Star Wars 4
Fra : vadmand

Dato : 29-05-04 22:23

Så lige Star Wars 4 i tv i aften og kom i tvivl: Hvilke scener er det, der
er nye i forhold til den oprinfelige biografversion?

Jeg mener ikke, jeg har scenen, hvor Han Solo diskuterer med Jabba the Hutt
før, men hvis den er ny, hvordan har de så fået Han til at optræde i den?

Per V.

Fra : Rasmus Mejer Christe~

Dato : 29-05-04 22:30

Scenen med Jabba blev optaget tilbage i 1976 sammen med resten af filmen -
men blev ikke inkluderet i den oprindelige udgave da man ikke kunne finde en
ordentlig måde at lave Jabba på.

Nu går der rygter om at scenen vil blive lavet om igen til DVD-udgivelsen i
september.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-05-04 23:27

"Rasmus Mejer Christensen" <Rasmus87@cFJERNDETTE.dk> writes:

> Scenen med Jabba blev optaget tilbage i 1976 sammen med resten af filmen -
> men blev ikke inkluderet i den oprindelige udgave da man ikke kunne finde en
> ordentlig måde at lave Jabba på.

Faktisk var han vist humanoid under optagelserne.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted

Fra : Morten DH

Dato : 30-05-04 11:51

"Rasmus Mejer Christensen" <Rasmus87@cFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> Nu går der rygter om at scenen vil blive lavet om igen til DVD-udgivelsen
> september.

Det så også lettere tumpet ud der hvor Han Solo træder over Jabbas hale så
vidt jeg husker (har ikke set dem i et par år snart)...

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 29-05-04 22:28

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message
> [...]
Hutt
> før, men hvis den er ny, hvordan har de så fået Han til at optræde i den?

Den er "ny", den blev ikke taget med i den originale version fordi Lucas
ikke synes at Jabba fungerede ret godt i den scene - han er blevet erstattet
af en CGI-version i den nye, derfor er han med. Men ser man de originale
optagelser forstår man godt hvorfor den blev taget ud!

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-05-04 22:46

vadmand wrote:
> Så lige Star Wars 4 i tv i aften og kom i tvivl: Hvilke scener er det, der
> er nye i forhold til den oprinfelige biografversion?

Jeg så noget af de gamle film da SV4 viste dem for nyligt. Også
i en ret ny udgave (formodentlig den samme som TV2 viser nu).
Dér brugte jeg en del tid på at forsøge at spotte de nye og
ændrede ting.

En af de væsentligste ændringer er, at Harrison Ford ikke
længere skyder først i Mos Eisley-baren på Tatooine. Lucas har
ændret på filmen sådan at rumvæsnet affyrer et skud først, der
rammer helt ved siden af.

Det er vi *mange* der er sure over.

Ellers har Lucas vist mest "opgraderet" de gamle scener. F.eks.
var der i oprindelige angreb på isplaneten Hoth, i 5'eren, ike
ret mange stormtropper, fordi Lucas havde et begrænset budget
(ja, selv efter 4'erens enorme success havde han et begrænset
budget til 5'eren - dog næppe *voldsomt* begrænset). Så den
scene tog han om, på et senere tidspunkt (vistnok helt tilbage
for 8-9 år siden), med mange flere stormtropper.

I 5'eren skulle der også være flere scener fra den dér gasplanet
hvor Sky City (eller hvad den nu hedder) ligger. Jeg kan ikke
lige huske hvad den hedder, men det er den som Lando Calrissian
(negeren) ejer.

I 4'eren fik den lille robot, R2D2, oprindeligt sat en slags
videokasette ind, af Leia, lige før den flygtede i
redningskapslen sammen med C3PO. Men det er for nylig blevet
ændret sådan at man ser en kvindehånd indsætte en slags CD skive
i stedet.

I 5'eren er ørkenmonstret blevet udskiftet med computergrafik,
der er kommet flere detaljer på det.

Og så skulle lyssværdene vistnok være blevet opgraderet,
grafisk, så de ser mere sværd-agtige ud. Det synes jeg nu ikke,
jeg kunne se, da jeg genså duellen mellem Darth Vader og Obi-Wan
Kenobi, for et stykke tid siden...

Det er hvad jeg umiddelbart kan komme på.

> Jeg mener ikke, jeg har scenen, hvor Han Solo diskuterer med Jabba the Hutt
> før, men hvis den er ny, hvordan har de så fået Han til at optræde i den?

Lucas optog scenen med Ford og så en anden skuespiller. Med
henblik på at indsætte Jabba the Hutt på et senere tidspunkt.
Det gjorde han så først i forbindelse med en af de seneste "make
overs" (Muligvis den der fik re-premiere i bifferne i 1997 -
ikke den "nye" og restaurerede udgave der kom på video i 1995,
den har jeg set masser af gange, og de er ingen Jabba med i 4'eren).

I øvrigt synes jeg det er ærgeligt, at Jabba får sådan en
vækstspurt mellem film 4 og film 6. Det virker ikke rigtig
troværdigt. Men det må jo skyldes hans arts særegne biologi...

Ang. andre ændringer, så mener jeg der er websites hvor man kan
læse om dem. Men jeg kan ikke lige huske URL.

--
Peter Knutsen

Fra : Morbid Angel

Dato : 30-05-04 14:49

On Sat, 29 May 2004 23:23:28 +0200, "vadmand"
> [...]

>før, men hvis den er ny, hvordan har de så fået Han til at optræde i den?

Der er også mere cgi med monstre og ridedyr når de kører ind i mos
eisley, også når stormtropperne leder efter droiderne på tatooine ser
vi at der er nogle af dem som rider på nogle øgler

mvh

MA

///
Mine Dvd Film http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 30-05-04 15:46

> Der er også mere cgi med monstre og ridedyr når de kører ind i mos
> eisley, også når stormtropperne leder efter droiderne på tatooine ser
> vi at der er nogle af dem som rider på nogle øgler

Jeg kom til at tænke på hvordan originalscenerne så ud med de der
forskellige ridedyr, netop da de er CGI i Special Edition. Er det blot
"dukker" som Stortrooperne ridder på i de gamle film eller hvordan har de
klaret den?

Mvh. Martin

Fra : Rasmus Mejer Christe~

Dato : 30-05-04 15:51

Jeg mener at man kan ane en Stormtrooper siddende på en Dewback i baggrunden
i den oprindelige udgave - men der er ingen bevægelse i dem. :)