Overfald på rasteplads mv
Fra : Harry

Dato : 31-05-04 15:48

Jeg har før advaret om dette, især før de store ferieture, hvor mange
har så travlt med at komme ud og hjem, at de ikke har tid til at tage
ind på en campingplads undervejs:

Læs et netop sket og skrækindjagende eksempel her:

http://www.campingferie.dk/h5_campingnyt/s/visnyhed.asp?nummer=1728

...og så god sommer til alle.

Harry

Fra : Henrik V.H.

Dato : 01-06-04 06:25

"Harry" <hansduggen@direkte.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> ind på en campingplads undervejs:
>
> Læs et netop sket og skrækindjagende eksempel her:

Det sker naturligvis. Sørgeligt for parret, og jeg håber ikke det går ud
over mig eller mine bekendte.
Skal man lave en statistik over hvor der er farligt at være på en
campingferie, tror jeg nu nok at det farligste sted stadigvæk er på
motorvejen. Det er der de farligste ting sker.
Når jeg tænker tilbage er det trods alt få gange jeg har fået en
førstehåndsberetning fra et overfaldsoffer. Oftest er det "nogen der kender
nogen" der beretter om noget, og når jeg på min vej gennem Europa ser
hvormange campingvogne der holder på rastepladserne om natten, så må det
stadig være en forsvindende lille del der bliver "udsat".
For min egen feries vedkommende, så rastepladscamperer vi stadigvæk på vejen
sydover

Om "politiet", tja hvad kan man sige, udover det Peer Neslein siger, lad dem
komme i patruljevogne og blå blink. Det samme med de "hjælpsomme" personer
de på vejen vinker ad dig og peger på din CV, sørg for at når du stopper er
det et sted med flere personer. Nåe ja det var også en historie.

Nåe men ellers god ferie.

Henrik

Fra : Harry

Dato : 02-06-04 00:11

[...]

Henrik, prøv at gå ind på Autobahn politiets hjemmesider - så ser du
mere rystende statistikker!!!
Vi har før diskuteret dette her - og hver gang bliver advarsler afvist
med (undskyld) tåbelige henvisninger til statistiske forhold - det
hjæler squ ikke dem, der bli r ramt.
Via min hjemmeside er jeg også i kontakt med mange ramte rejsende, og
det er bestemt ikke "nogen der kender nogen" og på mine rejser møder
jeg hver gang folk, som har prøvet det selv.
Du kan gøre som du vil - men du må ikke forlede andre til at gøre
ligeså - og slet ikke med så tåbelige argumenter.
Letsindighed straffes før eller siden - også den, der ræser hjem fra
Italien i 1 stræk uden nævneværdige pauser begår en tåbelig
letsindighed - det er bestemt ikke et godt råd at give videre (set i
en anden tråd).

Her er en side med anvisninger på overnatninger nær motorvejen:
http://users.pandora.be/leo.huybrechts/d-frame.htm

Brug campingpladserne - tænk dig om - og tænk også på familien.
God tur.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-06-04 11:08

"Harry" <hansduggen@direkte.org> wrote in message
> [...]
> ind på en campingplads undervejs:
>
> Læs et netop sket og skrækindjagende eksempel her:

Brug fornuften!
Overnatning på de store tyske rastepladser med betjening forekommer mig
aldeles sikker.
Og parret i historien virker nu ikke for snu - de spanske svindlere har
lugtet lette ofre!

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Sten Bo

Dato : 01-06-04 11:55

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> mig aldeles sikker.
> Og parret i historien virker nu ikke for snu - de spanske svindlere

Mener du gonat ole - pengene ligger i vinduskarmen? Skal man regne med
at uvedkomne brækker døren op snupper posen med sagerne. Tja. Hvor
mange har - f.eks. pengeskab Blir man holdt op med kniv eller våben er
det vist ligegyldigt hvor man gemmer værdierne.

