Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Slutkonklusion?
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-05-01 18:56

Hello igen..

Jeg har før postet i par inlæg ang. køb af hus, og tilhørende
objektiv..

Jeg står stadig lidt imellem Canon og Nikon. Men pga. prisen. Vælger jeg
Nikon f-80 som stadig skulle være et kanont hus.

Jeg blev frarådet, at købe et sigma objektiv. Da linse kvaliteten ikke
er i top.. og at kontruktionen er lidt "løs" i ledene...

Jeg har så måske nu, fundet frem til det perfekte objektiv,, eller har
jeg..

Nemlig et Nikon 28-105 f/3,5-4,5

Det er dog ikke så lysstærk igen.. Men så skulle man være sikker på
kvaliteten. Samt en god linse konstruktion.

Og så er den i et rimeligt prisleje...

Men der er noget jeg ikke lige kan finde ud af.. Der er nogle Sigma
objektiver.. Hvor der står den har HYBER-SONIC Motor. Som skulle give en
lynhurtig auto focus..

Har alle Nikon objektiver en sådan, eller et andet fint ord for det
samme?

For det ville være værd at foretrække med en hurtig auto-focus..

Bjarke

Fra : Søren Straszek

Dato : 02-05-01 19:04

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*spamcop*spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg blev frarådet, at købe et sigma objektiv. Da linse kvaliteten ikke
> er i top.. og at kontruktionen er lidt "løs" i ledene...
Ævl - jeg bruger et sigma 28-70 F:2.8 og det er suverænt, både i design
og i billed kvalitet. Koster ca. 4000 kr

Søren

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-05-01 19:13

"Søren Straszek" <straszek@stofanet.dk> wrote in message

> Ævl - jeg bruger et sigma 28-70 F:2.8 og det er suverænt, både i
design
> og i billed kvalitet. Koster ca. 4000 kr

Men det er også i EX serien....

Og det er vist det eneste vidvinkel zoom objektiv i denne serie... ud
over 17-35´eren og 24-70´eren

Fra : Kim Østrup

Dato : 02-05-01 20:37

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*spamcop*spamfilter.dk> skrev i en
> Hello igen..

Hej Bjarne

> [...]
>
> Jeg blev frarådet, at købe et sigma objektiv. Da linse kvaliteten ikke
> er i top.. og at kontruktionen er lidt "løs" i ledene...

Det passer ikke - som også Søren gør opmærksom på. Jeg bruger selv
28-70/2,8 EX AF-D og det er et fedt objektiv.

> Jeg har så måske nu, fundet frem til det perfekte objektiv,, eller har
> jeg..
>
> Nemlig et Nikon 28-105 f/3,5-4,5

Det er et godt valg - den får gode karakterer både optisk og mekanisk.

> Det er dog ikke så lysstærk igen.. Men så skulle man være sikker på
> kvaliteten. Samt en god linse konstruktion.
>
> Og så er den i et rimeligt prisleje...

Koster lidt mindre end en Sigma 28-70/2,8 EX AF-D

> [...]
en
> lynhurtig auto focus..
>
> Har alle Nikon objektiver en sådan, eller et andet fint ord for det

Canon har for længe siden startet en såkaldt USM serie - objektiver med
en ultrasonisk motor indbygget. HSM er Sigma´s navn for det samme. USM
giver efter hvad jeg hører en meget lydløs autofokus, men fokuserer ikke
hurtigere af den grund.

Nikon laver en meget dyr AF-S serie og den medfører betydelig hurtiger
AF. Derudover giver den også en mere stille fokusering.

AF-S kan ikke sammenlignes med USM/HSM og det er da også let at se ved
at sammenligne priser på de 3 produkter.

> For det ville være værd at foretrække med en hurtig auto-focus..

F80 har en hurtig AF - stor lysstyrke i objektivet giver ikke
nødvendigvis hurtiger AF, men gør det muligt at autofokuserer i mørkere
omgivelser.

> Bjarke

Jeg tror du vil blive glad for en F80´er. Hvis du køber Sigma´s
28-70/2,8 EX skal du dog være opmærksom på at den er stor - du vil blive
spurgt hvilket blad du er udsendt fra - særlig hvis du smider MB-16 og
en SB-28 på dyret

Men kan du klare vægten og størrelsen af Sigma´en så er der intet galt i
at købe det.

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Michael N. Steen

Dato : 02-05-01 21:45

Kim Østrup <kojphoto@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:dmZH6.169$vW.55257@news.get2net.dk...
[ ... ]
> USM giver efter hvad jeg hører en meget lydløs autofokus, men fokuserer
ikke
> hurtigere af den grund.

