor de også trimmer katte.....så..e...syg i hovedet
eller ej....sådan gør jeg,og er det ikke bedre end at katten bliver total
filtret og skal klippes????Ja,jeg spør bare?????

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-06-04 16:50

> [...]
> eller ej....sådan gør jeg,og er det ikke bedre end at katten bliver total
> filtret og skal klippes????Ja,jeg spør bare?????

Du må sgu have drukket af natpotten. Det er ikke en måde at behandle dyr på
og at en hundetrimmer bruger sådanne metoder (hvilket jeg meget tvivler på),
gør ikke situationen bedre.
Det er tilladt at tænke selvstændigt og stille sig kritisk overfor det man
hører. Det burde du også gøre.
Jeg forstår udemærket at din kat er i godt humør når du slipper den.

Og til Helle, ja han lærer det på et tidspunkt, hvis du er ihærdig nok og
også børster når det ikke er nødvendigt.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 03-06-04 06:57

> [...]
>
> Hilsen Nina
> www.tendertribes.dk
>
> Spørgsmålet er hvem der er syg i hovedet og hvem der har drukket af
natpotten!!!!!!Men ikke desto mindre virker det ....og hvad er det der er
galt i det?????Jeg har fået klippet katte som folk ikke har fået børstet af
den ene eller anden grund....DET kalder jeg dælme dyrplageri....tænk at gå
med hele kroppen såændt ind i en knudret pels.....føj...nej du...så hellere
lidt tape om poterne og få det overstået i en fart,UDEN at blive revet til
blods....og det er da ikke noget der gør ondt eller skader katten????ELLER
tager jeg fejl????jEG VIL DA GERNE HØRE HVAD DER GØR AT det gør man bare
ikke!!!!

Fra : Denise

Dato : 03-06-04 08:06

"Sascha og Sillemis" <chakoKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> tager jeg fejl????jEG VIL DA GERNE HØRE HVAD DER GØR AT det gør man bare

Ja, jeg mener jo begge dele er dyrplageri, både at børste katten med
sammentapede poter, og ikke at børste katten så den får knuder.
Måske er jeg naiv, men jeg kan ikke forstå hvorfor man, hvis man har haft
katten fra killing, ikke har kunne lære den at blive børstet fra lille af.
Hvis det er en kat der er overtaget, kan jeg da forstå problemet, men kun i
starten da. Jeg har endnu aldrig haft en kat jeg ikke har kunne børste når
jeg ville. Jeg har endnu aldrig haft en kat jeg ikke har kunnet stole på
100% og som har vist hvem der bestemmer. Mine katte har aldrig kunne finde
på at bide eller kradse. Handler det ikke bare om at lære dem det, meeeeget
langsomt og forsigtigt, så det ikke gør ondt, og bruge masser af tid på det
???? Hvis man anskaffer sig en kat med en pels der skal plejes, så må man da
forvente at skulle bruge tid på at passe pelsen på en for katten ordentlig
måde. Ellers skulle man jo have skaffet sig en korthåret kat.

--
Hilsen Denise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-06-04 11:34

jEG VIL DA GERNE HØRE HVAD DER GØR AT det gør man bare
> ikke!!!!

Så hvis jeg fortæller dig det, hører du så efter?
Har på en fornemmelse af at du ikke er modtagelig for andres mening, og bare
køre derud af med din egen mening - og så synes egentlig, at jeg har bedre
ting at foretage mig end at skrive spalte op og ned om hvorfor jeg mener du
bør gøre det anderledes. Jeg gør det naturligvis gerne for din kats skyld,
men er du modtagelig?

Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 03-06-04 19:53

> [...]
> bør gøre det anderledes. Jeg gør det naturligvis gerne for din kats skyld,

Men ikke hvis der kommer noget som : Han kan jo ikke forsvare
sig....(nej,og det skal han heller ikke,han skal vide hvem der bestemmer)
Efter at have fået klippet katten hos trimmer der brugte den metode,har
jeg selv benyttet mig af det så er han fri for at skulle klippes i bund
hvert år hvad JEG syns er dyrplageri......