På vej i havn overværede jeg engang, at et par kom ned på færgedækket
efter besøg i cafeteria. Manden går direkte hen ved siden af mig i
forstavnen for at kikke ud og konen lægger sin åbne taske indpå forsædet
af bilen. Den står med åbne vinduer for at køle af, og hun går så de 10
m.. hen til manden for at kikke med.

7 sek. senere komme hun i tanke om pengene i tasken - der var lige
vekslet 17.000 til D mark osv. - hele feriekapitalen minus
orudbetalt - og pengepungen bare lagt ned oven i "kurven".

Den var væk - nogen var fulgt efter fra vekslingen og havde set
chancen. Der var 800 passagerer og 250 biler. Hvem kan kende forskel på
kontanter.

De vendte bilen på kajen og returnerede gratis. Manden blå i hovedet af
raseri og konen grædende.

Hvor tit har man ikke lagt noget fra sig, fjollet - men sluppet heldigt
når man tænker på det bag efter. Min svigerinde fik dog engang stjållet
et dyrt camera fra bordet på resturangen - men vi alle sad ved bordet og
spiste. Triktyve - "bande" der afledte opmærsomheden med højrøstet
opførsel i anden ende af lokalet. Zap og det var væk.
Det skete såment i Sverige.

Vi bruger Visa og Marsterkort og har kun minimal kontantbeholdning.

Hilsen Sten Bo

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-06-04 16:34

"Sten Bo" <skrivtilgoss@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> Hvor mange har - f.eks. pengeskab Blir man holdt op med kniv eller
> våben er det vist ligegyldigt hvor man gemmer værdierne.

Nej, indbrud kan man være temmeligt værgeløs overfor - ligesom røveri, hvor
jeg da egentligt vil tro, at det nærmest er en fordel at have noget
værdifuldt, man kan aflevere.
Men at overnatte på en mørklagt rasteplads (sådan læser jeg det) kan godt
forekomme mig noget uigennemtænkt.

Og at konen følger med et par personer, man i forvejen har mistillid til,
det forstår jeg ikke.

vh

Fra : Sten Bo

Dato : 01-06-04 16:55

Jan Bøgh wrote:

> Og at konen følger med et par personer, man i forvejen har mistillid
> til, det forstår jeg ikke.

Som at kaste sig ud i ferie med sviger eller svogerfamilie man kan ha
mange grunde.

Hvis der smiles lidt i starten går man med på den værste. Hvordan kan
mennesker overhovedet fungere sammen uden lidt tillid. Brød og salt og
kemi.

Netop pointet for få folk på glatis - skab tillid. Ser du aldrig tv, -
hvor meget de kan få folk til med få rekvisitter og rette attituder. Er
man på fremmed grund er man ekstra sårbar. Forvirret over trafik,
stresset, sulten, skal tisse. Stop nu. Manden vinker til os.

Hilsen Sten Bo

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-04 17:17

> 7 sek. senere komme hun i tanke om pengene i tasken - der var lige
> vekslet 17.000 til D mark osv. - hele feriekapitalen minus
> orudbetalt - og pengepungen bare lagt ned oven i "kurven".

Er det ikke også lidt vildt at køre på ferie med 17.000,- i kontanter,
opbevaret i samme bunke ?
(Er det ikke også en dyr løsning og veksle så meget på færgen (kan det
overhovedet lade sig gøre ?) man må da kunne få en bedre kurs andre steder
?)

Mvh. Per.

Fra : Sten Bo

Dato : 02-06-04 07:05

Per Olsen wrote:

> [...]
> (Er det ikke også en dyr løsning og veksle så meget på færgen (kan det
> overhovedet lade sig gøre ?) man må da kunne få en bedre kurs andre

Måske lidt uprecist, kan ikke vide - Ja, det er da nogle år siden - det
var en blandet bunke valuta, ikke sikkert at alle var blevet vekslet,
men det oplyste tab. Som jeg husker det kunne man tidligere veksle
meget store beløb. Firma, last og bus chaffører, guider osv - men der
kom restriktioner - der igen blev strammet pga alle plattenslagerne
ølhandlere smuglere osv.
Der blev bla indført en tip ordning sådan at personalet kunne ringe
oplysninger til myndighedderne hvis der foregik noget lyssky. (Rart
hvis bilnr så var vedheftet)
Ofte set at alle "familiemedlemmer" i en gr. veksler hver sin pose
penge. Eller, at man ved korte overfarter rejste flere gange frem og
tilbage for at nå det hele.
Og personale ofte truet på livet - jeg ved hvor du bor osv. (Godt med
sammenhold - så "den" blev stoppet med det samme.)
Der er nu noget ved kontater. ( Veksling er en meget god forretning.
Frem og tilbage med den samme vare.)

