Haster: dyrlæge nu/vente Pludselig smerter~
Fra : David Holm

Dato : 31-05-04 13:07

Hej

Vores 9 år gamle labrador begyndte pludselig at hyle helt vildt da hun
rejste sig idag. Hun blev ved at hyle i flere minutter og ville ikke støtte
på benet. Tilsidst lykkedes det og at få lagt hende ned på siden og hun
holdt op med at hyle. Efter nogle minutter prøvede vi at bevæge alle led,
massere poten let, og vi undersøgte meget grundigt om der skulle være noget
i eller imellem trædepuderne. Der er nu gået ca 1 time siden hun hylte og
hun kan nu gå uden at hyle, men halter kraftigt på forpoten.

Hun har ikke været udsat for noget "unormalt" dvs. hun har gået ture af
normal længde og har ikke sprunget eller gjort andet der evt kunne forklare
de pludselige smerter.

Spørgsmålet er så om vi skal tage til dyrlæge med det samme eller vi kan se
tiden an og evt tage til dyrlægen med hende imorgen?

På forhånd tak!

Line og David

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-04 13:17

"David Holm" <wormie_fjern@fjern_alberg.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
se
> tiden an og evt tage til dyrlægen med hende imorgen?

Hej!

Det er altid en god idé at ringe til dyrlægen og høre ad. Det kræver
selvfølgelig at man har en fornemmelse af om dyrlægen virkelig vil se på
kræet, eller om det er for at få penge på lommen..

Selv tvivler jeg aldrig og vil hellere tage til dyrlægen en gang for meget
end for lidt.

God bedring med hende!

-Camilla

Fra : David Holm

Dato : 31-05-04 13:59

> Det er altid en god idé at ringe til dyrlægen og høre ad. Det kræver
> selvfølgelig at man har en fornemmelse af om dyrlægen virkelig vil se
> på kræet, eller om det er for at få penge på lommen..
Problemet var at man kun kunne komme til at snakke med en sekretær og ikke
selve dyrlægen hos nærmeste dyrehospital.

I mellemtiden er hun begyndt at støtte mere på benet og opfører sig helt
normalt så jeg tror vi venter til imorgen med at tage hende til dyrlægen...

Tak for svaret!

mvh

David

Fra : Erik Aalund

Dato : 31-05-04 14:18

Kunne det ikke tænkes at hun har ligget forkert og derved fået svære kramper
i benet/poten.

Hilsen
Erik

Fra : Karina og Christian

Dato : 31-05-04 14:13

"David Holm" <wormie_fjern@fjern_alberg.dk> wrote in message
> [...]
se
> tiden an og evt tage til dyrlægen med hende imorgen?

Jeg tror, vi fornylig har oplevet noget tilsvarende. Vores 8 år gamle hund
begyndte også pludselig at halte på det ene forben, som han ikke rigtig
ville støtte på. Vi fik ham også lagt ned, og fik poten undersøgt, og vi
prøvede at bøje lidt i hans ben og strække lidt i det for at se, hvorfra
smerten kunne stamme. Vi kunne dog ikke rigtig lokalisere det.

Han bryder sig ikke rigtig om dyrlæger (fordi han har været der så meget i
sit liv), så vi traf beslutning om at vente lidt tid for at se, hvad der
ville ske. Næste dag var der intet at mærke, og der har ikke været noget at
mærke siden da.

Jeg kan selvfølgelig ikke sige, hvad I skal gøre, for jeg vil aldrig råde
nogen fra at tage til dyrlægen, for som nogen også siger så hellere en gang
for meget end en gang for lidt.

God bedring med hende, og vi vil selvfølgelig gerne høre, hvordan det går
med hende.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Jimmy

Dato : 31-05-04 15:05

> [...]

se
> tiden an og evt tage til dyrlægen med hende imorgen?

Hvad kan I vinde ved at vente? (Altså udover de 100 kroner I sparer)
Hvad kan I tabe ved at vente?

Hvorfor ringer I ikke til en dyrlæge og beder om deres professionelle mening
frem for en flok ikke-fageksperter på en tilfældig nyhedsgruppe?

/Jimmy

Fra : Karina og Christian

Dato : 31-05-04 15:23

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> wrote in message
[klip]
> Hvad kan I vinde ved at vente? (Altså udover de 100 kroner I sparer)

Jeg tror nu ikke, det koster noget at ringe at spørge dyrlægen?

Men skal man derhen koster det selvfølgelig noget, og da det er helligdag,
er det formentlig en noget højere takst.

Selv ville jeg aldrig og har aldrig tænkt mig om to gange, før jeg har
ringet til dyrlægen, når der har været noget i vejen med min hund, hvilket
der ved Gud har været en del gange. Jeg synes dog, at et ømt ben er noget
anderledes end hvis hunden f.eks. kaster voldsomt op, har diarre eller
andet. Som jeg har skrevet i mit indlæg valgte vi selv at se tiden lidt an,
da vores hund havde samme symptomer, og det forsvandt, og vi har aldrig
mærket noget til det siden hen.

> Hvorfor ringer I ikke til en dyrlæge og beder om deres professionelle
mening
> frem for en flok ikke-fageksperter på en tilfældig nyhedsgruppe?