Fra : Eva Schmidt

Dato : 03-06-04 20:25

> Men ikke hvis der kommer noget som : Han kan jo ikke forsvare
> sig....(nej,og det skal han heller ikke,han skal vide hvem der bestemmer)

Altså, hvis du ikke kan børste katten uden at blive bidt og flået
- så ved han da netop ikke, hvem der bestemmer!!!
Jeg synes det lyder endog meget underligt, at en kat skulle stå stille
og finde sig i, at alle 4 poter blev viklet ind i tape????
Her i huset er jeg sikker på, at jeg ville få stærkt brug for jod og hæfteplaster,
hvis jeg skulle finde på at praktisere denne metode!
Hvilket heldigvis ikke er nødvendigt, da jeg godt kan
børste alle mine tre katte - uden problemer!
Og selvom jeg så ikke kunne, så ville jeg da aldrig i min vildeste
fantasi finde på at bruge tape på dem - gyyyys!

Og hvis du ikke mener, der er ubehageligt for katten at få fjernet klisterstadset
- så prøv at vikle dit hår ind i tape - og se om du synes, det er rart at få fjernet igen!

Eva

Fra : Sanni

Dato : 03-06-04 20:51

Jeg tænker lidt på, at selvom kløerne er viklet ind i tape, kan katten
stadig bide. Sætter du så gaffatape for munden på den osse???

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 04-06-04 09:16

> [...]
> jeg selv benyttet mig af det så er han fri for at skulle klippes i bund
> hvert år hvad JEG syns er dyrplageri......

Nej, ved hva, dig gider jeg ski ikke bruge min tid på. Du mangle ganske
simpel viljen.

Fra : Andreas Holt

Dato : 04-06-04 09:49

> Nej, ved hva, dig gider jeg ski ikke bruge min tid på. Du mangle ganske
> simpel viljen.

Hvem er det, der mangler viljen? Jeg har endnu ikke set nogen argumenter
imod Saschas metode - kun ubegrundet kritik, og det kan man ikke bruge til
ret meget.

Som de fleste af jer sikker ved, er det med nogle katte en nødvendighed, at
de bliver børstet regelmæssigt. Hvis katten ikke er blevet vænnet til det
fra killingestadiet, og modsætter sig med sine klør, er det ikke spor sjovt
at børste sin kat, og det hjælper nok ikke på kattens opfattelse af
situationen, hvis man selv bliver fustreret.

Hvis man dog kan løse problemet ved at tape kattens poter ind (hvilket
indrømmet er en yderlighed, der nok ikke kan anbefales i almindelighed)
hvad er der så så slemt ved det? Sådan som jeg har forstået det lider
katten da ingen overlast? Katten slipper derimod for at for at gå runde med
knudret pels og blive barberet skaldet regelmæssigt, og ejeren slipper for
rifter på hænder og arme. Det lyder da lidt som en win/win situation...

Andreas Holt

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 04-06-04 10:09

> Hvem er det, der mangler viljen? Jeg har endnu ikke set nogen argumenter
> imod Saschas metode - kun ubegrundet kritik, og det kan man ikke bruge til
> ret meget.

Der findes et utal af total stupide mennesker i verden. Dem der er
modtagelige, vil jeg skam gerne prøve at hjælpe og give min erfaring og
ideer. Men der er somme tider nogle, hvor man på forhånd kan mærke at de er
helt lukkede.

> [...]
> at børste sin kat, og det hjælper nok ikke på kattens opfattelse af
> situationen, hvis man selv bliver fustreret.

Jeg vil våge den påstand at ALLE katte kan lære at blive børstet.

> [...]
> rifter på hænder og arme. Det lyder da lidt som en win/win situation...

Synes du skal læse det igen. Katten får tape på poterne, taget fast i nakken
og børstet med tvang i en halv time !
Det er i mine ører grotesk.

Der findes flere gode pudder som man kan drysse i pelsen så den løsner
knuderne. Med tålmodighed kan alle duller deles, deles deles - til sidst er
de ingenting.
Der findes et utal af rigtig gode kamme med tænder der ruller, så man kun
har fat i dullen. Og den kan klippes på langs, uden det gør ondt på katten.
Der findes meget lydsvage hårtrimmere, som kan tage en duller i en
håndevending. Og der findes løsningen "Løveklip" som kan foretages hos
dyrlægen, og som jeg endnu ikke har oplevet eller hørt en kat der ikke brød
sig om. De katte jeg har oplevet at få en ORDENTLIG klipning, er blevet som
killinger og nyder deres frihed og stolthed. Men det kræver at dyrlægen gør
det ordentligt. Ikke bare plet, hist og her.

