Windows tildeler IP-adresse
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-05-04 15:02

Jeg har et par maskiner som både har trådløst netværk, og et
"gammeldags" netværkskort. Når jeg starter op uden netværkskablet
tilsluttet, så reagerer de forskelligt. Den ene slår den pågældende
netværksforbindelse fra (indtil jeg evt. sætter stikket i), mens den
anden får tildelt en IP-adresse af Windows. Det sidste ønsker jeg at
slå fra, men kan ikke rigtig se hvor jeg gør det.

Jeg bruger primært den trådløse forbindelse, men vil gerne let kunne
tilslutte et netværkskabel (uden at skulle forny IP-adressen).

Der køres Windows XP på begge maskiner.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 31-05-04 22:44

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> skrev:
Sun, 30 May 2004 16:01:42 +0200 i dk.edb.netvaerk
> [...]
>Jeg bruger primært den trådløse forbindelse, men vil gerne let kunne
>tilslutte et netværkskabel (uden at skulle forny IP-adressen).

Sæt de to maskiner op med faste adresser (192.168.1.x). Hvis du
har begge forbindelser tilsluttet på en gang, så deaktiverer du
bare den forbindelse, som du ikke vil bruge.

Erik

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 31-05-04 23:03

On Mon, 31 May 2004 23:43:35 +0200, Erik Helmer Nielsen
<ehelmer@boerne.invalid> wrote:

>Sæt de to maskiner op med faste adresser (192.168.1.x).

Det ønsker jeg ikke.

>Hvis du har begge forbindelser tilsluttet på en gang, så deaktiverer du
>bare den forbindelse, som du ikke vil bruge.

Det må da være muligt at få Windows til at opføre sig ens på de to
maskiner!

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-06-04 09:03

> [...]

>har begge forbindelser tilsluttet på en gang, så deaktiverer du
>bare den forbindelse, som du ikke vil bruge.

Jeg fik ikke nævnt, at det er fint at der jo (på systemet der virker)
tildeles forskellige IP-adresser, alt efter om netværkskablet eller
den trådløse forbindelsen bruges. Det er helt fint, og sådan skal det
også være på den anden (maskinen behøver altså ikke at få den samme
IP, uanset hvordan den er tilsluttet).

Det jeg søger er vel "blot" at slå Windows indbyggede DHCP-server fra?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/

Fra : Jens

Dato : 01-06-04 11:33

> Det jeg søger er vel "blot" at slå Windows indbyggede DHCP-server fra?

Hklikpå Netværkstedder egenskaber, Hklik på lanforbindelse, egenskaber, -
fanen avanceret, fjern "v" i deling af internetforbindelse.

Mvh Jens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-06-04 12:35

On Tue, 1 Jun 2004 12:32:43 +0200, "Jens" <mkg@tuknet.dk> wrote:

>Hklikpå Netværkstedder egenskaber, Hklik på lanforbindelse, egenskaber, -
>fanen avanceret, fjern "v" i deling af internetforbindelse.

Der er ikke noget "v", hverken ved den ene eller den anden
forbindelse!

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/

Fra : Jens

Dato : 01-06-04 12:38

> Der er ikke noget "v", hverken ved den ene eller den anden
> forbindelse!

Så har du en "tillad indgående forbindelser" ?

Mvh Jens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-06-04 12:57

On Tue, 1 Jun 2004 13:37:32 +0200, "Jens" <mkg@tuknet.dk> wrote:

>Så har du en "tillad indgående forbindelser" ?

Hvor? Jeg har kigget rundt, men kan umiddelbart ikke finde sådan en
indstilling.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/

Fra : Jens

Dato : 03-06-04 19:30

> Hvor? Jeg har kigget rundt, men kan umiddelbart ikke finde sådan en
> indstilling.

Mellem de øvrige netværksforbindelser.
(Hlik på netværkstedder - egenskaber.)

Mvh Jens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 04-06-04 10:15

On Thu, 3 Jun 2004 20:30:29 +0200, "Jens" <mkg@tuknet.dk> wrote:

>Mellem de øvrige netværksforbindelser.
>(Hlik på netværkstedder - egenskaber.)

Hvis jeg højreklikker og vælger egenskaber på netværkssteder, så får
jeg blot vinduet netværksforbindelser.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/

Fra : Jens

Dato : 05-06-04 08:12

> Hvis jeg højreklikker og vælger egenskaber på netværkssteder, så får
> jeg blot vinduet netværksforbindelser.

