Kolding Herred???
Fra : Harry Lund

Dato : 30-05-04 07:46

Er der nogen der ved hvor langt man skal tilbage for at finde dette herred.
" I mands minde" har det ikke eksisteret, men trods det så kalder nogle
landmænd deres forening: Kolding herreds landboforening!

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 30-05-04 09:13

Harry Lund skrev:

> [...]
nogle
> landmænd deres forening: Kolding herreds landboforening!

Kolding Herred blev dannet som juridisk herred ("jurisdiktion") nogle år
efter 1864 idet de fra Slesvig overførte sogne (Nørre Tyrstrup Herred)
skulle indplaceres i den kongerigske retslige inddeling. Kolding Herred
blev således dannet af Nørre Tyrstrup Herred og størstedelen af Brusk
Herred. Det eksisterede som jurisdiktion frem til 1919. Efter 1919
indgik det i den større retskreds "Kolding Herred samt Jerlev, Andst og
Slaugs Herreder".

Kolding Herred brugtes i hvert fald lejlighedsvis også som statistisk
herred. I hvert fald findes det i "Hovedresultaterne af Folketællingen i
Danmark den 1ste Februar 1890". Hvornår man ophørte med brugen af
Kolding Herred som statistisk herred, ved jeg ikke.

Det juridiske Kolding Herred omfattede: Kolding Købstads Landdistrikt og
sognene Eltang, Nørre Bramdrup, Harte, Almind, Viuf, Øster Starup,
Vester Nebel, Vonsild, Dalby, Sønder Stenderup, Sønder Bjert, Vejstrup,
Hejls, Taps og Ødis.

Det statistiske Kolding Herred omfattede tilsyneladende ikke Kolding
Købstads Landdistrikt der i denne forbindelse henregnedes til (resterne
af) Brusk Herred sammen med Herslev og Sønder Vilstrup.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Harry Lund