Køleskabsproblem
Fra : phk

Dato : 31-05-04 11:34

Jeg kan ikke tænde for mit køleskab på gas. Der kommer godt nok flamme og
jeg venter på den bliver varm, men når jeg slipper knappen efter at have
holdt knappen inde i over 1 minut går flammen alligevel ud.

Nogen der ved hvad der er galt og hvad det koster?

--
Per, Esbjerg
der forbander den slags problemer lige op til sommeren :)

Fra : Per

Dato : 31-05-04 13:51

Der sidder en føler som mærker at flammen er tændt ligesom på komfuret ( de
små "spidse tingester" ved brænderne).
Det kan være flammen i køleskabet ikke kan nå føleren p.g.a. snavs.
Prøv at køre ned til et værksted eller tankstation der har trykluft og blæs
ned i luftindtag / udtag til køleskabets "skorsten".... ikke den del af
risten som er til køling af bagsiden !!, men lige ved siden af.
Så kan det være at snavs og rust blæses ud og flammen kører konstant.

Hilsen Per.

Fra : phk

Dato : 31-05-04 15:20

"Per" <per-a@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> risten som er til køling af bagsiden !!, men lige ved siden af.
> Så kan det være at snavs og rust blæses ud og flammen kører konstant.

Tak for rådet - det vil jeg lige gøre ved lejlighed :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Torbenth

Dato : 31-05-04 18:05

> Tak for rådet - det vil jeg lige gøre ved lejlighed :)

Hej.

Hvis du vil gøre det på den rigtige måde, så får du gastestet anlægget med
køleskab. Kulilte er noget frygteligt noget og en gaseksplossion er ingen
spøg.
Det koster ca. 450,00 kr. at gøre det rigtige.
God sommer.

Mvh.
Torben

Fra : Per

Dato : 31-05-04 18:18

Det er rigtigt at man skal gasteste sin CV efter en reparation, men det skal
foregå efter reparationen. En rensning med trykluft er ikke en reparation,
hvor man adskiller dele.

Og gastesten koster så 450 kr oveni.
I dette tilfælde vil gastesten sikkert sige at alt er i orden ... ingen
utætheder.
Men køleskabet fungerer stadigvæk ikke efter testen!

Hilsen Per.

Fra : Torbenth

Dato : 31-05-04 22:07

> I dette tilfælde vil gastesten sikkert sige at alt er i orden ... ingen
> utætheder.
> Men køleskabet fungerer stadigvæk ikke efter testen!

Hej.
Jeg anbefaler at få gastestet efter trykluftbehandlingen. Det var
selvfølgelig ikke skåret ud i pap, men jeg tror nu nok, at flertallet
forstod pointen.

Mvh.
Torben

Fra : Per

Dato : 01-06-04 06:37

Hej Torben.
Jeg skar ikke noget ud i pap - men pointerede bare at fordi man renser
noget, behøver man vel ikke at teste hele anlægget.
Når jeg renser brænderne på komfuret, farer jeg ikke ned og får gastestet
bagefter. Vi havde gasanlæg i køkkenet da jeg var barn, og var vant til omgå
de "farlige" ting
Det er jo heller ikke sikkert at en rensning hjælper. Føleren kan jo være
defekt, og det er god ting, at når man slipper knappen lukkes der automatisk
for gassen !

Hilsen Per, Viby Sj.

Fra : Torbenth

Dato : 01-06-04 12:55

> Hej Torben.
> Jeg skar ikke noget ud i pap - men pointerede bare at fordi man renser
> noget, behøver man vel ikke at teste hele anlægget.

Nej, men det bliver nok ikke billigere af, at man kun tester den ene del. Og
så er man på den sikre side. Vognene skal jo være testet, når man vil ligge
på en campingplads.
Desuden er gas noget farligt noget, og sker der et uheld og man selv har
rodet med installationen, er man lidt på herrens mark.
Så for ens og alle andres skyld, sørg for at gasinstallationen er iorden og
testet af autoriseret værksted.
Havde selv et problem med min varmeovn som ikke ville tænde. Spurgte en aut.
til råds og han sagde, at den nok bare skulle have lidt trykluft.
Men det måtte jeg ikke rode med, da den efterfølgende skulle testes for at
være lovlig. Jeg måtte godt selv tryklufte, men skulle gasteste den hos aut.
Og han skulle ikke have mere for at tryklufte den og gastest bagefter.

Mvh.
Torben

Fra : phk

Dato : 01-06-04 13:12

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

aut.
> Og han skulle ikke have mere for at tryklufte den og gastest bagefter.

Hvis en smule trykluft er farlig for et gasanlæg, så er der (sgu) noget
grundlæggende galt med gasanlægget.

Mon ikke han bare lige har set chancen for at score en stak penge fra dig i
sikkerhedens navn?

--
Per, Esbjerg

Fra : Torbenth

Dato : 01-06-04 15:37

> Hvis en smule trykluft er farlig for et gasanlæg, så er der (sgu) noget
> grundlæggende galt med gasanlægget.
>
> Mon ikke han bare lige har set chancen for at score en stak penge fra dig
> sikkerhedens navn?