Så findes der muligheden at vaske sin kat med jævne mellemrum. Det gør den
mindre fedtet.
Så findes der muligheden at finde ud af hvorfor katten har sådan en ussel
pels at den går i dul. Løsningen findes ofte i kattens helbred eller foder.
Så findes der muligheden, som er meget benyttet hos mig, at have en bestemt
måde at gøre det på. Jeg stiller en lille taburet frem. Kattene ved hvad det
handler om. En af gangen kommer de på podiet, får klippet klør, ordnet pels
og kigget igennem for sår eller andet. Når de er færdige, er de ikke altid
til at få ned igen. De nyder rampelyset, og den næste står ofte på spring.
Det er på trods af at der da en gang i mellem er en duller der ikke er så
rar at få fjernet. De kender rutinen, og det generer dem ikke det fjerneste.

Var det nok? der er RIGE muligheder for at få sin kat ordnet i pelsen, uden
goteske metoder.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Andreas Holt

Dato : 04-06-04 12:27

> Var det nok? der er RIGE muligheder for at få sin kat ordnet i pelsen,
> uden goteske metoder.

Tak, det var et rigtig godt indlæg, som jeg synes denne debat manglede. Mon
ikke også den oprindelige spørger har fået et par løsningsforslag til sit
problem nu? :)

Andreas Holt

Fra : Helle

Dato : 04-06-04 13:56

"Andreas Holt" <news@tigereye.invalid> wrote in message

> [...]
Mon
> ikke også den oprindelige spørger har fået et par løsningsforslag til sit

*s* ja det blev jo en lang tråd og jeg har i hvert fald den mening at tape
og lignende ikke skal bruges på mine katte! Jeg har den holdning at grunden
til Sylvester ikke vil børstes er fordi JEG gør noget forkert, måske har jeg
en forkert udstråling. Så vil jeg sq hellere arbejde på mine teknikker og
udstråling fremfor at klistre katten til med noget så unaturligt som tape!
Jeg har bestilt en svinehårs børste og håber han måske vil synes mere om den
og fremover ændre jeg min adfærd overfor ham. Han skal lære at JEG bestemmer
(uden vold) og det tager tid. Jeg har fået nogle gode fif som jeg vil prøve
af.

Mvh Helle

Fra : Flemming N.

Dato : 04-06-04 22:22

On Fri, 4 Jun 2004 11:09:24 +0200, "Nina, Tender Tribes"
<mailNOSPAM@tendertribes.dk> wrote:

> [...]
>ideer. Men der er somme tider nogle, hvor man på forhånd kan mærke at de er

Hvis man møder folk med et du har drukket af natpotten, du er dum som
snot osv. er der desværer også en stor chance for at folk ikke vil
høre efter, og man har ikke en særligt stor muligheder for at få sit
ellers udmærket budskab igenne,....

Mvh,

Flemming
--
- Did you ever ask those strangers what they're searching for? -
- Did they laugh and tell you they're not really sure? (G.O'Dowd) -

Fra : Allan

Dato : 03-06-04 20:56

"Sascha og Sillemis" <chakoKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hej Alle
jeg vil nu godt holde med Sascha.

Det er rigtigt at det lyder ondt ,og som dyreplageri, at tape poterne, Men
hvis alternertivet er meget værre, så er det en fin løsning.

Som Sascha skriver, tillader katten at få sine poter tapet ind, Og det alene
betyder vel at den accepterer det.

Så hvis jeg havde en kat der ikke ville børstes ,Og som fandt sig i at få
poterne tapet ind, Så var det noget jeg ville prøve.
Jeg har altid kæmmet mine nye katte fra dag 1, for at de kan lærre det. Så
jeg har heldigvis ikke det problem.

For en uge siden sad jeg oven på en af mine katte i en halv time, Dvs. Han
lå mellem mine ben, For at jeg kunne fjerne en flåt på hans hage.
Det var der ikke nogen af os der syntes om, Men flåten skulle væk. Desværre
var flåten alt for lille til at jeg kunne fange den med tangen så det tog
lidt tid.

Ja det var min mening, og heldigvis tilgiver katte hurtigt, hvis man
behandler dem ordentligt, og tilliden er i orden.

