Karl-Heinz Hansen skrev:
> Jeg menr det er en forkert måde at køre på.
>
> Mit temperament er mere til, at starte tidligt, køre i MAX 9. timer, og med
> et hvil hver ca. 200 km. til at strække benene.
Det hele handler jo i bund og grund om, hvor meget man kan klare. Er ret
sikker på en en knægt på 18 eller en gammel gut på 80 ikke bør køre dine
MAX 9 timer da de ikke ser de samme signaler på træthed som en xx på
30-40 år. At strække ben hver gang man har kørt 200 km har igen lidt med
alder at gøre tror jeg, men i lige så høj grad hvilken bil og hvilke
sæder (læs: komfort?) man har. Sidder man med bøjet nakke og knæene oppe
i maven så har du sikkert ret. Men sidder man godt kan jeg ikke se
hvorfor man skal stoppe
Så der er rigtig mange ting der spiller ind
her, derfor skrev jeg også dette:
Citat--->
Føler du dig træt eller på anden måde tænker på at det måske er på tide
at tanke, tisse, eller..... for lige at få en pause----> Så skift
chauffør hvis det er muligt.<---Citat slut
Et eks. på vores sidste tur:
Jeg vælger at arb. nat dagen før og kommer derfor først hjem ca. 03:30
Smutter hjem og pakker kufferter/bil/box så alt er klar til turen. Tror
jeg går i seng omkring 06:30. De sidste formaliteter inden turen fikser
konen og min gamle far der også skulle med denne gang.
Efter ca. 12 timers søvn står jeg op 18:30 og tager bad, fornuftigt
køretøj mm. på og får brygget 30-40 litter kaffe. Henter farmand og tror
den er omkring 20:00 da vi stille og roligt triller mod Rødby (Fra
Roskilde). Knægten som her rundet 7 år er træt, men får lov til at
knalde helt ud i det lille legehjørne der er på færgen, men når at gå
død på bagsædet inden vi kører igennem den gamle kontrol i Putgarden.
Jeg kørere stille og roligt ned gennem Tyskland med måske 130-140 km/t
da jeg har motorvejen helt for mig selv. Alle andre der har været på job
dagen før snorker højlydt
Solen står op og vi er kommet ganske tæt på
grænseovergangen ved ULM da jeg er ved at trænge til en smøg og en
friskbrygget kop kaffe. Den gamle mener han har sovet godt (tak, det har
jeg hørt *S*) og spør om han skal overtage. Jeg syntes jeg har kørt
langt og vil være glad for et par timer inden vi er fremme, så han får
rettet i hånden mens jeg powernapper de sidste timer inden vi er fremme.
Vi er fremme i Sølden omkring 08:00 og får nøglerne til værelserne. Da
klokken slår 11:00 står jeg i 3249 meters højde med ski på fusserne
Det skal så også lige siges at vi tog ned fra bjerget omkring 15:00 og
jeg fik lige et blackout p ået par timer inden vi skulle ud og spise
noget mad *S*
Jeg har vel kørt i omkring 10 timer uden stop, men har på intet
tidspunkt haft tanker om træthed. Derfor syntes jeg ikke at det er en
"forkert" måde at køre på. Vi kommer relativt hurtigt frem, får en hel
dag mere på ski og det er vel i bund og grund det det handler om
Men som du er lidt inde på, så er det hele et spørgsmål om temperament!
Nogle kan køre fornuftigt på en måde, andre på en anden. Så mit til alle
tider bedste råd kan ikke slå fejl:
Citat--->
Føler du dig træt eller på anden måde tænker på at det måske er på tide
at tanke, tisse, eller..... for lige at få en pause----> Så skift
chauffør hvis det er muligt.<---Citat slut
> Nok skal vi hurtigst muligt til et bestemmelsessted, men??
Ti hi, jeg vil ikke bruge mere tid i min korte ferie på transport end
højest nødvendigt
> At sove på en rasteplads, så skal man i alle tilfælde ind på en rasteplads,
> hvor der er tank/kiosk, samt masse af lastbiler.
> Principielt sover jeg ikke på rastepladser, de bliver kun brugt til korte
> hvil.
Jeg har også læst med mht. alle de skrækhistorier der kommer frem på
forsiderne. Men tager det lidt på samme måde som når EB skriver at det
er dødsens farligt at køre på cykkel i Kbh eller køre i bil på en
motorvej uden 80 airbags og styrthjelm i en monster sikret bil....
Husk på hvor mange 100-tusinder af mennesker der hvert år "overnatter"
på en resteplads i Tyskland, men som man aldrig hører en brik om. Det er
jo altid kun når det går galt at det kommer frem! Mener kun jeg i år har
hørt om 3 tilfælde hvor de er blevet røvet/bestjålet! Jeg er da enig et
langt stykke af vejen når man snakker om at sikre det man kan, men der
er altså stadig rigtig langt imellem er det rent faktisk går galt. Jeg
kører stadig på cykkel i kbh. og min lille røde bil har altså kun 7
airbags og er bygget af en franskmand. Røgalarm, gasalarm, tyverialarm,
videoovervågning, panserede døre, skudsikre væste mm. har jeg stadig
ikke brugt en øre på. Måske er jeg bare hældig, det ved jeg ikke. Men
har ikke tænkt mig at bruge fem flade øre på det så længe der ikke er
nogle myndighedder der rent faktisk går ind og siger det er mere eller
mindre påkrævet.
Jeg håber alle kan læse imellem linierne at det "kun" er min måde at
gøre tingene på, min alder, min bil, mine erfaringer osv. Kan andre lære
eller bruge noget af det så vil det kun glæde mig. ->Om<- man kan bruge
det til noget er igen helt op til den der sidder med rettet og en
fornuftig bevisthed
--
->Yours Faithfully<-
//Beach
->DK 4000 Roskilde<-
->
http://freestyle.dk<-