Nej, det er een jeg kender i forvejen.
Problemet kunne være at trykluften blæste f.eks. rust ned i dysen, samt
muligheden for at noget var tæret så trykluften kunne gøre skade.
Han har skiftet gasovn (jeg havde selv en reserveovn) + ny skorsten +
gastest for ialt 700,00 kr. Vel at mærke på campingpladsen, hvor vi ligger.

Mvh.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 01-06-04 15:42

> [...]
aut.
> Og han skulle ikke have mere for at tryklufte den og gastest bagefter.

Helt fint og jeg er enig med dig i at man selvfølgelig skal have testet sit
gasanlæg ca. hvert andet år. Men selvfølgeligt er det ikke nødvendigt at
tæthedsprøve anlægget fordi man puster noget snavs ud af brænderen, så
skulle man jo også teste hver gang man bytter gasflasker.

Mvh. Tommy

Fra : Torbenth

Dato : 01-06-04 21:15

"Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tæthedsprøve anlægget fordi man puster noget snavs ud af brænderen, så
> skulle man jo også teste hver gang man bytter gasflasker.

En gastest hos en aut. er lige lidt mere en at prøve om anlægget er tæt.
Hvad ville du sige til, at du fik gang i køleskabet og det derefter viste
sig, at hvis flammen gik ud, fortsatte gassen med at strømme ud?
Hvad ville du sige til, at køleskabet kølede, flammen var der, men den
brændte ikke rigtigt og der udviklede kulilte.
Englene flyver, og fra tid til anden kan man læse i avisen, at et eller
andet var gået galt. Det er virkeligheden. For sølle 450,00 kr og andres
misforståede råd om at det sandelig ikke var nødvendigt med at kontakte et
aut. værksted.
Hver eneste gang der er problemer med gasanlægget, s k a l man kontakte et
aut. værksted!!!

Mvh.
Torben

Fra : Tommy Hansen

Dato : 01-06-04 21:39

> [...]
> aut. værksted.
> Hver eneste gang der er problemer med gasanlægget, s k a l man kontakte

Ja, ja - små slag.

Du ødelægger jo ikke thermosikringen ved at puste støv væk fra brænderen og
den sikrer jo at der ikke kommer gas ud uden der er flamme. (en ting der
også tjekkes ved eftersyn)

Jamen, kære ven - man puster netop brænderen ren for at den skal brænde
rent. Hvis du vidste hvad der kan komme derned - rustskaller, insekter m.m.

Jeg skrev at det ikke er nødvendigt med gaseftersyn efter at have pustet
brænder ren - og det er korrekt.

Jeg har arbejdet med N- og F-gas i 20 år. (A-certifikat)

Jeg mener også jeg skrev at eftersyn hvert andet år var nødvendigt.

> Hver eneste gang der er problemer med gasanlægget, s k a l man kontakte
et
> aut. værksted!!!

Enig ! - men ikke for at rengøre brænderne - heller på komfuret.

Mvh.

Fra : Torbenth

Dato : 01-06-04 23:06

> [...]
> et
>
> Enig ! - men ikke for at rengøre brænderne - heller på komfuret.

Når du har arbejdet så mange år med gas, forstår jeg ikke, at du kommer med
dine indvendinger.
Hvis man kender til, hvad man har med at gøre, er der ikke så mange
problemer. Men i en nyhedsgruppe, er der så mange flere som ikke kender til
disse ting.
Derfor er det nødvendigt at understrege alvoren i forbindelse med gas.
Og desuden, hvis du får afprøvet dit anlæg hvertandet år, kommer du heller
ikke lige pludseligt ud for at der er noget ivejen.
Har du en ældre/gammel campingvogn som du har købt brugt, ved du ikke
hvordan den er blevet holdt vedlige.
Så skal vi ikke afslutte denne tråd og anbefale, at hvis man har problemer
med sit gasanlæg/køleskab/varmeovn/gasblus, så kontakter man et aut.
værksted!!
Jeg ville nødig ligge ved siden af en, som troede han bare kunne o.s.v.. Det
er sgu for sent, når først der er sket en ulykke.
Eod.

Mvh.
Torben

Fra : @rsten

Dato : 02-06-04 10:48

Heldigvis faldt Torbenth <torbenth@it.dk> over tastaturet og
skrev følgende i c9iukb$28ps$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> Jeg ville nødig ligge ved siden af en, som troede han bare kunne
> o.s.v.. Det er sgu for sent, når først der er sket en ulykke.

Og husk så at der ikke er ret meget du må gøre med el i din campingvogn -
heller ikke i 12V installationen - når du nu er i det *sikre* hjørne.

--
/carsten

Fra : Hans Jørgen

Dato : 02-06-04 11:35

Hej

> Og husk så at der ikke er ret meget du må gøre med el i din
> campingvogn - heller ikke i 12V installationen - når du nu er i det
> *sikre* hjørne.

