CSS - centrering/tilpasning?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 30-05-04 14:04

Min søn har bedt mig skrive en introduktion til en demo-DVD, som hans firma
er ved at lave.
Jeg har forsøgt mig med en (simplificeret) 'CSS - boksmodel', som beskrevet
i tutorials mv. på www.html.dk - og det er gået lidt stærkt, da han helst
skulle bruge det i går! :)

Mit første udkast ligger på

http://home20.inet.tele.dk/san/indexcss.htm

, og det er nogenlunde - men ikke fuldt - tilfredsstillende:

1. Den 'lyse' boks skulle gerne stå centreret sideværts - og logoet foroven
skulle helst centeres i forhold til boksen/siden.

2. I Netscape (7.1) er den lyse boks for kort, så en del af teksten står i
det grå område.

3. 'INFO'-links'ene skulle gerne rettes lidt mere elegant ind end vha.
uallige 'mellemrum' (som alligevel ikke virker ordentligt!)

Alle gode forslag modtages med kyshånd! :)

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-05-04 14:09

Hans Henrik Hansen wrote:
> [...]
> firma
> er ved at lave.
> Jeg har forsøgt mig med en (simplificeret) 'CSS - boksmodel', som

Svaret på dit problem finder du her:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 30-05-04 14:26

Erik Ginnerskov wrote:
> Svaret på dit problem finder du her:
>
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Tusind tak! :)

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 30-05-04 15:54

Hans Henrik Hansen wrote:

> Tusind tak! :)

Men henvisningen gav jo ikke svar på mit sidste spm.:

"3.      'INFO'-links'ene skulle gerne rettes lidt mere elegant ind end vha.
uallige 'mellemrum' (som alligevel ikke virker ordentligt!)"

Er der mon også gode forslag desangående?? :)

[url: http://home20.inet.tele.dk/san/indexcss.htm (. hvor 'flyd'-ændringerne
endnu ikke ses - men de *er* afprøvet lokalt med det ønskede resultat)]

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-05-04 16:52

Hans Henrik Hansen wrote:

> Men henvisningen gav jo ikke svar på mit sidste spm.:
>
> "3. 'INFO'-links'ene skulle gerne rettes lidt mere elegant ind end
> vha. uallige 'mellemrum' (som alligevel ikke virker ordentligt!)"

Undskyld, jeg overså det spørgsmål.

> Er der mon også gode forslag desangående?? :)

Hele sektionen fra og med SHOWREELS: ville jeg smide ind i en tabel.
Tabeller er specielt beregnet til opstilling af data som f.eks. i dette
tilfælde.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 31-05-04 00:34

Erik Ginnerskov wrote:
> Hele sektionen fra og med SHOWREELS: ville jeg smide ind i en tabel.
> Tabeller er specielt beregnet til opstilling af data som f.eks. i dette
> tilfælde.

Præcis min tanke - men desværre først efter jeg havde slukket for PCen! :)

Tak for forslaget; nu skulle mine problemer være løst - måske lige bortset
fra, at jeg nu ser, at sønnen lige har formuleret et par supplerende
'requirements'! Så jeg vender muligvis tilbage 'i morgen'! :)

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 31-05-04 07:58

Erik Ginnerskov wrote:
> Hele sektionen fra og med SHOWREELS: ville jeg smide ind i en tabel.
> Tabeller er specielt beregnet til opstilling af data som f.eks. i dette
> tilfælde.

Ja, tak - det fungerede (også) fint!

Jeg har ændret lidt på 'baggrundslogoet' (formindsket) - og jeg har forsøgt
at oprette en særskilt boks til 'hovedlogoet' øverst, fordi jeg gerne ville
have dette vist *uden* baggrund.
Men det virker ikke, som jeg havde forestillet mig: Boksen, der omgiver
'hovedlogoet' bliver for smal, se:

http://home20.inet.tele.dk/san/indexcsx.htm

('Tabellen' er *ikke* med i ovennævnte skitse)

Hvordan får jeg logo-boksen op på samme bredde som tekst-boksen?

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 31-05-04 11:12

Hans Henrik Hansen wrote:

> Hvordan får jeg logo-boksen op på samme bredde som tekst-boksen?

Dette spørgsmål er *ikke* længere aktuelt!

Hvis I overhovedet gider mere, så kig i stedet på:

> http://home20.inet.tele.dk/san/dvd_intro.htm

, og fortæl mig, hvorledes jer bliver af med den gyselige blå kant om
logoet?? :)

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 31-05-04 12:18

On Mon, 31 May 2004 12:12:06 +0200, Hans Henrik Hansen
<fjernh2vh@webspeed.dk> wrote:

> Hvis I overhovedet gider mere, så kig i stedet på:

> , og fortæl mig, hvorledes jer bliver af med den gyselige blå kant om
> logoet?? :)

Det er fordi dit billede er et link. IE og Mozilla sætter som default en
border på billeder hvis de fungere som link (opera gør ikke).
Så hvis du i dit stylesheet skriver:
img {
border:none;
}