Mvh Allan

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 04-06-04 09:00

> [...]
>
> Mvh Allan
>
> Han finder sig fint i at blive "tapet" ind,og han BIDER ikke.....tapen
trækkes af med hårene bagefter og det gør ikke spor ondt da det er så korte
bløde hår,i er da lidt for pylrede,vor herre bevars,han ville jo nok gå amok
hvis det gjorde ondt,men endnu engang...hellere tape....end klotter og
uplejet pels der skal fjernes med maskine.....OG FORESTEN så ville jeg nok
ikke bruge gaffa-tape til munden,man kan faktisk få mundkurv til katte......

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 04-06-04 19:23

Sascha og Sillemis skrev i en meddelelse...

> .....OG FORESTEN så ville jeg nok
> ikke bruge gaffa-tape til munden,man kan faktisk få mundkurv til
katte......

Det kan man nemlig - og jeg indrømmer gerne at sådan en får Devi på når vi
skal klippe kløer. Jeg slipper for at blive skambidt, og hun falder på
magisk vis til ro når hun får mundkurven på. Og så tager klipningen
pludselig max 2 minutter.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- kom og besøg os i Randers

Fra : Helle

Dato : 04-06-04 19:53

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> wrote in message

> [...]
> skal klippe kløer. Jeg slipper for at blive skambidt, og hun falder på
> magisk vis til ro når hun får mundkurven på. Og så tager klipningen

Jeg synes absolut også at mundkurv er mere acceptabelt end tape

Mvh Helle

Fra : AEK

Dato : 04-06-04 22:45

"Allan" <allan_roskilde@hotmail.REMOVEcom> skrev i en meddelelse

> Det er rigtigt at det lyder ondt ,og som dyreplageri, at tape poterne, Men
> hvis alternertivet er meget værre, så er det en fin løsning.

Man kunne måske prøve med en anden børste. Jeg har to forskellige børster
til to katte...
Oscar elsker dem dem begge Tildemusen mener, at kun den bløde kan
bruges
Når jeg har brugt den anden på hende - er det tydeligt, at det bryder hun
sig i hvert fald ikke om.

> Som Sascha skriver, tillader katten at få sine poter tapet ind, Og det
alene
> betyder vel at den accepterer det.

Øøøh, hvad har den af valgmuligheder ?

Hvis jeg som barn ikke ville have mit hår børstet, ville det da være total
hen i vejret at tape mine hænder til ! Og ikke forglemme min mund !
Jeg skriver nu ikke mere i denne tråd - for mig er det DYBT go´nat at tape
kattens poter.

/ Anya.

> Mvh Allan

---

Fra : Allan

Dato : 04-06-04 23:05

"AEK" <2468@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> "Allan" <allan_roskilde@hotmail.REMOVEcom> skrev i en meddelelse
Klip hvad jeg skrev og lidt af dit.

> [...]
> hen i vejret at tape mine hænder til ! Og ikke forglemme min mund !
> Jeg skriver nu ikke mere i denne tråd - for mig er det DYBT go´nat at tape

Ja så er det nok lidt dumt at jeg svarer

Men jeg holder nu stadigvæk med Sascha.

Hvis det er den løsning der virker og katten accepterrer det så kan jeg ikke
se noget problem.
Hvis en af mine blev tapet om poterne,Og ikke kunne lide det så tror jeg
nok den ville fortælle mig at der var noget galt.

Mvh Allan

Fra : Helle

Dato : 05-06-04 11:33

Update!!

Jeg har nu købt en Mason Pearson børste med svinehår og nylon og har netop
lige afprøvet den på ham. Jeg børstede ham i et minuts tid og ikke et eneste
tidspunkt ville han bide eller rive! Jeg skulle stadig holde ham fordi han
stod uroligt men han bed overhovedet ikke! Jeg skyndte mig at sætte ham ned
mens legen var god så der er håb forude nu! Det må virkelig have noget at
sige hvilken børste man bruger. Den er også bedre at holde ved end min
rullekam. Jeg vil da nok stadig bruge rullekammen ind imellem men først og
fremmest er det den nye børste som skal bruges. Pelsen bliver sørme flot
blank. Dejligt!!!

Mvh en meget glad Helle

Fra : Kate

Dato : 07-06-04 08:01

> Mvh en meget glad Helle

Det lyder godt, Helle. Håber det fortsætter med at gå godt, så
Sylvester en dag måsske ovenikøbet kan komme til at kunne LIDE at blive
børstet

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.