Skærme
Fijala 3554
Hvilken 19" fladskærm ?
Fra : P Kaasing

Dato : 31-05-04 16:21

Hej

Jeg ved godt der er utallige forespørgsler af den slags, og mange sidder
sikkert og brækker sig over min nu.
Men jeg synes de fleste går på 17" markedet, og kun ganske få omkring 19".
Skærmen skal gerne være sort, jeg regner med et budget på omkring 5000,-
Den skal bruges til spil, billedbehandling og almindeligt kontorbrug. Det
der vægtes højest er nok spil.
DVI er vel også et krav.

/Poul

Fra : Madsen

Dato : 31-05-04 17:58

On Mon, 31 May 2004 17:20:55 +0200, "P Kaasing"
<ikkenogen@microhot.com> wrote:

>Det
>der vægtes højest er nok spil.
>DVI er vel også et krav.
>
>/Poul

Jeg var selv efter en 19 tommer til spil. Men jeg endte ud med en 17
tommer da der efter min mening endnu ikke er 19 tommer skærme der kan
følge med i spil.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-05-04 19:33

> [...]
> Den skal bruges til spil, billedbehandling og almindeligt kontorbrug. Det

Mig bekendt laves der ikke 19" TFT skærme med hverken S-IPS, IPS eller TN+
panel, der har respons under 25ms.

Disse 3 typer paneler er bedst egnet til spil - særligt S-IPS, da selv
paneler af denne type med 25ms repons langt bedre kan håndtere action spil
end tilsvarende MVA og PVA TFT paneler kan med samme responstid, fordi
S-IPS panelet håndtere skiftet mellem gråtoner langt hurtigere og mere
flydende, hvilket får en S-IPS panel skærm med 25 ms til at virke hurtigere
end en tilsvarende 25ms PVA eller MVA panel skærm.

Jeg har dog set, at der er en 19" TFT med PVA paneler, der holder 20ms
repons, og desunden fine billedegenskaber.

Her taler jeg om:

Samsung 193P, 20 ms repons fine billedegenskaber - set til 6.000 kr på
edbpriser

Nec laver en 1960NXI med S-IPS panel, der ligger på 25ms repons, men fordi
det er S-IPS, så skulle de 25ms respons være acceptabel til spil.
Den ligger også på ca. 6.000 kr

Liyama skulle også lave en 19" TFT med IPS panel, vist ikke S-IPS (S-IPS er
en nyudvikling af IPS) - ved ikke om der er flere.

Rent design mæssigt (hvis det skulle interesserer dig) så er Nec 1960NXI
lavet i samme NEC TFT stil, som de forgående 10+ andre modeller - alle
sammen i en meget klodset kantet plastik kasse, der KUN efter min mening
tager sig godt set lige forfra - fra siden og bagsiden ser den efter min
mening meget klodset, kantet, tyk og lidet attråværdig ud for en TFT, der
er produceret i 2004 - men NEC holder sig til det samme industrielle
kantede design, hvilket vel er OK - for mange kan lide dette design -
særligt tyskerne på prad.de er vilde med NEC - så det grænser til en
forudindtaget snobbe effekt :)

NB prad.de er et web forum for TFT freks, og de har virkelig tjek på
tingene derinde - i hvert fald de fleste :)

Samsung 193P er derimod efter mine mening som altid med Samsung lavet i et
flot, indbydende design, set fra alle vinkler - men har aætså PVA panel og
ikke det efter min mening bedre S-IPS panel.

Dog skal du vide, at PVA paneler på nogle fronter er ved at overgå S-IPS -
særligt når det gælder visse farveområder har PVA udviklet sig meget - og
er vel nok samlet set måske en tand bedre til at vise farver korrekt end
S-IPS er - men det er nede i detaljer og vil variere fra skærm til skærm,
da industriel masse produktion også betyder stor varians i hvor ensartet
kvaliteteten af samme typer skærme er.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-05-04 19:42

NB.

Hvis du alligevel er oppe og give 6.000 kr, og gerne vil bruge din skærm
til spil, så ville jeg overveje om ikke jeg kunne hive 2.200 kr mere frem
og så kigge på en 20,1" TFT@1600X1200.

