Panden mod en mur i Holsten
Fra : Hans Lund

Dato : 30-05-04 07:33

Hej

Jeg er kørt fast i Holsten.
Jeg ved at Hans Struve Og Trine Vieregg blev gift i 1825, men jeg kan ikke
finde hvor og hvilken dato.
Er der nogen der kan hjælpe?

Hilsen
Hans

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-05-04 08:38

"Hans Lund" <hanslund@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg er kørt fast i Holsten.
> Jeg ved at Hans Struve Og Trine Vieregg blev gift i 1825, men jeg kan ikke
> finde hvor og hvilken dato.
> Er der nogen der kan hjælpe?

Jeg har gennemsøgt www.familysearch.org - desværre uden at finde
dem. Hvor ved du fra, at de bliver gift netop det år?

Og kan deres navne skrives anderledes?

Mvh.Bodil.

Fra : Inger Buchard

Dato : 30-05-04 09:17

> Jeg er kørt fast i Holsten.
> Jeg ved at Hans Struve Og Trine Vieregg blev gift i 1825, men jeg kan ikke
> finde hvor og hvilken dato.
> Er der nogen der kan hjælpe?

Hvor blev de gift henne - oppe i kongeriget? Så kan 'Holsten' nemlig også
være Sønderjylland.
Jeg fandt.f.eks. en Hans Lauritzen Strube på 9 år i Bjolderup 1803

og man kunne også forestille sig, at Peter Viereck i Åbenrå:
Peter Viereck, 30, Gift, Hausvater, Bäcker,
Botilla Maria Paulsen, 30, Gift, dessen Frau,
fik børn med sin anden kone Botilla, f.eks. Trine.

Jeg ville kigge i kirkebøgerne for Bjolderup og Åbenrå efter de to's
fødsel - måske finder du også deres ægteskab eet af stederne.

Inger

Fra : Hans Lund

Dato : 30-05-04 12:09

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:40b9986c$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Jeg ville kigge i kirkebøgerne for Bjolderup og Åbenrå efter de to's
> fødsel - måske finder du også deres ægteskab eet af stederne.

Hans og Trine Til Tårnborg ved Korsør i ca 1835
I kirkebogen for Tårnborg står der forskelligt ang. fødested
Feks. Propstei, Holsten
De har tre børn med herop Hans 1826 Claus 1828 Grethe 1833

Jeg har forespurgt en slægtsforsker i Tyskland og han har fundet deres
bryllup i 1825, men han vil ikke ud med mere før han får en del eur.

Hilsen Hans

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-05-04 12:30

> [...]
>
> Jeg har forespurgt en slægtsforsker i Tyskland og han har fundet deres
> bryllup i 1825, men han vil ikke ud med mere før han får en del eur.

Hvis du har bedt ham om at lave et stykke arbejde
for dig, er det vel også rimeligt, at du betaler?

Mvh.Bodil.

Fra : Inger Buchard

Dato : 30-05-04 22:12

> [...]
>
> Jeg har forespurgt en slægtsforsker i Tyskland og han har fundet deres
> bryllup i 1825, men han vil ikke ud med mere før han får en del eur.

Jeg ærgrer mig lidt over, at jeg forsøgte at finde en ide, du kunne bygge
videre på. Kunne du ikke have beskrevet den viden, du har, da du bad om
hjælp? Det havde sparet mig for at lægge arbejde i noget, der jo var
overflødigt.

Og så synes jeg, du skal forhandle med manden om en betaling - hans timeløn
er den samme som den, du selv ville forlange for et stykke professionelt
arbejde.
Til gengæld sparer du rejsen, opholdet, timeafgiften for at bruge
kirkebøgerne (det koster penge i Tyskland) og tiden.
Min erfaring med professionelle tyske slægtsforskere er, at de er solide,
grundige og troværdige.

Hvis du har næsten alle oplysninger om deres bryllup, er det da sært, at du
ikke vil betale for resten. Du kan jo ikke finde dem selv - der er ikke
særlig mange folketællinger fra Probstei på ddd.dda.dk.

Inger

Fra : Hans Poulsen

Dato : 31-05-04 06:55

"Inger Buchard"

> [...]
> videre på. Kunne du ikke have beskrevet den viden, du har, da du bad om
> hjælp? Det havde sparet mig for at lægge arbejde i noget, der jo var

Dette kloge udsagn, som var en del af et længere svar, tåler at blive gentaget.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Arne Christiansen

Dato : 31-05-04 10:24

> [...]
>
>Jeg har forespurgt en slægtsforsker i Tyskland og han har fundet deres
>bryllup i 1825, men han vil ikke ud med mere før han får en del eur.

Jeg har selv et problem omkring en tiptip oldefar fra Holsten. Han Kommer til
Tårnborg ved Korsør fra den lille by Probsteirhagen ca15 km nordøst for Kiel. Han
startede som mejerist på herregården Tårnholm i Taarnborg sogn i 1850. Jeg har på
en ferietur til det smuke Holsten besøgt kirkekontoret i Probsteirhagen og blev
meget vel modtaget. Desværre var netop den årgang af kirkebogen jeg skulle bruge
(1824 ikke i brandskabet - surt )

Jeg går ud fra at du har fundet Hans og Trine i FT1845, ellers er de her.
Jeg er ret sikker på at Haagen er Probsteierhagen i Probstei som området nordøst
for Kiel kaldes. Det ligger 5-6 km fra Schønberg hvor konen kommer fra.
Indvandringsruten har vel været enten direkte fra Kiel til korsør eller eventuelt
via Langeland.
Hvis du finder ud af hvordan du kammer videre så skriv til mig. Jeg vil også gerne
have oplysning om din tyske kontakt for eventuelt selv at benytte ham.

soroe, Slagelse, Taarnborg, Halsebye, , boelsted, 82, FT-1845
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Hans Struwe, 45, Gift, , Boelsmand lever af sin jordlod, Haagen sogn
Trine Wiereg, 39, Gift, , Hans kone, Schønberg.Holsten
Hans Struwe, 20, Ugift, , deres søn, Do
Gretje Struwe, 12, Ugift, , deres børn, Do
Jochum Struwe, 5, Ugift, , do, Her i sognet
Peter Struwe, 3, Ugift, , do, Do

Arne Christiansen
Arne Christiansen
Langelinie 34 C
5230 Odense M
Tlf.: 6613 3134

Jeg forsker bl.a. i navne Gommesen og Meyer
Homepage : http//ejlby.dk