spørgsmål....
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-05-01 19:55

jeg har lige et spørgsmål jeg vil kaste ud i gruppen.....

p-piller til vores dejlige missere.... godt eller skidt???

og situationen jeg her snakker om er om det er skadeligt for katten at
få dem i et begræset tidsrum.... mens man feks sparer sammen til en
sterilisation?

og... så ville jeg høre hvad den normale alder for en hunkat at blive
kønsmoden i er... hvor gammel skal hun være før man kan sterilisere
hende???

--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Fra : Camilla Scharff

Dato : 02-05-01 20:09

Sabina Hertzum <sabina@worldonline.dk> skrev...

Hej Sabina

> p-piller til vores dejlige missere.... godt eller skidt???

Som udgangspunkt - skidt...

> og situationen jeg her snakker om er om det er skadeligt for katten at
> få dem i et begræset tidsrum.... mens man feks sparer sammen til en
> sterilisation?

.... dog er det yderst sjældent, at en kat tager skade af at gå på p-piller i
fx 6 mdr. - men der er altså nogle katte, som tåler hormonbehandlinger
dårligt, og måske får livmoderbetændelse. Du kan sagtens lade din kat få
p-piller indtil du har fået skrabet penge sammen til sterilisation.

> og... så ville jeg høre hvad den normale alder for en hunkat at blive
> kønsmoden i er... hvor gammel skal hun være før man kan sterilisere
> hende???

Det er forskelligt - mellem 8 og 12 måneder, og nogle før og nogle efter
(rigtig brugbart svar, ikke? Sterilisation kan udføres når du vil,
groft sagt - dog er nogle dyrlæger stadigt uvillige til at neutralisere før
katten er kønsmoden, på trods af de videnskabelige facts, som siger at det
kan man sagtens!

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fra : Ulla

Dato : 04-05-01 09:00

> p-piller til vores dejlige missere.... godt eller skidt???

Skidt, skidt, skidt. De kan ikke tåle den kraftige hormonbehandling og får svulster og andre ubehageligheder.

> og situationen jeg her snakker om er om det er skadeligt for katten at
> få dem i et begræset tidsrum.... mens man feks sparer sammen til en
> sterilisation?

Øhm ,det kommer nok lidt an på hvor lang tid det vil tage at spare sammen. Jeg vil mene at et halvt år må være absolut max.

> og... så ville jeg høre hvad den normale alder for en hunkat at blive
> kønsmoden i er... hvor gammel skal hun være før man kan sterilisere
> hende???

Hunkatte bliver kønsmodne omkring ½ år, nogle før, nogle senere. Hankatte bliver som regel kønsmodne lidt senere. I teorien kan man vel sterelisere når som helst, men snak med din dyrlæge, der er delte meninger.

--
Med Venlig Hilsen Ulla

"Alt hvad jeg behøver at vide har jeg lært af min kat"
Af: Suzy Becker