Ja, og derimellem kan der være en "Tillad indgående forbindelser".....

Mvh Jens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 06-06-04 20:54

On Sat, 5 Jun 2004 09:12:02 +0200, "Jens" <mkg@tuknet.dk> wrote:

>Ja, og derimellem kan der være en "Tillad indgående forbindelser".....

Som et ikon mellem de andre netværksforbindelser? Det er der ikke, der
kun min kablede og min trådløse netforbindelse.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/

Fra : Jens

Dato : 07-06-04 09:36

> Som et ikon mellem de andre netværksforbindelser?

Ja.

>Det er der ikke, der
> kun min kablede og min trådløse netforbindelse.

Hmmm, er en af de 2 sat til at dele netfobindelsen ?

Mvh Jens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-06-04 13:02

On Mon, 7 Jun 2004 10:36:09 +0200, "Jens" <mkg@tuknet.dk> wrote:

>Hmmm, er en af de 2 sat til at dele netfobindelsen ?

Nix.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/

Fra : Jens

Dato : 07-06-04 21:58

> Nix.

Jeg er visdst løbet tør for ideèr........

Mvh Jens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-06-04 22:35

On Mon, 7 Jun 2004 22:58:28 +0200, "Jens" <mkg@tuknet.dk> wrote:

>Jeg er visdst løbet tør for ideèr........

OK, tak for din indsats

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 01-06-04 13:00

Lasse Hedegaard wrote:
> Det jeg søger er vel "blot" at slå Windows indbyggede DHCP-server fra?

Fra http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=220874:

For Windows 2000, Windows XP, and Windows Server 2003, APIPA can be disabled by
adding the "IPAutoconfigurationEnabled" DWORD registry entry with a value of 0x0 to
the following registry key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\<Adapter GUID>

Note The Adapter GUID subkey is a globally unique identifier (GUID) for the computer's
LAN adapter.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-06-04 13:04

On Tue, 1 Jun 2004 13:59:36 +0200, "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx>
wrote:

> [...]
>
> Note The Adapter GUID subkey is a globally unique identifier (GUID) for the computer's

Det må jeg forsøge. Jeg undrer mig bare over, at den tilsyneladende er
slået fra som standard på den PC hvor jeg netop har installeret
Windows XP? I stedet for at tildele en ubrugelig/falsk IP, så får jeg
at vide, at mediet ikke er tilgængeligt (via ipconig).

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 07-06-04 23:13

> [...]

> IP, uanset hvordan den er tilsluttet).
>
> Det jeg søger er vel "blot" at slå Windows indbyggede DHCP-server fra?

Hvis jeg forstår dig korrekt så er det tildelingen af ip til en maskine der
_ikke_ kan finde en dhcp-server, du vil have slået fra.

Tildelingen af den automatiske ip foregår via funktionen APIPA (Automatic
Private IP Adressing) der sørger for at tildele netkortet en IP adresse,
såfremt der ikke er konfigureret en fast IP adresse og der ikke er en DHCP
server til rådighed.

APIPA kan disables via registreringsdatabasen
http://www.techno-link.com/wown/w2knoaip.htm

HTH
/Brian

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-06-04 11:04

On Tue, 8 Jun 2004 00:13:09 +0200, "Brian R. Jensen"
<brjensen@mail.tele.dk> wrote:

>APIPA kan disables via registreringsdatabasen
>http://www.techno-link.com/wown/w2knoaip.htm

Det ser ud til, at der vil stå 0.0.0.0 som IP-adresse, hvis der ikke
er tilsluttet et netværkskabel.

På min nye maskine, der står "Mediet afbrudt", når der ikke er
tilsluttet et netværkskabel.

Det er det jeg ønsker, - hvilket bl.a. medvirker, at der bliver
tildelt en IP af DHCP-serveren, så snart der tilsluttes et
netværkskabel (hvilket som sagt sker på den nye maskine).

Mærkeligt, at de to maskiner opfører sig så forskelligt hvad angår
dette! Jeg har ikke slået Windows indbyggede DHCP-server fra på den
nye maskine - alligevel tildeles der ikke automatisk en IP-adresse,
med mindre netværkskablet er tilsluttet (og min router DHCP-server så
træder til).

Venligst,
Lasse Hedegaard

--