Er dette en tilfældg nyhedsgruppe? Jeg er enig i, at der mig bekendt ikke er
nogen dyrlæger til stede her - men derfor kan det altid være en god ide at
vende et spørgsmål med andre hundeejere her - særligt, hvor der ikke (mig
bekendt) er tale om en alvorlig eller livstruende situation.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 31-05-04 17:46

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> Er dette en tilfældg nyhedsgruppe? Jeg er enig i, at der mig bekendt ikke
er
> nogen dyrlæger til stede her

Måske ikke, men jeg mener da Holm har "foden inde" hos en dyrlæge ( eller
har haft ), så måske kunne hun komme med et udemærket bud ( der til ikke
sagt at vi andre ikke kan det ).

Til Line og David

Vil jeg blot ønske jer rigtig god bedring med hende, håber i vil fortælle
hvordan det løbende går med hende

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Karina og Christian

Dato : 31-05-04 18:38

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> wrote in message
[klip]
> Måske ikke, men jeg mener da Holm har "foden inde" hos en dyrlæge ( eller
> har haft ), så måske kunne hun komme med et udemærket bud ( der til ikke
> sagt at vi andre ikke kan det ).

Med al respekt - så må jeg sige, at enten så er man dyrlæge, eller også så
er man ikke dyrlæge ligesom alle os andre, og så er det en lægmands mening,
og det er bestemt også helt fint

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 31-05-04 19:44

> Med al respekt - så må jeg sige, at enten så er man dyrlæge, eller også så
> er man ikke dyrlæge ligesom alle os andre, og så er det en lægmands
mening,
> og det er bestemt også helt fint

delvis enig , men hvis man nu arb på en dyreklinik som sygeplejeske
f.eks, så burde man måske ha' en bredre viden end du og jeg *S*.

Mange venlige hilsner fra

Bolette

Fra : Karina og Christian

Dato : 31-05-04 20:38

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> wrote in message
[klip]
> delvis enig , men hvis man nu arb på en dyreklinik som sygeplejeske
> f.eks, så burde man måske ha' en bredre viden end du og jeg *S*.

Ja bestemt - hvis man /er/sygeplejeske Men som sagt, hvis der er tale om
en, der har arbejdet i en klinik, så vil jeg da helt sikkert lytte til
vedkommende, men jeg vil nok ikke vægte det meget anderledes, end hvis det
var en hvilken som helst anden "lægperson" med forstand på dyr, der udtalte
sig

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Jimmy

Dato : 31-05-04 18:12

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
> "Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> wrote in message
> [klip]
>
> Jeg tror nu ikke, det koster noget at ringe at spørge dyrlægen?

Det tror jeg heller ikke, og det var heller ikke pointen.

Mit pointe er at en simpel cose-benefit analyse bør fortælle at man da skal
tage til dyrlægen fremfor at vente.

Som jeg læste spørgsmålet gik ikke på, hvorvidt dyret skulle til dyrlægen,
men hvornår.

Jeg kan ikke se andre grunde til at vente end nærigheden over at skulle
betale den ekstra takst, når det er uden for åbningstid.
Jeg ville personligt ikke tøve meget mere end cirka et halvt sekund før jeg
tog min hund til dyrlægen, hvis der var noget galt.

Imidlertid ville jeg altid ringe til dyrlægen først, hvorefter han kunne
berolige mig med at den blot skulle have ro eller at jeg først skulle komme
dagen efter.

Der har desværre været mange indlæg, hvor folk spørger om de skal vente,
samt deres opdatering om at dyret enten er dødt eller at der ville have sket
noget slemt, hvis de ikke var taget afsted.

For en god ordens skyld: Jeg tror ikke hunden dør i det konkrete tilfælde,
men har den så ondt at den piver kan jeg vitterligt ikke forstå at man kan
skrive et par få linier til en nyhedsgruppe for at få stillet en diagnose af
ikke-faglærte!

Mvh
Jimmy

Fra : David Holm

Dato : 31-05-04 16:38

>Hvorfor ringer I ikke til en dyrlæge og beder om deres professionelle
mening
>frem for en flok ikke-fageksperter på en tilfældig nyhedsgruppe?
Jeg ringede med det samme til nærmeste vagt dyrlæge men kunne ikke
umiddelbart komme til at tale med dyrlægen idet vedkommende var i gang med
en konsultation. Dyrlægen skulle imidlertid ringe tilbage...

Sandy har i mellemtiden fået det bedre og støtter nogenlunde på benet. Hun
halter dog stadig en smule og har en enkelt gang givet et lille piv.

mvh

David

Fra : David Holm

Dato : 02-06-04 06:25

Hej allesammen og tak for alle jeres svar!

Vi fik Københavns dyrehospital overtalt til at få en dyrlæge til at
ringe tilbage til os. Deres dyrlæge mente heller ikke der var noget akut
idet Sandy næsten var holdt op med at halte. Men hvis vi virkelig var
meget bekymrede kunne vi jo komme og få taget et røntgen billede.

Vi var ved vores egeb dyrlæge med Sandy igår (tirsdag) og hun bekræftede
os i at det var OK at vi havde ventet til tirsdag med at tage Sandy til
dyrlæge. Dyrlægen mente det var en fibersprængning eller lign som gjorde
ekstra ondt fordi Sandy har gigt. Vi fik smertestillende samt
MSM/hestepiller til hende, som efter sigende skulle have en god effekt.
Dyrlægen var 99% sikker på at det var gigt så hun ville ikke have et
røntgenbillede med det samme idet hun sagde at det sjældent gav ekstra
oplysninger. Hunde med svære forandringer i leddene kan være smertefri
mens hunde hvor man ikke kan se noget på leddene kan have meget svære
smerter...

Nu håber vi så at pillerne har en gavnlig effekt på gigten! Er der nogen
her i gruppen der har gode/dårlige erfaringer med MSH/hestepiller?

mvh

Line og David