[ ... ]
Objektiver med USM-motor er både mere støjsvage og fokuserer hurtigere end
objektiver med konventionel motor, hvis man sammenligner på det samme
kamerahus.
Dertil kommer at nogle kameramodeller fokuserer hurtigere end andre.

Just for the record.

Mvh
Michael Steen

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 03-05-01 10:48

Michael N. Steen <m.steen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> kamerahus.
> Dertil kommer at nogle kameramodeller fokuserer hurtigere end andre.

Dertil kommer at der er to USM-varianter: en billig og en dyr (og hurtig).

Det er softwaren i kamerahuset der også er med til at afgøre hgvor hurtigt
linsen fokuserer - fokus defineres af huset. Den samme linse kan altså
fokusere i forskelligt tempo på forskellige huse.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
http://hjem.get2net.dk/footech

Fra : Kim Østrup

Dato : 03-05-01 16:53

Michael N. Steen <m.steen@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> kamerahus.
> Dertil kommer at nogle kameramodeller fokuserer hurtigere end andre.

Kære Michael

Hvilken record ?

Den med udokumenterede påstande oder was

Om et objektiv drives af en motor i kamerahuset eller en der er
indbygget i objektivet kan kun svært ændre på hastigheden. Men det er
muligt at de objektiver som Canon laver med USM fokuserer hurtigere end
de få de laver uden - men jeg er af den opfattelse, at det må bero på
andre grunde end USM´en, da det blot drejer sig om en ringmotor -
istedet for den i kamerahuset indbygget motor. At den er mere lydløs med
USM er utvisteligt - og det gælder iøvrigt generelt også for Canons
Eos-huse (i forhold til Nikon).

At AF-S ændrer på hastigheden er ikke begrundet i at motoren er
indbygget i objektivet, men ved at der bruges en teknologi der gør, at
objektivet standser sin roteren præcis på fokuspunktet - du slipper
dermed for den hunten frem og tilbage, som vi alle oplever i ny og næ.

Hvis USM skulle svare til AF-S, så kan Canon´s prispolitik undre, idet
snart sagt alle Canon´s objektiver er med Ultrasonisk motor - og du skal
op i L eller IS-serien for at finde noget der prismæssigt svarer til
AF-S - det er der sikkert en grund til - udover at canonianere vil påstå
at nikonianerne er idioter

Pt. tror jeg ikke der fåes hurtigere AF end det der præsteres af et
Nikon F5 med påmonteret AF-S objektiv - men der findes også kun svært
dyrere sæt - og et eller andet sted hænger det sammen.

> Mvh
> Michael Steen

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Michael N. Steen

Dato : 03-05-01 22:48

Kim Østrup <kojphoto@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:z9fI6.240$cQ1.46391@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Kære Michael
>
> Hvilken record ?
>
> Den med udokumenterede påstande oder was

Jeg ville blot gøre opmærksom på, at Canons USM-objektiver fokuserer
hurtigere end Canons objektiver med den ældre motortype. Forskellen er ikke
stor, men stor nok til at jeg har bemærket det.
Forskellen er dog større mellem forskellige (større og mindre) EOS modeller
med det samme objektiv.

Der er ikke tale om nogen videnskabelig undersøgelse, blot hvad jeg selv kan
konstatere ved almindeligt brug, og jeg har heller ikke udtalt mig om,
hvorvidt det ene kameramærke er hurtigere end det andet, for det ved jeg
ikke noget om.

Mvh
Michael Steen

Fra : Kim Østrup

Dato : 04-05-01 18:12

> [...]
> konstatere ved almindeligt brug, og jeg har heller ikke udtalt mig om,
> hvorvidt det ene kameramærke er hurtigere end det andet, for det ved

Undersøgelser af virkelige personer er ofte mere værd end det der
offentligøres af folk med økonomisk interesse i sagen.- ex. blade med
reklameindtægter

> Mvh
> Michael Steen

Med fotovenlig hilsen

Kim Østup.

Fra : Rune Baess

Dato : 02-05-01 22:36

> [...]
>
> Det er dog ikke så lysstærk igen.. Men så skulle man være sikker på
> kvaliteten. Samt en god linse konstruktion.

Et glimrende valg (...) og i modsætning til det tidligere anbefalede Sigma
28-70 f2.8, væsentlig mere kompakt, bedre bygget, og lige nøjagtigt nok zoom
range til at forsvare zoomfunktionen...

Rune