Nej og dog...
Tager du gulvvarme har jeg kontaktet elrådet og spurgt.
Og ting er altså lettere "godnat" en gang imellem - hvis der er monteret
stik i tilledningen (fra plastikfolien til trafo) og et tilsvarende i
transformatoren må du helt sikket gøre det selv.
Hvis disse stik mangler var svaret - øhhhh..... hmm... umiddelbart.... måske
hvis en god instruktiv instruktion medfølger......

Hvad man i sidste instans svarede var altså at reglerne måtte siges at være
utilsvarende og man ville tilrette dem (og i øvrigt sende et kopi til mig).
Jeg forstår godt holdningen, at hvis der er stik på ledning + trafo kan man
ikke komme til at montere en forkert trafo. Men det "godnatte" kommer nu,
hvis en sådan tilledning er for kort, og altså skal forlænges må man gerne
lave en forlængerledning og montere diverse stik på den og så bruge den!
Altså må man forlænge en ledning og skrue en nogle stik i denne, men man må
ikke skrue en forlængerledning fast i en klemrække i trafoen...

såen er det...

Nå det var lige en lille bemærkning jeg måtte af med!

--
Venlig hilsen
Hans Jørgen

Fra : @rsten

Dato : 03-06-04 14:42

Heldigvis faldt Hans Jørgen <hjh@(slet)campingstuff.dk> over tastaturet og
skrev følgende i news:40bdad39$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> forlængerledning fast i en klemrække i trafoen...
>
> såen er det...
>
> Nå det var lige en lille bemærkning jeg måtte af med!

Tja, sådan er der så meget, jeg er enig i at der er større risiko ved alle
de løse forlængere (lovlige,hjemmelavede...) folk har liggende bag deres
fjernsyn (og bagved computeren, bag ...), end hvis de havde sat et par
(korrekt monterede) ekstra kontakter op.
Men det er en helt anden diskussion - og har slet ikke noget med camping at
gøre .... (eller køleskabe for den sags skyld

--
/carsten

Fra : Tommy Hansen

Dato : 02-06-04 16:52

> Når du har arbejdet så mange år med gas, forstår jeg ikke, at du kommer
med
> dine indvendinger.

Jamen, jeg tager ikke bilen til service hver jeg har skiftet hjul.

> Derfor er det nødvendigt at understrege alvoren i forbindelse med gas.
> Og desuden, hvis du får afprøvet dit anlæg hvertandet år, kommer du heller
> ikke lige pludseligt ud for at der er noget ivejen.

Enig - det skriver jeg jo også længere oppe. Læs engang til.

> Har du en ældre/gammel campingvogn som du har købt brugt, ved du ikke
> hvordan den er blevet holdt vedlige.

Næh, og den ville jeg da have gastestet.

> Så skal vi ikke afslutte denne tråd og anbefale, at hvis man har problemer
> med sit gasanlæg/køleskab/varmeovn/gasblus, så kontakter man et aut.
> værksted!!

Næh, det eneste jeg har svaret dig er at man ikke behøves at få sin
campingvogn gastestet fordi man har blæst støv væk fra brænderen til
køleskabet.
Læs engang til.
Hvorfor skulle man teste thermofølerne på alle apparater, tæthedsprøve m.m.
fordi man har pustet lidt støv væk ???

> Jeg ville nødig ligge ved siden af en, som troede han bare kunne o.s.v..
Det
> er sgu for sent, når først der er sket en ulykke.

Næh, heller ikke jeg, men hvordan skulle man dog kunne sikre sig mod det ?

EOD - skriver du. Tja, tyndt is er farligt

Hav en rigtig god sommer med en god gassikkerhed.

Mvh. Tommy

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 02-06-04 08:23

Hej Per

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
> Jeg kan ikke tænde for mit køleskab på gas. Der kommer godt nok flamme og
> jeg venter på den bliver varm, men når jeg slipper knappen efter at have
> holdt knappen inde i over 1 minut går flammen alligevel ud.

Så vidt jeg husker var det samme problem, jeg havde i år 2000 med køleskabet
i min helt nye Adria. Hos Frederiksværk Caravan løste de problemet ved at
regulere lidt på Plastikknappen, man trykker ind. Det var noget med, at
knappen ikke kunne trykkes tilstrækkeligt langt ind til at aktivere
termoføleren. Derefter har det virket perfekt.

Prøv at tage plasticknappen af og derefter tænd for køleskabet.

Hilsen
Peter Marlau

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 02-06-04 12:45

Hej Per

> [...]
> jeg venter på den bliver varm, men når jeg slipper knappen efter at have
> holdt knappen inde i over 1 minut går flammen alligevel ud.

Har haft samme problem. Det var plasticknappen, der ikke kunne trykkes
tilstrækkeligt ind til at aktivere den ventil, som termoføleren holder åben.
Prøv at tage knappen af og se, om det ikke virker.

Hilsen
Peter