Kan du få fat i en Viewsonic Vp201s produceret efter december 2003, så er
du sikker på at den kommer med det nye S-IPS 16ms respons panel.
Ellers kig på en Dell 2001FP, der har samme nye panel og et efter min
mening ligeså flot design - med et meget smalt tyndt panel for en 20" (kan
bedre lige foden på Dell 2001F personligt, men det er subjektivt)

Du kan også kigge på HP2035, der indeholder samme panel, som de ovenfor -
den ligger vist til 8.500 kr på edbpriser.dk

Du vil blive ekstremt glad for den ekstra skærmplads en 1600X1200 20,1" TFT
vil give dig.
1280X1024 er ikke vildt meget - du skal stadig scrolle en del på inetsider
og i word dokumenter og mails.
Med 1600X1200 scroller du meget mindre.
Men det kræver at du ikke har svage øjne - folk over 60 år vil jeg ikke
anbefale en 20"@1600X1200 :(

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jonas

Dato : 31-05-04 20:23

Du kan få en iiyama 19" med 25ms IPS panel hos shg.dk for 5k. Har den selv,
er glimrende til spil og film.

Fra : P Kaasing

Dato : 31-05-04 22:55

Takker for alle jeres svar. Økonomien betyder altså noget, så jeg tror jeg
vil kigge efter en Iiyama 19", det må være den der hedder Iiyama ProLite
E481S-B.

/Poul

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-06-04 09:38

In article <40bba990$0$3050$14726298@news.sunsite.dk>, P Kaasing wrote:
> Takker for alle jeres svar. Økonomien betyder altså noget, så jeg tror jeg
> vil kigge efter en Iiyama 19", det må være den der hedder Iiyama ProLite
> E481S-B.

Har lillebroderen E431 - og synes den er rimelig god. Jeg forstår
ikke hvad du vil med 19". Det er samme opløsning som 17". Så du får
ikke mere skærmplads for pengene, kun et større billede med de samme
pixels. Ville selv gerne have haft 16000x1200 pixels i 19", men det
sælges ikke.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : E. Jensen

Dato : 01-06-04 12:30

> [...]
> Den skal bruges til spil, billedbehandling og almindeligt kontorbrug. Det

Se forsiden på www.prad.de idag. Der er link til test af ny Philips 19" med
16 ms responsetid til en billig penge. Skulle være et TN panel der er i.
Måske dette
http://www.lgphilips-lcd.com/en/product/monitor.html?tg=view&idx=194.

Ellers findes der også en Fujitsu p19-1a monitor med s-ips panel
(http://www.lgphilips-lcd.com/en/product/monitor.html?tg=view&idx=193 ). Se
mere på www.prad.de under deres "test-berichte".

Til sommer skulle der komme 19" paneler med 12 ms opdateringshastighed.
Correct me if I'm wrong.

mvh E

Fra : P Kaasing

Dato : 02-06-04 08:53

Ok, jeg tror måske jeg venter med at købe så. Så må jeg jo klare mig med min
15" indtil der kommer en ordentlig 19" med lav responstid.

/Poul

"E. Jensen" <FjernMigebbehoegjensenFjernMig@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40bc68d4$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Barry

Dato : 02-06-04 20:04

Hej

Jeg har prøvet en Samsung 193P - Den er fin til alt andet end spil. Der er
den til gengæld også helt håbløs.
Jeg venter også til at der kommer nogle 19" med hurtigere paneler. Men de
skulle også være lige på trapperne.

Barry

Fra : sbygel

Dato : 02-06-04 21:36

"Barry" <nonono@nevergonnaget.it> wrote in message
> [...]
> den til gengæld også helt håbløs.
> Jeg venter også til at der kommer nogle 19" med hurtigere paneler. Men de

Store eller små trapper :) ? Nogen der ved hvornår det bliver?

/sbygel

Fra : C.Stensgaard

Dato : 18-06-04 01:32

Hej Poul

Jeg havde samme havde samme kriterier som du, da jeg i dag besluttede mig
for at købe en 19" fladskærm. Jeg skrev til SHG for at høre hvad de
anbefalede....Ilyama, Viewsonic, Samsung, Dell*

Mine krav var at den havde meget høj kontrast
At den kunne tiltes 90 grader
At den kostede ca. 5000,-
At den var sort

Jeg fik et meget hurtigt svar : Samsung Syncmaster 910T - en helt ny skærm.

Og jeg må sige at jeg er IMPONERET.

Den koster 5199,- og at den kan tiltes når man redigerer billeder er EN GOD
TING.

Claus