USB connection mellem 2 computere
Fra : Peter Vogt

Dato : 31-05-04 22:33

Kan det lade sig gøre at udveksle filer mellem to computere via et USB kabel
?

eller skal jeg bruge et seriel kabel og i så fald... hvad hedder
programmerne nu til dages *s* mange år siden sidste gang, det var nødvendigt

Peter

Fra : Sune Storgaard

Dato : 01-06-04 00:40

Peter Vogt mumbled his insignificant opinion in:
40bba48a$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Kan det lade sig gøre at udveksle filer mellem to computere via et
> USB kabel ?

Ja, du skal dog bruge et specielt kabel som disse:
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/produktUgroup1.asp?para='USB_Datalink'

> eller skal jeg bruge et seriel kabel og i så fald... hvad hedder
> programmerne nu til dages *s* mange år siden sidste gang, det var
> nødvendigt

Også en mulighed, dog væsenligt langsomere. Et simpelt terminal program er
nok til serielt linket, men du kan også køre tcp/ip over det, som usb linket
gør.

Et netkort koster ikke mere end en flad 50'er, og med et crossover kabel
imellem kan du også hurtigt lave et netværk.

Hvad forsøger du at opnå?

Fra : Peter Vogt

Dato : 01-06-04 02:52

Jeg skal flytte nogle store filer til en lille bærbar uden cd'rom drev og
tricket skal gøres i DOS

Fra : Sune Storgaard

Dato : 01-06-04 06:12

Peter Vogt mumbled his insignificant opinion in:
40bbe15f$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Jeg skal flytte nogle store filer til en lille bærbar uden cd'rom
> drev og tricket skal gøres i DOS

I såfald er USB en dårlig løsning. Så er serielkablet og 2 terminal
programmer bedre, hastigheden er godt nok markant langsommere men det kan jo
stå og passe sigselv natten over. Et parallelt kabel er ganske vist
hurtigere men ikke helt så simpelt at få til at spille i dos.

Der er selvfølgelig også den nemme løsning med et program som
http://www.ritlabs.com/dn/ som er en "norton commander klon" og kan kopiere
via et serielt link, så kan det vist ikke blive nemmere.

Mens den kopierer kan du læse den her

Fra : Glenn Møller Holst

Dato : 01-06-04 06:56

Sune Storgaard wrote:

> Peter Vogt mumbled his insignificant opinion in:
> 40bbe15f$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> I såfald er USB en dårlig løsning.

Hej Sune og Peter

27 juni 2003, theinquirer.net: Yes, there are USB drivers for DOS...
Miracle-driver from Panasonic Japan does the unthinkable:
http://www.theinquirer.net/?article=10215

Hvad med at teste denne DOS USB driver:
http://www.bootdisk.com/usb.htm
Citat: "...There are several ways folks are getting their USB CDroms,
Hard Drives, and other drives to work in DOS. One is using what's known
as DUSE driver system
Example 1 Using DUSE

[config.sys]
device=a:\himem.sys
devicehigh=a:\emm386.exe
device=a:\usbaspi.sys
dos=high,umb

[autoexec.bat]
@echo off
duseldr a:\duse.exe
MSCDEX /D:USBCDROM /S /M:15 /V
...."

-

Den understøtter sikkert ikke USB 2.0 FullSpeed 480 Mbit/s

Det er dog utroligt at nogen stadig anvender DOS

BootDisks - PC Support - Essential Utilities:
http://www.bootdisk.com/

DOS 3.3 er også nævnt...Install Windows 95 And Windows 98

PS: Kunne I teste det og skrive om resultatet i denne nyhedsgruppe?

mvh/Glenn

-

Fra : Glenn Møller Holst

Dato : 01-06-04 07:17

Glenn Møller_Holst wrote:

> Hej Sune og Peter
>
> 27 juni 2003, theinquirer.net: Yes, there are USB drivers for DOS...
> Miracle-driver from Panasonic Japan does the unthinkable:
> http://www.theinquirer.net/?article=10215
Citat: "...
However, it should be noted that this driver will only map mass storage
devices like external hard disks, cd- roms, cd-rw, dvd-rom, zip, jaz,
ls-120, and flash memory to ASPI devices. Then you need an elusive "ASPI
mass storage driver" to map HDs and flash disks it to a drive letter in
DOS. This one goes by the name "di1000dd.sys", commonly referred to as
the "Motto Hairu USB Driver"
people have been able to use these "universal drivers" on a wide range
of systems with different USB connectivity, UHCI, OHCI, and USB 2.0's
EHCI with the NEC chipset
The Panasonic DOS drivers seem to work on most USB chipset
implementations, including Intel and NEC, as well as NVidia, VIA, and
SIS. It seems Panasonic engineers didn't want to have to write a driver
every time for every different chipset, so they wrote this "universal"
driver to work with all possible USB controllers
...."

-

Yes, there are USB drivers for DOS...:
http://www.freedos.org/freedos/news/newsitem/149.html

Interesting DOS programs:
http://www.opus.co.tt/dave/

Kommer fra denne side som sikkert snart forsvinder fra cachen:
http://www.google.dk/search?q=cache:grupare.com/store3/46/dos-driver-ms-usb.php

-

PS: MS er holdt op med at understøtte DOS - er de ikke?

De næste bliver vel trådløse drivere til Bluetooth og 802.11b/g?

mvh/Glenn

-

Fra : Esben Tærsker

Dato : 02-06-04 21:29

Sune Storgaard wrote:
> [...]
> stå og passe sigselv natten over. Et parallelt kabel er ganske vist
> hurtigere men ikke helt så simpelt at få til at spille i dos.

Hvad er det for noget pjat? Du nævner selv Norton Commander herunder, og
sidste gang jeg havde fingrene i det det program - netop for at overføre
filer på samme måde - var der fin understøttelse af parallel overførsel.

Såvidt jeg husker har den også en fin funktion, så man kan "klone" en
forbindelse. Altså hvis man kun ar Norton installeret på den ene pc, kan
man ved hjælp af et par simple dos-kommandoer starte en overførsel af
selve ncmain.exe (tror jeg) hvorefter man kan køre Norton Commander på
begge pc'ere.

Fra : JL med Liftmaster

Dato : 03-06-04 20:21

Jeg er helt vild med Total Commander.
Ja det er et Win-prg..
Men der findes en driver til dos. Som man installerede på dos-maskinen. Det
kigger så ud på lpt-porten. Og virker som en "server"
Det er et lille prg, der kan køres fra diskette. Det hedder lptdos,og kan
hentes samme sted som total cmd.
Man har så Total Commander (Wincmd) installeret på den anden maskine, der
kører som klient.
Man skal bruge et såkaldt paraellt Laplink-kabel.

Hvis man kører dos på begge maskiner, så kan man bruge fastlynx. (FX)

Hilsen Jl