hunderacer til lejligheder
Fra : tom nielsen

Dato : 30-05-04 20:22

Hejsa,

Som kommende hundeejer har jeg et par spørgsmål.
Racen er endu ikke fastlagt, skal først finde en der vil kunne leve med de
vilkår jeg har mulighed for at give den - findes den race ikke, ja så må jeg
undvære, eller vente til jeg har mulighed for at tilpasse mig hundens behov.

Jeg bor i lejlighed og har nogle lange arbejdsdage (hjemmefra 10-12 timer 4
gange om ugen), ikke ligefrem de bedste betingelser for en hund.

Efter lidt søgen har jeg fundet 4 racer der er interessante.
Pug
Jack Russell Terrier
Boston Terrier
og
Beagle

Dog virker det som om at jeg ikke kan leve helt op til beaglens behov, men
den virker ret interessant.

Hvor kan jeg lære mere om de 4 racer, er der nogen af dem der ikke kan
anbefales at have i en stor lejlighed, og er der nogen som absolut ikke kan
tåle at være alene hjemme.
Jeg vil tro der er mulighed for en hundelufter i området hvor jeg bor, men
er bestemt ikke sikker.

- Tom

Fra : MGA

Dato : 30-05-04 22:00

"tom nielsen" <toms.news2@boholte.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tåle at være alene hjemme.
> Jeg vil tro der er mulighed for en hundelufter i området hvor jeg bor, men

Nej, det lyder mere som om du skal have en guldfisk....

Mette

Fra : Pwh

Dato : 30-05-04 22:39

> Nej, det lyder mere som om du skal have en guldfisk....
>
> Mette

Hovsa, skal guldfisk ikke aktiveres med søg, apport og lign.
Nej, jeg vil også mene at det trods alt er for ringe forhold for en hund,
jeg arbejder selv i perioder 3 dage om ugen 10-11 timer om dagen.
Men jeg bor i et hus hvor hunden har adgang til hele huset og en hundelem
ud til en stor indhegnet have. Man kan da sagtens have hund i en lejlighed,
men dine arbejdsdage er altså for lange efter min mening, hvordan ville du
også bærer dig ad med at "kører en hvalp ind". Jeg kørte da selv i lang tid
hjem midt på dagen til Tyson mens han voksede op, en hvalp kan slet ikke
holde sig de 10-12 timer du er væk.
Få evnt en kat i stedet for, de sover det meste af dagen og er samtidigt et herligt
dyr at bo sammen med, og så kan de besørge på en bakke og skal ikke luftes

/Jens

Fra : Holm

Dato : 30-05-04 22:27

> [...]
> gange om ugen), ikke ligefrem de bedste betingelser for en hund.
>
> Efter lidt søgen har jeg fundet 4 racer der er interessante.

Hej Tom

Tjaaa....det ikke just de bedste betingelser for en hund , men nu skriver du
jo 4 dage , har du så tre hvor du har fri ?

En Jack Russel er en stor hund i en lille krop , den kræver rigtig meget
...og er meget bedre egnet til landet .
Derimod kender jeg Boston terrieren som en aldeles dejlig lille hund ,
selskabelig og lærenem , og egentlig en lille nem hund ( jeg kender en der
opdrætter dem )....
Måske kunne det være en idé med to af slagsen...så er de ikke alene når du
arbejder !!!

Af mops (pug) og Beagle , ville jeg nok vælge mops til lejlighed...

Hilsen Holm

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 31-05-04 07:23

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> arbejder !!!
>
> Af mops (pug) og Beagle , ville jeg nok vælge mops til lejlighed...

Hej Tom og Holm - det er altid godt med 2 hunde når de skal være alene i
x-antal timer, desværre er det oftest ikke tilladt mere end 1 husdyr i en
lejlighed og skulle du virkelig brændende ønske dig en hund bør det nok være
en ældre hund, f.eks en Jack Russel der skal på "pension" - mange opdrættere
udstationerer deres ældre hunde på den måde, men igen, du er borte i mange
timer og uanset hvilket hund du nok fik og hvilken alder den har så får du
nok problemer -

hilsen Pia

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 31-05-04 20:00

Hej Tom

> [...]
jeg
> undvære, eller vente til jeg har mulighed for at tilpasse mig hundens

Aller først vil jeg sige, hatten af for at du har den holdning, det tyder i
hvert fald på du har tænkt tanken til enden.

Når det så er sagt vil jeg spørge dig om du måske har taget en Dansk/Svensk
gårdhund med i dine overvejelser. Jeg er selv en lykkelig ejer af denne race
og det er en fantastiak hund at have i en lejlighed. Den er lille og kvik,
en stor hund i en lille krop
Den skal selvfølgelig aktiveres, have opmærksomhed, sættes på opgaver osv,
men den ( i hvert fald min, og jeg kender andre af samme race ) kan sagtens
være alene hjemme i mange timer.

De dage du har de meget laaaaange arbejdestider kunne du måske arrangere at
der kommer en skolepige/dreng og lufter den og tjener en lille skilling ved
det. Nu har vi ikke selv så lange arbejdstider men vi har mine forældre til
at lufte Nicki og det nyder både de og Nicki godt af. Og sker det en sjælden
gang imellem, kan Nicki sagtens være alene hjemme 10-11 timer.

Hvis du vil hører mere om denne race er du velkommen til at skrive, så vil
jeg med GLÆDE fortælle dig om den

mange hilsner fra

Bolette