Vi har altid delt vores beholdninger og gemmer så lidt et 3´sted. Men
Visa og Marster er nu en rar ting. Syns du 17.000 er mange penge?
Kommer helt an på hvorfor man rejser. Det er jo ikke camping al sammen.

Hilsen Sten Bo

Fra : Sten Bo

Dato : 02-06-04 07:47

> Per Olsen wrote:

man må da kunne få en bedre kurs

Glemte det, svinger, men som regel er der god konkurance fra vekslinger
i land. Så man følger bare kursen.
Forex i Helsingborg, kik på http://www.forex.se/ der også ligger på
gaden lige over for terminalen tar ikke vekselgebyr - og det gør resten
af vekslingerne som regel (man enes) sel v følgelig heller ikke. Nogen
gange.
Det kan dog svinge, sådan at en Svensk færge har en kurs og en Dansk en
anden og for at forvirre totalt også forskellig kurs på vare og priser
ombord - og også forskellig vareudbud så det er svært at sammenligne -
kendes også fra Rødby.

Har engang, over flere mdr. måtte sælge samme biletter til 2 forskellige
priser i Skr - fordi prisen både sv og dk ved et uheld - urolige tider -
var blevet trykt i sejlplanen. og kursen så skiftede. Hvis folk
insisterede på at betale vinter køreplansprisen skulle de ha den - og
jeg måtte så søge etaten om differancen - særligt skema - da der ved
afregning ellers opstod veksel minus. Tal om at holde masken - til grin.
Det var dengang en SV kr. var opp i 133/38 og en bilbillet kostede 30 kr
Og benzinen i Sv 92 øre l. og 2.87 herhjemme.

Ikke mærkeligt at de skulle i EU. Nu har de også banditter på E 6 - for
at blive i tråden

Hilsen Sten Bo

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 01-06-04 20:45

"Harry" <hansduggen@direkte.org> wrote in message

snip en sørgelig historie.

Jeg kan kun anbefale at man hvis man vil overnatte på rastepladser, at man
så kun gør det på de store oplyste med tankstation. Her tor jeg ikke
risikoen er meget størrer end så mange andre steder.

MEN med hensyn til at ignorere et pollitiskilt, må jeg på det kraftigste
FRARÅDE dette. Hvis man føler sig usikker må man gøre tegn til "politibilen"
at man kører til nærmeste rasteplads, hvor der er mange mennesker. Man skal
ikke forsøge at stikke af fra det der muligvis er politiet.

Peter

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 02-06-04 00:01

hansduggen@direkte.org (Harry) wrote in message news:<b1c280f2.0405310647.5c280fe9@posting.google.com>...
> [...]
> ind på en campingplads undervejs:
>
> Læs et netop sket og skrækindjagende eksempel her:

EN ÆVLE BÆVLE HISTORIE FRA DE VARME LANDE, SOM IGEN I ÅR SKAL SKABE
FRYGT HOS ALLE SOM SKAL SYD PÅ.

HISTORIER FRA ANDEN ...FEMTE HÅND ER TIL AT GRINE AD.

Hilsen verner

Fra : phk

Dato : 02-06-04 00:59

> [...]

> ind på en campingplads undervejs:
>
> Læs et netop sket og skrækindjagende eksempel her:

Ægteparret havde hørt om overfaldene - oven i købet installeret ekstra lås,
men! "Vi pakkede sammen og kørte til en anden og mere oplyst plads".

"Det sker altid for de andre ..."
--
Per, Esbjerg